S
Stopek
Sv: Rida med en tappad sko?
Jag rider aldrig om hästen har en tappsko.
Hälsning Maja
Jag rider aldrig om hästen har en tappsko.
Hälsning Maja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bellafjella skrev:Jag tycker du ska göra som så: Lyssna gärna på din tränare i fortsättningen också men som alltid så måste man inte svälja allt de säger. Om du misstänker att hästen blivit öm pga tappad sko så lita på din känsla och låt bli att rida.
Tränaren kanske tycker att du är lite "fånig" men det får man bjuda på! Det är ju ändå din häst och ditt ansvar.
mackan skrev:Lite off topic nu, men ännu bättre än att fila på hoven med tappad sko för att undvika uppfläkning är att slå in den i silvertejp tills hovis kan komma och spika på. Då slits inget bort alls! Sitter kanon bra dessutom om man lindar tjockt. Har man en ömfoting kan man dessutom lägga "sula" under och linda tejpen över, för att lindra ömheten och dessutom skydda lite mot hovböld som kan få om de är riktigt känsliga i sulan...
Har haft silvertejp ett par dar som mest på min, dubbelkollade med hovis att det var ok, och hon sa så länge man inte lindar upp till kronranden så att det påverkar cirkulationen, så är det toppen som moverkan till slitaget, och bara att köra på. så gör jag så fort tappsko har inträffat!
Bellafjella skrev:Ursäkta, men den tränaren hade jag inte haft något större förtroende för. Det är ofta skillnad på fram och bakhovarna eftersom framhovarna får ta mycket mer vikt normalt sett.
mackan skrev:jag skulle aldrig rida med en tappad sko, särskilt inte på fram.
Möjligtvis om det var en bak sko, om man absolut måste rida, så skulle jag kanske göra det, då på mjukt underlag, typ paddock eller ridhus.
men som sagt - aldrig på fram. Fattar inte att din tränare osv har sagt att det är OK.
Egentligen så handlar det ju inte om vad man tycker, utan om hurvida det skadar hästen eller inte.Toudi skrev:har hästen inga problem med det så anser ja att du kan rida som vanligt dock inte på hårt underlag. Är så olika de där om vad man tycker det beror ju helt på hur hästen reagerar på det, vilket du vet bäst.
Det allra enklaste är att ringa hovslagaren o be honom komma, nästa alternativ är att slå på tappskon själv ( en hästägare med ansvar har väl gått en tappskokurs ?) eller så låter man hästen stå till skon är fixad. Är det frågan om ett halvblod så är dom ju oftast så bräckliga att det är bäst att låta dom stå ?Fantasy skrev:Hejsan, är det okey att rida med en tappad sko?
Har frågat flera av mina gamla tränare och alla säger att det är okey. Men igår efter jag hade ridit och ryktat av henne, (bara skrittat henne då... I ca 20 minuter) så markerade hon på fram. Jag såg inte riktigt om det var på det benet där hon tappat dojjan eller om det var det andra...
På Internet läste jag att dem kan bli snedbelastatde och få ont i ett annat ben och tillochmed halta..... Hm
Eller så tar man av den andra skon oxå.Bill skrev:Det allra enklaste är att ringa hovslagaren o be honom komma, nästa alternativ är att slå på tappskon själv ( en hästägare med ansvar har väl gått en tappskokurs ?) eller så låter man hästen stå till skon är fixad. Är det frågan om ett halvblod så är dom ju oftast så bräckliga att det är bäst att låta dom stå ?
ja, varför inte alla?Humelibumlan skrev:Eller så tar man av den andra skon oxå.