Resultat världsutställningen

Sv: Resultat världsutställningen

Som en slät etta.

Att jag är nöjd med det för Cassandra är för att det nu äntligen börjar släppa för henne med sin nya handler och hon börjar visa upp sig lite bättre för var gång :banana:

Cujo har ställts och fick ett blått band, vilket är helt ok under omständigheterna tycker jag ;)

En lustig sak är dock att denna domare mäter hundarna fastän det står i reglerna att inga hundar oavsett ras ska mätas på wds :cool:

Mina håller sig ju inom måtten, så ur min synvinkel spelar det ju ingen roll, men man undrar varför inte reglerna följs?

Gud så irriterande :mad:

Cujo fick sitt blåa band pga att han dragit två tänder som blivit skadade tidigare, men intyget glömdes helt bort och är kvar här hemma
a158.gif

Nå, det är väl inte hela världen, men ändå irriterande :mad:

Hmm

Nån som kan förklara vad allt betyder ?
Färgerna på banden och exellent ..typ

Excellent = rosa band = det bästa = du får tävla i konkurrensen i din klass (kan ungefär jämföras mad att få ck)
Very good = rött band (slät etta)
Good = blått band (2:a)

Rix fick rött band, vilket känns sådär faktiskt :crazy: Hade hoppats på bättre för honom på hans sista utställning.

Jämtarnas ring är tydligen rätt liten, så det är svårt för de som ställer att kunna springa på med hundarna, vilket är rätt trist med tanke på att det är en rätt stor ras som behöver lite yta för att kunna sträcka ut ordentligt, men men, det är ju inget att göra något åt. Bara att gilla läget ;)

Cujo fick i alla fall på det stora hela taget en mkt bra kritik :)

Man kallar det så. Du får ett 1:a pris men inget utöver, dvs inget ck. Alltså en slät etta :p

Inte bara det, han hade haft den, för han var ensam veteran :cool:

Så liiiite yttepytte besviken är jag allt, men domaren verkar vara stenhård och har tydligen skickat ut rätt många med motsvarande 3: or i jaktklassen, så jag får nog vara nöjd att mina trots allt fick bra kritik + rött och blått band :)

Får väl se hur det går för fröken som ska in härnäst ;)

Hon är ju den som egentligen är bäst av mina 3, men han lär nog hitta fel även på henne :rofl:

*KL*

För oss var det bara katastrof! Jag kom hem ifrån Turkiet på söndagen, hämtade min hund då hon bott hos två andra hundar den veckan och åkte tåg till Stockholm på onsdagen. Dagen spenderades på stan, åkte pendeltåg, tunnelbana etc. Inte särskilt smart gjort så här i efterhand.

På torsdagen skulle vi in i ringen på Älvsjö. När hon skulle upp på bordet och bli hanterad SKÄLLDE (?) hon på domaren. Jag belv helt chockad & förvånad. Aldrig att hon har gjort något sådant. Så det blev ett blått band för oss.

Dagen efter var det dags för circuiten. Jag hade fått tips om hur jag skulle göra med henne för att inte samma sak skulle inträffa men inte hjälpte det. Hon skällde på domaren igen så han drog bort handen när han skulle kolla på tänderna men jag tog tag i henne så han fick iaf göra det. Sen skulle han ta om bakdelen och då vände hon sig om för att kolla vad som hände & antagligen måste hon ha naffsat (jag hann inte se något sådant) för vi fick en nolla med en underbar kritik. :cry: Då bröt jag ihop, usch vad ledsen & besviken jag var.

Visst ska man inte skylla på något men något måste det vara för så här har hon aldrig betett sig. Blev nog helt enkelt för mycket för henne med att jag var iväg från henne, hon bodde hos andra hundar och sedan hela denna resan. Men men, så kan det gå & det är väl bara till att lägga bakom sig?

Nu ska det tränas tränas på detta för vi ska minsann visa att det var en engångs (eller två iofs:D) händelse.

Grattis till alla som lyckats bra!

Till att börja med så började hon löpa i morse, hade misstankar åt det hållet. Undrade hur det skulle gå när hon bara vill kissa och lukta.

Ställde på Almare Stäket idag, juniorklass. Vi fick Excellent och
kom 4:a i k.k. Kanonbra kritik.
Det vara dom med rosa band som gick till k.k så man var ju lite nervös. Hon skötte sig exemplariskt.

Idag så gick det inte lika bra, vi åkte ut med rött band, men med fin kritik.

Men jag är nöjd, hon har varit så duktig på utställningarna och man märker att hon tycker det är kul att visa sig i ringen.

Nu ska hon upp i vikt och sen siktar vi på Stora Stockholm.

Hmm... Efter att ha fått bedömningen för tung och blått band på henne (till mångas förvåning) och hört att han hivade ut fullcertade hundar med blå band och premierade små gråhundsliknande jämtar, så kollade jag upp domaren och det visar sig att han de senaste åren knappt dömt jämthundar alls :crazy:

Nog hade man förväntat sig att man på wds skulle få en domare som var mer insatt i rasen är så :cool:

Ja det kunde man ju hoppats, det är ju inte vilken utställning som helst.

Nä, man kan ju tycka det, men sånt är livet ;)

Är nog allt för många som råkat ut för domare som inte är riktigt insatta och kunniga inom den ras de dömer på sådana här stora utställningar tyvärr.

Cassandras resultat för dagen blev ett rött band :bump: och nu hållar jag på att förgås här uppe, iom att jämtarna ska ställas alla tre i morgon av okända handlers, varav en aldrig ställt jämthund tidigare :eek: :D

Aha! Det förklarar varför jag inte kunde räkna ut vem du var... Kände igen Cujo från bilder härifrån Buke.

Vi kan absolut ingenting om utställning, men vi fick också intrycket av att domaren föredrog mindre hundar - det drog i alla fall ned vår hund en aning. (Ja, plus att husse inte är någon hejare på att visa hunden, men det är det ju fler jämthundsägare som inte verkar vara. Rätt avlappnad stämning är det i alla fall! :D)

Nog hade man förväntat sig att man på wds skulle få en domare som var mer insatt i rasen är så :cool:

Domaren som dömde ridgebackjuniorer har aldrig dömt ridgeback i Sverige tidigare. Enligt uppgift har han gjort det en gång i finland de senaste typ 10 åren men inte mer... så vad säger man liksom :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
583
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 230
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka