Rida ensam eller med andra?

Maira

Trådstartare
Hur tänker ni om det? När jag läser i trådar ser jag att en del klagar över att stallkompisarna inte är så sällskapliga.

Alla gillar inte att rida ut ihop med andra. Jag är själv sån att jag ofta tycker det är skönt att rida ut själv. Även i skogen ska min häst arbeta och det är lättast att göra det när vi är själva. Då kan man hålla sitt eget tempo utan att behöva ta hänsyn till andra.

När jag är koncentrerad på min egen ridning är jag inte speciellt social och pratsam.

Men det kanske beror på dålig simultanförmåga? :smirk:

Sv: Rida ensam eller med andra?

Nej, jag tycker också om att rida själv, och gör oftast det! :)

Jag gillar att variera mig, ibland sällskap och ibland inte. Denna sommaren har jag varit väldigt ensam pga skadade hästar.. Och nu känns det jätteroligt att ha någon att prata med igen. Men om ett par veckor kommer jag väl att trötta på de:p

Sällar mig till er som gillar att rida ensam; man får tid att filosofera efter den väg man vill rida och i det tempo man vill rida i. Då min häst är ung så har jag dessutom valt att rida ut ensam ganska mycket för att hon ska bli självständig, men givetvis tränar vi också på att rida ut i grupp.

Jag rider alltid själv på ena medryttarhästen, tycker det är jättekönt! Rida i sitt eget tempo, vilken väg man vill osv. Om man nu måste prata kan man göra det med hästen :idea:

Andra pållen rider jag ut på ihop med en cykel oftast :angel: Det är mamma som vill följa med ut och röra på sig. Numera! I början (har ridit hästen sen han var 5, nu är han 12) så var det för att de inte vågade släppa ut oss själva i skogen :smirk: Men numera får jag rida själv, men oftast kommer cykeln fram och följer med :D Det är iof som att rida själv, för antingen cyklar hon före och sen rider vi om, och sen kommer hon ikapp och cyklar om osv. Allt efter hur fort vi rider och hur backig vägen är :p

Jag rider oftast själv. Det är jätteskönt.
Samtidigt vill jag ha variation! När man har ridit ensam länge så har jag gärna lite sällskap sen. Då är det jättemysigt att rida i bredd och upptäcka nya vägar ihop!
Det finns fler negativa saker med att rida fler än att rida en tycker jag: Man vill rida olika vägar, olika tempon, olika syn på träningen ute, olika förutsättningar för hästarna... Plus det sociala, att man inte kommer överens, eller vantrivs ihop...
Men om man bara ska ta en skrittur så är det skönt att rida med andra, annars blir turen lätt tråkig. ;)

Nästa sommar och höst blir det bara uteritter med sällskap för mig! Då kommer syrran och jag stå i samma stall. Men det känns bara kul, för vi kommer så bra överens (oftast:p) och har en bra kommunikation om man vill olika saker.

Jag rider gärna själv.

Min häst skrittar fortare än alla andra och vi blir bara stressade av att behöva stanna och vänta hela tiden. Sen måste jag hela tiden lägga in halter när jag travar och galopperar för att hela tiden ha kontakt med henne. Blir svårt om man har någon annan som ska med och gör halt så fort jag känner att jag måste det. ;)

Men ibland så rider vi ut tillsammans, men väldigt sällan gör vi mer än skrittar då.

Jag tycker det handlar en del om säkerhet. Mina döttrare får inte rida ut själv fastän de är 18 och 20 och har ridit och haft egna hästar sedan de var 5 och 7.

Jag tycker det handlar en del om säkerhet. Mina döttrare får inte rida ut själv fastän de är 18 och 20 och har ridit och haft egna hästar sedan de var 5 och 7.

Jag skrev nog inte tydligt nog, det är säkrare för oss att rida ut ensamma än tillsammans med någon annan. När min häst blir stressad börjar hon balansera på bakbenen och det har inte bara hänt en gång att vi slagit runt. Jag har mobil och jag vet sedan tidigare att hästen springer hem. Ser också till att berätta vart jag rider och hur länge vi väntas bli borta.

Jag föredrar också att rida själv. Jag vill ha mitt umgänge med hästen och även kunna bestämma tempo, längd osv. utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Olyckor, visst, men är något på gång brukar det (i mitt fall, åtminstone) gå lugnare till om jag är på tu man hand med hästen utan något annat stressmoment. Berättar ändå alltid för någon var jag ska och hur länge jag blir borta, och skulle något ändå hända finns det mobiltelefon.

för mig beror det helt på vad för häst jag sitter på, fullblodet som jag rider på, ridre jag helst ut själv med- hon är lugnast då.
Men är hästen cool med andra så är dte roligt med at rida ut med andra. menjag är oftast den som vill kontrollera tempot :D

Jag brukar variera mig, tycker det är skönt att rida själv oftast, men ibland blir jag sällskapssjuk.

Ibland tycker jag att det kan vara trevligt att ha sällskap på uteritterna, men oftast föredrar jag att rida ensam. Hästen räcker gott och väl som sällskap för mig, och det blir mycket lättare om man själv kan bestämma tempo och väg utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag jobbar i princip alltid aktivt med hästen under uteritterna, och jag tycker precis som du det är svårare att koncentrera sig på ridningen om man samtidigt ska hålla igång en konversation.

Det är väl ibland roligt med sällskap på ridturen.
Men ibland vill man vara ensam.
Det kan vara skönt.
Vad gäller HÄSTEN så är det nyttigt att variera sig med sällskap och icke sällskap.
Jobbigt att ha en häst som är van att ridas med sällskap jämt som man får iväg bråka iväg på själv.
Eller en häst som alltid ridits ut själv på och blir precis nipprig och stissig så fort det är fler hästar med.

Nä, ombyte både förnöjer och gör nytta tror jag.:bow:

Inte behöver jag och min häst arbeta så fokuserat i skogen jämt att vi inte kan slappna av och umgås. Då skulle jag rekomendera ett brejk. :smirk:

Min häst är alltid under arbete när han är under ryttare. Men arbete kan vara avslappnat och innebär inte konstranta signaler. Arbeta gör han sålänge han är uppmärksam och lyhörd på mina signaler.

Det krävs varken styrka eller konstant fokus från min sida.
Sen kan man träna och jobba fokuserat med sällskap också. Man kan prata under pauserna, för hästen behöver såna också.

Jag går hellre ut och kör ett konditionspass tillsammans med någon än att rida ensam jämt. Och jag har dessutom en HUND att hålla reda på. :p Visst vill jag rida själv ibland men i regel har jag inget emot sällskap. Tackar aldrig nej till det. Jag får inspiration och tips från andra, och kan ibland själv bidra med ngt i gengälld.

Jag rider tillsammans med någon ca 1 gång i månaden, inte oftare än så. När jag rider så är det jag och hästen, och jag känner inte att jag behöver någon att prata med.

Tycker det är bra om man kan rida ut i sällskap, av säkerhetsskäl i första hand. Vill dock veta att det är folk med vett i skallen och att man alltid tar hänsyn till gruppen och inte far iväg utan att tänka sig för ( med ursäkten; asså jag kunde bara inte hålla honom!Typ ).

Allra roligast är det att ha sällskap så jag tackar aldrig nej till det. Ibland är det såklart skönt att rida själv och det är det jag gör mest men som sagt, sällskap är inte mig emot:)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar