Retromops?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Har ni hört talas om retromopsen?
Det är en mops där man avlat på långa nosar, efter den standard som fanns förr i tiden. Tydligen finns det många uppfödare i Tyskland som avlar på dessa hundar och kallar de alltså retromops.
Någon som vet om det finns uppfödare i sverige som gör detta?

Tycker i alla fall att initiativet är bra att försöka få fram friskare hundar, även om nosen fortfarande är relativt kort i jämförelse med andra raser utan andningsproblem.

Så här ser de alltså ut:
4ke147.jpg

35bawhy.jpg

Sv: Retromops?

Har inte hört talas om retromopsen men måste erkänna att den på bilden får tummen upp från mig. Äntligen några vettiga uppfödare! :bump:

Aha men titta den sortens uttryck känner jag igen från utländska filmer t ex! Mycket bättre och så ser de tuffare ut !

Å vad fin! Hoppas att de sprider sig så att vi får se färre flåsande extremfall även här i Sverige!

Åh vad underbart, tänk om alla som avlar på hundar med plattnosar (oavsett ras) kunde inspireras rejält!

åh nu skulle jag tom kunna tänka mig att köpa en sån haha.
Ser ut som en smäcker bullmastiff i litet format :love:

Trevligt att de tänker åt det hållet också :D

Tycker personligen att den var betydligt sötare med "bättre" nos :)

Detta görs ju även på perserkatter, sk Klassisk perser. Längre nosar, så som dom såg ut förr.

Tyckte helt klart bättre om retromopsen än den "moderna".

Jaaa äntligen! Vi har velat ha en mops länge, men jag tycker att de har verkat lite väl trubbiga och ha svårt att andas osv, men en retromops hade varit kanon! :bump: Kanske får importera en... Hmm..

Har också funderat lite på mops, så om någon hittar en uppfödare (av retromops) här i Sverige så kan ni väl informera om detta?

(Får man fråga efter uppfödare för resten?)

KL

Många verkar vara mycket intresserade av att skaffa sig en sådan här. Till er kan jag säga att skulle ni vilja slå slag i saken så är det inte särskilt komplicerat att importera valp från Tyskland :)

Det låter bra!
Jag älskar mops o kan man då få en med sundare nos vore det ju toppen :)

Kan du berätta lite mer om det där med import? PM kanske om det inte hör hemma här? :angel: Verkar ju lovande, kanske inte idag men vem vet vad framtiden har att erbjuda ;) Nu är det lite av en annan typ av hund jag letar efter... Ojdå, hamna lite OT :s

Ser ut som mycket bättre variant av mops :D Måste genast kolla upp lite mer :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Sedna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 349
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar