Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Innersidan är den sida hästen är böjd at, enkelt uttryckt.

Jag rider skänkelvikning precis som du, dvs den inre skänkeln är sidförande (höger skänkel om hästen ska röra sig at vänster i skänkelvikning). Min erfarenhet är att det beror pa vilken häst man rider om man drar bak innerskänkeln eller inte. En del hästar har mycket lätt att hamna med bakdelen före, da skulle jag inte dra bak skänkeln, utan kanske till och med ta fram den nagot. Andra hästar är svara att fa att tvära öht, da skulle jag bli tydligare med hjälpen och dra bak skänkeln nagot.

Till er andra som lärt er rida för ytterhjälper enbart: vinklar ni ut knäet när ni drar bak ytterskänkeln, och hur gör ni da för att inte hamna snett i sadeln?

I galopp är innersidan den sida vars bog leder. Vänster galopp längs fyrkantspåret höger varv så är vänster innersida.

En tyska satt upp och red min pålle och sa att han var förvirrad i hjälperna. Enligt henne skulle jag rida volter och svängar för ytterskänkel och yttertygel.

Nja, jag håller inte riktigt med. Förutom om det nu var western jag red, vilket det inte är.

OT - noterar att du är i staden där alla gator är enkelriktade åt fel håll. Ligger man i fel fil vid en bro får man vackert acceptera att korsa den oavsett om man vill eller ej för att åka till nästa och korsa där och köra tillbaka. Känner fler som flyttat från Köln just för att det är så komplicerat att köra där.

Fast Kölsch är gott. Måste beställa in det.

En tyska satt upp och red min pålle och sa att han var förvirrad i hjälperna. Enligt henne skulle jag rida volter och svängar för ytterskänkel och yttertygel.

Nja, jag håller inte riktigt med. Förutom om det nu var western jag red, vilket det inte är.

Precis, jag tror inte det är en fraga om rätt eller fel, jag tror det är en fraga om hur man utbildar hästarna. För en häst som lärd att ga bara för ytterhjälper är det kanske förvirrande med diagonala hjälper, men inte för hästen som är skolad till det.

När min kyraelev red min häst fick jag bassning för att den inte svängde för ytterhjälpen. Fråga mig inte hur jaf gjorde:o
När den väl hade påbörjat svänga skulle den fortsätta tills annat sas- sparkstötting. Hennes ben bara hängde- hästen skulle vara självgående o fick bara nya direktiv/ påminnelser.

Red idag o min häst är inte alls genomarbetad o nog fick jag använda innersk. för att få den på yttertygeln:cool:
Tragglade med halvhalter som inte funkade alls i början, men sen....:banana:

Ja, det har nog en hel del att glra hur de är utbildade. Jag vart först alldeles knäckt när hon sa det eftersom jag ridit in min pålle själv. Men eftersom jag inte tycker han är förvirrad för hjälperna och saker funkar som det ska samt att samtliga mina tränare babblat om samma sak så tänkte jag om och kom fram till att han inte alls är förvirrad.

OT igen - vill du lyxa till det en dag så dra in på Hyatt hotell och käka frukost. Ta mig sjutton det bästa hotell jag bott på någonsin och deras frukost är suverän. Vore jag miljonär hade jag flyttat in permanent. Trots att jag inte gillar att köra i Köln.

Precis, jag tror inte det är en fraga om rätt eller fel, jag tror det är en fraga om hur man utbildar hästarna. För en häst som lärd att ga bara för ytterhjälper är det kanske förvirrande med diagonala hjälper, men inte för hästen som är skolad till det.

Fast jag tror att de flesta går bättre om de rids i första hand för ytterhjälperna, bättre rakriktning, bättre kvalitet bättre rörelser när man inte riskerar att låsa insidan. Tänker jag. Det är nog mest en fråga om inverkan, hjälperna ska ju hästen ha lärt sej, hjälperna blir inte annorlunda, man bara använder dem annorlunda. Så att gå över till det borde gå smidigt, även om hästen kan bli lite förvånad först kanske.

Fast jag tror att de flesta går bättre om de rids i första hand för ytterhjälperna, bättre rakriktning, bättre kvalitet bättre rörelser när man inte riskerar att låsa insidan. Tänker jag. Det är nog mest en fråga om inverkan, hjälperna ska ju hästen ha lärt sej, hjälperna blir inte annorlunda, man bara använder dem annorlunda. Så att gå över till det borde gå smidigt, även om hästen kan bli lite förvånad först kanske.

Jag har principen att stödet skall finnas på yttertygeln. Tror jag fått det från Kyra's bok, faktiskt. Att yttertygeln och ytterknä håller ordning på bogen. Men då måste ytterknä pressas in i hästen vilket inte går om manskall vrida den utåt.

Inner tygel och inner skänkel böjer. Ytterskänkel (borträknat knät) hjälper till med att tala om att hästen skall svänga, i samarbete med innre sittbenet/vikten.

Eller är jag helt ute och cyklar?

så som du beskriver det är faktiskt ungefär så som jag har lärt mig. :)
grejen i skänkelvikningen är att om du för inre skänkeln för långt bak kan bakdelen lätt gå före - framdelen ska leda rörelsen. men främst använder jag mina vikthjälper, är hästen lösgjord och framåt för hjälperna så ska det räcka med vikthjälperna tycker jag.

hästen jag rider just nu behöver jag "forma" mkt för ytterhjälperna, han vill gärna inte spåra på böjt spår så då får jag stötta upp honom på yttersidan så han inte går ut med baken. alltså vill jag ha honom framåt o formad kring innerskänkeln men för att han ska bibehålla sin böjning behöver jag stötta upp på ytter - annars skjuter han ju bara ut bogen i stället :angel:

Jag har en jättedum fråga. :o

Vilken kallar man ytter och inner i skänkelvikning?

När jag gick på ridskola fick jag lära mig (eller jag tror det var det ridlärarna sa, numera har jag insett att de kan säga en sak och så HÖR jag nåt helt annat...) att man flyttar hästen genom att dra bak skänkeln på den sida man vill den ska flyta från. Dvs om jag vänder upp och vill att hästen rör sig åt vänster i skänkelvikning, drar jag tillbaka högerskänkel och flyttar den så.

Nu när jag med min tränare nosar lite på skänkelvikningar på min relativt oskolade häst (och med det menar jag att den är oskolad ur GrandPrixnivå sett, inte att den är en gammal avdankad travare med tusen problem :laugh:) får jag snarare påverka bogen genom att i så fall ta fram högerskänkel något.

Så har jag också gjort under en stor tid, tills jag hittade en instruktör som påpekade att det lättast att ha skänkeln där den påverkar.
Lite lustigt, för jag kommer ihåg den tiden på ridskolan, vilket förbannat problem man hade att inte bakdelen skulle komma först.

Jag har nog i Tyskland lärt mig ungefär som du, fast kanske med lite "mer" innerskänkel. (Fast jag kan egentligen inte påsta att jag fick någon "ordentlig" utbildning i hjälpgivning alls i Sverige, det blev mest som det blev typ.)

Säger din ridlärare inget om vikten? Eller är det för dig så naturligt att h*n inte behöver det? Jag har i alla fall blivit itutad att i skänkelvikning går hästen undan för vikten, medan den i skolorna följer vikten.

Och ja, jag (försöker) dra benet tillbaka ända ur höften, inte genom att böja i knäet.

Du behöver för övrigt inte vara "ledsen" över det där med att h*n ville "lära dig" skänkelvikning. När jag flyttade till Tyskland fick jag banne mig inte hästarna i galopp. :rofl: Och det var inte för att jag inte "kunde" galoppera innan (hade tävlat la dressyr i Sverige, så ett par rundor i galopp hade jag ju bevisligen fixat). De begrep helt enkelt inte vad jag ville eftersom ingen innan förklarat för mig vad jag skulle göra med min vikt och höfterna osv ("anschwingen").

Du skriver ju på ett ställe att ytterskänkelns uppgift i skänkelvikningen var att se till att vinkeln inte blir större än 45 grader mot spåret, det betyder ju inte att skänkelvikningen görs för ytter skänkel? När jag gör sådana skänkelvikningar på töm görs de ju utan någon skänkel alls, så jag vet inte riktigt vad jag tycker är sidförande i den skänkelvikningen - väggen kanske? Inner skänkel framåtdrivande i böjning använder jag mycket när hästen rätar ut sig genom att skjuta ut inner bog och gena, får jag hästen att ta längre steg på insidan blir den "svagare" i sitt genande eftersom den kommer längre ut i svängen i varje steg än den skulle välja att göra (och troligtis för att den driver inner bak längre in under kroppen). Ytter skänkel använder jag fram om sväng behöver göras tydligare, bak om jag behöver hålla in rumpan, alltså samma som i skänkelvikningen ovan.

Det där med knät förstår jag dock inte, kan det vara något specifikt för just de hästarna vid det tillfället, för att förtydliga?

Kan inte vara lätt att rida lektion på ett annat språk :o . Men intressant, verktygslådan är ju dubbelt så stor när du lärt dig deras ridsätt!

Jag har i alla fall blivit itutad att i skänkelvikning går hästen undan för vikten, medan den i skolorna följer vikten.

När jag sitter här på min stol och tänker skänkelvikning så känns det som att hästen följer vikten men går undan för sittbenets tryck, lägger jag vikten inåt viker sig hästen och faller utåt (det har jag klara minnen av sedan min ridskoletid). Bäst skänkelvikningar har jag fått till när jag inte gjort annat än suttit mitt över hästen, fokuserat punkten jag ska till och tryckt med vaden i takt med hästens steg.

Skolor har jag knappt provat på själv, men sett att de som är duktiga har vikten i rörelseriktningen/utsidan i öppna, de som är noga med att ha vikten på insidan använder mer innerskänkel och det blir mer som skänkelvikning med böjd hals.

Jag har precis som du lärt mig diagonala hjälper på volt (inner skänkel mot ytter tygel- yttre tygeln reglerar sa att hästen inte förböjer sig, den inre ställer hästen).

Däremot så drar jag tillbaka den yttre skänkeln något (inget slänga bak benet på rumpan:D) så att hästen böjer sig runt den inre skänkeln som dessutom fungerar som framåtdrivande (det är dock förflyttningen av yttre skänkeln som böjer hästen runt innerskänkeln). Yttre tygeln reglerar ställningen, inre tygeln ställer hästen men kan också användas som ledande för att visa hästen den böjning man eftersträvar.

I skänkelvikning drar jag tillbaka den yttre skänkeln något, den inre stannar på sin plats. Hästen flyttar sig för den inre skänkeln och den yttre skänkeln reglerar samt är framåtdrivande. Jag skulle absolut inte flytta den inre skänkeln bakåt.

Jag tänker som så att jag vill ha framdelen ngt före bakdelen i skänkelvikningen och det blir då helt bakvänt (för mig) att ge "flytthjälpen"-om vi nu pratar skänklar och inte ren vikthjälp-längre bak vilket borde ge en impuls att baken ska leda förflyttningen).

Jag tror nog att det är från en gammal kavallerigubbe jag har lärt mig den mesta ridläran. Jag är absolut ingen stjärna på att rida men jag brukar få beröm för att jag rider så mycket för ytterhjälperna.

Senast ändrad:

Nej, jag rider inte skänkelvikning enbart för ytter. Lånar mitt eget citat ang skänklarna igen:

"- der innere Schenkel liegt etwas hinter dem Gurt und treibt, möglichst im Rhythmus des abfussenden hinterbeins, vorwärts seitwärts,
- der äussere Schenkel liegt verwahrend hinter dem Gurt und verhindert somit, dass das Pferd mit der Hinterhand zu weit herumtritt; gleichzeitig ist er auch für die Vorwärtsbewegund voranwortlich,"

dvs: Innerskänkeln ligger bakom gjorden och driver i takt det inte bakbenet framåt åt sidan. Ytterskänkeln ligger något bakom gjorden och förhindrar att bakdelen kommer före, samt driver hästen framåt. Hästen flyttas alltså åt sidan mha inner skänkel. Skiljer inte från vad jag har lärt mig hemma. Kanske vill man här i Sverige dra innerskänkeln ännu längre bakåt och ytter framåt? Hur man parerar med skänklarna beror ju också lite på om hästen flyttat motvillgt eller vill gå med baken före.

Men är det verkligen skänkelvikning du gör på spåret? Är det inte öppna? När jag red i Tyskland var det bara raka spår som gällde, jag nötte den där stackars trekvartslinjen som om det gällde livet! Fick också rida ungefär som du beskriver, men målet var en öppna, inte en skänkelvikning. Men jag fattar kanske fel. För mig fungerade det väldigt bra, lärde mig rida hästar på bakbenen i bra form tack vare de där jäkla tyskarna..

Jag är inte säker på att det var mig du menade? Min erfarenhet är att skänkelvikning på långsidan rids enbart på gröna unghästar som ska lära sig sidförande skänkel. Annars rids schulter vor eller schulter herein. På diagonalen rids endast traversale. Precis ny i Tyskland vände jag upp på diagonalen i skänkelvikning i trav. Min chef såg ut ungefär så här :confused: och frågade vad jag sysslade med. Skänkelvikning sa jag glatt och fick till svar att så gör vi inte här, så var det med det.

Ridläraren poängterade noga att det var rena stolligheterna att böja hästen runt den inre skänkeln, den ska enbart vara drivande. Det är den yttre som begränsar och därmed formar hästen. Och den ska vara ordentligt tillbakadragen med utatvinklat knä.

Menar du att din ridlärare vill att du ska vrida knät utåt? Har jag aldrig hört. Till mig skrek de iaf alltid "Zehen nach vorne". Vrider du knät utåt så vrider du ju tårna utåt automatiskt. Min chef hade tårna så mycket inåt så det nästan såg skumt ut ibland :grin:

Hur långt bak är ordentligt tillbakadragen? Enl mitt tidigare citat ska ytterskänkeln vara ca en handsbredd bakom gjorden. Det anser jag inte vara ordentligt tillbakadragen. Vill h*n ha den längre bak?

Japp, hon visade handgripligen hur jag skulle vrida benet utat fran höften, sa att knäet vreds utat. Ordentligt tillbakadragen är kanske 15 cm, men prova att astadkomma det genom att vrida ut knäet sa ska du se att det är väldigt svart att sitta rakt i sadeln när man har benet sa.

På senare dagar har jag lärt mig som du nu gör i tyskland. Har ridit för både svensk och tysk tränare och båda två förespråkar samma sorts ridning när det gäller hjälperna.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.