Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan absolut ha fel...
Men jag vore tacksam för ett enda exempel på en tråd där blandrasavel ses som ett positivt bidrag till sundare renrasiga hundar...
För det är ju det vi pratar om här!
Och - som jag skrev - utavel/inkorsning/tillfälligt öppna stamböcker osv är absolut ett riktigt bra alternativ för de "sjukaste" raserna!
Eller över huvud taget för raser vars avelsbas börjar "smalna av".
Men att gå från det till att "hylla" fenotypt lika blandraser som en ny sundare "renras" känns lite märkligt för mej...
För bara för att jag parar min mops med en annan ras/blandras och får valpar med bättre "skalle" så innebär det ju inte per automatik att rasen kommer bil bättre/sundare/friskare om inte resten av uppfödarna/rasklubben står bakom aveln!
/Swat
För mej är det STOR skillnad mellan att rasklubbar gemensamt tar krafttag - som ex vid clumberspaniel - och aktivt jobbar med sina problem genom inkorsning/utavel under kontrollerade former!
Mot att enskilda uppfödare börjar "förbättra sin ras" genom att korsa in något helt annat - i detta fall JRTR.
Den här mopsen ser både sundare och sötare ut
Men kommer att tänka uppfödare som har perserkatterna med längre nos, hur har de gått till väga? Kan de egentligen vara blandraser de med?
Och det måste ju vara exakt den vägen vi skall gå med våra snedavlade renrasiga hundar också!? Eller?
Dvs arbeta "inifrån och ut" i en ras!
Lätt kommer det inte vara! Och vissa raser kanske bara skall "avvecklas"... Men att börja blada raser utom kontroll...det tror jag inte kommer främja varken dagens eller morgondagens hundar.
/Swat
Nej, de är inte blandraser. Det är uppfödare som har tagit vara på de kattungar som föds med längre nos och avlat vidare på dem istället för på plattnosarna. Man har helt enkelt tagit vara på den variation som finns inom rasen.
De "långnästa" perserkatterna reggas på samma sätt som andra, de går bara inte så bra på utställning.
Men om det funkar med en ras så fattar jag inte varför det inte ska gå att jobba långsiktigt med mopsen också som de då gjort med perser. Även om det vore ett önsketänkande så kan ju inte raser ändras från en dag till en annan. För mig är den här nya "mopsrasen" en blandras avel, när ni säger hur den kommit till.