Rida i repgrimma

Sv: Rida i repgrimma

red min älskling till foderhäst, som jag hade förut på repgrimman. vi hade en speciell kontakt, som inte krävde bett.
vi red me grimma ibland, o me träns om vi kände för det.
henne kunde jag rida på vanlig grimma också. antar att jag nog kunnat rida utan något alls.
vi red med repgrimma även ut, men då antingen sent lr tidigt på dagen, och inte där det kom jättemycket bilar.

/sanna

Ingen som kan svara på detta???:confused:

Testade i alla fall detta på min gamle kallblodstravare igår. Satte bara fast vanliga tygeländar i varsin ögla i repgrimman under hakan, tyckte det fungerade hyfsat, men var det rätt eller skulle jag satt fast dem på annat sätt?

cafu skrev:
Tack för bilder:bow:

Men jag tycker fortfarande att det ser lite komplicerat ut.

Det här är ev. en jättedum fråga :confused: men jag ställer den ändå: kan jag inte bara sätta fast tyglarna i var sin ögla av repgrimman?

Jag gjorde så och ledde runt hästen lite på marken och tyckte att signalerna verkade fungera i rätt riktning...

Rätt enligt vem? Om det funkade bra är det uppenbarligen "rätt" ;)

Jag rider alltid i repgrimma på hästren jag ridit in själv, i alla situationer. ser inga anledningar - än - att ha bett på hästen ifråga,

Ser mer ut som ett sidepull med strypeffekt än ett hackamore tycker jag. ;) Aldrig sätt förut, spännande!

Okey, HUR sätter man fast tyglarna i en repgrimma..? är det delade tyglar som sitter fast i öglan under? Är det sammanhängande tyglar..? Jag är jätteintresserad av att rida med repgrimma när jag skall igång med min nu...högdräktiga häst.
Men jag är inte säker på om jag kan det där med vikterna, jag rider bara så som känns rätt men sen om det verkligen är det vet jag ju inte. Lutar man sig bakåt när man skall öka? Eller lutar man sig bakåt när man skall sakta av?
För på ridstället jag gick på förut sa dom att man skulle liksom "trampa" ner med sätet och luta sig en aning bakåt när man skulle fatta galopp, fast å andra sidan. Om man tappar balansen och lutar sig framåt så ökar ju hästen i fart.
VAD är rätt i denna djungelvärld så folk säger olika..?
Jag vill vara säker på att jag lägger vikterna rätt när jag skall börja rida min häst. Sen vill man hitta en bra och behaglig repgrimma också, hårt eller mjukt rep..?

jag rider hellre i sidepull, jag tycker att repgrimman blir för skarp.
Målet är utan huvudlag förstås:banana:

boella skrev:
Rider ni i repgrimma. Om så. Rider ni ut i repgrimma. Är det skillnad på det och att rida inhägnat. Finns det någon här som bara rider i repgrimma, aldrig med betsel, i såna fall varför.

Och hur reagerar hästen när ni kommer utanför inhägnaden...
Känner den sig friare än i bett?
Repgrimman funkar ju. Det blir tydligt för hästen, vad man vill.
Det tycker jag. Men har aldrig ridit mer än på en liten inhägnade plätt, och det var idag :)
Vill gärna höra från er som rider i repgrimma. Antingen ni rider ibland, för att det är kul, eller om ni har andra motiv....

Jag använder inte betsel därför att jag inte vill att hästen ska ha det i munnen och jag rider inte ofta. men när jag arbetar med honom brukar han gå utan något alls. Ett rep runt halsen brukar fungera också.

Är det smart att istället för att gå ut ovh gå med vanlig grimma att då istället gå med repgrimma?

hejsan. jag brukar rida ganska mycekt i repgrimma, både i paddock och ute i skogen. det är inga problem i skogen. har du bara lärt din häst alla komandon som du behöver för att kunna stanna och svänga i repgrimma så kommer det nog gå jätte bra!

Jag håller på att rida in min Paint och jag rider bara med repgrimma och 12 fots rep eller Natural Hackamore med Horsemans Reins (reptyglar med ledrep). Det fungerar perfekt både på ridbanan och när jag rider ut men jag har gjort och gör mycket markarbete med henne och då använder jag ju också repgrimman. Jag använder mig av Parelli Horse Man Ship och det har verkligen underlättat både i allt umgänge och hantering av hästen och i inridningen, jag är på Level 2 nu. Träns och bett kommer jag inte att börja använda förrän vi kommit längre i utbildningen, det sparar jag till "finliret", om ni förstår vad jag menar.

Jag tror inte det är så lämpligt att man utan markarbete med repgrimma bara sätter igång att rida sin häst med en sådan. Det man åstadkommer på marken med Parelli tar man med sig när man sedan sitter upp och rider sin häst.

Har frågat i en annan tråd men inte fått ngt svar så jag provar här :)
Vart kan jag hitta Pat Parellis olka nivåer? Finns hans bok på Svenska så man kan hitta det där? Tacksam för svar :rofl:

Hi Cal-Gal,

Another type bitless real easy to make.
Myself I go for the western hackamore aka bosal.

50_12_b.JPG

33_12_sb.JPG

Blev lite nyfiken på vad man kan få tag i sån här bettlöst (som på bilden) :rofl:

De skullejag ochså vilja veta! Vad snygtgt de var å verkar vara lämpligt nått mitt i mellan.

Jag rider numera alltid bettlöst, och ofta utan huvudlag alls. Även i grimma ibland. Men jag föredrar att inte ha någonting alls på hästen, utom ev halsring.

Jag rider både ut och i inhägnad, även dresssyr och form utan huvudlag.

Varför? jag tycker att det är trevligast så, och det gör min häst också.

Det kan bli skillnad på hästen när man kommer ut ur inhägnaden. Men om du rider med god kontroll över hästen i inhägnaden - att den aldrig får uppleva att du tappar kontrollen - så litar den lika mycket på din kontroll även utanför staketet. Jag upplever att min häst är mer uppmärksam när jag rider ute i naturen utan träns, än med.

Jag har startat en tråd om hur man får hästen i form med halsring , du skulle inte kunna kolla in den ? :angel: Den finns under hästhantering ! :)

Jag snor mitt 4meter runt å knyter fast ena denandre sitter kvar i halen fungear utmärkt :D

delvis knapplån

Använder ett par vanliga tyglar (eller dessa är hemmagjorda med en karbinhake i varje ända och lite långa) funkar fint.^^

Rider överallt med repgrimma.. tränar inte dressyr, jag är usel på det, så det är inte lönt att använda bett för att få hästen på tygel..(finns ju dom som kan med repgrimma med)
tränar i backar, off road och lite annat varierat för att bygga muskler och smidighet istället. Tror att formen kommer när hästen är redo.

Jag använder inte betsel därför att jag inte vill att hästen ska ha det i munnen och jag rider inte ofta. men när jag arbetar med honom brukar han gå utan något alls. Ett rep runt halsen brukar fungera också.

Oj vad skönt att det finns fler som inte vill sätta bett i munnen, hur man än resonerar så måste bettlöst vara bäst för hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka