Rida i repgrimma

Sv: Rida i repgrimma

Finns det någon bild på en ridgrimma inkl. hur man sätter fast tyglarna?
Vill komma ifrån bett och söker med ljus och lykta eft. alternativ.
Lindell ,Sidepull, repgrimma, Dr Cocks, ridträns ???djungel tycker jag.
För och emot?
Hästen är lätt framtung och skulle vilja varva bett med bettfritt.

Fräcke Froddrick skrev:
Jag rider numera ofta i repgrimma. Både dressyrarbete på banan och uteritt. Motivet är främst att hästen skall slippa att alltid ha bett i mun och att det ökar frihetskänslan samt att han så uppenbart verkligen gillar det. Favoriten är barbackapad-repgrimma. Testade även tidigare när hästen var "modernt" skolad att rida ut i repgrimma, men då var kommunikationen ej klockren och att rida i form var ej heller att tänka på. Sedan en tid tillbaka har häst och ryttare konverterat och påbörjat omskolning till den korrekta klassiska skolan med sits som primärinverkan och då är repgrimman helt suverän.

Måste bara tillägga innan ni gör för mkt. Försökringen de flest hästar har täcker inte om den råkar ut för en tex trafikskada då hästen ej har träns på sig. bara så ni vet. :smirk: /karin

I mitt försäkringsbrev (Agria Maximal) kan jag ej hitta någon friskrivning från trafikskada, då ej traditionellt träns bäres vid ridning. Då skulle hackamore, sidepull, bosal m fl också ogillas? Repgrimma ger lika god, om inte bättre kontroll än ett träns. Att det ev. skulle förekomma invändningar mot att rida i vanlig slapp grimma har jag däremot full förståelse för. Jag tror ej det finns prejudikat i frågan och skulle ett bolag bråka om ersättning pga vad de anser klassas som tillbörligt ridhuvudlag eller ej, så får de väl så vackert möta upp i rätten.

Själv undviker jag att rida överhuvudtaget på de hårdare trafikerade sträckorna, leder hellre om jag måste passera utmed t ex Kongahällavägen (norr om Säve, Hising Island) där stabborna inte har det minsta vett på att uppföra sig i närhet till stora djur.

Har personligen ingen häst för tillfället :( men hade jag haft e hade jag absolut strävat efter att kunna rida med repgrimma! Jag som dressyrfanatiker tycker inte dressyr är dressyr om man inte kan rida sin häst barbacka och i grimma !

jag har ett gammat varmblod som e rätt så het på gröten rider ofta med träns men det funkar väldigt bra med repgrimma och eftersom jag inte har någon ridbana av något slag så fick jag helt enkelt i´déen att rida i repgrimma...funkade jätte bra, man få lite mer frihet, känns som man e en liten vilding... ;)

Jag både riderå kör mitt kallblod på sidepull (fd travare) fungerar urmärkt även med repgrimma men upplever att jag får bättre ledande tygel tag från sidepullet,men dock en tränings fråga, sätter jag på honom bett så kommer "travaren tillbaka" med buller å bång,han tuggar fadga innan jaghunnit iväg ;) är stissig å nervig mer,så sidepull kör jag med ochså fungerar hur bra som helst :D

Bomulls-western-tyglar finns att köpa lite varstans som vi använder på bett eller på grimma eller som grimskaft, alldeles utmärkta och smidiga! Billiga dessutom ;)
Kan tillägga att mitt varmblod har väldigt lätt att bli het och jag trodde min syster var galen som tänkte rida i grimma men det visade sig att hästen har mycket lättare att slappna av utan bett och lägger mer tillit hos ryttaren. Härlig känsla!

jag gör det, men inte jämt, dels för man ej får tävla på det...men det är inte bara att sitta upp och rida, (egentligen inte me träns heller) det ligger massa med arbete på marken för att hästen ska lyssna... jag skulle inte våga att bara sitta upp utan att det funkar från marken..

Vill också gärna se bild på detta om någon har!!!

HrafnKatla skrev:
Finns det någon bild på en ridgrimma inkl. hur man sätter fast tyglarna?
Vill komma ifrån bett och söker med ljus och lykta eft. alternativ.
Lindell ,Sidepull, repgrimma, Dr Cocks, ridträns ???djungel tycker jag.
För och emot?
Hästen är lätt framtung och skulle vilja varva bett med bettfritt.

Jag testade och rida i repgrimma EN gång, och det gick SUPER!
tills ridskolechefen såg det... (hon är en sån där insnöade dressyrfanatiker med den här teorin : trilskas hästen, klippt till den. Det går inte att rida utan bett och träns bla bla bla medmera medmera!:cool: Man kan inte få in NÅGONTING annat som inte tillhör Hopp-dressyr "ridtekniken" eller vad man ska säga, fattar ni? )
Och efter den gången så fick jag inte rida mer i repgrimma.

Ps.Kan tillägga att både min mamma och "plast"pappa var med då.

sidepull e ju bra för att lösa tygelproblemet, där finns ju färdiga ringar att fästa i! har nyss upptäckt ett nytt användningsområde för min sidepull med hjälp av ett longer delta i ringarna kan den användas som grimma oxå:idea:

Jag rider in mina hästar med grimman nu och när jag rider ut i skogen så ta jag grimman. Jag använder betet för att "putsa" på övningar jag gör. Men jag tycker alla ska rider i grimman. Då slipper hästarn tunga händer, händer som dra, osv. Här är lite bilder hur man knutar tyglarna...hoppas att det fungera (bifoga bilder...:crazy: )

Detta gäller för 4 meters macate tyglar.
http://www.parelli.com/files/instructions/hack_tie.pdf

jag ska söker för den med grimmskaft bara.

Jag har ridit i bara grimma någon gång, det är väl ungefär samma ska som bettlöst tycker jag. Rider oftast på sidepull :)

Hmm, det såg inte helt lätt ut...finns det ett enklare sätt?

Kan man inte fästa vanliga tyglar i repgrimman?

CaliforniaSwed skrev:
Jag rider in mina hästar med grimman nu och när jag rider ut i skogen så ta jag grimman. Jag använder betet för att "putsa" på övningar jag gör. Men jag tycker alla ska rider i grimman. Då slipper hästarn tunga händer, händer som dra, osv. Här är lite bilder hur man knutar tyglarna...hoppas att det fungera (bifoga bilder...:crazy: )

Detta gäller för 4 meters macate tyglar.
http://www.parelli.com/files/instructions/hack_tie.pdf

jag ska söker för den med grimmskaft bara.

Ja det kan man. Och det finns en enklare sätt att knuta en grimmskaft. Jag själv rider med bara en grimskaft på ena sida eller som som beskrivet i länken.

Allmänt:
Det finns en skillnad med att rider i en repgrimman eller en sidepull. Du kan påverka(stavning??) huvud lättare i repgrimma, sen har du ett annat problem med sidepull är att det är lättare att hästen bära huvud högre och det kan vara svårare att lära hästen backa eller samla in huvud. Det är precis vad det är, en side-pull (it pulls to the side) Jag säger inte att sidepull är dålig men om jag fick välje så skulle jag ta en repgrimma.

http://www.horsefriendly.com/usereins.html
Med denna kan du har karbin hake längst ner och börja knuta andra tygel på uglan (Stavning??)

ahh jag hitta ingen annat just nu men om det finns tid ikväll så rita jag up det för er själv.

Hi Cal-Gal,

Another type bitless real easy to make.
Myself I go for the western hackamore aka bosal.

50_12_b.JPG

33_12_sb.JPG

Jag också tycker det är ett bra bitless grej med. Om man säger att dra punken är ner lågt.

Tack för bilder:bow:

Men jag tycker fortfarande att det ser lite komplicerat ut.

Det här är ev. en jättedum fråga :confused: men jag ställer den ändå: kan jag inte bara sätta fast tyglarna i var sin ögla av repgrimman?

Jag gjorde så och ledde runt hästen lite på marken och tyckte att signalerna verkade fungera i rätt riktning...

jag använder neckreining på min ponny så det går bra vilket som, men det blir ju starkare med repgrimma om man måste ta i henne. Jag rider med sidepull ute för hon är lite föööör pigg då:o Men repgrimma är roligt ibland!

Jag håller på att rida in min Paint och jag rider bara med repgrimma och 12 fots rep eller Natural Hackamore med Horsemans Reins (reptyglar med ledrep). Det fungerar perfekt både på ridbanan och när jag rider ut men jag har gjort och gör mycket markarbete med henne och då använder jag ju också repgrimman. Jag använder mig av Parelli Horse Man Ship och det har verkligen underlättat både i allt umgänge och hantering av hästen och i inridningen, jag är på Level 2 nu. Träns och bett kommer jag inte att börja använda förrän vi kommit längre i utbildningen, det sparar jag till "finliret", om ni förstår vad jag menar.

Jag tror inte det är så lämpligt att man utan markarbete med repgrimma bara sätter igång att rida sin häst med en sådan. Det man åstadkommer på marken med Parelli tar man med sig när man sedan sitter upp och rider sin häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka