Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Jo jag förstår hur du menar men om man rider på ett fyrkantsspår/volt ec så ska man u typ ALDRIG driva med inner. För i ridning på fyrkant och volt så eftersträvas ju böjning och om du driver den sidan som ska bli kort (=inner) så ber du ju den att bli lång.... Så du motarbetar dig själv om du driver inner någonsin på en häst som har svårt att böjja sig.
Svårt att förklara- Drivning sker alltid med ytter.

Det verkar inte vara ett dugg svart att förklara! ;)

Det är alltsa enligt min tyska ridlärare som innerskänkeln ska användas framatdrivande. Sahär:

Innerskänkel: framatdrivande
Ytterskänkel: sidförande, mothallande, framatdrivande, böjande
Innertygel: inte alls, förutom till överstrykningar.
Yttertygel: begränsande, förhallande

Pa böjda spar begränsar yttertygeln och innerskänkeln, nagot tillbakadragen, böjer hästen, inner tygel och inner skänkel har ingen inverkan alls.

Får du inte använda innerskänkeln framåtdrivande före hörnpasseringen heller? Om hästen viker av för tidigt måste ju linjen framåt hållas längre, innan du ger hjälperna för svängen. Att inte använda vikthjälperna måste ju vara omöjligt, man sitter ju de facto med sin vikt på hästen och så fort man rör sig ger man signaler.

Jag är med på det du ska göra (förutom knät då) men inte på det du inte får göra. Hästen har ju både en in- och utsida och det har ju du också, det du beskriver låter som om det skulle fungera bara om inte de andra delarna fanns alls, vare sig hos dig eller häst? Rider den här människan någonsin den häst du sitter på? :confused:

Får du inte använda innerskänkeln framåtdrivande före hörnpasseringen heller? Om hästen viker av för tidigt måste ju linjen framåt hållas längre, innan du ger hjälperna för svängen. Att inte använda vikthjälperna måste ju vara omöjligt, man sitter ju de facto med sin vikt på hästen och så fort man rör sig ger man signaler.

Jag är med på det du ska göra (förutom knät då) men inte på det du inte får göra. Hästen har ju både en in- och utsida och det har ju du också, det du beskriver låter som om det skulle fungera bara om inte de andra delarna fanns alls, vare sig hos dig eller häst? Rider den här människan någonsin den häst du sitter på? :confused:

Det är klart jag kan använda vikthjälperna (svart att lata bli, som du skriver), men de har ingen vidare effekt eftersom hästen inte är skolad till att lyssna pa dem. Ridläraren har aldrig nämnt dem, eller sittbenen, sa de tycks inte inga i "arsenalen", sa att säga.

Jag skulle nästan ha spelat in reaktionen fran ridläraren när jag sa att jag brukar använda innerskänkeln pa böjda spar, hon tyckte att det var det stolligaste hon nansin hört, och att jag maste haft ridlärare som drivit med mig om de har lärt mig nat sant - eller helt okunniga människor som inte vet vad som är fram och bak pa en häst. Det var ungefär som att jag sagt att jag brukar dra hästen i öronen för att fa den att svänga. :grin:

Möjligen en kulturkrock, men det lät absolut inte som att det skulle vara ett ok sätt att rida.

Nja, det hon tyckte var konstigt var att jag använda innerskänkeln för att reglera hästen ifall den skulle falla inat. Hon tycker det är en utmärkt bra idé att använda innerskänkeln framatdrivande i volten.

Men det kanske var det som du tyckte var sa klokt?

Jag uppfattade det som att du inte tyckte det verkade bra att driva med innerskänkeln, men jag kanske missförstod?

Vet heller inte om jag tycker att hennes reaktion var särskilt klok - snarare okunnig. Är man utbildad ridlärare bör man känna till att det finns flera skolor, i mitt tycke. Att inte ens veta att man kan rida skänkelvikning undan innerskänkeln vet jag inte om jag tycker är sa :bow::bow::bow:

Sen blir jag lite nyfiken pa var du har lärt dig rida, rider du vanlig tävlingsdressyr, eller nagot annat?

Senast ändrad:

Nu blev jag väldigt förvirrad. Gick in pa din hemsida, och tittar lite pa filmerna när du undervisar, och alla eleverna använder ju innerhjälper?:confused:

Innertygel hänger inte löst, utan är sträckt, och innerskänkel används helt tydligt när hästen gar pa volt (utan att du papekar hur förkastligt det är).

Men du själv kanske rider annorlunda mot hur du lär ut?

Nja, det hon tyckte var konstigt var att jag använda innerskänkeln för att reglera hästen ifall den skulle falla inat. Hon tycker det är en utmärkt bra idé att använda innerskänkeln framatdrivande i volten.

Kan det vara så att det ni egentligen tyckte olika om var vilken skänkel som böjer hästen? Med tanke på att ni har olika modersmål? Förutom orden i sig har man ju helt och hållet sina egna bilder och tankegångar i huvudet och det är ju inte alltid som kommunikationen på svenska heller visar sig betyda det man tror :). Instruktörens reaktion känns mer rimlig om man tänker sig att hela resonemanget började i böjning, för egentligen är det ju bara frågan om vad man väljer att kalla innerskänkel i volten, aktiv måste den ju vara om det behövs.

Jag har ju aldrig ridit tyskt så jag har egentligen inget att tillföra, men kan du inte be instruktören sitta upp på hästen och visa hur h*n menar? Det kunde ju vara väldigt intressant och skulle ju dessutom ge dig en mer omfattande bild av systemet!

Menar din ridinstruktör att alla hästar ska ridas på det sättet som du beskriver eller gäller det just denna häst för att den är så pass ung ännu?

/V

Jag tycker ju att jag rider mycket för ytterhjälpen men inner skänkel böjer sig hästen runt även i hörnpassering (som eg. är en del av en liten volt).
Det är alltså samma hjälper i en hörnpassering som i en volt men eftersom den är mindre så måste man vara mer exakt i sin hjälpgivning för att den ska bli bra. Överlag så tycker jag mig märka att många ryttare använder sig alldeles för lite av hörnpasseringarna utan slarvar sig lätt igenom.

Att göra halvhalt både före och efter hörnpasseringen som förberedelse för böjningen/rakställandet tycker jag hjälper mig mycket för att utnyttja hörnet på bästa sätt.

Det låter för övergt lite konstigt att en 3-årig ponny är okänslig för vikthjälperna. Det borde vara precis tvärtom eftersom många unghästar inte har så mycket egen styrka utan lätt kan kännas vingliga om ryttaren kommer ur balans eller att de ej har nog med framåtbjudning.

Kan det vara så att det ni egentligen tyckte olika om var vilken skänkel som böjer hästen? Med tanke på att ni har olika modersmål? Förutom orden i sig har man ju helt och hållet sina egna bilder och tankegångar i huvudet och det är ju inte alltid som kommunikationen på svenska heller visar sig betyda det man tror :). Instruktörens reaktion känns mer rimlig om man tänker sig att hela resonemanget började i böjning, för egentligen är det ju bara frågan om vad man väljer att kalla innerskänkel i volten, aktiv måste den ju vara om det behövs.

Jag har ju aldrig ridit tyskt så jag har egentligen inget att tillföra, men kan du inte be instruktören sitta upp på hästen och visa hur h*n menar? Det kunde ju vara väldigt intressant och skulle ju dessutom ge dig en mer omfattande bild av systemet!

Ska man vara petig har vi faktiskt samma modersmal... (jag är halvtysk);)

Det är vanlig ridskolelektion med flera hästar och ryttare, sa jag kan inte be ridläraren att sitta upp pa just min häst.

Jag tycker ju att jag rider mycket för ytterhjälpen men inner skänkel böjer sig hästen runt även i hörnpassering (som eg. är en del av en liten volt).
Det är alltså samma hjälper i en hörnpassering som i en volt men eftersom den är mindre så måste man vara mer exakt i sin hjälpgivning för att den ska bli bra. Överlag så tycker jag mig märka att många ryttare använder sig alldeles för lite av hörnpasseringarna utan slarvar sig lätt igenom.

Att göra halvhalt både före och efter hörnpasseringen som förberedelse för böjningen/rakställandet tycker jag hjälper mig mycket för att utnyttja hörnet på bästa sätt.

Det låter för övergt lite konstigt att en 3-årig ponny är okänslig för vikthjälperna. Det borde vara precis tvärtom eftersom många unghästar inte har så mycket egen styrka utan lätt kan kännas vingliga om ryttaren kommer ur balans eller att de ej har nog med framåtbjudning.

Haller helt med om hörnpasseringar. Min vanliga ridlärare i Sverige, som är dressyrryttare, är mycket noga med dem! :D

Okänslig för vikthjälperna är hon ju inte med tanke pa att det är en ung och lite obalanserad ponny, sa det är klart man fa henne att "trilla" at sidan och man lägger all vikt dit. Dock är hon inte van att bli riden sa, sa det blir inget finlir (typ trycka till med sittbenet), och hon själv blir stressad och (ännu mer) springig av att hon uppfattar ryttaren som obalanserad när man gör sa.

Då kan jag eg. tycka att hon är för ung för att gå i lektionsverksamhet.
Du måste ju få en feedback när du gör rätt. Har du möjlighet att rìda stora volter i hörnen? Jag antar att ni rider lätt i traven med en så ung häst, kan det hjälpa att trampa lite mer i inner stigbygel på böjda spår?

Det kan man ju tycka, men nu är det som det är, och jag far rida henne för jämnan eftersom de inte har sa manga andra lite vana ryttare. Trampa i ytterstigbygeln hjälper lite grann, men löser inte problemet. (redan provat).

Ridhuset är bara c:a 12-13 meter brett (det smalaste ridhuset jag nansin sett, det är en gammal k-märkt lada), sa det är svart att rida volter i hörnen som inte blir en vanlig volt pa voltsparet. 5-metersvolter har vi inte riktigt samling och balans för, trearingen och jag.

Man kan inet bara begära att folk som ridit hela sitt liv för innertygellärare bara ska ta bort de enda hjälper de känner till.
Jag brukar ägna några år åt att ge dem andra, nya "sitsverktyg" tills de själv anser sig inet behöva innertglen och innerskänkeln längre.
Man kan inet bara ändra en livslång vana sådär.....Man måste ge andar alternativ först.

Om man vill ha mer fart i svängen, ja. Men det är inte aktuellt i det här fallet.

Fast framåtdrivning betyder väl inte alltid mer fart? Jag använder innerskänkeln framförallt för att aktivera inner bak på böjt spår. Mer "tryck" i steget alltså, inte mer fart.

Jag själv rider ganska mycket för ytterhjälperna. Använder inner tygel till ledande tygeltag och överstrykningar. Det här med vilken skänkel som böjer hästen har jag lärt mig såhär: Båda skänklarna tillsammans får hästen att böja sig. Inner skänkel verkar som stöd för böjningen, ytter skänkel gör så att hästen böjer sig.

En liknelse: Innerskänkeln är städet, hästen är hästskon och ytterskänkeln är hammaren.

När man säger att man böjer hästen "runt innerskänkeln", så trodde jag detta var underförstått.

Ska man vara petig har vi faktiskt samma modersmal... (jag är halvtysk);)

Jag undrade faktiskt om det var något åt det hållet :D. Tur det iallafall, jag har provat rida lektion på franska och hästen förstod iallafall bra vad instruktören sa :angel:.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama