Rida fram inför Dressyrtävling???

Gilette

Trådstartare
Hur tycker ni att man ska rida fram inför en dressyrtävling på bästa sätt? Och hur länge?
Har en rätt så svåruppvärmd häst och det tar ett tag innan hon blir ordentligt mjuk så att det går att samla ihop henne ordentligt.
Hur ska jag rida fram på bästa sätt så att hon ska bli mjuk men utan att trötta ut sig?

Sv: Rida fram inför Dressyrtävling???

Det är ju individuellt för varje häst, både hur länge man rider fram och vad man gör på framridningen. Jag tycker att du ska ta hjälp med alla dina funderingar av någon duktig tränare/instruktör.

Det bästa tycker jag är att rida hästen hemma innan man åker, och sedan bara mjuka upp den på tävlingsplatsen, kan vara lite svårt om man startar tidigt.. annars kan du skritta mycket och lösgöra den i skritten för då blir den inte så trött

mina längd på framridning:
C-ponnyn:
Allt från 30 till 15 min

D-ponnyn
mellan 1h och 30 min

storhästen
Ca 30 min

Jag tycker också att det bästa är att rida hästen innan man åker iväg till tävlingen, men det är som sagt svårt att göra det om man startar tidigt.

När jag rider fram så är det olika från häst till häst.
B-ponnyn: trava och galoppera i några få minuter, 10 minuter kanske
Skritta 20-30 minuter och så behövde han inte mer framridning.

D-ponnyn: mycket galopp och skritt övergångar och det bästa på henne är att rida på någon liten grusväg eller liknande för då kommer hon igång ordentligt. Allt mellan 1h och 20 minuter, sedan mkt skritt.

jag brukar skritta fram ordentligt först, och sen rida rätt intensivt ca 30 min.
men min häst är ju fälttävlanshäst med superkondition, så risken att han skulle bli trött finns inte ens ;)

Gilette skrev:
Hur tycker ni att man ska rida fram inför en dressyrtävling på bästa sätt? Och hur länge?
Har en rätt så svåruppvärmd häst och det tar ett tag innan hon blir ordentligt mjuk så att det går att samla ihop henne ordentligt.
Hur ska jag rida fram på bästa sätt så att hon ska bli mjuk men utan att trötta ut sig?

Jag skulle rida mycket lösgörande arbete i skritt först, skänkelvikningar och framdelsvändingar etc för att sedan övergå till skolor, gärna förvända. Alla dessa rörelser kan med fördel ridas i skritt så att du hinner med att verkligen få igenom dina hjälper och hjälpa hästen till lösgörelse. Skritten tröttar inte heller ut hästen så du kan ta god tid på dig.

IronWill skrev:
Jag tycker också att det bästa är att rida hästen innan man åker iväg till tävlingen, men det är som sagt svårt att göra det om man startar tidigt.

När jag rider fram så är det olika från häst till häst.
B-ponnyn: trava och galoppera i några få minuter, 10 minuter kanske
Skritta 20-30 minuter och så behövde han inte mer framridning.

D-ponnyn: mycket galopp och skritt övergångar och det bästa på henne är att rida på någon liten grusväg eller liknande för då kommer hon igång ordentligt. Allt mellan 1h och 20 minuter, sedan mkt skritt.

ja men jag tävlar en så länge bara hemma! =)

Jag vill hinna skritta fram ordentligt och sedan jogga utan krav ett tag. Har en ganska laddad häst med lite nerv så det går ut på att få henne lugn och avslappnad.

Sen vill jag ha henne lösgjord och att hon är med på noterna. Vill ha en positiv häst när jag går in på banan. Jag rider mkt övergångar och halter så att hon är alert. Programmet tycker jag att man tränat på nog hemma.

Jag rider nog fram rätt så kravlöst egentligen nu när jag tänker efter. Uppgörelser och div tuktning som man ofta ser på framridningar tar jag avstånd ifrån....

Dressyrtävlingar tar ofta väldigt lång tid och det kan bli många timmar i släpet, därav att uppvärmningen är så viktig.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 506
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 443
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
716
Senast: Miingla
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 293
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar