Retromops?

Sv: Retromops?

Men wow! :laugh:

Vi har en "retrobulldogg" på stallet. Ungefär lika lång nos som retromopsen, smäcker kropp och lång svans. Väldigt fin faktiskt.

Är det bara jag som tycker att detta väldigt mycket liknar "återskapandet" av den gamla typen av buldogg?

I vissa samanhang kallad Old/Olde English Bulldog/Bulldogge.

Känns absolut som ett setg i "rätt riktning" i alla fall!

/Swat

Hallelujah !!
1404993.jpg

4ke147.jpg

Jag blev ju så himla sugen nu så jag har kollat runt lite.
Dessa har riktigt fina retromopsar :)

*Länk borttagen av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Kan du berätta lite mer om det där med import? PM kanske om det inte hör hemma här? :angel: Verkar ju lovande, kanske inte idag men vem vet vad framtiden har att erbjuda ;) Nu är det lite av en annan typ av hund jag letar efter... Ojdå, hamna lite OT :s

Ser ut som mycket bättre variant av mops :D Måste genast kolla upp lite mer :D

Det man bör tänka på är att reglerna ändras hela tiden, så det gäller att kolla upp det noggrant ändå vad som gäller "just nu" när man ska importera. Kolla gärna både med Tullen och JBV ;)

Jag PM:ar :)

Gud vad söt! :love: mycket sötare än de vanliga...
Säger som nån annan gjorde, att en sån här skulle jag kunna tänka mig själv

OBS! KL!!
Inte för att vara "ful"...

Men är det inte LITE märkligt att många här blir helt lyriska över blandrasavel...när det i nästan alla andra trådar är något som är strängeligen förbjudet.

Självklart är det JÄTTE sunt att uppfödare försöker skapa mopsar med bättre möjligheter till normal andning, ögon som ligger djupare i sina hålor osv.
Men för att komma framåt INOM en ras - i detta fall mops - så måste man ju arbeta utifrån det man har inom rasen alternativt öppna stamböckerna för inparning av ytterligare en ras under kontrollerade former.

Annars kan vi ju börja premiera andra blandraser som "friskare" versioner av ursprungsrasen...ex. de "nya" bulldogs sorterna.

Eller?

/Swat

Äntligen:bump: Nu kan jag få min mops!!! Gubben vägrar skaffa en hund med så platt nos som mopsarna har, tji fick han!

Ja, det borde ju inte vara så svårt att fixa inom rasen, eller att man gör ett liknande projekt med inkorsning som hos smålandsstövare.Där det är noga kontrollerat och utvärderat och valparna reggas.

OBS! KL!!

Men är det inte LITE märkligt att många här blir helt lyriska över blandrasavel...när det i nästan alla andra trådar är något som är strängeligen förbjudet.

Självklart är det JÄTTE sunt att uppfödare försöker skapa mopsar med bättre möjligheter till normal andning, ögon som ligger djupare i sina hålor osv.
Men för att komma framåt INOM en ras - i detta fall mops - så måste man ju arbeta utifrån det man har inom rasen alternativt öppna stamböckerna för inparning av ytterligare en ras under kontrollerade former.

Annars kan vi ju börja premiera andra blandraser som "friskare" versioner av ursprungsrasen...ex. de "nya" bulldogs sorterna.

Eller?

/Swat

Fast jag håller inte med. Kritiken som haglat över de osunda raserna i diverse trådar är ju värre än kritiken riktad mot "blandisar". Jag är helt för utavel på de extremare raserna. Jag kan se en bra framtid för raserna. Förädla neapolitanaren med cane corson, förädla bulldogg med amstaff osv.

OBS! KL!!

Eller?

/Swat

Är de där "retromopsarna" blandraser? Jag som hoppades på att det var folk som faktiskt lyckats åstadkomma något genom att ta de bästa hundarna inom rasen och para för att få bättre och bättre och till sist hade det blivit hundar med "ordentliga nosar". Det var naivt av mig att tro det alltså?

Men tja, om det behövs att man korsar in andra raser i en ras för att få den sundare, så why not? Jag är inte emot blandrasavel bara för att det är blandrasavel. Dock kan det ju vara trevligt om rasklubbar m.m. är med på det, så att hundarna blir reggade.

Fast jag håller inte med. Kritiken som haglat över de osunda raserna i diverse trådar är ju värre än kritiken riktad mot "blandisar". Jag är helt för utavel på de extremare raserna. Jag kan se en bra framtid för raserna. Förädla neapolitanaren med cane corson, förädla bulldogg med amstaff osv.

I agree!

Jag har alltid framhållit att ALL dålig avel är av ondo. Kritiken i trådarna där man diskuterat Napolitano och Shar Pei har stundtals varit rejält hård och med all rätt givetvis. Jag står också på din sida gällande utavel på extrema raser, men givetvis ska detta tyglas och ske kontrollerat.

Swat: Menar du att retromopsen enbart är framtagen av individer utan kontroll och registreras som blandraser ?

Jag kan absolut ha fel...
Men jag vore tacksam för ett enda exempel på en tråd där blandrasavel ses som ett positivt bidrag till sundare renrasiga hundar...
För det är ju det vi pratar om här!

Och - som jag skrev - utavel/inkorsning/tillfälligt öppna stamböcker osv är absolut ett riktigt bra alternativ för de "sjukaste" raserna!
Eller över huvud taget för raser vars avelsbas börjar "smalna av".

Men att gå från det till att "hylla" fenotypt lika blandraser som en ny sundare "renras" känns lite märkligt för mej...

För bara för att jag parar min mops med en annan ras/blandras och får valpar med bättre "skalle" så innebär det ju inte per automatik att rasen kommer bil bättre/sundare/friskare om inte resten av uppfödarna/rasklubben står bakom aveln!

/Swat

För bara för att jag parar min mops med en annan ras/blandras och får valpar med bättre "skalle" så innebär det ju inte per automatik att rasen kommer bil bättre/sundare/friskare om inte resten av uppfödarna/rasklubben står bakom aveln!

/Swat

Det är alltså så det har gått till här ? Några uppfödare har korsat vanlig mops hej vilt och har på så sätt fått några individer med längre nos som dom kallar för retromops?

Mina språkkunskaper är inte så bra, men som jag förstod det så är dessa "retro mopsar" lika mycket ras som bull-boxer, cocker-po, shilou-schäfer osv.

Det är - TYVÄRR!! - inte en "positiv utveckling" av mopsen som ras som backas upp av någon FCI ansluten kennelklubb.

Sedan måste jag ju få betona att jag VERKLIGEN skulle vilja att alla de olika avarter inom renrasaveln som bygger hela raser på individer med grava Hd-fel, massiva hudveck som skapar lindande, trånga luftvägar, utstående ögon, "magar som släpar i marken" osv. stoppades!

Men som jag ser det så måste vi börja INOM rasen! Inte genom att skapa en helt ny bladras som vi kallar "the new and improved"-mops/malle/schäfer/boxer osv.

För det blir lite samma fenomen som när man för ett antal år sedan skulle skapa en Mh-profil för en "ny" ras i Sverige.
Istället för att testa alla de individer som togs in till Sverige och utifrån deras resultat skapa en realistisk profil som byggde på de fakta som gavs samtidigt som det ger utrymme för förbättring där det behövdes, så satte man sej ner och skapade en profil efter hur man ÖNSKADE att rasen skulle agera...
Än idag är det - så vitt jag vet - rel. få individer som ens kommer nära denna påhittade kurva...

/Swat

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Sedna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 349
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar