När min häst var i full kondition så red jag på känsla och den känslan var i 95% av fallen ganska exakt 60 min, uppvärmning ca 30 min och sedan passet då antingen uteritter eller dressyr eller markarbete överlag ca 60 min. Givetvis ingick det en del lång tygel ett varv då och då.En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.
Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...
Hur gör ni??
Däremot när jag red för tränaren så kunde passet vara allt från 25 min till 60 min typ, vi höll på tills det vi planerat gick igenom helt enkelt. Ibland krävdes det mera tid och ibland kortare.