Rida i Regn

linafina

Trådstartare
Ni som inte har ridhus, hur planerar Ni Er ridning med tanke på väder/vind? Eftersom jag i många år har stått på anläggningar med ridhus och nu står utan så börjar jag fundera på hur folk egentligen gör när ridningen är planerad men regnet kommer, eller snö för den delen.

Om Ni tränar för tränare och vädret blir dåligt, ställer Ni in då? Hur klär Ni Er själv och hästen efter väder och vind för ridning ute? Åker Ni iväg till ridhus?

Det låter som om jag inte har ridit i annat än ridhus men i själva verket så är jag egentligen inte kinkig med väder då jag är uppväxt på travet och där är man ute och kör/rider i alla väder :). Dags att ställa om för min del nu och jag känner mig utskrattad om jag rider ut i regnet O_o

Berätta hur Ni gör med allt när vädret är kasst.
 
Sv: Rida i Regn

Träna i regn tycker jag ofta är bortkastat, men det har hänt (när jag åkt till tränare och det börjat regna på vägen dit t ex). Har det hällregnet hela dagen så banan riskerar att vara dålig, tycker jag det är bättre att ställa in och spara slantarna.

Rida ut i regn är ingen fara för min del. Det är möjligen utrustningen som tar stryk. De gånger jag haft hästar som tjurat i regn, har det väl kanske blivit vilodag på onsdag istället för fredag, om det ösregnat på onsdagen.

Vill jag hålla igång hästen och inte har ridhus, och inte åker till ett finns det ju inte så mycket att välja på. Kanske planera om från uterunda till tömkörning, eller annat, men vill man inte rida i regn är ju tre av fyra årstider inget för ridsugna...
 
Sv: Rida i Regn

Jag tänker detsamma om att träna i regn, hästen springer och vrider huvudet för att komma undan vind+regn exempelvis vilket ju såklart stör. Där jag står nu ligger vinden ofta på rätt så bra också. En transport så att man kan ta sig iväg till närmsta ridhus känner jag är ett måste om vi ska kunna hålla igång på det sätt som jag önskar.
 
Sv: Rida i Regn

Stod i många, många år i stall utan ridhus, och det hade jag aldrig gjort utan transport. Dels av säkerhetsskäl (veterinär etc) men också för att kunna träna som jag ville, oavsett väder. Har haft hästar som tjurat ihop totalt om det regnat, försökt krypa in under sadeln och varit totalt hopplösa. Ut i regnet får de öva på, men träning för tränare känns rätt meningslöst.
 
Sv: Rida i Regn

Rida i regn eller snöväder är inget problem, man klär bara sig själv och hästen i passande kläder.

3/4 oljerock täcker hela ryttaren inkluderat stövlar så ryttaren och sadeln slipper bli våt, och beroende på hur pälssättningen på hästen väljer man ett lämpligt vattentät ridtäcke om man bara tar en lugn tur, om man tänker "jobba" under ridturen eller hästen är riktigt pälssatt/orakad över länden behövs inget täcke alls.
 
Sv: Rida i Regn

Jag hoppar inte om det regnar mer än lätt duggregn, mest pga underlaget (i hagen är det gräs = blir halt, på terrängbanan är det sand). Dressyrträning i dito väder har jag försökt mig på, men det känns ofta rätt bortkastat då varken jag eller hästen känns fullt fokuserade sas. Har jag tränare bokad på hemmaplan skulle jag nog rida ändå, lite beroende på möjligheten att boka om utan en massa extra kostnader (en sak om det går att boka om i god tid, men börjar det regna medan jag sadlar på är det ju inte mycket att välja på).

Rider ut i regn gör jag, men helst inte om det åskar ordentligt t.ex. Mest av säkerhetsskäl - så lagom kul att skutta runt i skogen med risken att blixten slår ner intill (mycket av skogen här ligger dessutom på ås, dvs på lite höjd). I riktigt hällregn är det inte speciellt kul att rida ut, och hästen är måttligt imponerad av det heller, men visst har det hänt. "Normalkraftigt" regn försöker jag att masa mig ut i.

Jag har regnställ eller lång oljerock, lite beroende på temperaturen ute. Är det höst och lite lägre temperatur i kombination med riktigt kallt regn, åker ett ridtäcke på då hästen oftast är klippt då. Sommartid är det sadel och träns som vanligt. Vid skitväder väljer jag i regel distanstränset i biothane, för att slippa stå med kalla fingrar och sköta om lädertränset efter turen. Sadeln tas förstås om hand efter en regntur.

Kommer jag till stallet och hästen är dyngsur efter ett regn, händer det att jag t.ex. tömkör istället för att rida.

//Liten, som minns en tur då det var strålande väder när vi lämnade stallet - på hemvägen (en rätt bra bit från stallet..) öppnade sig himlen i en mysig hagelstorm. Där satt jag i skinnjacka.. :banghead:
 
Sv: Rida i Regn

Finns transport att låna för eventuella akuta veterinärbesök såklart på gården.

Liten: Ja det blir till att kolla igenom garderoben och inhandla lite nya kläder :). Både till mig och pållen. Ombyte kan vara en bra idé att ha i stallet också ifall det som hände dig när du satt med skinnjacka händer ;).
 
Sv: Rida i Regn

Regn i sig hindrar inte mig om jag planerat ridning. Som någon skrev, rätt kläder så är det bara att ge sig i väg. Nu rider jag mest ut i naturen i och för sig. Men det händer att jag trimmar på ridbanan hemma också. Jag har äventyrsridning som mål och mening med mina hästar. Att kunna vara ute i skog och mark långa pass, dagar. Det händer ju när man åkt iväg på ett äventyr att regnet är rätt ihållande. Gilla läget och rid, eller lasta och åk hem...

Förra hösten deltog jag i något som heter Lucky Rider trail ride. Tre dagar i värmländska vildmarken. Dryga 11 timmars körväg med häst hemmifrån. Att himlens portar öppnade sig när vi skulle starta upp trailriden första dagen fick liksom inte hindra. Man lastar inte och åker hem igen 11 timmar för att det regnar. Vi red i hällregn i fyra timmar .... kan meddela att vi var blöta när vi kom fram till första nattlägret.

För er som tävlar tänker jag att det borde vara samma sak. Att aldrig träna i regn innebär väl att hästen kommer att fungera dåligt den dagen ni råkar ut för att det regnar på tävlingsplatsen. Chansen för det borde vara rätt stor under utomhussäsongen menar jag.
 
Sv: Rida i Regn

Jag brukar försöka ha lite koll på vädret i förväg och planera/anpassa ridningen efter det.
Ska det regna på lördag eftermiddag så ser jag till att rida på förmiddagen helt enkelt. Vet jag att det ska spöregna en hel dag (vilket inte händer så ofta trots allt), så blir den dagen en vilodag.

Snö är ju torrare, så om det snöar tycker jag inte brukar spela så stor roll alls.
Är banan för blöt pga regn, så rider jag ut istället.
 
Sv: Rida i Regn

Kämpar på i de flesta väder tycker jag att det för jobbigt så lastar jag och kör till ridhus. Eget släp är nödvändigt om man inte har ridhus för mig. Har alltid haft det som jag har nu med ridbana hos grannen och inget ridhus. Som tur är bor jag så att det finns gott om ridhus inom 15 min köravstånd. Men det tar ju lite längre tid att lasta och köra iväg så rider på ridbanan så mkt det går. Det ända som ställer till det är när det är snö och is som gör att ridbanan är oridbar och det är för halt att köra...
 
Sv: Rida i Regn

Jag brukar försöka anpassa mig till vädret så till vida att jag följer väderleksrapporterna och rider ut när det regnar. Om det blåser hårt blir det ofta vilodag, rider i skog och mörker och det känns helt enkelt inte säkert om det är väldigt dåligt väder (typ halv storm). Duggregn eller stilla regn kan jag vara på utebana, det gör inte mig något så länge jag ser. Jag har inte haft någon häst som blivit väldigt påverkad av den typen av regn heller. Vädret påverkar ju underlaget också, så här blir det en sekundfråga att ta ställning till: vart är underlaget bäst efter vädret som varit de senaste dagarna?
 
Sv: Rida i Regn

Så länge det inte regnar på tvären funkar det bra för mig och min häst. Och väljer man en skogstur märker man knappt av regnet, det känns alltid värst innan man börjat rida!
 
Sv: Rida i Regn

Rider jag i regn så har jag regn ridbyxor, regnjacka och oöm hjälm. hästen har lapptäcke om det inte är varmt. Blir oftast uteritt då, snöar det så är det långa chaps på mig och då rider vi som vanligt, är det snöstorm så har jag skidglasögon ^_^.

Rider jag för tränare och det börjar regna så är det bara att rida på som vanligt, åskar det så avbryter jag snarast möjligt och gömmer mig i stallet :rofl:. Oftast så åker jag iväg på träning till ridhus.
 
Sv: Rida i Regn

Jag har slutat rida vid regn, mycket hård blåst, extremt snöfall eller när det är fr-25 och kallare.

Ser liksom ingen tjusning med att tvinga sig ut i skitväder längre :p

Brukar hålla koll på väderprognos och planera utefter det. Förutspås ex skitväder imorgon så lägger jag tex in en vilodag då eller att jag rider på fm om jag vet att det ska bli skitväder på em
 
Sv: Rida i Regn

Jag står i vanliga fall på anläggning med 2 ridhus. Jag kan rida ute trots det i regn. Jag kan tycka det är skönt. Och är det inte så mkt regn att man vill blunda och fly brukar inte hästarna bry sig så värst.

Nu bor jag på mina tränares gård, utan ridhus. Vi rider/tränar i alla väder utom storm eller snöslask som ger farligt underlag.
 
Sv: Rida i Regn

Tränar inte i ösregn men väl lättare regn utan vind. Rider helst ut i skogen när det regnar. Men jag har blivit såpass bekväm att jag låter bli att rida när vädret är för dåligt:o. Regn är dock inte det värsta tycker jag, det värsta är när det blåser-det avskyr jag! Vår ena ridbana ligger mycket bra nere i en grop så där känner man knappt av vinden och underlaget tål riktigt mycket regn.

Egentligen vänjer man sig vädigt fort att inte ha ridhus:).
 
Sv: Rida i Regn

Rider och tränar på som vanligt. Jag brukar klä mig varmt men inte i regnställ (avskyr den där våtvarma klibbkänslan på kroppen), blir genomblöt och sedan åker jag hem och blir varm. Ser alltid till att allt annat är klart innan jag rider. Om jag vill vara kvar i stallet efter ridning så tar jag och byter om till något torrt. Däremot ställer jag in ridningen om det blåser så mycket att vi riskerar träd i huvudet för den risken tycker jag aldrig är värd att ta. Om jag någon gång kommer att ha min häst vid ridhus så skulle jag nog dock välja bort ösregn och rida under tak. Brukar tänka på att en del har det så när jag sitter där med vatten rinnandes mellan skinkorna.. :)
 
Sv: Rida i Regn

Jag hade en gång en mycket klok tränare som sa "kan man tävla i regn så kan man träna i regn" och det försöker jag hålla fast vid, för så är det ju. I stort sett halva året är det utomhustävlingar som gäller, då duger det liksom inte att stryka sig varje gång det regnar ;)
Ska jag rida för tränare rider jag absolut fast det regnar, men sen ska jag erkänna att jag tyvärr gärna tar en oplanerad vilodag regniga dagar... Men det får jag ju betala på tävling också, då varken jag eller hästen är vana.

Snö gör mindre, så länge det inte är snöstorm eller så.
 
Sv: Rida i Regn

Rida ut i regn eller evetuellt träna i paddocken i ett mer stilla regn är inga problem för mig. Största anledningen att jag ställer in träningar är för att det blir för blött i paddocken. Det kostar dock en hel del att träna och jag vill att det ska ge någonting. Dock om det blåser mycket och regnar på tvären, då tycker inte min häst det är så hysteriskt roligt att ge sig ut, då får han stå faktiskt då vi har en bit till skogsvägarna där jag står. Annars många vintrar så måste jag ge mig ut i skitväder för annars får hästen stå hela vintrarna och det vill jag verkligen inte. Trots allt så är det ju faktiskt en vanesak. Sålänge det då inte stormar och regnar på samma gång, det blir aldrig en vanesak.
 
Sv: Rida i Regn

Hej!

Jag har inte haft ridhus på evigheter och har tränat i både regn och snö. Fast så har jag en galen tränare också. Hade jag ställt in varje gång det droppade hade det aldrig blivit någon ridning.

Jag har faktiskt varit på tvådagarskurs i regn som ramlade vågrätt pga blåsten. Inte så skoj, men det funkar.

/Lavinia, inte bortskämd med ridhus
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 935
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp