Rida i Regn

Min häst står på en anläggning med 2 ridhus, men jag rider ute så mycket som möjligt. Lägger alltid upp en plan i början av veckan och brukar följa den. Regnar det på min uterittsdag så gör det. Vattentätt ridtäcke på hästen och lång regnrock till mig själv, så att sadeln och mina ben inte blir blöta så går det hur bra som helst. Rider gärna på utebanan i regn också, hellre det än att trängas med 17 andra i ridhuset. :crazy:.

De skrattade gott åt mig i stallet tidigt i våras när jag kom hem dyngsur efter en 2 timmars tur i skogen med leende från öra till öra efter härliga galopper på mjuka grusvägar! :love:
 
Dags att ställa om för min del nu och jag känner mig utskrattad om jag rider ut i regnet O_o

Varför skulle du bli utskrattad? :confused:
Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Jag klär mig bara efter vädret sen rider jag, kanske inte blir den där långturen eller intensiva passet på banan, men det hindrar mig inte från att rida ändå.
 
När jag hade min ponny red jag bara i utepaddock/ut i skogen. Det gäller bara att ha ordentliga kläder, regnjackor som andas (vilket ofta innebär att man köper dem på vanliga sportbutiker och inte hästaffärer). Jag tyckte snö och is var jobbigare, när ridbanan frös och blev oanvändbar. Då får man helt enkelt hitta mysiga, snömjuka skogsvägar att träna på :)

MusseIda045_zps886d7e9b.jpg


Min ponny tyckte dock inte att min tränares regnrock var någon höjdare :D
 
Nu har vi sedan länge tillgång till en fin anläggning med ridhus, utebanor av olika underlag mm. MEN! Det fanns en tid innan detta när enbart en paddock fanns att tillgå. Då fick vi bara anpassa kläder efter väder och ridning efter underlag. Och jovisst red vi i alla årets årstider med tillhörande väderlek, om än anpassat :p
 
Regnar det på tvären kan det hända att jag tvekar, annars rider jag i alla väder - bara att klä på sig och hästen därefter.
Har hittills inte ställt in en träning pga vädret, men vi avbröt tidigt en gång då det var ett hiskeligt blåsande och regnande på tvären och hästen vägrade gå mot regnet.
Vi kämpade länge innan vi gav upp, det var liksom ingen ide =)

Värre när kylan kommer och banan fryser/blir skridskobana !
 
Rida i regn. Alltså nu är jag kanske positiv men jag tycker generellt att vädret är bättre än man tror. Alltså det är sällan så illa som man tror, fast det är klart ibland är det så illa och värre än man tror. Jag har dessutom riktigt taskiga regnkläder. Snö, kyla ,scooteroverall rekommenderas.
 
Om jag tränar för tränare brukar jag alltid vara i ridhuset 10 min skritt bort men regnar det kan jag mycket väl träna på volten eller rida ut. Regnjacka och ländtäcke om det är kyligt regn och så ut och jobba så hinner man inte tänka på vädret.
 
Jag kanske har missat något inlägg i tråden men är det någon som har ridkjol? Tydligen ska dessa vara väldigt poppis. Det kanske skulle vara något för mig.
 
Jag rider inte ut ensam om det blåser storm, och jag rider inte om det är isgata som inte broddarna tar på. Annars rider jag oavsett väder. Har aldrig stått på anläggning med ridhus, utan har varit så illa tvungen att rida ute oavsett väder. Det är väl inte precis världens roligaste grej att rida i regn, men hellre det än att inte rida alls.
 
Jag kanske har missat något inlägg i tråden men är det någon som har ridkjol? Tydligen ska dessa vara väldigt poppis. Det kanske skulle vara något för mig.

Jag har en ridkjol. Det är termo-varianten, så jag har mest använt den när det snöar och är riktigt kallt väder. Tycker den är superbra. Kan verkligen rekomendera. Man sitter bra och stadigt i sadeln utan att det blir halt och bylsigt som det kan bli med termo-brallor. Den är dessutom både väldigt lätt och väldigt varm.
Annars använder jag rain-legs, om det bara regnar lite lagom. Och riktiga regnbyxor om det regnar mycket. Ett riktigt bra regnställ är så väldigt värt att ha om man rider ute mycket när det är väder.
 
Jag har ridkjolar från Uhip, både thermo och för regn. De är underbara att ha på sig när man är i stallet. Ska jag skritta fram i regn eller rida lite lite lugnt funkar ridkjolen perfekt. Ska jag rida lite mer ordentligt eller hoppa föredrar jag rainlegs. Regnar det riktigt ordentligt när jag ska rida ut sätter jag på mig långa regnchaps från Hööks. Jag gillar inte att glida runt med vanliga regnbyxor för det blir för glatt i sadeln.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 935
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp