Rida i Regn

Sv: Rida i Regn

Jag rider på banan i regn och rusk. Här i Göteborg regnar det ju typ alltid, så skulle jag ställa in varje gång det regnar eller blåser skulle jag aldrig kunna träna. Har tränat i sådan motvind att hästen knappt kunde röra sig framåt. Vi är som tur är inte så knussliga varken jag, hästen eller vår tränare :D
 
Sv: Rida i Regn

Jag rider som jag planerat efter schemat utom om det är riktig storm oväder. Försöker passa in ridningen under tiden det kanske är uppehåll. Känner att jag kan sänka kraven något bara hästarna får den motion jag tänkt mig. Regn på sommaren är ju däremot bara skönt. Men som nu snålblåst regn snöblask år ju inte jätteskoj med det ska väldigt mkt till att jag ställer in planerna.
 
Sv: Rida i Regn

Jag rider oftast som jag bestämt innan. Det enda som jag drar mig för är att rida ut om det blåser för mycket så att det finns risk att få grenar i huvudet. Men jag försöker att hålla koll på vädret och lägger in vilodagar när det regnar och blåser som mest. Det gäller bara att ha bra kläder. Sen så tänker jag som så att kan Ulla Håkansson rida på den nivån som hon gör utan att rida i ridhus speciellt ofta så kan jag som rider på hobbynivå göra det.

När jag ska träna åker jag oftast iväg men skulle jag ha bokat in en träning hemma så spelar inte vädret någon roll.
 
Sv: Rida i Regn

Har aldrig under 15 år stått i stall med ridhus. Jag är jäkligt duktig på väderleksrapporter dock. ;-)

I första hand försöker jag planera vilodagar efter när det ser ut att bli som värst och trimma på banan undviker jag. Är det träning så är det men halv storm och hällregn ger ju inte så mycket. Jag åker förvisso oftast iväg till tränare som har ridhus när jag tränar.
Annars är det regnkläder på och så ger jag mig ut. Brukar vara riktigt skönt när man väl kommit iväg.
Ser vädret ok ut framöver så kan två vilodagar i rad få gå bara det inte händer hela tiden.
 
Sv: Rida i Regn

Vi har inte heller ridhus så vi försöker planera veckan efter vädret. Tycker inte det ger så mycket att trimma dressyr på banan i ösregn. Rida ut och lite regn inget problem däremot.
Och betala en tränare för att dottern ska rida lektion i ösregn, är ju liksom bortkastade pengar känner jag. Hennes fokus är inte på topp då.
 
Sv: Rida i Regn

Jag väljer ridning/inte efter humör. Är jag ridsugen o det regnar så rider jag ändå. Har en toppenbra regnrock som täcker både mig och sadel. Är det dagsregn brukar ju humöret inte vara på topp så då planerar jag hellre in en vilodag om inte vi måste jobba inför tävling /träning. Är det bara korta skurar och hyfsat varmt ute så tränar jag gärna, då håller man sig varm även om man blir blöt. Men bra kläder är A och O om man skall vara oberoende! En regnrock tycker jag är bra, det värsta som finns är ju när vätan kryper ner i sitsen o det känns som om man kissat på sig typ...

Kul bild från ett träningspass förra sommaren, hästen gick asbra -därav mitt stora leende! Lite kylning i sommarvärmen gjorde arbetsviljan hos hästen väldigt gott...
wpid-dsc_2673.jpg
 
Sv: Rida i Regn

Jag anpassar träning efter väder.
Nu rider jag iof nästan alltid ut och rider bara på bana/ridhus 1-2 ggr i veckan.
Jag försöker hålla koll på vädret och försöker rida när det är uppehåll.
Tränar gör jag trots regn, möjligtvis lägger vi om så att jag åker hem till någon av tränarna och tränar i ridhus om det är riktigt skitväder.
Är det en vanlig dag med skogstur på schemat brukar jag byta och lägga in vilodag vid ösregn/snöstorm.

Annars rider jag i alla väder och klär mig där efter.
 
Sv: Rida i Regn

Nu har jag förvisso en unghäst, så hon vilar ett par gånger i veckan och då är det rätt smidigt att ta vilan om det ändå är katastrofdåligt väder. Jag kan tyvärr inte motionera henne alls när det är snö, eftersom jag bor i en landsände där det sällan blir snö och när det väl blir det så blir det is och meterhöga drivor av det, det finns liksom inget mellanting. Men å andra sidan hade vi cirkus två veckor med vinterväglag här i år, och därför har jag i alla år lagt viloperioder under vintern istället för sommartid.

Annars rider jag i regn. Min förra ponny var en sån som inte klarade vilor, denna är likadan, och när hon bara blir lite äldre är det ridning i alla väder som gäller. Vi har ridbana, men inget ridhus. Jag hoppar inte om det har regnat, för underlaget i paddocken blir så halt då, och har det regnat mycket galopperar jag inte heller på ridbanan. Rider ut gör jag i alla väder utom snö.

Jag tänkte satsa på att flytta till ett ställe med ridhus, eller åtminstone så pass nära ett ridhus så att man enkelt tar sig dit, när hästen är lite äldre och behöver ridas dagligen även om det blir en hård vinter.
 
Sv: Rida i Regn

Har aldrig haft tillgång till ridhus på mina 20 år som hästägare/ryttare. Har jag planerat att rida så gör jag det oavsett väder. Klär mig och hästen i det som passar för väderleken och så kör vi på som vanligt :) Den här vintern har ju varit katastrof så hade jag hoppat ridningen varje gång det regnat hade jag kunnat räkna antal ggr jag ridit på två händer, lätt!
 
Sv: Rida i Regn

Rida i regn eller snöväder är inget problem, man klär bara sig själv och hästen i passande kläder.

Ungefär så, även om jag bivit kinkigare med åldern. När jag var yngre fanns det iprincip inget dåligt väder.

Sedan tycker jag att det är bra att träna i regn ibland även om det är väldigt trist, men det kan ju lika gärna regna på en tävling, då är det bra att ha tränat i regn innan :-)
 
Sv: Rida i Regn

Det låter som om jag inte har ridit i annat än ridhus men i själva verket så är jag egentligen inte kinkig med väder då jag är uppväxt på travet och där är man ute och kör/rider i alla väder :).


Precis så är det, jag rider/kör i alla väder som inte innebär fara, dvs jag är inte ute i extrem väderlek. ( Är uppvuxen på travet jag med, och är kvar där än)

anpassar mig efter vädret vad gäller klädsel, bryr mig inte i om det är snyggt eller ej, så när jag körde kallblodet idag i ösregnet så var regnstället och gummistövlarna på.

Om jag skulle ha tränare som kommer ut så är det den som avbokar om det ska avbokas, både jag och mina hästar tål väder.

Klär inte på nuvarande hästarna något speciellt vid motion. Ponnyn surar lite över att bli blöt om öronen dock så han kanske skulle ha haft sig en hatt iof. Tidigare hade jag en rygghäst och hon fick ha fodrat och vattentätt ländtäcke vid kyla och nederbörd.
 
Sv: Rida i Regn

Är jag klädd för det så rider jag gärna ett pass på banan i regn, det är en bra träning för de dressyrtävlingar man kommer att råka ut för där man inte kan välja väder. Jag inbillar mig att jag drar fördel av detta, jämfört med alla som har dressyrhästar gjorda av socker.
Min häst är inte så lättpåverkad, men givetvis går hon och vrider huvudet om det spöregnar horisontellt.

Jag ser inget nöje av detta, men det är en del av livet. Jag tycker snöstorm är värre. Då håller jag mig i ridhuset om jag kan. Man blir snabbt bortskämd med ridhus :o
 
Sv: Rida i Regn

Jag saknar den tiden på travet. Det känns som att dressyrnissarna skrattar åt en när man rider ut i regnet med dressyrhästen. Men det är inget att bry sig om :).

stjarnfrugt: Precis så tänker jag också, det är bra om hästen klarar av lite regn. Snöstorm eller åska som nån skrev är ju såklart väder då jag håller vilodag. Ja fy va man blivit bortskämd med ridhus, men jag tror att man lika fort vänjer sig av med det. Vi får väl se om jag är lika optimistisk till hösten och vintern ;)
 
Sv: Rida i Regn

Jag är uppväxt på ridskola utan ridhus och vi hade under alla år endast en enda inställd lektion pga väder - då var det snöstorm. Annars körde man på. Och det har jag gjort som privatryttare också. Har aldrig behövt ställa in en privatlektion eller kurs, det är ganska sällan som vädret är SÅ dåligt. Sen beror det ju på hur ridbanan ligger också, på ett blåsigt och öppet ställe eller i lä.

Jag klär mig ordentligt när jag rider, och när jag kommer igång med träningen tar jag av mig. På ridskolan red jag ofta i t-shirt även vintertid för jag blev helt enkelt varm av att rida. Nu är jag en ganska varm person men det var ingen i min grupp på ridskolan som hade problem med att rida ute i alla väder. Hästarna hade inget speciellt på sig, inte mina privathästar heller, dom blir ju också varma. Lite regn är inget som hindrar en från att arbeta.

Men om det skulle vara riktigt pissväder när jag har en kurs inbokad, då kanske jag hör med tränaren om vi kan byta dag delvis för tränarens skull. Är det busväder och blåsregn i sidled får man inte ut så mycket av en kurs så då är det ju lite pengarna i sjön. Det har hittills aldrig hänt dock.
 
Sv: Rida i Regn

Regn bekommer mig inte (rider man ut brukar det vara bäst i skogen) men ordentlig blåst gör att jag lägger in en vilodag.
 
Sv: Rida i Regn

Jag saknar den tiden på travet. Det känns som att dressyrnissarna skrattar åt en när man rider ut i regnet med dressyrhästen. Men det är inget att bry sig om :).

Det kanske dressyrtanterna gör, men för alla oss andra så framstår du som normal och sund om du kan rida ut i regnet :)

Det är ju dressyrnissarna som är dom konstiga... O_o
 
Sv: Rida i Regn

Det kanske dressyrtanterna gör, men för alla oss andra så framstår du som normal och sund om du kan rida ut i regnet :)

Det är ju dressyrnissarna som är dom konstiga... O_o

:D Den här dressyrnissen rider utomhus.... dressyrar oftast i skogen eller i paddocken, ridhus finns ej. Någon gång ibland lastar vi och åker till ridhus; dock inte så ofta. Har inga problem med att rida i regn, men ställer in om det är riktigt skitväder med regn på tvären.
 
Sv: Rida i Regn

Inget annorlunda, eftersom jag håller på med en outdoorsport enbart så får man finna sig i att även träna i det vädret. Känns som det jämt regnar när man tränar terräng :D
 
Sv: Rida i Regn

Jag hade en gång en mycket klok tränare som sa "kan man tävla i regn så kan man träna i regn"

Så sant! Och eftersom vi alltid tävlar utomhus (islandshäst) så har jag upplevt att tävla både i snöstorm och under våldsamma regnväder... och då varit glad åt att jag även i vanliga fall brukar rida i alla väder! (Sedan jag fick fibromyalgivärk undviker jag dock att rida om det är kallare än -25.)

Har inte tillgång till ridhus men har bara vid något enstaka tillfälle under alla år varit med om att en instruktör ställt in en träning p g a vädret. Men så är nog islandshästinstruktörer vana att jobba ute i ur och skur också. (Och de som kommer från Island har väl dessutom vana av betydligt tuffare väder!)

Älskar verkligen min långa Woodfieldrock som inte bara skyddar mot regn utan även när det blåser mycket eller snöar! Samtidigt som den andas bra när man svettas. Jag avpassar bara mängden kläder under efter utetemperaturen. När vi haft de värsta tävlingsvädren har jag verkligen önskat att man fick tävla i en sådan också! (Särskilt när det inte funnits någonstans att gå in och värma sig och ridkläderna redan varit genomblöta när det varit dags att rida sin andra klass/final för dagen...)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 935
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp