Vad använder ni för kommandon? Varför har ni valt just dem?
Jag har:
- Fot
Vill att han ska vara stadig vid sidan, stanna när jag stannar, följa min kropp och titta rakt fram eller dit jag tittar. Inget nosande, avslappnat och tyst så klart.
Har valt ”fot” för att jakten är vårt huvudfokus och inte lydnaden, många som kör bruks/lydnad använder ju ”fot” där och ett annat fotkommando till jakten.
- Floyd!
Som inkallning använder jag hans namn, alternativt flera korta signaler med pipan. Brukar även använda händerna som förstärkning, men jag håller ihop dem som om jag ska fånga något och håller dem typ vid midjan.
- Ut!
Kommando för linjetag, tillsammans med handtecken (handflatan mot hunden och tummen uppåt).
- Så!
Sidoteckenkommandot, tillsammans med handtecken för höger/vänster.
- Go back!
För vidareskick rakt bakåt från t ex en stoppsignal, tillsammans med handtecken.
- Break!
Markeringskommando. Har det hänt saker emellan, typ att han får en markering och sedan hämtar några hundar dirigeringar innan han får gå på markeringen, så kan jag ibland ge honom en påminnelse med hjälp av handtecken och markeringskommandot. Typ som när jag skickar på ett linjetag, men han är mycket friare att arbeta efter eget huvud där ute.
- Kort blås i pipan
Stoppsignalen. Vill ha den ganska kort, men ändå så lång så han har bra chans att höra den.
- Vanlig närsökssignal
- Sök!
Tillsammans med handtecken (tummen mot hunden och handflatan nedåt), för ett stort sök.
Hm, det är nog typ dom jag använder