Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Nej, inte känslighet, men lydnad kan du träna upp. Jag gissar att det är det du menar. Alla hästar känner när flugan landar på dem, det rycker i muskeln för att de ska bli av med den. Men om du sitter och tjatar och tjatar och tjatar (vilket vi ofta gör och ännu mer med "okänsliga" hästar) så slutar hästen att lyssna. Det har inte med känslighet att göra.

/V

En treåring rider man ju inte böjt, den är inte redo för sånt. Den rider man rakt fram helst ute i bushen typ.

Nu är jag väldigt långt ifrån någon expert, men det du beskriver i ditt första inlägg låter väldigt likt det som min ridlärare försöker lära mig. :p

Jag försöker svara så gott jag kan, men jag är inte säker på att min ridlärare håller med. ;)
Vad gäller hörnpasseringen, eller rättare sagt ställningen, så talar man om för hästen hur böjd den ska vara med inner tygel, däremot är ytter tyglel reglerande. Det är yttertyglen som "bestämmer" och innertygeln som är mer "passiv" - dvs "så här mycket ska du vara ställd efter det böjda spåret". Din ytterskänkel talar om var bakbenen ska befinna sig, innerskänkeln böjer väl i viss mån, men är också framåtdrivande. Innerskänkeln lättar när det är OK att ta ett steg inåt, den håller alltså emot från att falla inåt volten/hörnet.

Målet är att hästen ska vara böjd i hela kroppen efter spåret.

/V

En hörnpassering ÄR svårt för en treåring.
Rent tekniskt sett så ska ytterskänkel driva fram hästen mot ytterhand så att utsidan så att säga blir längre. När man har ridit fram rejält med häst i yttertygeln så kan man se hur många mm kan man ge efter i yttertygeln utan att hästen släpper stödet på bettet. Det är släppet på yttertygeln som ger böjningen, dvs kort innersida. Innan man ridit fram så mkt häst i yttertygeln at man KAN böja den så kan hästen göra en hörnpassering.
Då rider man istället rakställd häst hela tiden och så får den ta sig fram genom hörnorna bäst fan den vill UTAN att släppa stödet på yttertygeln. Det betyder oftast utåtställd häst. Då blir hörnpassering lite *korsande frambenstuk* vilket i sig är väldigt gymnasitiserande.
Ungefär som det som Bent Branderup kallar öppnor och slutor. Det har alltså inte med samling att göra utan mer med gymnastik.
Passar det svarte bättre?

Jag kan bara hålla med om yttertygeln. Släpp innertygeln helt och ge stöd i ytter. (Precis som du skriver.)

/V

Jag har lärt mig, och rider även, som du beskriver att de i Tyskland gör.

Här i Sverige har jag hört från en okänd tränare att "ridning för ytterhjälper är gammeldags".

Vikthjälper?

Fast det låter ärligt talat fånigt att inte FÅ använda innerhjälper. Varför inte använda dom verktyg man har liksom?
T o m inom AR´s tvärtomfilosofi "inte rida med ytterhjälper i början" så har man undantag..

Varför är det fånigt? Innertygeln lägger hästen på innerbog..Det har den ingen nytta av direkt...

Det beror ju på hur man använder innertygeln och vilken innebörd man lär hästen den eller hur?
Det du skriver är ju samma som AR´s "aldrig ta i yttersidan för att inte riskera att korta upp den" - ska man lyssna rakt av på såna påståenden får man inte använda vare sig ytter- eller innerhjälper. Vilket kan bli intressant!
No-no´s utgår ifrån att man använder hjälper på ett visst sätt/lär dom en viss innebörd utifrån ett helt koncept. Typ som att vissa inom klassisk dressyr säger absolut nej till att ta i tygeln samtidigt som man driver. Trots att man har en bra tanke bakom det behöver det inte betyda att alla som trots det stundvis tar i tygeln under drivning gör totalfel och kommer få pannkaksresultat.
En grundförutsättning för att kunna följa ett sånt koncept är att man förstår hela konceptet och har fått med alla detaljer = grymt svårt.
Eftersom TS uppenbarligen inte hunnit få med alla detaljer än så är ju alternativen att helt enkelt fråga tränarna som hittat på (eller åtminstone följer och är insatta i) konceptet eller ta till mer lättridna metoder.

Senast ändrad:

Nu är jag väldigt långt ifrån någon expert, men det du beskriver i ditt första inlägg låter väldigt likt det som min ridlärare försöker lära mig. :p

Jag försöker svara så gott jag kan, men jag är inte säker på att min ridlärare håller med. ;)
Vad gäller hörnpasseringen, eller rättare sagt ställningen, så talar man om för hästen hur böjd den ska vara med inner tygel, däremot är ytter tyglel reglerande. Det är yttertyglen som "bestämmer" och innertygeln som är mer "passiv" - dvs "så här mycket ska du vara ställd efter det böjda spåret". Din ytterskänkel talar om var bakbenen ska befinna sig, innerskänkeln böjer väl i viss mån, men är också framåtdrivande. Innerskänkeln lättar när det är OK att ta ett steg inåt, den håller alltså emot från att falla inåt volten/hörnet.

Målet är att hästen ska vara böjd i hela kroppen efter spåret.

/V

Det du beskriver är hur jag skulle göra i vanliga fall. Men innerskänkeln far alltsa inte inverka pa hästen pa nagot sätt annat en rent framatdrivande. Den far alltsa inte användas för att "halla emot fran att falla inat volten/hörnet". Inte heller innertygeln far användas sa som du beskriver, för att tala om hur mycket hästen ska vara böjd (för da använder man ju den), utan ska helst hänga lös.

När jag säger att innerhjäperna inte far användas menar jag det alltsa bokstavligt. Ingen som helst inverkan pa nagot sätt fran vare sig innerskänkel (annat än enbart framatdrivande) eller innertygel.

Jag har lärt mig, och rider även, som du beskriver att de i Tyskland gör.

Här i Sverige har jag hört från en okänd tränare att "ridning för ytterhjälper är gammeldags".

Men om du har lärt dig sa, kan inte du berätta hur man gör med hörnpasseringarna? För jag fattar faktiskt inte, vilket är enormt frustrerande.

Det är inet möjligt att rida en korrekt hörnpassering på en 3 åring...
Om de kräver det av er så SITT tungt på ytterbak, det motverkar att hästen faller inåt så mkt.

En hörnpassering ÄR svårt för en treåring.
Rent tekniskt sett så ska ytterskänkel driva fram hästen mot ytterhand så att utsidan så att säga blir längre. När man har ridit fram rejält med häst i yttertygeln så kan man se hur många mm kan man ge efter i yttertygeln utan att hästen släpper stödet på bettet. Det är släppet på yttertygeln som ger böjningen, dvs kort innersida. Innan man ridit fram så mkt häst i yttertygeln at man KAN böja den så kan hästen göra en hörnpassering.
Då rider man istället rakställd häst hela tiden och så får den ta sig fram genom hörnorna bäst fan den vill UTAN att släppa stödet på yttertygeln. Det betyder oftast utåtställd häst. Då blir hörnpassering lite *korsande frambenstuk* vilket i sig är väldigt gymnasitiserande.
Ungefär som det som Bent Branderup kallar öppnor och slutor. Det har alltså inte med samling att göra utan mer med gymnastik.
Passar det svarte bättre?

Ja, det later vettigt. Tyvärr kommer jag inte sa langt pa en timme med trearingen, utan bara till steget när man rider rakställd häst genom hörnorna utan att släppa stödet pa ytter. Och jag fick da skäll för att hästen gick rak i hörnorna, när den borde vara ställd.

Sen är det säkert ovana fran min sida ocksa att jag har svart att fa den helt pa yttertygeln, jag är van att sträva mot ett jämnt stöd i bägge tyglarna, inte att ha hela hästen pa yttersidan.

Men oavsett vilket sa kommer jag inte dithän att jag kan rida den böjd genom hörnorna pa enbart ytterhjälper.

Det är inet möjligt att rida en korrekt hörnpassering på en 3 åring...
Om de kräver det av er så SITT tungt på ytterbak, det motverkar att hästen faller inåt så mkt.

Nej, det ska ske i trav och lättridning, sa sitta tungt blir svart.

Du ska inet driva framåt på innersidan om du vill ha en böjd häst, det måste du ha missuppfattat. Driver du insidan så motverkar du faktiskt hörnpasseringen/böjningen.

Då gör du så att du tar ditt bröstben och TÄNKER mentalt ner det i yttersittben=samma effekt.

Då är det inet du som gör fel, de kräver för mkt av dig helt enkelt. Ta inte åt dig, då tappar man bara självförtroendet.
Skit samma att nån annan kan , DU kan inet just nu på en obildad 3 åring. Känn dig inet "misslyckad" för det. Det sår svårt, mkt svårt.

Du ska inet driva framåt på innersidan om du vill ha en böjd häst, det måste du ha missuppfattat. Driver du insidan så motverkar du faktiskt hörnpasseringen/böjningen.

Nej, jag menade att innerskänkeln endast far användas för att driva hästen. Om man inte vill ha framatdrivning ska den inte användas alls.

Som jag är van att rida sa är innerskänkeln inte endast framatdrivande, utan kan ocksa användas som sidförande eller mothallande (för att tex förhindra att hästen faller inat pa en volt). Men nu far den alltsa inte användas sidförande eller mothallande, utan endast framatdrivande, och annars inte alls.

Då gör du så att du tar ditt bröstben och TÄNKER mentalt ner det i yttersittben=samma effekt.

Nej, det blir inte samma effekt, hästen är inte skolad till att lyssna pa bröstben som tänks ned i yttersittben (eller vikthjälper öht), och förstar inte vad man menar.

Men, om jag har förstatt dig rätt har jag blivit lite klokare iaf. Som jag fattar det sa är syftet alltsa att rida fram hästen helt och hallet till yttertygeln, sa att hästen böjer sig inat om jag ger efter pa yttertygeln? Da förstar jag hur man kan böja hästen utan innerhjälper.

Jag har blivit lärd att hästen ska vara jämn, och ta ett jämnt och lika stort stöd pa bägge tyglarna. Malet ska vara att ha lika mycket i bägge tyglarna oavsett vad man gör pa ridbanan (även om man till en början kan behöva ha mer stöd pa ytter än pa inner, innan man har fatt hästen jämn). Man ska därför kunna ge en eftergift pa den ena eller bägge tyglarna (överstrykning) utan att hästen ändrar takt, tempo eller böjning.

Senast ändrad:

Jo jag förstår hur du menar men om man rider på ett fyrkantsspår/volt ec så ska man u typ ALDRIG driva med inner. För i ridning på fyrkant och volt så eftersträvas ju böjning och om du driver den sidan som ska bli kort (=inner) så ber du ju den att bli lång.... Så du motarbetar dig själv om du driver inner någonsin på en häst som har svårt att böjja sig.
Svårt att förklara- Drivning sker alltid med ytter.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama