Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Intressant, har du lärt dig skänkelvikning för enbart ytterhjälperna ocksa da? Tänkte om det hänger ihop?

Och du böjer hästen med hjälp av ytterskänkeln?

Ok, ponera att du rider pa volt, och hästen är inte sa böjd som du skulle vilja ha den. Vad gör du? Drar bak innerskänkeln och puttar in bakdelen med hjälp av den, eller använder innerskänkeln?

Det är alltsa innerskänkeln som driver hästen framat, ytterskänkeln flyttar hästens bakdel sa att den blir böjd. Yttertygeln ser till att hästen inte tappar ut bogen.
På en för rak häst eller ung brukar jag vända på hjälpen- för att lära den att den ska vända- Flyttar fram ytter.
Ytterskänkeln är alltid den framåtdrivande- yttre benet ska uppmuntras att ta längre kliv- hästen böjer sig o så småningom även samlar sig- för den.

Det yttre benet har en ngt längre väg att gå på en volt- om den spårar.

Ok, da gör du alltsa tvärtom mot hur min tyska ridlärare tycker att man ska göra. Hon skulle säga at dig att driva med den inre skänkeln och dra tillbaka ytterskänkeln.

Nja. det är lite mer som ska till- flytta dig ngt inåt o mata på ytterbenet så ska du se. innerskänkeln intill.

Jag formar runt innerskänkeln men använder aldrig innertygeln, förutom då ledande tygeltag behövs. Jag har fått lära mig att inner skänkel och ytter tygel samarbetar, men jag har också ridit för tränare som menar att man enbart skall rida för ytterhjälperna. Detta har jag gjort och det har känts bra...

Hm det blev lite osammanhängande men faktum är att jag inte brukar fundera så mycket, jag är nog en såndär otroligt störig människa som hävdar att jag rider mest på känsla och gör det som känns rätt för stunden. Det enda jag vet säkert är att det enda jag gör med innertygeln är ledande, eftergift och klapp. :D

Senast ändrad:

Nja. det är lite mer som ska till- flytta dig ngt inåt o mata på ytterbenet så ska du se. innerskänkeln intill.

Ja, och enligt min tyska ridlärare är det helt fel som du föreslar.

Jag vet hur man rider vanligt (pa svenskt vis), det är inte det som är fragan.

Jag formar runt innerskänkeln men använder aldrig innertygeln, förutom då ledande tygeltag behövs. Jag har fått lära mig att inner skänkel och ytter tygel samarbetar, men jag har också ridit för tränare som menar att man enbart skall rida för ytterhjälperna. Detta har jag gjort och det har känts bra...

Hm det blev lite osammanhängande men faktum är att jag inte brukar fundera så mycket, jag är nog en såndär otroligt störig människa som hävdar att jag rider mest på känsla och gör det som känns rätt för stunden. Det enda jag vet säkert är att det enda jag gör med innertygeln är ledande, eftergift och klapp. :D

Det blir ju sa, man rider pa känsla efter ett tag utan att tänka pa vilka hjälper man använder. Men det betyder inte att man använder vilka hjälper som helst, bara att man slutat tänka pa hur man gör. Fundera pa vad du faktiskt gör nästa gang du rider, sa ska du se att det inte är helt slumpmässigt. Försök sen att göra tvärtom, sa ska du se hur svart det är!

Intressant! Imorgon på dressyrbanan skall jag tänka efter hur jag egentligen gör! :idea:

Redovisning i tråden givetvis! :D

Jag ska noga oxå kolla.:angel:
Man R I D E R ju upp den till yttertygeln- inte tar den dit.

Rider numer i Tyskland, och tyckte till en början att ridningen var väldigt lik den hemma, men nu verkar det ända finnas en ganska stor skillnad.

Pa böjda spar har jag alltid lärt mig att den inre skänkeln böjer hästen, medan den yttre reglerar. Hästen ska alltsa ga mellan den inre skänkeln och den yttre handen, sa att säga. Den yttre tygeln reglerar sa att hästen inte förböjer sig, den inre ställer hästen.

Men här verkar det helt annorlunda: pa böjda spar sa ska man dra tillbaka den yttre skänkeln ända fran höften, och det är med ytterskänkeln man böjer hästen. Inre skänkeln driver hästen framat, det är den yttre som böjer. Den inre tygeln använder du inte alls (mycket överstrykningar och eftergift), utan det är med den yttre tygeln du begränsar hästen. Alltsa i princip ridning enbart med ytterhjälper.

Så har jag lärt mig. På ridskola i Sverige av utbildade instruktörer och kavallerister.
Likadant i skänkelvikning: dra tillbaka den yttre skänkeln, den inre stannar pa sin plats, och om hästen inte gar at sidan sa peta pa den med spöet istället.

Detta däremot känner jag inte igen och jag får ingen logik i det. Att dra tillbaka ytterskänkeln borde försvåra rörelsen tycker jag. Yttre skänkeln i normalläge och den inre endast en aning tillbakaförd. (beroende på hästen)

Detta är tvärtom mot hur jag har lärt mig (vilket ridläraren här tycker är helt tokigt): den inre skänkeln är sidförande och dras ev nagot bakat, den yttre är framatdrivande sa att hästen inte trillar at sidan, den inre handen ställer, den yttre handen kan ev leda, ser annars till att hästen inte förböjer sig och tappar ut bogen.

Just så har jag också lärt mig.
Men man måste komma ihåg att det finns olika system i ridning.
Det jag reagerade på var att ditt första exempel var enligt "ridhandboken" men inte det andra. Det känns som två olika system för mig. (men det kan bli feltolkat i skrift också förstås)

det är mest jag som tycker det är svart, det sitter liksom i ryggmärgen att böja runt innerskänkeln.

Men att böja runt innerskänkeln betyder för mig att det är ytter skänkel som böjer hästen runt den inre.
(inte att böjningen sker MED inner utan RUNT)

Jag har ridit mycket i tyskland och har inte upplevt det du berättar om. De är noga med på att man har koll på ytter. Du böjer hästen runt den inte skänkeln och ytterhjälperna fångar upp. Jag förstår dig som att du skulle putta in baken med ytter för att få den böjd? Har jag aldrig hört talas om. Att släppa på innertygeln (überstreichen) är bara en kontroll på att hästen är igenom i sin ställning. Att den stannar kvar där utan att du håller fast den.

Vad gäller skänkelvikning tycker jag sällan de rider det överhuvudtaget. Bara på unghästar längs långsidan gärna med huvudet mot väggen för att lära hästen sidförande skänkel. Sedan rids skolor istället. Har aldrig sett en tysk rida skänkelvikning i trav på diagonalen.

Exakt den uppfattningen jag har både ang HUR sakerna görs och VAD de fokuserar på. Har aldrig sett en skänkelvikning göras diagonalt i Ty, knappt ens på långsidorna. Mkt fokus på skolor med liten böjning och tvärning men bra schvung och tempo.

En sak jag hade problem med när jag red för en tysk tränare några gånger var att inner och yttersidan verkade definieras olika: I Sverige har jag lärt mig att innersida är åt det håller hästen är ställd, enligt den tyska tränaren var innersidan alltid inåt ridbanan? Stämmer det att det skiljer? För i vissa rörelser som skänkelvikning blev det helt fel innan jag förstod vad som var "inner". Däremot vad gäller ridning på voltspår så blev det inga problem.

Så tänkte jag att det måste bli med sk vikn just i det här fallet annars stämmer det inte, men då blir det logiskt. Jag tolkade det så i alla fall. Det kan jag förstå om det blir extra rörigt av, för ts, tex. Det måste vara en massa som man kan missuppfatta när man ska träna utomlands, sånt man helt enkelt inte kan veta om ingen säger det.

Jag har bara ridit för en tysk tränare i Sverige och det var länge sen, men sett träningar nån gång också och det var inget konstigt eller annorlunda med det heller. Mer än att dom vill att man är noga, mer stränga med det, vilket jag hade behövt mer av f ö....

Senast ändrad av en moderator:

En sak jag hade problem med när jag red för en tysk tränare några gånger var att inner och yttersidan verkade definieras olika: I Sverige har jag lärt mig att innersida är åt det håller hästen är ställd, enligt den tyska tränaren var innersidan alltid inåt ridbanan? Stämmer det att det skiljer? För i vissa rörelser som skänkelvikning blev det helt fel innan jag förstod vad som var "inner". Däremot vad gäller ridning på voltspår så blev det inga problem.

Nej, den här ridläraren använde samma definition av ytter- och inner som jag. När hon gav instruktionerna för skänkelvikningen sa använde hon dessutom inte ytter och inner utan höger och vänster, sa jag kan omöjligt ha missförstatt just den aspekten.

Exakt den uppfattningen jag har både ang HUR sakerna görs och VAD de fokuserar på. Har aldrig sett en skänkelvikning göras diagonalt i Ty, knappt ens på långsidorna. Mkt fokus på skolor med liten böjning och tvärning men bra schvung och tempo.

Sa är det inte här. Vi uppmanas rida en hel del skänkelvikningar, men ingen har nansin uppmanats att rida skolor. Ett par ganger har jag sett folk rida skolor pa egen hand, vilket sett rätt illa ut med helt förböjda hästar som tappar takt och tempo. (rider pa en ridskola, sa folk rider inte sa bra).

Så har jag lärt mig. På ridskola i Sverige av utbildade instruktörer och kavallerister.

Detta däremot känner jag inte igen och jag får ingen logik i det. Att dra tillbaka ytterskänkeln borde försvåra rörelsen tycker jag. Yttre skänkeln i normalläge och den inre endast en aning tillbakaförd. (beroende på hästen)

Just så har jag också lärt mig.
Men man måste komma ihåg att det finns olika system i ridning.
Det jag reagerade på var att ditt första exempel var enligt "ridhandboken" men inte det andra. Det känns som två olika system för mig. (men det kan bli feltolkat i skrift också förstås)

Tja, jag fick inte ihop det med skänkelvikningen heller, det blev bara pannkaka. Just för att de hjälper jag skulle ge verkade helt kontraproduktiva i mina ögon, jag fattade inte hur det var meningen att de hjälperna skulle göra sa att hästen gick i skänkelvikning.

Intressant att du ocksa lärt dig att rida för enbart ytterhjälper! Har det varit pa hästar som varit speciellt skolade pa det viset, eller rider du alla hästar sa? Skulle jag rida de hästar jag rider i vanliga fall pa det viset sa skulle det bli tagen bakdel av det hela. Och vinklar alltsa ut ytterknäet pa böjda spar? Hur gör du för att inte hamna snett i sadeln?

Men är det verkligen skänkelvikning du gör på spåret? Är det inte öppna? När jag red i Tyskland var det bara raka spår som gällde, jag nötte den där stackars trekvartslinjen som om det gällde livet! Fick också rida ungefär som du beskriver, men målet var en öppna, inte en skänkelvikning. Men jag fattar kanske fel. För mig fungerade det väldigt bra, lärde mig rida hästar på bakbenen i bra form tack vare de där jäkla tyskarna..

Jag har en jättedum fråga. :o

Vilken kallar man ytter och inner i skänkelvikning?

När jag gick på ridskola fick jag lära mig (eller jag tror det var det ridlärarna sa, numera har jag insett att de kan säga en sak och så HÖR jag nåt helt annat...) att man flyttar hästen genom att dra bak skänkeln på den sida man vill den ska flyta från. Dvs om jag vänder upp och vill att hästen rör sig åt vänster i skänkelvikning, drar jag tillbaka högerskänkel och flyttar den så.

Nu när jag med min tränare nosar lite på skänkelvikningar på min relativt oskolade häst (och med det menar jag att den är oskolad ur GrandPrixnivå sett, inte att den är en gammal avdankad travare med tusen problem :laugh:) får jag snarare påverka bogen genom att i så fall ta fram högerskänkel något.

Jag vill inte påstå att jag lärt mig rida enbart för ytterhjälper. Så är det inte, men din beskrivning av böjning var enig med vad jag lärde mig på ridskolan. Innerhjälperna finns ju också, men ju längre i utbildningen man kommer av hästen, desto mindre används de.
När det gäller skänkelvikningen: Kan du inte be instruktören förklara mera i detalj hur h*n menar att hjälperna ska användas och framförallt varför? Då kanske du förstår bättre meningen.
Det finns ju olika system när det gäller ridning och det ena behöver inte vara bättre än det andra, men jag tycker det är viktigt att man rider efter ett system som är logiskt för en själv och att man håller sig till ett och inte blandar hej vilt.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.