Rida dräktig häst

mullah

Trådstartare
Hej. äntligen är min häst dräktig. Konstaterad på 22 dygnet. Hela sommaren har det strulat men nu tog hon sig i sista minuten. Blev lite tagen på sängen, hade ställt in mig på att träna och men får tänka om lite. Jag vill inte att hon ska gå för fäfot så min fråga är hur mkt kan jag hålla i gång hästen under dräktigheten. Vilka risker finns det och hur undviker jag dem....
 
Sv: Rida dräktig häst

Tror det är betydligt bättre för hästen att hållas igång. Skulle rida på normalt men när magen börjar växa mycket kan du ta det lugnare.
Vet vissa som rider sina hästar fram till nån vecka innan förväntad fölning.
 
Sv: Rida dräktig häst

Runt dygn 40 tror jag det är så ska man ta det lite lugnt, annars kan du rida som vanligt, och ta det lugnare när det närmar sig.
 
Sv: Rida dräktig häst

Jag var medryttare på en häst fram till en vecka innan hon födde. Ingen hoppning eller så men jag tog ganska lugna turer i skogen och lättare dressyrpass på volten de två-tre sista månaderna.
Hon och hennes kropp mådde bra av att få gå.
 
Sv: Rida dräktig häst

Rida tycker jag man ska (eller rättare sagt bör) göra.
Hästen mår bra av att röra på sig!

(man slutar ju inte röra på sig när man blir gravid heller som en jämförelse)

Bara anpassa motionen, och ta det lite lugnt.
 
Sv: Rida dräktig häst

Jag har hört att man ska ta det lite lugnare i början av dräktigheten pga att stoet kan resorbera( stavas det så ?). Fostret ligger löst i livmodern ett tag innan det fastnar. Ta det lugnt med träning och transportering de första 40 dagarna. (Tror jag de sa till mig).
Sen kan man rida som vanligt fram till ett par månader innan fölning.
Stoet brukar visa när det är dags att trappa ner.
Lycka till med väntad fölis.
 
Sv: Rida dräktig häst

Men vad har du/ni för åsikter just när det gäller att lasta ett dräktigt sto och åka iväg och träna regelbundet. Jag fattar också att man ska träna lugnt och att man helst ska träna ensam och inte i grupp för att undvika smitta men det jag är lite tveksam till är just själva momentet att lasta och åka iväg.....
Jag har hört att man ska ta det lite lugnare i början av dräktigheten pga att stoet kan resorbera( stavas det så ?). Fostret ligger löst i livmodern ett tag innan det fastnar. Ta det lugnt med träning och transportering de första 40 dagarna. (Tror jag de sa till mig).
Sen kan man rida som vanligt fram till ett par månader innan fölning.
Stoet brukar visa när det är dags att trappa ner.
Lycka till med väntad fölis.
 
Sv: Rida dräktig häst

med tanke på att man måste få hem stoet frå hingsten på nåt sätt så tycker jag det är ok... min märr betäcktes 6 timmars resa bort, och hon är konstaterad dräktig på både 46 och 91 dygn!!
 
Sv: Rida dräktig häst

Jag förmodar att det är just i början av dräktigheten man ska ta det lugnt med transportering. När man kör från hingsten så tränar man ju inte efter transporteringen så då blir det ju inte riktigt samma sak.
Men jag har bara tagit föl en gång så jag vet inte så mycket om hur det är.
Jag fick rådet att inte transportera i "onödan" första tiden.
 
Sv: Rida dräktig häst

fram till dygn 40 ska man ta det lite lugnt (med transport, träning etc)

om jag inte har helt fel är det enl TR ok att tävla fram till månad 5.
det är bara bra att stoet rör sig! det går fortare att komma igång efter dräktigheten och i slutet av dräktigheten och när hon har föl vid sidan är det bra med god kondition så hon inte faller ur.
 
Sv: Rida dräktig häst

KL
Hur är din häst att rida nu då? Mitt arabsto är dräktig på dag 109 idag och hon som alltid varit mycket alert med fin framåtbjudning är nu ganska seg och inte riktigt lika motiverad. Det är mest innan vi kommer iväg som hon känns lite motvillig men när vi väl kommit iväg så är hon ändå ganska framåt, men ändå inte samma bjudning som innan hon var dräktig. Hon är 16 år och har haft två föl tidigare (dock med annan ägare, så för mig är det första gången). Sedan så är hon betestjock nu också vilket inte gör saken bättre precis.. Hon är trevlig och extra kärvänlig och tycks ha en slags inre frid vilket verkar ganska vanligt för dräktiga ston.. Kul att höra hur andra ston beter sig under dräktigheten..
Irja
 
Sv: Rida dräktig häst

Min märr är också jättepigg i vanliga fall. Nu har hon ändrat sig, blivit mer loj, lunkar på i maklig takt istället för att skynda fram. När jag rider dressyr är hon nästan för loj men det är bara skönt.
KL
Hur är din häst att rida nu då? Mitt arabsto är dräktig på dag 109 idag och hon som alltid varit mycket alert med fin framåtbjudning är nu ganska seg och inte riktigt lika motiverad. Det är mest innan vi kommer iväg som hon känns lite motvillig men när vi väl kommit iväg så är hon ändå ganska framåt, men ändå inte samma bjudning som innan hon var dräktig. Hon är 16 år och har haft två föl tidigare (dock med annan ägare, så för mig är det första gången). Sedan så är hon betestjock nu också vilket inte gör saken bättre precis.. Hon är trevlig och extra kärvänlig och tycks ha en slags inre frid vilket verkar ganska vanligt för dräktiga ston.. Kul att höra hur andra ston beter sig under dräktigheten..
Irja
 
Sv: Rida dräktig häst

Mitt sto är inne på 175 dgr dräktighet och är lika pigg som hon alltid varit, kanske typiskt för rasen (isis) eftersom jag inte hört annat från andra isisägare. Upplever inte att hon förändrats ngt överhuvudtaget i framåttänk och hon är lika motiverad som alltid att träna. Jag får tänka till så vi inte tar i alltför hårt eftersom hon själv inte håller igen men jag tränar i stort sett som vanligt. Precis som ngn skrev i tråden så är det ju lika med människor, vi mår bra av att röra oss om inte några komplikationer tillstöter och hästar är bytesdjur och slår inte av på tempot i naturen, då faller de efter flocken och blir lätt ett byte.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp