Rida klassisk dressyr på islandshäst?

N

nyfiken

Jag är ganska nybliven islandshäst ägare,har ridit stor häst förut.Och jag har en fråga ang att rida dressyr på islandshäst...Jag har rådet att inte göra detta då jag kan förstöra hästens vilja och gångarter.
Jag skulle gärna vilja höra flera åsikter om detta.

Sv: Rida klassisk dressyr på islandshäst?

Min första reaktion är: Bullshit! Islandshästar kan, behöver och skall ha lika mycket dressyr som en storhäst. Däremot rider jag lite annorlunda än när jag red dressyr. Jag använder rörelserna som en väg till målet, inte som målet i sig. Mitt mål är en lydig, lösgjord, samlad, lycklig häst med mycket vilja som både är härlig att rida och häftig att se på!
Självklart ska de lyssna, korta sig, samla, halvhalter osv, men jag har nog MER fart och fläkt i ridningen nu än vad jag hade när jag tävlade dressyr!

Det ligger lite i att man är mer noga med att behålla/jobba fram "spiriten" och en bra framåtanda genom att emellanåt rida i vad man kan uppleva som ett rätt så friskt tempo om man tidigare har varit "vanlig" dressyrryttare. Så upplevde i alla fall jag det när jag kom från storhästvärlden och började rida islandshäst. Men självklart rider de flesta även "vanlig" dressyr på sina islandshästar med skolor, lösgörande och allt vad det innebär. Det är grunden och ofta nyckeln till en bra gångartshäst.

Att man skulle förstöra gångarter och vilja genom att rida dressyr, absolut inte. Dålig ridning däremot, men det gäller ju oavsett om det är dressyr eller vilken annan gren som helst. Att t ex nöta på volten i samma gångart med en och samma övning ett helt ridpass kan nog döda många hästarns vilja, oavsett ras... Omväxling kommer man långt med.

Muninn formulerade det bra:

Jag använder rörelserna som en väg till målet, inte som målet i sig.

Gör varierade dressyrövningar ute i naturen. Dressyrövningar behöver inte göras i inhägnat område på grusat underlag.

Jag tycker tvärtom att gångartsridning kräver dressyr, men klart så ska man se till att viljan och glädjen finns kvar, men det gäller ju även dressyr.

Pratas det klassisk dressyr/typ barock eller engelsk/traditionell dressyr?

Klassisk vet jag flera som gärna använder islandshäst till, däremot är det många som väljer att lägga undan tölten ett tag eller för alltid för att det är ett svårt moment med överlinjen.

Inom engelsk dressyr lämpar sig väl islandshästen lika bra som vilken annan ponny som helst. Vilja, form, tempo, takt och aktion vill man ju ha inom vilken ras som helst! Många som är vana med islandshäst upplever jag dock ofta rider en annan slags "modern" dressyr än vad många tregångsryttare gör. Tycker det ofta finns ett lite annat syn ätt inom den isländska ridningen, ofta med mer vilja, fart och med mindre fokusering på händer och nosplacering på gott och ont för att generalisera grovt...

Senast ändrad:

Det är klassisk engelsk dressyr som jag menar:)

Jag är ganska nybliven islandshäst ägare,har ridit stor häst förut.Och jag har en fråga ang att rida dressyr på islandshäst...Jag har rådet att inte göra detta då jag kan förstöra hästens vilja och gångarter.
Jag skulle gärna vilja höra flera åsikter om detta.

Om "viljan" sitter i att hasten ar spand sa ar svaret ja.

Om hasten har en riktig vilja sa gar den knappast forlorad.

Och gangarterna kan endast bli battre pa en mer losgjord hast.

Det går alldeles utmärkt att rida vanlig engelsk klassisk dressyr på en islänning och de förstör ingenting, det stärker hästen så de orkar med alla gångarter!

Å vem fasiken vill sitta på en häst som inte kan vanlig enkel dressyr för att orka bära sig och kunna vara lyhörd och lyssna?

Förra helgen hoppade jag 1m med min islänning och i våras började vi med passage i dressyren och utöver det så rids han som en 5gångare och han är 8 år välmusklad och kärnfrisk.
Å jag tycker att han är en av de roligaste hästarna jag ridit eftersom ja kan göra precis allt med honom :)

Ganska många svenska och isländska landslagsryttare rider dressyr som en del av sitt träningsupplägg, bland annat för en tränare som varit verksam i många år vid Portugisiska ridskolan i Lissabon. Och det går ju rätt så bra för dem! :laugh:

Har aldrig ridit så mkt dressyr som efter jag gick över till islandshästar :D.

Du tror inte de menade mer Akademisk ridning?

Vad som är viktigt är att inte pressa ihop hästen mellan tygel och skänkel. Den skall röra sig med eftergift i bärigt tempo i alla gångarter och i balans. Börja i skritt och bygg ut långsamt, när det fungerar i skritt öka till trav (eller tölt om det fungerar bättre). Det kan ta lång tid eftersom balansen skall vara med också och hästens förutsättningar påverkas mycket av hur den är byggd, gångarter m fl.

Rida på tung sandbana skapar skador, harva runt på liten volt detsamma. All ridning skall vara kort och rolig med en avslappnad häst som tillgodogör sig rörelserna. Är hästen spänd skadar dressyrövningarna istället så en lösgjord häst är en förutsättning. Kyras ABC är en bra riktlinje att jobba efter liksom Atlis övningar. Enkla att utföra.

Jag kommer från storhäst jag med och jag rider inge som helst skillnad på min isis så som jag red på mitt stora hbl. Skillnadne är att när mitt hbl tyckte något var jobbigt så sprang hon bara på eller la sig på bettet i sitt försök att slippa jobba rätt. Med en islandshäst blir det väldigt lätt att de tar till andra gångarter istället när något är jobbigt.

Min häst tycker trav är döjobbigt just nu.. inte bara trava på men så fort man kräver tex en öppna i trav rullar hon gärna ner i tölt.
Så där är det stora skillnaden.. det är helt enkelt lite svårare på en islandshäst av den anledningen att man har fler gångarter att hålla reda och isär på!

Men när väl min häst travar så som jag vill är det med bravur hon har lätt bättre gång och större trav än vad mitt hbl hade som var 163 cm hög.

Sen har man ju ingenting att komma med ute p åen dressyrbana dels för hon räknas som häst dvs jag får tävla mot stora pampiga hbl alt är att regganer henne som ponny och då får jag iaf inte tävla då jag är en gammal"kärring"

Så någe dressyrkarriär kommer vi inte göra mer än inne i ridhuset:D men om jag nu hade velat göra de hade jag inte valt denna ras=)

Vad som är viktigt är att inte pressa ihop hästen mellan tygel och skänkel. Den skall röra sig med eftergift i bärigt tempo i alla gångarter och i balans. Börja i skritt och bygg ut långsamt, när det fungerar i skritt öka till trav (eller tölt om det fungerar bättre). Det kan ta lång tid eftersom balansen skall vara med också och hästens förutsättningar påverkas mycket av hur den är byggd, gångarter m fl.

Rida på tung sandbana skapar skador, harva runt på liten volt detsamma. All ridning skall vara kort och rolig med en avslappnad häst som tillgodogör sig rörelserna. Är hästen spänd skadar dressyrövningarna istället så en lösgjord häst är en förutsättning. Kyras ABC är en bra riktlinje att jobba efter liksom Atlis övningar. Enkla att utföra.

Återigen :bow:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
836
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 090
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka