Rida med en tappad sko?

Sv: Rida med en tappad sko?

Jag rider aldrig om hästen har en tappsko.

Hälsning Maja
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Bellafjella skrev:
Jag tycker du ska göra som så: Lyssna gärna på din tränare i fortsättningen också men som alltid så måste man inte svälja allt de säger. Om du misstänker att hästen blivit öm pga tappad sko så lita på din känsla och låt bli att rida.

Tränaren kanske tycker att du är lite "fånig" men det får man bjuda på! Det är ju ändå din häst och ditt ansvar. :)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Rida med en tappad sko?

mackan skrev:
Lite off topic nu, men ännu bättre än att fila på hoven med tappad sko för att undvika uppfläkning är att slå in den i silvertejp tills hovis kan komma och spika på. Då slits inget bort alls! Sitter kanon bra dessutom om man lindar tjockt. Har man en ömfoting kan man dessutom lägga "sula" under och linda tejpen över, för att lindra ömheten och dessutom skydda lite mot hovböld som kan få om de är riktigt känsliga i sulan...

Har haft silvertejp ett par dar som mest på min, dubbelkollade med hovis att det var ok, och hon sa så länge man inte lindar upp till kronranden så att det påverkar cirkulationen, så är det toppen som moverkan till slitaget, och bara att köra på. så gör jag så fort tappsko har inträffat!

Jo för dom ömhovade så är ju detta visset kannon :)

Det är dock lite överdrivet om man inte har en häst som är ömhovad å klarar sig egentligen utan skor bak. Då räcker det att filla ner kanterna, detta har jag gjort på min å jag red som jag ville inom en vecka, hon var utan skor i bak i cirka 3 veckor utan några som helst problem.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

absolut! Behövs ju naturligt vis inte om det inte finns behov.

Fast utöver ömfotheten: går hästen utan sko efter tappsko så länge så sliter ju även de icke ömfotade ner hoven betydligt om du har otur, och då är det svårt att fästa sko sen.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Jo det gör dom, dock beror det helt å hållet på kvaliten på hoven där. Jag har ju en ponny som tidigare gick barfota bak, men när jag hade henne hos mina föräldrar så funkar inte det eftersom att det bara finns grusvägar där. Nu däremot när jag bytt stall :love: så underbart skönt där... Så går det eftersom att det finns en träninsgtravbanna i skogen man får rida på, mån får tydligen rida inne på travet oxå har jag hört :idea: å en massa andra ställen som är utav icke grusvägsmaterial så går det ju att rida utan igen, dock väntar jag till efter vintern med det...
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Bellafjella skrev:
Ursäkta, men den tränaren hade jag inte haft något större förtroende för. Det är ofta skillnad på fram och bakhovarna eftersom framhovarna får ta mycket mer vikt normalt sett.

Jag har förtroende för henne och jag tror knappast hon hade sagt att dte var okey, om det inte var det
 
Sv: Rida med en tappad sko?

mackan skrev:
jag skulle aldrig rida med en tappad sko, särskilt inte på fram.

Möjligtvis om det var en bak sko, om man absolut måste rida, så skulle jag kanske göra det, då på mjukt underlag, typ paddock eller ridhus.

men som sagt - aldrig på fram. Fattar inte att din tränare osv har sagt att det är OK.


håller helt med! Känns nästan som att ryttare MÅSTE rida varje dag? är det så? jag e inte beroende att rida mina ponnyer varje dag och endå har jag då tävlings ponnyer som ska ridas och tränas offta, men hämmtar jag in någon från hagen och ser att en sko fattas, aldrig att jag skulle rida den då..minsta lilla kan göra mer skada en vad vi tror, högst skritta eller leda hästen i ridhuset eller på barnan, bara att gå hem och ringa efter hovslagare så e problemet ur värden sedan.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

har hästen inga problem med det så anser ja att du kan rida som vanligt dock inte på hårt underlag. Är så olika de där om vad man tycker det beror ju helt på hur hästen reagerar på det, vilket du vet bäst.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Toudi skrev:
har hästen inga problem med det så anser ja att du kan rida som vanligt dock inte på hårt underlag. Är så olika de där om vad man tycker det beror ju helt på hur hästen reagerar på det, vilket du vet bäst.
Egentligen så handlar det ju inte om vad man tycker, utan om hurvida det skadar hästen eller inte.
Att rida med 1 tappad sko ger en fel belastning och rörelsestörning, ju värre ju tyngre och tjock sko du har på hästen. En häst som tappat en vanlig ridhäst sko ändrar rörelsemöntret markant, vilket gör att den sned belastar vilket kan leda till framtida problem i form av hältor och spänningar i muskulatur. :smirk:

Så enligt mitt syn sätt så tycker jag inte man ska rida på en häst som tappat en sko, jag tycker inte att den ens ska gå "några" dagar i hagen i väntan på hovslagaren, utan antingen så lär man sig slå på en tappsko själv eller åtmindstonde lära sig hur man tar av den andra skon.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

jag rider aldrig med en tappad sko. Det nöter ju på hoven som kan flisa sig och det gör arbetet svårare för hovslagaren som kommer o ska få båda hovarna lika jämna igen. När min häst tappar en sko ringer jag hovslagaren det första jag gör när jag kommer hem:)
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Om hovslagaren har möjlighet att komma ex. dagen efter brukar jag låta min häst vila, jag har hört att det är helt okej att träna som vanligt med en tappad sko om hästen inte är plattfotad, så kan dom bli halta.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

det beror så mkt på hur pass ömfotad en häst är. Rider en häst som aldrig haft skor o hon har aldrig markerat eller haltat, medan en annan häst jag red inte ens kunde ledas nåra meter på stallplan med en tappad sko utan att hon började halta..:crazy:
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Vill du själv springa på grusunderlag barfota med en fot och sko på den andra? en häst lägger större delen av sin vikt på frambenen och man kan ju undra vad du har för tränare som säger att du kan rida när du själv märker att hästen blir halt av det?
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Jag skulle heller inte rida när min häst tappat en sko, särskilt vid hårt underlag.
Jag skulle i så fall låta det vara och ringa hovslagaren.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Skulle aldrig rida med tappsko!
Vill man ha halt häst är det bra och göra det:crazy:
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Fantasy skrev:
Hejsan, är det okey att rida med en tappad sko?

Har frågat flera av mina gamla tränare och alla säger att det är okey. Men igår efter jag hade ridit och ryktat av henne, (bara skrittat henne då... I ca 20 minuter) så markerade hon på fram. Jag såg inte riktigt om det var på det benet där hon tappat dojjan eller om det var det andra...

På Internet läste jag att dem kan bli snedbelastatde och få ont i ett annat ben och tillochmed halta..... Hm
Det allra enklaste är att ringa hovslagaren o be honom komma, nästa alternativ är att slå på tappskon själv ( en hästägare med ansvar har väl gått en tappskokurs ?) eller så låter man hästen stå till skon är fixad. Är det frågan om ett halvblod så är dom ju oftast så bräckliga att det är bäst att låta dom stå ?
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Bill skrev:
Det allra enklaste är att ringa hovslagaren o be honom komma, nästa alternativ är att slå på tappskon själv ( en hästägare med ansvar har väl gått en tappskokurs ?) eller så låter man hästen stå till skon är fixad. Är det frågan om ett halvblod så är dom ju oftast så bräckliga att det är bäst att låta dom stå ?
Eller så tar man av den andra skon oxå.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

På mjuka underlag (ridhus, skog med mossa) är det ok att rida med tappad sko, iaf enligt min hovslagare och veterinär.
Om hästen visar obehag ska man givetvis inte göra det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Snurrfian
·
Ridning En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red... Rider du på tid eller känsla? Idag på ridbanan så sa en stallkompis...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 358
Senast: supersonic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 019
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp