Rida i Regn

Sv: Rida i Regn

Jag har inte tillgång till manege men det stoppar inte mig. Slänger på hästen ett sådant regntäcke man har över sadeln, och utrustar mig själv med mina gamla gummiridstövlar från ridskoletiden. På med ett träns jag inte är rädd om och mammas plasthjälm :) det händer att hästen är lite sur men det brukar jag inte bry mig så mycket om, i de lägena tränar jag för min egen skull. Personligen tycker jag att det är viktigt att kunna rida sin häst i både regn och solsken :p

Vad min tränare tycker om saken vet jag inte, men hon kommer i ordentliga regnkläder och håller träningar som vanligt :)
 
Sv: Rida i Regn

Ni som inte har ridhus, hur planerar Ni Er ridning med tanke på väder/vind? Eftersom jag i många år har stått på anläggningar med ridhus och nu står utan så börjar jag fundera på hur folk egentligen gör när ridningen är planerad men regnet kommer, eller snö för den delen.

Om Ni tränar för tränare och vädret blir dåligt, ställer Ni in då? Hur klär Ni Er själv och hästen efter väder och vind för ridning ute? Åker Ni iväg till ridhus?

Det låter som om jag inte har ridit i annat än ridhus men i själva verket så är jag egentligen inte kinkig med väder då jag är uppväxt på travet och där är man ute och kör/rider i alla väder :). Dags att ställa om för min del nu och jag känner mig utskrattad om jag rider ut i regnet O_o

Berätta hur Ni gör med allt när vädret är kasst.

Galon är ett fantastiskt material.
I tisdags hade jag tillrest tränare här. Det var tre plusgrader och nederbörd precis hela dagen. Jag red fem pass, fördelade på fyra olika hästar och uppenbarligen höll jag på hela dagen.
Så här såg jag ut.
1425777_438057126340904_51307959794613437_n.jpg
 
Sv: Rida i Regn

Nu har jag visserligen 2 ridhus i mitt stall men jag rider iaf t om jag har bestämt mig för de och trots att det regnar.

Man får ju int ebli för bekväm tycker jag bara för man har ridhus.
Tror jag har ritit i ridhuset 3 ggr i år hittills:D

Jag ride/kör hellre ut faktiskt, ridhuset är bra att ha vid åska för då slänger jag in handduken.

Jag har regnrock som skyddar sadeln med och så ridtäcke på hästen sen så är det bara att ge sig ut=)
 
Sv: Rida i Regn

Rider helst inte i regn eller när det blåser/snöar jätte mkt men i sällskap krigar jag mig ut.

Men lite duggregn stoppar oss inte :) jag stället ibland in och rider en annan dag/så får han vila då istället för den planerade dagen tex. Eller så får han vila extra mkt helt enkelt :)
 
Vet att några redan svarat på det här men hur gör ni när det blåser (rejält)? Rider ni ut ändå eller tycker ni det är bättre att låta hästen stå.

/Tjejen som känner sig som sämsta medryttaren just nu för att hon inte vill rida ut i stormen......
 
när det kommer till blåst beror det på hur känslig hästen är och vilken miljö man rider i.
Red ett fullblod som var väldigt känslig för blåsten, och med henne var en ridtur i blåsten bara bortslösad - gick inte att få henne att fokusera. Andra hästar har det funkat bättre med.
Blåser det riktigt mycket får man ju också välja rätt miljö om man väljer att rida, så att man inte riskerar att bli träffad av flygande objekt!
 
Jag rider inte ut när det stormar och då tänker jag typ orkanbyar typ, jag är alldeles för nervös för att bli träffad av träd och andra flygande objekt. Hästen bryr sig nog inte jättemycket även om han inte föredrar det direkt.
 
Det ska blåsa riktigt rejält innan jag skippar att rida. Min häst bryr sig inte om det blåser, inte ens när det blåser och snöar som bara den, det är mörkt och han har ett stort prasslande reflexländtäcke på sig :p
 

Det här ekipaget kämpar på ganska bra måste jag säga. :)

Själv är jag nog lite bekväm och planerar om ridschemat vid busväder. Ett stilla sommarregn, eller regn utan blåst överhuvudtaget, är nästan alltid skönt att vara ute i.
 
@MnM Strongt gjort på videon!

Själv försöker jag att i möjligaste mån inte planera riddagar när det är oväder, men börjar det regna när jag är där så ptja... bara att klä på sig! Hästen får heltäckande regntäcke, och jag kör på en regntålig rock. Spöregnar det riktigt, blir det även någon typ av regnbyxor. Snöstorm har jag ridit i en gång, blev rätt rejält kallt och man såg typ nada. Men för den sakens skull är det rätt mysigt (så länge det inte snöstormar) så jag hade inte bangat. Stormar det rider jag inte dock, av anledning att det kan komma saker flygandes, eller att träd kan falla.

Om vi bokat tid för träning brukar den bli flyttad till senare tid / annan dag, alt. att vi åker till tränaren och rider i ridhuset.
 
Jag har fortfarande stallkamrater som tror att jag skämtar när jag rider planerar att rida ut i mörker, regn på tvären eller snö, alternativt fullt reflexskrudad med pannlampa vintertid.
Ösregnar det innan jag ska ut från stallet kan jag väl avvakta för att se om det lugnar ned sig men jag rider fortfarande hellre ute än i ridhuset. Även om det nu efter ett antal år utan är väldigt bekvämt. Lång regnrock fungerar utmärkt
 
Jag brukar rida ut i regn, oftast barbacka för att sadeln inte ska bli jätte blöt. Rida för tränare i regn har väl hänt några gånger, min häst blir inte så berörd av regnet så det brukar gå bra. Men föredrar givetvis ridhus i dom lägena. :up:
 
Om det regnar sätter jag på mig regnchaps och oljerock och rider. om tränaren ska komma och det är skyfall så får vi väl ställa in, men det är ytterst få gånger det har hänt. Snö är inga problem. Bara att rida.
 
Jag rider alltid ute och jobbar ute (jobbar med hästar). Jag byter bara om när regnet gått igenom kläderna :) bor också på gården så det är lätt att byta om!
Hästarna går på lösdrift & är vana med diverse väder. Vid Riktigt, riktigt ordentligt oväder kan ridningen skjutas upp tills det lugnat sig, men det sker ytterst sällan: ska som sagt vara riktigt olidligt med regn som blöter ned till underkläderna på 5min eller riktig åska. Snöstorm stör mig inte, har aldrig varit med att det snöat så illa att jag ställt in hästarnas träning :)
Även om jag är ute i ur och skur så måste jag erkänna att jag ändå ibland saknar ett ridhus, hade varit skönt att slippa byta om 3-4gånger på en dag pga ihållande regn ;)
 
Ni som inte har ridhus, hur planerar Ni Er ridning med tanke på väder/vind? Eftersom jag i många år har stått på anläggningar med ridhus och nu står utan så börjar jag fundera på hur folk egentligen gör när ridningen är planerad men regnet kommer, eller snö för den delen.

Om Ni tränar för tränare och vädret blir dåligt, ställer Ni in då? Hur klär Ni Er själv och hästen efter väder och vind för ridning ute? Åker Ni iväg till ridhus?

Det låter som om jag inte har ridit i annat än ridhus men i själva verket så är jag egentligen inte kinkig med väder då jag är uppväxt på travet och där är man ute och kör/rider i alla väder :). Dags att ställa om för min del nu och jag känner mig utskrattad om jag rider ut i regnet O_o

Berätta hur Ni gör med allt när vädret är kasst.

Jag rider inte när de regnar eller är halv storm, mina hästar r nästan rena skogsmullar så det spelar ingen roll, bra känsla all over är viktigare :)
 
Ni som inte har ridhus, hur planerar Ni Er ridning med tanke på väder/vind? Eftersom jag i många år har stått på anläggningar med ridhus och nu står utan så börjar jag fundera på hur folk egentligen gör när ridningen är planerad men regnet kommer, eller snö för den delen.

Om Ni tränar för tränare och vädret blir dåligt, ställer Ni in då? Hur klär Ni Er själv och hästen efter väder och vind för ridning ute? Åker Ni iväg till ridhus?

Det låter som om jag inte har ridit i annat än ridhus men i själva verket så är jag egentligen inte kinkig med väder då jag är uppväxt på travet och där är man ute och kör/rider i alla väder :). Dags att ställa om för min del nu och jag känner mig utskrattad om jag rider ut i regnet O_o

Berätta hur Ni gör med allt när vädret är kasst.

Ja rider oavsett väder, undantag när jag ser risk för åska så slänger jag in handduken.

Men ska jag bli begränsad att inte rida när det regnar eller blåser har jag valt fel land att bo i för att ha häst det har regnat varje dag i 1 månad nu hos mig typ.
Även om jag hade ridhus vill ja inte rida i de 7 dagar i veckan för då tröttnar både häst och jag på livet.


Visst skall man träna för tränare så hör man inte va tränaren säger om de är snöstorm/hellregn och blåser storm så nä då tränar man inte.

Men annars så kör/rider jag trots blåst, regn, snöfall=) jag och hästen är små vikingar:D
 
Jag är nog lite knäpp, men jag gillar att rida i regn o snöväder :) Har aldrig haft tillgång till ridhus, och så länge hästen inte blir irriterad av att få regn i ögon/öron så kör jag på! Rätta kläder är viktigast! Tar det givetvis efter underlaget, men galopp i lite blåst o regn är lite skoj, man trotsar krafterna o känner att man lever ;) Åskoväder o rejäl storm rider jag inte ut i, men det är för att det är för mycket risker med det!
 
Nu har jag hästarna hemma på gården och kan ju anpassa mina ridtider lite som jag vill, är det regnskurar är det ju bara att vänta en stund :p Har ridhus en halvtimme bort så ibland lastar jag och drar dit istället. Men överlag hindrar inte väder mej från ridning. Har heller aldrig stått på anläggning med ridhus så jag vet ju inget annat heller :D

Träning utomhus i regn överlåter jag till tränaren ;) Jag ställer aldrig in pga 'lite' regn, utan det är om tränaren inte tycker det är värt det. Hopptränar även i regn men hoppar aldrig på gräs så det brukar aldrig vara problem med halka eller så.


Rider däremot aldrig i åska.
 
Regn rider jag i och om det snöar. Blåser det mycket samtidigt hoppar jag över det pga att hästen inte gillar det.
Tycker det är mysigt på hösten/vintern när det är lite ruggigt, man har ridit ut i regn/snö och grejat i stallet, är lite småfrusen. Ringer mannen som sätter på bastun alt. en varm dusch/bad. Då är det skönt för kroppen.
Regn skadar ingen så länge det inte vräker ner då rider jag inte ut. Men ibladn kan man ju vara ute å rida när himlen öppnar sig...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 935
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp