Rida i repgrimma

Sv: Rida i repgrimma

Rider alla här som med vanliga tyglar? -ett rep på varje sida om hästens hals?:confused:
När jag rider i repgrimma så använder jag ett grimskaft på en sida av halsen.
Fler som också gör så?

Jag använder ett par vanliga lädertyglar som jag spänner fast i öglan. Gillar inte tjocka tyglar och det funkar bra på detta sätt så:)

Jag red med repet som man fick med repgrimman inte vanliga tyglar. men ibland red jag bara med ett grimskaft.

Ibland ser det ut såhär. Vanlig grimma där jag bara at knutit ihop grimskaftet lite provisoriskt. dock har jag alltid hjälm, så ignorera att jag inte har det på bilden.http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09860000-09869999/640x480/9867753.jpg.

Ibland har jag en vanlig repgrimma med tillhörande grimskaft som jag även här har knutit ihop bara. Har dock ingen bild på det, annat än på mobilen.

Rider bara såhär ibland, i normala fall träns, men ibland för att variera och låta munnen vila på honom, han älskar det! Han är så pass lyhörd och vikt- och röstkänslig så det är aldrig några problem.

Jag rider i rep grimma hela sommaren då jag inte tränar så mycket på volte och har rep grimma för att det är mer bekvämt.. Min häst gå jätte bra med rep grimma, rider även en del lös.. :D

jag brukar rida med repgrimma ibland,men ska nog uttöka antalet gånger så att det blir minst några gånger i veckan.rider bara ute då jag inte har tillgång till en riktig ridbana.jag fäster vanliga gummityglar i öglorna på gimman och det funkar fint:laugh:

Jag har slutat helt att rida med träns och bett. Nu rider jag endast i repgrimma. Det funkar bra att göra det när i rider ut också men självklart beror det på vad för typ av häst man har..
Rider med ett par reptyglar som jag fäst som ett par vanliga tyglar i öglorna. Funkar riktigt bra och det är både bekvämare för mig och för hästen... Hade tänkt börja arbeta med lite mer övningar i repgrimman nu också. Kanske lite skänkelvikning, volter och andra rörelser. Nu när jag rider i repgrimma har jag oftast med en stick som en förlängd arm. När jag t.ex. vill svänga min häst så börjar jag först titta åt det hållet jag vill åt svänger hon inte då så vänder jag hela min överkropp ditt, lyder hon inte då heller så lägger jag yttertygeln mot halsen, neckreining (eller vad det nu heter, kommer från westernridningen iaf) Det sista jag gör om hon inte svängt efter jag gjort allt detta är att jag fåller sticken som en avskärmare. Stänger liksom av den ena sidan så att hon verkligen förstår att det är åt andra hållet :)

jag fäster under (har ett leadrope som trglar)
Hur fäster man i sidan på en repgrimma? :confused:

jag har nu inte orkat gå igenom hel tråden...
men jag rider ut med repgrimma emellanåt. tycker väldigt mycket om den närmare kontakten man får då. jag har antingen repet fäst under, eller så sätter jag fast det(eller tyglar) i ett par ringar jag fäst i själva knuten vid nosen, om ni förstår.;) jag har även ridit ute i skogen utan någon utrustning alls(detta dock för att vi inte har någon ridbana vid stallet och om jag rider i nån av hagarna blir min häst bara stirrig och koncentrerar sig bara på kompisarna i alla andra hagar. därför rider jag ett litet stycke till en mindre åker mitt ute i skogen där jag kan rida ostört.), för mig har det aldrig varit några problem att rida med repgrimma eller helt fritt, tycker det blir mycket närmare kontakt och hästen blir mycket mer uppmärksam på hjälper/röst när det inte är massa utrustning emellan vår komunikation.
nv7j0g.jpg

263ymgy.jpg

2 bilder där jag rider i repgrimma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka