Rida het häst

Sv: Rida het häst

Min travardam la tungan över bettet som liten när hon kördes - och kunde sedan gå rakt fram/som hon ville (då ägde jag inte henne). I ridningen la hon tungan över bettet när man började kräva saker och drog sedan långsamt tyglarna ur händerna på en.

Att binda fast tungan fungerade - men jag tycker trots allt att det är lite bökigt. Det som fungerat för oss (ja hon är tandläkar/ epuiterapeut/ kiropraktor kollad) är ett westernbett som min tränare tipsade mig om. Det är ett vanligt tredelat bett med skänkel och en rörlig, rund mittdel, samt kindkedja. Materialet har jag för mig är järn och koppar och det sitter precis från mungipa till mungipa ( dvs "nya" bettinpassningen). Samt att sidstyckena är ganska långa - det brukar bli ett minimalt veck i mungipan.

"Nackdelen" är att eftersom det är skarpt får jag rida med mer westerntygel-längden än engelskridnings tygellängd. Å andra sidan behöver jag ofta knappt ta i henne och tandläkaren sa att så fina mungipor som min häst hade såg man sällan, trots att de egentligen inte rekomenderade denna typ av bett (tror det var kombinationen skänkel och delat de inte gillade men är inte säker).

Jag tror detta fungerar bra eftersom kindkedjan ger ett annat tryck än vad "vanliga " bett gör och har fått min häst att tänka/uppfatta bettet på ett annat sätt, särskilt jämfört med vad hon lärde sig på travet. Någon nosgrimma behöver vi dessutom inte heller . :)

min mosters shettis, lade alltid tungan över bettet och stack iväg.

sedan visade det sig vilka tandproblem han hade. och han går så sjukt mkt bättre på hackamore.

Mount Never Rest skrev:
Jasså det var då konstigt för på min häst var man tvungen att använda tungband förut om man inte drog åt så att tungan blev blå så drog han ur den ur tungbandet. Men det kanske är min häst som är knäpp vad vet jag
Tror ärligt talat att du satte det fel... :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Islandshäst Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då...
Svar
18
· Visningar
3 566
Senast: Lingon
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka