Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Är du säker på att det inte bara är så att du missförstått det du lärt dig i sverige? som Bigganl säger, så är det ju så att ytterhjälpen formar RUNT innerhjälpen, inte innerhjälpen som "böjer" hästen i sig. Lätt att folk misstolkar sånt tror jag.

Jag rider också för ytterhjälperna som du beskriver Tyska instruktionerna.
dock fattar jag nada av att vrida knät utåt, finns ingen som helst logik i det. du låser ju hela yttersidan på hästen, ryggen kan inte komma upp under dig, förrutom att det blir snett då : )

Men i skänkelvikning är väl inte hästen böjd?

Nu fattar jag inte heller - den skänkel som jag på ridskoletiden drog bak, den flyttar jag möjligen fram något numera, och om jag läser dig mellan raderna rätt, vill du också dra bak skänkeln? (Slutade på ridskola för snart tio år sen, så trenden kan ha svängt också!)

nej men den är ställd : )

enkelt svar på frågan: innersidan är den som är innåt mot manege mitten : )

Inte för att det har så mycket med "vanlig" dressyr att göra egentligen för jag har aldrig lärt mig böja för inner- stöd på ytter riktigt, men nu på sistone känner jag att jag automatiskt har gått över till ytterhjälpsridningen mer och mer.
Yttertygeln för att fiska med ytterbogen och hindra förböjning (innertygeln endast för att "lösgöra nacken" om det behövs för ställningen eller rätta till om bogen vill flyta iväg inåt istället), ytterhjälper för att ta med hästen inåt om man vill behålla böjning men ändra riktning och ytterskänkel för att fiska med ytterbak vid behov.
Vet inte om det har med utbildningspunkten jag + häst är på nu men på volter/vid vändningar så blir det i princip bara ytterhjälper. Däremot i öppnor så blir det även innerhjälper för att få innerbak på plats och få framdelen tvära utåt.
Tidigare har jag mest använt innerhjälper på volter så jag antar att det är mitt sätt att kompensera för överdriven ridning "åt andra hållet" tidigare.. :o

Är du säker på att det inte bara är så att du missförstått det du lärt dig i sverige? som Bigganl säger, så är det ju så att ytterhjälpen formar RUNT innerhjälpen, inte innerhjälpen som "böjer" hästen i sig. Lätt att folk misstolkar sånt tror jag.

Jag rider också för ytterhjälperna som du beskriver Tyska instruktionerna.
dock fattar jag nada av att vrida knät utåt, finns ingen som helst logik i det. du låser ju hela yttersidan på hästen, ryggen kan inte komma upp under dig, förrutom att det blir snett då : )

Ja, jag är säker pa att jag inte missförstatt vad jag lärt mig i sverige, för alla lärare har sagt lika, det har varit likadant pa alla instruktionsfilmer fran ridsportförbundet, och likadant i alla ridläror. Är helt hundra pa att jag lärt mig rida med diagonala hjälper: du har hästen mellan innerskänkel och yttertygel. Självklart, minskar jag volten sa gör jag det för ytterskänkeln, men jag använder innerskänkeln när jag rider pa volt, framförallt om hästen är alltför rak och jag vill att den ska böja sig mer.

Om du rider pa en volt och hästen är för rak, hur gör du da?

Men i skänkelvikning är väl inte hästen böjd?

Nu fattar jag inte heller - den skänkel som jag på ridskoletiden drog bak, den flyttar jag möjligen fram något numera, och om jag läser dig mellan raderna rätt, vill du också dra bak skänkeln? (Slutade på ridskola för snart tio år sen, så trenden kan ha svängt också!)

Nej, den är ställd.

Jag drar normalt bak innerskänkeln nagot, ja. Men det beror pa vilken häst jag sitter pa. Är det en häst som gar lätt at sidan gör jag inte det, för da hamnar bakdelen före. Pa en san häst kan det räcka med att bara tänka sidvärts, sa blir det alldeles lagom. Är det en häst som har svart att ga at sidan, da har jag skänkeln längre bak för att paminna hästens rumpa om att den ska ga at sidan och inte bara framat. Men jag flyttar aldrig bak ytterskänkeln, sa som de vill att man ska göra här.

Det är nog mest en fråga om inverkan, hjälperna ska ju hästen ha lärt sej, hjälperna blir inte annorlunda, man bara använder dem annorlunda. Så att gå över till det borde gå smidigt, även om hästen kan bli lite förvånad först kanske.

Intressant tankegång. Jag tänker lite tvärtom, att man kan lära hästen att svara precis hursomhelst på hjälperna (vilket det ju blir om man omedvetet lär hästen fel! :p ) och även så lär man hästen vilka muskler hästen ska/inte ska aktivera...
Inom AR tänker man ju t ex att man ska använda ytterhjälperna så lite som möjligt för att inte korta ihop yttersidan som ska länga sig, men skänklarna ska betyda "sätt under dig med det här bakbenet!" (alltså aktivera rätt muskeltonus i bakbenet/buken på den sidan) så ibland kan man behöva ytterskänkeln för att "få tag" i rätt bakben. Likaså kan man behöva reglera om det blir för mycket böjning, halsen ska vara i princip rak. Eftersom målet är enhändigt så lär man också själva vändmomentet för yttertygeln, men vet inte riktigt om det räknas eftersom man inte tar i tygeln utan bara lägger den mot halsen.?
En av tränarna jag ridit för har varit supernoga just med att hästarna ska svara med rätt -muskler- för hjälperna, inte "bara" flytta hit, flytta hit, gasa framåt osv. Vilket känns som ett lite annorlunda tankesätt, men ganska logiskt om man tänker efter - vi lär ju hästarna hela tiden vilken reaktion vi förväntar oss så även om vi inte skulle ge rätt signaler "by the book" kan man teoretiskt sett göra sig förstådd ändå om man är tillräckligt konsekvent och inte hindrar hästen en massa. Vilket vissa gör medvetet och många (nästan alla?) råkar göra ibland omedvetet! :p

Senast ändrad:

*kl*

Har fragat ett par ganger redan i traden, men nu skulle jag verkligen behöva hjälp fran er som är vana att rida utan innerhjälper:

Hur sjutton gör ni för att rida bra hörnpasseringar?:confused:

Jag far verkligen inte till det, antingen sa gar hästen utatställd och kommer ut i hörnet, eller ocksa skär den av (men gar korrekt böjd).

Pa volten gar det ju an, även om hästen blir rakare än vad jag skulle vilja, eftersom man med ytterhjälperna kan göra en begränsning som gör att hästen inte trillar ut till sparet. Men i hörnen blir det nästan omöjligt, jag vill ju liksom att den ska ga "langt ut", sa att säga, och hur kan jag med hjälp av ytterskänkel och yttertygel enbart fa den att röra sig utat? Och samtidigt bibehalla ställning och böjning inat?

Hästen måste ju fortfarande vara urholkad och eftergiven i insidan vilket kan vara svårt att få till med endast ytterhjälperna. Innerskänkel/-tygel (beroende på hur hästen är lärd) för att undvika sneddande precis om/när man känner att den är på väg att snedda inåt eller vika sig. Eller allmänt för att få "eftergiften" i insidan för att sen låta insidan vara ifred igen.
Vore intressant att se det du skriver om, får inte riktigt ihop det i huvudet hur hästen själv kan skära av men ändå gå rätt böjd (får för mig att hästarna oftast tappar böjningen om de själva hittar på en annan väg :angel: ).

Det är inte konstigt alls. Med hjälp av ytterhjälperna far jag hästen böjd, men den gar da inte ut i hörnet. Precis som när hästen gar pa en volt, da är den ju ocksa böjd. Ytterhjälperna begränsar hästens yttersida, sa att den formar sig efter detta, men da hamnar den inte pa sparet, utan innanför, eftersom jag formar den med ytterskänkeln - men samtidigt sa flyttar den ju nagot inat, vilket är bra pa en volt, men daligt när man ska göra hörnpasseringar. Jag kan ocksa fa den att ga ut i hörnet, med hjälp av yttertygeln som talar om för hästen att den inte ska flytta sig inat, men da tappar jag ställning och böjning.

Jag kanske ocksa ska papeka att hästen, om den far bestämma själv, vill ga pa en stor oval snarare än pa fyrkantsparet. Jag behöver alltsa kunna tala om för hästen att den ska ga längre ut i hörnet än vad den skulle göra för egen maskin.

Normalt skulle jag göra som du föreslar, använda innerskänkeln ifall hästen vill snedda. Men innerskänkel och innertygel far alltsa inte användas.

Hur gör man da?

Jag rider på "tyska" viset, det gör väl de flesta ryttare som hållt på ett tag. Det är väl mest ridkolor som lär ut innerskänkelsridning?

Vad bra, da kan du säkert svara pa min fraga! :bump:

(inom parantes har jag "hallit pa" rätt länge med ridning, och tränat för och sett tränare pa alla nivaer, bade som ridskoleryttare och privatryttare, men innerskänkelförbudet är faktiskt nytt för mig. Jag är van att använda bade innerhjälper och ytterhjälper när jag rider, inte enbart ytterhjälper. Jag ser heller ingen skillnad mellan den ridning som lärs ut pa ridskolor och den ridning som privattränare lär ut. Sa jag tror inte det finns nagot som heter "ridskolerridning". Det vore ju konstigt om det fanns, det är ju samma utbildning och samma människor som är privattränare och ridskolelärare)

Senast ändrad:

Man använder sig av tex innersittben som verkar snett inåt mot hästens manke och liksom trycker denna utåt (eller hindra den från att glida inåt). Exakt var man ska placera sittbenet berättar pållen för dig. Där det tar där är det rätt så att säga. Ofast så är det väldigt mkt längre fram än man tror.
Vid lättridning är den böjjande hjälpen tex att resa sig upp ovanpå hästen och sätta sig ner innanför den. Svårt att beskriva på nätet..
I stort sett så kan man säga att man rider manke och ryggrad istället för hästens hals och skänkelläge, svårt att förklara i ord.
Innertygeln sätter även vid minsta lilla användning hästen ur balans och.
Ytterskänkeln används precis som du lärt mig, ju mer avancerat det blir så slutar man att tänka ytterskänkel och går upp till sittben och lår istället.

Senast ändrad:

Fast hästen är bara tre ar och vikthjälper är överkurs för den. Den är heller inte alls van att bli riden med sitsen, sa att använda sittbenen leder i bästa fall till ingen effekt alls, och i sämsta fall till att den blir förvirrad och stressad. (jag har provat).

Den är liksom inte van vid eller skolad till sant finlir. Det är en trearig ridskoleponny, inte ett halvblod som gar Msv.

Som sagt svart att första pa nätet, men du menar alltsa att du reser dig upp och sen sätter dig igen lite snett pa hästen?

Som du beskriver det later det som hur jag gör när jag rider skänkelvikning pa en känslig häst som har lätt för sidvärtsrörelser, da brukar det räcka med att trycka till med inner sittben. Men jag och trearingen har laaangt kvar till vi har kommit till den nivan, tyvärr. Haller annars med om att det är väldigt trevligt med hästar som är sa känsliga att man kan rida dem med bara sitsen!

Senast ändrad:

Som svar på ditt första inlägg. I det du beskriver från den "tyska ridningen" så är det ungefär så som jag har uppfattat att det ska gå till. Nu. Från början har jag dock trott att det var som din beskrivning av den "svenska ridningen".

Summa sumarum: det tog en stund för mig att fatta, men efter mycket tragglande och många Aha-upplevelser, så har jag börjat förstå (början) på ytterhjälperna och deras funktion. Så jag tror inte skillnaden är så stor mellan länderna. Det handlar mer om nivån på ridinstruktörens och elevens kunskaper.

/V

Tänkte på din sista mening om känsliga hästar som man kan rida med hjälp av enbart sitsen. Min ridlärare gav mig en rejäl tankeställare och efter den har jag omvärderat mina antaganden och insett att alla hästar är känsliga och kan ridas enbart genom sitsen. Det måste upplevas, med viss hjälp, men det går! Och när du väl är där så är det helt fantastiskt! :laugh:
Eller så har jag bara varit ovanligt trög som inte har fattat det här tidigare. :angel: I vilket fall så hjälpte det mig att tömma hjärnan, "känna in hästen", att ta bort det vanliga tjatet med skänkeln etc och bara be om avslappnad följsamhet.

/V

Toppen, da kan du svara pa min fraga!

En hörnpassering är ju verkligen inga avancerade saker, sa det maste ju finnas en enkel lösning?

Men jag maste säga att jag är lite förvanad över att det är sa manga som är vana vid att enbart rida för ytterhjälper.

Men du använder alltsa aldrig vare sig innerskänkel eller innertygel, oavsett vad du vill göra?

Tänkte på din sista mening om känsliga hästar som man kan rida med hjälp av enbart sitsen. Min ridlärare gav mig en rejäl tankeställare och efter den har jag omvärderat mina antaganden och insett att alla hästar är känsliga och kan ridas enbart genom sitsen. Det måste upplevas, med viss hjälp, men det går! Och när du väl är där så är det helt fantastiskt! :laugh:
Eller så har jag bara varit ovanligt trög som inte har fattat det här tidigare. :angel: I vilket fall så hjälpte det mig att tömma hjärnan, "känna in hästen", att ta bort det vanliga tjatet med skänkeln etc och bara be om avslappnad följsamhet.

/V

*suck*

Nej, alla hästar är inte lika känsliga. Faktiskt.

Känslighet kan absolut tränas upp, absolut, men hästar har olika känslighet. En häst som gar väldigt mycket med nybörjare, t ex, har lärt sig att inte lyssna sa mycket pa sitshjälper (för da skulle den vingla runt som om den vore berusad). Och en del hästar är sa känsliga att de aldrig lär sig bortse fran vikthjälper, och de lämpar sig inte för nybörjare (har ridit en World Cup I-Wenzel, exempelvis, som var san). Jag haller med om att det är en fantastisk känsla och allt det där, men hästen maste lära sig att lyssna pa den vaglängden. Vilket den här stackars lilla trearingen inte är van vid. Som sagt, jag vet hur man rider med bara sitsen, jag har ridit andra hästar som det funkar pa, men det blir inget bra pa den här hästen, för hon förstar helt enkelt inte vad man menar. Att försöka trycka ut henne med inner sittben gör bara att hon blir a)förvirrad b) stressad c) springig. Och det var ju inte det som var syftet.

Givetvis kan man som ryttare träna upp sin sitskontroll, och lära sig att rida med den, men det är ju inte det som är poängen här. Min tyska ridlärare förordar inte sitshjälper öht, inte av nagot slag, utan det är skänklar och tyglar vi pratar om.

Som jag är lärd (att använda bade inner- och ytterhjälper) sa skulle jag ha ett solklart och enkelt svar pa hur man far ut hästen i hörnen med bibehallen böjning: använd innerskänkeln.

Nog maste det finnas ett lika enkelt och solklart svar för er som enbart rider med ytterhjälper?

Ridning är så svårt att det kan jag inte tillföra något om men din tyska tränare kanske menar att du skall aktivera din yttre skänkel
mer för att få ett större påskjut? Alla hästar driver med yttre bakben i alla gångarter.

Nej, det menar hon inte. Den yttre skänkeln böjer hästen. Vilket funkar bra pa volt, men mindre bra när det gäller hörnpasseringar. Paskjutet är inte problemet (och för att fa paskjut skulle jag nog driva liksidigt, inte ensidigt.)

Nog för att ridning är svart, men SA svart att det inte gar att uttrycka i ord vilka hjälper man ska ge för att rida en hörnpassering är det inte.;)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.