Rida med en tappad sko?

Sv: Rida med en tappad sko?

Svalan skrev:
Jag skulle heller inte rida när min häst tappat en sko, särskilt vid hårt underlag.
Jag skulle i så fall låta det vara och ringa hovslagaren.

Intressant diskussion...
I lördags skulle jag rida en lektion på ridskolan. Upptäckte att min häst hade tappat ena skon bak. Påtalade det för instruktören, som sade att det var okay att rida ändå. Vi red ute i paddocken. Han skulle få ny sko på måndagen. När jag kom dit igen igår (onsdag) hade han fortfarande bara en sko bak, hade gått en hopplektion före och gick ytterligare en hopplektion med mig. När jag läser era inlägg kan jag inte låta bli att undra...
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Hej, jag bara undrar om man kan rida på en häst som håller på att tappa en sko.En av spikarna har lossnat på ena skon.Han har två skor fram och de är på den högra framhoven han har så.Har ledit honom i hagen i skritt och trav utan att han har visat något om att han är öm osv. Men tror ni att man kan rida på gräs när det är såhär? :)
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Själv skulle jag aldrig någonsin rida med en tappad sko. Det är inte värt det... En häst som är van att gå med skor blir ofta lätt ömfotad om den måste gå utan. Har jag ett jättebehov skulle jag isåfall tejpa hoven med silvertejp (mycket silvertejp! ;) )och endast om det var bak. Däremot skulle jag inte rida ut då utan ta ett väldigt kort och lugnt pass i ridhus/paddock.
Nu är alla hästar olika, men min egen häst skulle jag inte utsätta för ridning med tappad sko.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Själv skulle jag aldrig någonsin rida med en tappad sko. Det är inte värt det... En häst som är van att gå med skor blir ofta lätt ömfotad om den måste gå utan. Har jag ett jättebehov skulle jag isåfall tejpa hoven med silvertejp (mycket silvertejp! ;) )och endast om det var bak. Däremot skulle jag inte rida ut då utan ta ett väldigt kort och lugnt pass i ridhus/paddock.
Nu är alla hästar olika, men min egen häst skulle jag inte utsätta för ridning med tappad sko.

Nu har min häst tappat sin sko :(
Han får vila i hagen tills en ny sko är på har jag nu bestämt mig för... Tråkigt men så får det bli... Håller på att få tag i en hovslagare nu, ringer men ingen svarar :(
 
Sv:

Men hur är det, är det ok att gå ut o gå en sväng m hästen då om en doja saknas? Ej på asfalt naturligtvis...Men kort skogspromenad t.ex, 20- 30 min.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Om du läser svaren i tråden så ser du att din fråga går inte att generellt besvara för det beror helt på hästen. vissa hästar blir ömfotade eller svullnar rent av i benet för att de har så tunna sulor, vid tappsko och då ska de givetvis inte plockas ut på promenad. Har du en häst som har bra starka hovar och inte tunn sula så att den reagerar går det väl utmärkt att promenera en liten sväng på mjuk mark.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Snurrfian
·
Ridning En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red... Rider du på tid eller känsla? Idag på ridbanan så sa en stallkompis...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 358
Senast: supersonic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 019
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp