moster
Trådstartare
Kom att tänka lite på en sak. En häst som är i högre kondition, bra med muskler osv, dom behöver mera träning än bara en viss känsla. Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej? Tex när jag och min tränare skulle fokusera lite på bytena som jag inte riktigt fick till, då avslutade vi relativt snabbt när dom fungerade och känslan var bra där, då slutade vi.
Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande?
Jag vet en hel del som säger att dom "tränar" sina hästar mycket, hästarna är i bra kondis osv och sen rider dom i typ 40 min om dagen inklusive uppvärmning. Hästarna är i mina ögon inte mer motionerade än vad min var som gick i kuperad hage under sin vila ungefär. Dom red bara verkligen på känsla och hästen utvecklades inte fysiskt sätt alls för dom utmanade aldrig hästen som stod still i kondition.
Det kommer ju alltid när man utvecklas en period då man måste pusha hästen litegran även om den visar att nu är det lite jobbigt. Det är ju dock det man har tränare till som kan läsa hästen att jo, vi kör på lite till för att avancera lite.
Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det och tillslut måste avsluta. Visst lär man sig efterhand man lär känna sin häst huruvida man ska lägga upp passen så att det inte händer men det är inte alltid lätt.
hmm... funderar lite på hur jag ska förklara, hade ett jätte bra svar, tills nu när jag skulle börja skriva...
Jag tävlar inte, (framförallt för att jag inte har något intresse av det), jag har häst för att jag tycker det är kul och att det får mig att må bra. Jag vill att båda häst och jag ska tycka det är kul att jobba och att jobba tillsammans. Med det menar jag inte att hästen inte ska utvecklas, eller inte sätta muskler eller liknande.
Även om jag är lite "virrig" eller vad man ska kalla det i mitt träningsupplägg så är det ju ändå så att tex rider man ut och "känt" lite på hästen så avgör iaf jag om jag bara tar en uteritt i tex skritt och trav eller om jag lägger mig i spåret och galopperar... Jag har ju fortfarande koll på vad hästen gjort dagarna innan. Var vi ute och galopperade igår, ja då kanske vi ska skritta en sväng eller ta ett pass på banan...
Jag personligen har en del svårigheter, både fysiskt och psykiskt och skulle absolut inte vilja att någon talade om för mig vad jag ska göra utan att ha frågat "hur mår du idag"... Och det är även så jag lägger upp min egen träning (även om min träning just för tillfället är på total is)Flexibilitet tror jag är en bra nyckel.
Utöver denna känsla tränar ni kondition och styrka där inte känslan bara är avgörande? - Men om vi tänker så här: om hästen är helt slut när du konditions tränar den, den kan ha en dålig dag, träningsvärk, man har missbedömt hur mycket hästen klarar ect ect. Fortsätter du då att rida bara för att det är 1 min kvar av intervallen eller saktar du av och låter hästen pausa? Eller ni har en hel travbomms serie framför er, fortsätter du att rida över den gång på gång på gång för att ni ska rida 60 minuter även om dom där bommarna flyger till höger och vänster?
För mig är det oxå att rida på känsla - nä hästen orkar inte, vi får avbryta och ja, man får ju vara noga med att känna skillnad på pucha och "ta död" på hästen... Träning som blir extremt jobbig för hästen kan enligt mig inte vara bra. Det sliter mer än det ger.
Det här med känsla är ju väldigt flyttande och flyktig och frågar du 10 personer så kommer du få 10 olika svar.
Självklart puschar jag hästen, jag känner honom väl så jag vet när det är läge att kunna gå på lite mera och jobba lite extra, alt nöja sig med det man får för dagen.
"Eller menar ni som skriver att ni rider på känsla känslan just under ett träningspass typ dressyrpass eller liknande då ni ska utveckla en viss grej" -
Det kan vara så att jag missuppfattat hur du menar med den meningen, men som jag tolkar den så svarar jag så här: Som du skriver, när man får till det, så nöjer man sig med det. Det kanske inte betyder att man slutar rida helt, men att man kanske byter övning eller rörelse. Du kan ju fortfarande få och ha en bra känsla och fortfarande ge dig själv och hästen utmaningar. Men har man bestämt sig innan för att man ska rida något och så går det bra, varför ska man då fortsätta och bara nötta nötta nötta? Jag hörde en gång en tränare som sa "hellre 30 minuter effektiv träning än 60 minuters måste ridning", och jag håller med om det. Sen tänker jag även att om man tex ska lära hästen något nytt, så kan det inte bara bra att sitta i 60 minuter bara för att, hästen kanske tycker just den övningen var väldigt jobbigt eller svårt, varför då inte avsluta, istället för att kanske börja "bråka" med varann och skapa en dålig spiral?
Sen kanske det är så att det inte är läge i hästen eller ryttarens utveckling att man kan höja ribban när det går bra. Innan jag börjar avancera något så vill jag att hästen ska ligga stadigt på den ribban som är satt, javisst ibland är det läge att backa lite, av många olika anledningar, men det betyder inte att det passet när det går bra att man kan satsa hur mycket som helst, men att man någon gång när det går så där klockrent bra är uppe och nosar på den högre ribban för att sen gå ner till den nuvarande.
"Sen är det så att alla inte är perfekta och ibland måste ett pass avslutas med "fel" känsla. Tex om man planerat något och man kämpar på och man verkligen inte får igenom det." - Nä, man kanske inte kan få igenom just Det. Men man kan få till det så bra som möjligt efter häst och ryttares dagsform, och avsluta med något som ändå är positivt, göra något som hästen kan och gillar. Man kan ha både en bra känsla under ett visst moment och man kan ha en bra känsla över hela ridpasset även om en del grejer har varit katastrofala. En bra känsla kan vara att man känner att hästen faktiskt har gjort sitt bästa och jobbat på, även om den kanske inte klarade det man tänkt.
Men som sammanfattning skulle jag nog säga som @hovtassfot - jag har nog mina små delmål för ett pass, även om jag inte är helt medveten om dom. Jag har min checklista som jag stämmer av efter när jag ställer frågan "hur mår du idag"/känner igenom hästen. När något på checklistan kanske inte stämmer helt 100 så jobbar vi på det. Stämmer allt jättebra så tränar vi något som ligger utanför checklistan eller plockar något ifrån checklistan och puschar/avancerar/tränar extra på det. Både jag och hästen behöver förnyelse hela tiden - så har halterna varit helt klockrena under checklistan så kan vi rida halterna och dom där skänkelvikningarna som var helt kassa - vi gör både bra och dåliga saker. Självklart kan man då begära mer under halterna och lite mindre under skänkelvikningarna. När jag då känner mig nöjd och känner att det blir nog inte bättre idag, då sitter jag av, oavsett om det gått 20 min eller 75 min. För mig är känsla ett väldigt svårt begrepp att skriva i ord. Det är något man känner i magen!
Sen kanske jag måste poängtera: i dom 20 min så ingår inte framskrittning och traven.
Ledsen för det flummiga inlägg. Nu ska jag sluta "ordbajsa" Känner att mina inlägg blir bara längre och längre :P
Senast ändrad: