Rida enbart för ytterhjälperna?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Fast framåtdrivning betyder väl inte alltid mer fart? Jag använder innerskänkeln framförallt för att aktivera inner bak på böjt spår. Mer "tryck" i steget alltså, inte mer fart.

Jag själv rider ganska mycket för ytterhjälperna. Använder inner tygel till ledande tygeltag och överstrykningar. Det här med vilken skänkel som böjer hästen har jag lärt mig såhär: Båda skänklarna tillsammans får hästen att böja sig. Inner skänkel verkar som stöd för böjningen, ytter skänkel gör så att hästen böjer sig.

En liknelse: Innerskänkeln är städet, hästen är hästskon och ytterskänkeln är hammaren.

När man säger att man böjer hästen "runt innerskänkeln", så trodde jag detta var underförstått.

Ja, precis sa brukar jag rida. Förutom att jag inte drar tillbaka ytterskänkeln (annat än om jag specifikt vill peta in bakdelen, men det brukar inte behövas. Vill jag rida med tagen bakdel däremot sa drar jag tillbaks ytterskänkeln).

Na, i vilket fall, det vekar inte som att det gar att fa nagon klarhet i detta. Det verkar som att de flesta inte riktigt förstar vad jag menar med bara ytterhjälper - jag menar det alltsa bokstavligt, innerhjälperna är helt passiva, inte "stödjande", "reglerande" eller fyller nagon sadan funktion. De hänger helt passiva och overksamma utmed hästens sida, man kunde vara förlamad i innersidan utan att det skulle göra skillnad för ridningen.

Dessutom sa var det i senaste ridsport special artiklar om bade böjning och skänkelvikning, där hjälperna beskivs exakt sa som jag har lärt mig. Om man komma till Tinne Wilhelmssons niva och hennes ridning och inverkan pa det sättet, sa räcker det bra för mig ocksa. ;)

Jo jag farstar exakt vad du menar. Problemet ar att svensk ridning handlar om skkankel och hand. Tysk ridning handlar om rumpa. Tyska instruktorer tar for givet att vi vet hur man anvander rumap men det vet inet svenskar. Sverieg har bedrovligt dalig ridundervisning. att trampa ner i stigbygeln for en svensk betyder just det, medan det for en tysk ryttare betyder att HELa den sida ska tryckas ner med betoning p`sittbenet. Men en svensk som man ber trampa ner i stigbygeln trycker faktiskt UPP sitt sittben ur sadeln.Darfor ska man aldrig be en svensk ryttare om det. Anpassa undervisningen efter vilket land ryttaren lart sig rida.
Den svenska ryttaren saknar ABCD och E... Typ...

jag menar det alltsa bokstavligt, innerhjälperna är helt passiva, inte "stödjande", "reglerande" eller fyller nagon sadan funktion.

Jag läste delar av den här tråden igår, och nu har jag legat vaken i natt och funderat på hur jag rider genom hörn, egentligen. :D

Vi förutsätter att hästen är hyfsat skolad, en minst grundriden femåring och uppåt.

När jag var på kurs i Portugal skulle man vända för ytterhjälper enbart. Det fungerade efter lite experimenterande, men då red jag ju en ganska liten, och kvadratiskt sammanhållen lusitano - en hästtyp som inte riktigt "kan" ramla isär lika mycket som ett halvblod runt 170 cm i mankhöjd. Den dessutom mycket välskolade hästen böjde och ställde sig på det önskade sättet när jag vände för ytterhjälper enbart. Innertygel gav efter, tog jag i den strulade det till sig helt.

Men jag är inte säker på att det verkligen var "för ytterhjälper enbart" i alla fall. Jag tror att min överkropp, min vikt och inte minst mitt inre sittben bidrog till böjningen. Jag tror inte att jag har kroppen som om jag skulle rakt fram genom ett hörn. Jag tror inte att jag skulle kunna det ens om jag ville. (Att med överlivet liksom "sikta" in i väggen känns mentalt svårt nu när jag tänker på det.)

Efter den kursen har jag nog ändå strävat lite i den här riktningen hemma, och kan nu säga att jag vänder för ytterhjälper - tygel, ytterskänkel och/eller sittben ofta. Fungerar det inte av sig själv, så lägger jag reflexmässigt till ställande innertygel, innerskänkel böjande (och inte bakåtdragen).

Sittben och överkroppens vikt tror jag fortfarande inte att jag kan avaktivera ens om jag vill. Synkar hästen och jag bra, reduceras ytterskänkel till ytter sittben i många lägen. Dvs, jag skiljer inte strikt mellan ytterskänkel och ytter sittben. Jag bemödar mig om att använda de kroppsdelar som behövs, varken mer eller mindre.

Men det betyder ju att om det inte räknas som "hjälp" att ryttarens kropp i viss mån tar ut färdriktningen, så kan man säga att jag ofta vänder för ytterhjälper enbart. (Alltsammans är överförbart till voltspåret.)

Ytterskänkeln bakåt känns dock inte som standard alls för mig, om jag inte av något skäl vill komma åt bakdelen och/eller ytter bakben.

Sen fattar jag inte riktigt vad Djurjouren menar med "trampa ner" så åker sittbenet upp. I mina öron betyder "trampa ner" samma sak som "sänk hälen", vilket inte behöver påverka sittbenet alls. Om det handlar om att ryttaren behöver slappna av i benet, skulle jag tala om att "släppa ner" benet, vilket inte heller puttar upp sittbenet, rimligtvis.

Jo jag farstar exakt vad du menar. Problemet ar att svensk ridning handlar om skkankel och hand. Tysk ridning handlar om rumpa. Tyska instruktorer tar for givet att vi vet hur man anvander rumap men det vet inet svenskar. Sverieg har bedrovligt dalig ridundervisning. att trampa ner i stigbygeln for en svensk betyder just det, medan det for en tysk ryttare betyder att HELa den sida ska tryckas ner med betoning p`sittbenet. Men en svensk som man ber trampa ner i stigbygeln trycker faktiskt UPP sitt sittben ur sadeln.Darfor ska man aldrig be en svensk ryttare om det. Anpassa undervisningen efter vilket land ryttaren lart sig rida.
Den svenska ryttaren saknar ABCD och E... Typ...

Oj, det verkar som du träffat jättedåliga ridlärare här i Sverige, vad tråkigt! :(

Om sittbenet åker upp när man trampar ner i stigbygeln håller jag med om att man fått mycket om bakfoten, för då trampar man inte ner utan spjärnar i stigbygeln. För mig betyder "trampa ner" inte alls att sittbenet åker upp, utan antingen att man som Petruska skriver behöver slappna av i knä och vrist, vilket inte påverkar sittbenet alls, eller också att man som du skriver ska trycka ned HELA den sidan. Och jag är jättesvensk som ryttare. :laugh: Min tyska ridlärare har aldrig gett mig den typen av instruktioner alls (vilket mina svenska ridlärare har), utan säger istället "tryck mer med ytterskänkeln mot hästen".

Mina svenska lärare har pratat mycket om hur jag ska inverka med sitsen. Min tyska ridlärare aldrig. Att från det dra slutsatsen att man i Sverige inte rider med sitsen men att det är jätteviktigt i Tyskland blir för mig lite märkligt. Det är knappast heller så att de tyska eleverna gått igenom det tidigare, för på min tyska ridskola rider alla, från små knattar som knappt suttit på en häst förut, till jag som ridit i 20 år, samma lektioner, och det talas aldrig om hur man ska inverka med sitsen till någon, oberoende av nivå.

Trist att du a) stött på så dåliga svenska ridlärare och b) från det drar generella slutsatser om hur alla Sveriges ryttare rider. :(

Mina erfarenheter är precis tvärtom mot dina: tysk ridning handlar om skänkel och hand, svensk ridning fokuserar på sits. Men till skillnad från dig så tror jag inte man baserat på en persons begränsade erfarenheter kan extrapoliera till att ena landets ridning=bra och andra landets ridning=dålig.

Sen är jag fortfarande jättenyfiken på varför dina elever tydligt använder innerhjälper, utan att du talar om för dem att det är fel, när du tycker det är förkastligt?:bump:

Provade faktiskt att rida lite mer så senast jag var hemma i Sverige och red en lektion på min svenska ridskola, och det funkade faktiskt bra. Alltså mer ytterhjälper än vad jag använde förut, men utan att helt sluta använda innerhjälper. Så det tror jag att jag kan ta med mig, att rida mer med ytterhjälper. Däremot så tror jag detta med att låta innerhjälper hänga lealösa inte är något för mig, och skänkelvikning bara för ytterhjälper skippar jag tror jag.

Provade faktiskt att rida lite mer så senast jag var hemma i Sverige och red en lektion på min svenska ridskola, och det funkade faktiskt bra. Alltså mer ytterhjälper än vad jag använde förut, men utan att helt sluta använda innerhjälper. Så det tror jag att jag kan ta med mig, att rida mer med ytterhjälper. Däremot så tror jag detta med att låta innerhjälper hänga lealösa inte är något för mig, och skänkelvikning bara för ytterhjälper skippar jag tror jag.

Alltså, innertygel och innerskänkel (inklusive sittben) är helt passiva när dina tyska ridskolekamrater rider? (I den mån man kan se vad de gör med sittben och korsrygg, dvs.)

Jag tycker mig märka att jag får fram steget i hästen bättre genom att vända för ytterhjälper så långt det är möjligt, men det är ingen prestigesak för mig att rida som om jag led av halvsidig förlamning.

Beträffande att släppa ner benet (utan att ta spjärn i stigbygeln så att sittbenet åker upp, vilket beskriver motsatt övning mot vad jag tänkte på) så handlar det sällan om knä och vrist för mig, utan om mina förbannade lårmuskler, särskilt lårets ovansida/framsida. De drar ihop sig vid minsta störning. :devil:

Fast jag trodde nog att tyskarna var helt besatta av sitsträning och ridning för säte och korsrygg? Man hör ju talas om den där sitsträningen på lina, som även ryttare på Intermediere-nivå och högre får genomgå i månader. (Min tränare är tyskt skolad, men hon lär ut samma saker som min gamle militärridlärare för trettio år sedan.)

Skänkelvikning för bara ytterhjälper? Det blixtrar i huvudet. Vilken sida är ytter vid skänkelvikning? Det är väl den sidan hästen går i riktning mot? Det tror jag helt enkelt inte på, det måste vara rätt mycket sittben, säte och vikt inblandat där i så fall. (Eller att hästen är ett mottrycksdjur till den milda grad att man kan få den att trycka ut mot yttersidans underskänkel, men då verkar den ju oridbar i alla andra lägen, så det tror jag inte ändå. :D )

Jag kan saga at dem det tills jag blir bla i huvudet..Har testat det pa ganska manga elever.
Battre att ge dem nya verktyg sa att de slapper den pa egen hand nar de inet behover den.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama