Sv: Retromops?
Hahaha tack för att du gav mig ett gott skratt
Tantdomen är säkrad...
Hahaha tack för att du gav mig ett gott skratt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tantdomen är säkrad...
Shit, vilken skillnad det är när man ser bilderna sådär!
Kan du berätta lite mer om det där med import? PM kanske om det inte hör hemma här? Verkar ju lovande, kanske inte idag men vem vet vad framtiden har att erbjuda Nu är det lite av en annan typ av hund jag letar efter... Ojdå, hamna lite OT :s
Ser ut som mycket bättre variant av mops Måste genast kolla upp lite mer
OBS! KL!!
Inte för att vara "ful"...
Men är det inte LITE märkligt att många här blir helt lyriska över blandrasavel...när det i nästan alla andra trådar är något som är strängeligen förbjudet.
Självklart är det JÄTTE sunt att uppfödare försöker skapa mopsar med bättre möjligheter till normal andning, ögon som ligger djupare i sina hålor osv.
Men för att komma framåt INOM en ras - i detta fall mops - så måste man ju arbeta utifrån det man har inom rasen alternativt öppna stamböckerna för inparning av ytterligare en ras under kontrollerade former.
Annars kan vi ju börja premiera andra blandraser som "friskare" versioner av ursprungsrasen...ex. de "nya" bulldogs sorterna.
Eller?
/Swat
OBS! KL!!
Inte för att vara "ful"...
Men är det inte LITE märkligt att många här blir helt lyriska över blandrasavel...när det i nästan alla andra trådar är något som är strängeligen förbjudet.
Självklart är det JÄTTE sunt att uppfödare försöker skapa mopsar med bättre möjligheter till normal andning, ögon som ligger djupare i sina hålor osv.
Men för att komma framåt INOM en ras - i detta fall mops - så måste man ju arbeta utifrån det man har inom rasen alternativt öppna stamböckerna för inparning av ytterligare en ras under kontrollerade former.
Annars kan vi ju börja premiera andra blandraser som "friskare" versioner av ursprungsrasen...ex. de "nya" bulldogs sorterna.
Eller?
/Swat
Fast jag håller inte med. Kritiken som haglat över de osunda raserna i diverse trådar är ju värre än kritiken riktad mot "blandisar". Jag är helt för utavel på de extremare raserna. Jag kan se en bra framtid för raserna. Förädla neapolitanaren med cane corson, förädla bulldogg med amstaff osv.
För bara för att jag parar min mops med en annan ras/blandras och får valpar med bättre "skalle" så innebär det ju inte per automatik att rasen kommer bil bättre/sundare/friskare om inte resten av uppfödarna/rasklubben står bakom aveln!
/Swat