Rida i repgrimma

Sv: Rida i repgrimma

Jag och mitt hbl skuttar runt så här:D
carro208_edited.jpg

Kreta; jag skickade ett PM till dig? Du har inte svarat och eftersom du verkar rätt ny (?) på forumet tänkte jag bara kolla om du inte sett det? :)

CoNo: Imponerad :P

Senast ändrad av en moderator:

Tack ;)
*Nu ska jag inte nämna att jag faktiskt startat en tråd om hur man får hästen i form med den ...:angel: * :rofl:

Blev lite nyfiken på vad man kan få tag i sån här bettlöst (som på bilden) :rofl:

Frågar igen för jag vill väldigt gärna veta hur man får tag på ett sånt här bettlöst. Skulle vara tacksam för om ngn kunde skicka ett PM eftersom d kanske inte e så bra o skriva d här kanske?

Jag skulle ochså vilha ha reda på de så pma gärna mig å! :D

När jag rider längs trafikerade vägar rider jag med bett, av säkerhetskäl. För övrigt föredrar jag helt klar att rida med endast repgrimma. Jag brukar använda en tre meters lina och knyta ihop som tyglar, tycker det funkar bra.

knapplån

Väldigt intressant tråd. Jag har aldrig hört om någon som rider såhär innan men det verkar ju ganska vanligt!
Jag blev verkligen sugen att testa detta på den lilla b-ponnyn. Men, tror ni att det kan funka eftersom han aldrig har haft repgrimma innan?
Jag har väldigt bra kontakt med honom och har mestadels ridit barbacka och med träns utan nosgrimma.
Detta ska jag testa ikväll. Hoppas att det funkar.

Sen har jag en fråga till. Hur menar ni att det är skarpare än ett bett? Jag förstår inte riktigt hur det kan vara det. Förklara någon?

Det går säkert bra, prova lite från marken först så att ponnyn förstår stopp (men det borde de ha med sig från vanlig hantering; tryck mot nosen betyder stopp) och prova i inhägnat område först. Kan bli lite konstigt att svänga i början, använd mycket skänkel och vikt eftersom tygeltagen påminner lite om vanligt ''stopp'' ifall du fäster tyglarna under hakan. Men det brukar ge sig rätt snabbt. Och så förståss är det bäst att inte ha konstant kontakt i tygeln, tygeltagen blir tydligare om du inte har det. :)

Repgrimman är smalare och oftast styvare än vanliga grimmor, plus att knutarna sitter som de gör, så den är skarpare än en vanlig grimma. Däremot är det väl hackamore som kan vara skarpare än vissa bett? Är inte helt säker på det.

När ni rider i repgrimma- hur fäster ni tyglarna?
Måste man rida västern-stil med tyglarna, eller kan man även ha dem sträckta som i vanlig ridning?

Det har nog redan besvarats i den här tråden ;)
Jag fäster tyglarna i öglorna under hakan (på samma sätt som jag hade fäst dem i bettringen, fast nu gör jag det i öglorna altså) och rider inte med konstant sträckta tyglar. Jag upplever att hästen uppfattar mina signaler sämre om jag gör det, skillnaden från inget tryck till lätt tryck verkar vara mer märkbar än skillnaden från lätt tryck till lite hårdare tryck. Men jag tar i tygeln när jag ska vända eller så (har inte försökt mig på några dressyr rörelser eller så) fast använder vikt och skänkel så gott jag kan.

Min mamma brukade rida i repgrimma för att variera och hennes häst lyssnade faktiskt mycket mer än med vanligt träns.
Tölten och skritten går bra, men hon törs inte prova i galopp.

Min ena häst har ridits bettlöst sen -04, oftast repgrimma eller bosal. Rider någon annan eller om hon känns som en krutdunk så blir det hackamore under repgrimma (rider då med dubbla tyglar och har hack.tygeln mer om en nödbroms om det skulle behövas). Rider bettlöst eftersom hon funkar bäst med det.

Märker inte av någon skillnad mellan att rida ute eller inhängat, hon är som är vars hon än är.

Varför jag rider i repgrimma har jag redan nämnt, för att hon funkar bäst på bettlöst. Men varför jag gick från hackamore till bosal och sen vidare till repgrimma berodde på att vi kunde det. Varför anväda "skarpare" saker än vad som krävs?
Om jag kunde rida henne helt utan huvudlag så skulle jag göra det, och det är väl lite av målet samtidigt som det är en kul grej:)

Jag red in min häst i grimma.. Och rider än idag i bara grimma till o från..
Då jag oxå rider bettlöst så gör det ju detsamma om jag har grimma eller träns..
För min del har det bara varit en barnlek.

förra hästen ja red, en Shire/fullblods vallack, ganska pigg, och även hård i munnen från tidigare som ridit honom, jag red honom me repgrimma och vanlig grimma, fungerade utmärkt han lyssnade på minsta lilla, ja tycker att om de nu funkar att rida bettlöst, så ska man göra det. dels för att de är bekvämare för hästen och om ryttaren har vana att rida me tyglarna så blir de inte lika jobbigt för hästens mun.

På min förra foderhäst red jag i repgrimma och ibland vanlig grimma. Det var ingen skillnad på att rida ut lr inte... Hon gillade inte bett så det var därför jag red med grimma.

min repgrimma fungerar lika bra som ute i skogen som i paddocken eller på åkern

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka