Retromops?

Sv: Retromops?

Den här mopsen ser både sundare och sötare ut :love:

Men kommer att tänka uppfödare som har perserkatterna med längre nos, hur har de gått till väga? Kan de egentligen vara blandraser de med?

Jag kan absolut ha fel...
Men jag vore tacksam för ett enda exempel på en tråd där blandrasavel ses som ett positivt bidrag till sundare renrasiga hundar...
För det är ju det vi pratar om här!

Och - som jag skrev - utavel/inkorsning/tillfälligt öppna stamböcker osv är absolut ett riktigt bra alternativ för de "sjukaste" raserna!
Eller över huvud taget för raser vars avelsbas börjar "smalna av".

Men att gå från det till att "hylla" fenotypt lika blandraser som en ny sundare "renras" känns lite märkligt för mej...

För bara för att jag parar min mops med en annan ras/blandras och får valpar med bättre "skalle" så innebär det ju inte per automatik att rasen kommer bil bättre/sundare/friskare om inte resten av uppfödarna/rasklubben står bakom aveln!

/Swat

Jag orkar verkligen inte leta upp någon tråd, men det har nämnt i flera blandrastrådar att folk sett positivt på utaveln och det exemplet som nämts fleragånger är väl när clumbern parades med engcocker för förädling. Sen ä det ju som du säger, att man får börja inom rasen. Men! Är det så lätt?
Min högsta önskan vore ju att exteriörschäfern inte ens existerade, för jag tycker verkligen att den dragit ner schäfern i fördärvet. Exteriörschäfrarna utgör dock en majoritet av schäfern idag och skulle jag uttrycka min åsikt inför någon styrelse om vad jag tycker om detta hade jag bara fått mothugg och inget hade hänt. Nu HAR man ju dock gjort något inom rasen och fortsatt aveln på bruksvarianten, men hade det varit som så att man yrkade på att dessa var orastypiska hundar och "slängde ut dem" (jag spånar) som ras hade jag inte klandrat någon för att försöka fortsätta förvalta den sundare versionen. Jag tror att det är en liten protest och att man vill få fram de starka kontrasterna. Sålänge aveln är strukturerad och planerad ser jag faktiskt inget större fel i den.

Knapplån.

Som jag förstått det så är en "Retro-Mops" en blandras som innehåller PJRT, helt enkelt. Dom verkar sträva efter att ligga på 25% Parson och 75% Mops.

Inget erkännande, ingen uppbackning av kennelklubben. Utan mer en grupp människor som anser att det här är fortfarande Mops - bara mer hälsosam.

Typ.

Okej.
Jag är nog ändå mer vänligt inställd till att använda andra raser för att komma till bukt med extrema raser än vad du är, visst skulle man samtidigt arbeta INOM rasen men som jag ser det är det för lång tid det handlar om och individer lider NU. Givetvis då under kontrollerade former och under strikt uppsyn och inte från alla möjliga håll och utom kontroll.

Men...
Vad spelar det då för roll om vi "bara" skapar nya raser genom blandrasavel?
Eller om vi "förbättrar" dåliga renrasiga med egen påhittade inkorsningar utan kontroll från rasklubbar osv.

För mej är det STOR skillnad mellan att rasklubbar gemensamt tar krafttag - som ex vid clumberspaniel - och aktivt jobbar med sina problem genom inkorsning/utavel under kontrollerade former!
Mot att enskilda uppfödare börjar "förbättra sin ras" genom att korsa in något helt annat - i detta fall JRTR.

Försök finns ju redan - som du säkert vet - där en svensk myndighet varit inblandad för att skapa den "ultimata hunden" genom att korsa schäfer och malle!
Så länge tänket är att hundarna skall vara friska och sunda så borde det vara en jättebra ide, då....eller?!

Nu slipper vi utst.schäfrarna! Köp istället "The new and improved Germalinois"! ;) :D

/Swat

För mej är det STOR skillnad mellan att rasklubbar gemensamt tar krafttag - som ex vid clumberspaniel - och aktivt jobbar med sina problem genom inkorsning/utavel under kontrollerade former!
Mot att enskilda uppfödare börjar "förbättra sin ras" genom att korsa in något helt annat - i detta fall JRTR.

För mig med, skillnaden är väl att jag inte ser existensberättigande på raser med allvarliga hälsoproblem (pratar i generella termer nu) och att uppfödning av dessa är långt mycket oseriösare än att någon parar en sund JRT med en rätt sund mops. Då menar jag dokumenterat sund.

Den här mopsen ser både sundare och sötare ut :love:

Men kommer att tänka uppfödare som har perserkatterna med längre nos, hur har de gått till väga? Kan de egentligen vara blandraser de med?

Nej, de är inte blandraser. Det är uppfödare som har tagit vara på de kattungar som föds med längre nos och avlat vidare på dem istället för på plattnosarna. Man har helt enkelt tagit vara på den variation som finns inom rasen.

De "långnästa" perserkatterna reggas på samma sätt som andra, de går bara inte så bra på utställning.

Och det måste ju vara exakt den vägen vi skall gå med våra snedavlade renrasiga hundar också!? Eller?

Dvs arbeta "inifrån och ut" i en ras!

Lätt kommer det inte vara! Och vissa raser kanske bara skall "avvecklas"... Men att börja blada raser utom kontroll...det tror jag inte kommer främja varken dagens eller morgondagens hundar.

/Swat

KL

Väldigt fint!
Tråkigt om det inte backas upp från rasklubben bara.
Någon som vet om rasklubben har uttalat sig om den här varianten?

varförskaffa en sån där om man vill ha en mops? dåärdet kanske inte en mops man egentligen vill ha. visst att rasklubbar och uppfödare ska verka för en sundare ras (gäller många raser) men för att få en mops att se ut så där genom renrasig avel kommer ta LÅNG tid. det är inget som sker över något år utan kanske årtionden... bara för att den har lång nos betyder inte att den är hälsosammare. man måste se tillhelheten.

Och det måste ju vara exakt den vägen vi skall gå med våra snedavlade renrasiga hundar också!? Eller?

Dvs arbeta "inifrån och ut" i en ras!

Lätt kommer det inte vara! Och vissa raser kanske bara skall "avvecklas"... Men att börja blada raser utom kontroll...det tror jag inte kommer främja varken dagens eller morgondagens hundar.

/Swat

Det beror väl på hur avelsbasen ser ut. Variationen måste finnas i tillräckligt stor omfattning för att den ska gå att ta till vara på. Dessutom behöver avelsbasen vara tillräckligt divers så att man inte skapar problem med inavel.

Allt för många hundraser har nog idag tyvärr så pass klent med genetisk variation att kontrollerade utparningar är den på lång sikt enda vägen till bättre hälsa.

Nej, de är inte blandraser. Det är uppfödare som har tagit vara på de kattungar som föds med längre nos och avlat vidare på dem istället för på plattnosarna. Man har helt enkelt tagit vara på den variation som finns inom rasen.

De "långnästa" perserkatterna reggas på samma sätt som andra, de går bara inte så bra på utställning.

Men om det funkar med en ras så fattar jag inte varför det inte ska gå att jobba långsiktigt med mopsen också som de då gjort med perser. Även om det vore ett önsketänkande så kan ju inte raser ändras från en dag till en annan. För mig är den här nya "mopsrasen" en blandras avel, när ni säger hur den kommit till.

Men om det funkar med en ras så fattar jag inte varför det inte ska gå att jobba långsiktigt med mopsen också som de då gjort med perser. Även om det vore ett önsketänkande så kan ju inte raser ändras från en dag till en annan. För mig är den här nya "mopsrasen" en blandras avel, när ni säger hur den kommit till.

Det är inte alls säkert att det går att göra detsamma på mops som en del uppfödare gjort med perser. Det handlar som sagt i grund och botten om att det måste finnas tillräckligt med genetisk variation. Jag vet inte hur det är ställt med den biten hos mops. Hos perser/exotic vet jag att det årligen reggas 1500-2000 katter per år, bara hos SVERAK (finns även uppfödare inom tex. WCF). Har inte hört talas om någon generell inavelsproblematik heller.

En annan ras kan ha helt andra förutsättningar.

Tilläggas bör att det inte finns någon generell strävan efter att få persern mer långnäst så de få uppfödare som satsar på det arbetar i motvind.

Väcker liv i en gammal tråd jag vet

Men vet någon hur det går med rasklubbens avel? Enligt mig så hade det inte varit fel med blod från en annan ras för att få sundare existör snabbare. Visst det går säkert att avla fram en långnosad mops med dagens utbud men om några generationer kunde få slippa lidande hade jag inte sagt nej!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Sedna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 349
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar