Restauranger som enbart hänvisar till Instagram på sin hemsida

Fast det tycker jag är lika illa och en restaurang jag hade undvikit.
Men poängen var att restuaranger självklart får välja var de vill annonsera. De KAN kanske inte synas överallt och på alla sätt, men väljer då såklart det medium som har visat sig funka bäst för dem (där de lockar flest gäster).

Jag har haft facebook i jättemånga år, och instagram sedan den första boken kom ut. För min del har det alltid varit de bästa ställen att komma i kontakt med författarkollegor, diverse grupper relaterat till det jag skriver, "bokstagrammare" för recensioner, osv. Om jag hade satt in en pytteliten svindyr annons i DN hade det förmodligen inte varit en endste kotte som hade sett den!
 
Men poängen var att restuaranger självklart får välja var de vill annonsera. De KAN kanske inte synas överallt och på alla sätt, men väljer då såklart det medium som har visat sig funka bäst för dem (där de lockar flest gäster).

Jag har haft facebook i jättemånga år, och instagram sedan den första boken kom ut. För min del har det alltid varit de bästa ställen att komma i kontakt med författarkollegor, diverse grupper relaterat till det jag skriver, "bokstagrammare" för recensioner, osv. Om jag hade satt in en pytteliten svindyr annons i DN hade det förmodligen inte varit en endste kotte som hade sett den!
Nu har jag aldrig ens sett en restaurang annonsera några menyer i DN, men det är oavsett upp till var och en att välja bort restauranger som enbart annonserar på FB och instagram. Det är ju inte direkt de enda restaurangerna man har att välja på, så då går man till en annan.
 
Nu har jag aldrig ens sett en restaurang annonsera några menyer i DN, men det är oavsett upp till var och en att välja bort restauranger som enbart annonserar på FB och instagram. Det är ju inte direkt de enda restaurangerna man har att välja på, så då går man till en annan.
Ja, sjävklart? Det är upp till var och en restaurang att annonsera i de media där de når flest potentiella gäster, vare sig det är on- eller offline. För det är ju det det handlar om.
 
Är det egentligen någon skillnad mot att t.ex. bara annonsera sin meny i DN? Antingen skaffar man DN och kollar menyn om man är intresserad, eller så låter man bli.

Det jag har märkt är att företag väldigt ofta glömmer bort att uppdatera sin hemsida. Om man vill vara säker på att få den senaste infon får man antingen ringa, eller kolla om det finns facebook/instagram.
Låter obskyrt och är på samma tema, restaurangen kräver att man ska ingå ett omfattande avtal med en tredje part för att få information om vad restaurangen serverar och är för något.Nej tack.
 
Fast Pinchos är en restaurang. Som dessutom finns på flera orter. Där är det ändå ok.

Men en food truck? Nä, det är bara löjligt. Självklart kan de ha app som alternativ t.ex. För att kunna ge trogna kunder lite rabatt. Men att ha det som enda sättet att handla från dem känns löjligt.
För mig som konsument spelar det ju noll roll, om de finns på flera orter eller liknande. Varför skulle jag åka till en annan ort och äta exakt samma mat? Det är ju inte en service till mig som konsument utan ett sätt för företaget att nå fler kunder.
 
Ja precis. Men jag tycker det är en orimlig hållning för en restaurang som vill vara välkomnande, inkluderande och för alla. Så då väljer jag att inte ställa upp på det.

(Tekniskt är det Instagram som kräver det såklart.)
Jag tänker att företag använder den metod som är effektivast för dom för att nå flest kunder. Antagligen har de gjort analysen att arbetet som krävs för att uppdatera en hemsida inte motsvarar kundunderlaget de vinner på arbetet.

På tiden innan sociala media fick man ju helt enkelt ta sig till restaurangen för att se menyn eller ringa restaurangen och det finns ju inget som hindrar att man gör det nu med.
 
Jag tänker att företag använder den metod som är effektivast för dom för att nå flest kunder. Antagligen har de gjort analysen att arbetet som krävs för att uppdatera en hemsida inte motsvarar kundunderlaget de vinner på arbetet.

På tiden innan sociala media fick man ju helt enkelt ta sig till restaurangen för att se menyn eller ringa restaurangen och det finns ju inget som hindrar att man gör det nu med.
Ja, så tänker jag med och att de därmed aktivt väljer att jag ska gå någon annanstans. Finns andra sådana "val" verksamhetsutövare gör som gör det svårt för vissa kundgrupper. Fast jag anar att inte alla verksamhetsutövare gör det valet särskilt aktivt, utan kanske tänker som en del i tråden, att "insta" kan ju alla ta del av för att de själva valt att skriva på det avtalet en gång för kanske länge sedan.

Med tanke på att många restauranger har tänkt till på inkluderandet och ser till att ha informationen tillgänglig utan kontoväggar så är det inte ett stort problem. Däremot tänker jag att det kan bli större om man inte är medveten om hur det fungerar, att man aktivt väljer bort kundgrupper vid valet.
 
Ja, så tänker jag med och att de därmed aktivt väljer att jag ska gå någon annanstans. Finns andra sådana "val" verksamhetsutövare gör som gör det svårt för vissa kundgrupper. Fast jag anar att inte alla verksamhetsutövare gör det valet särskilt aktivt, utan kanske tänker som en del i tråden, att "insta" kan ju alla ta del av för att de själva valt att skriva på det avtalet en gång för kanske länge sedan.

Med tanke på att många restauranger har tänkt till på inkluderandet och ser till att ha informationen tillgänglig utan kontoväggar så är det inte ett stort problem. Däremot tänker jag att det kan bli större om man inte är medveten om hur det fungerar, att man aktivt väljer bort kundgrupper vid valet.
Jag tycker nog inte att personer som inte vill använda sociala medier är en utsatt grupp eller att det är exkluderande i nivå med ett funktionshinder. Det är ju ett val ni gör och det är helt ok men då får man ju acceptera att man går miste om den information som delas där.

Exkluderandet gör ni ju själva, det är ju inget mer än din vilja som förhindrar dig från att delta.
 
Jag tycker nog inte att personer som inte vill använda sociala medier är en utsatt grupp eller att det är exkluderande i nivå med ett funktionshinder. Det är ju ett val ni gör och det är helt ok men då får man ju acceptera att man går miste om den information som delas där.

Exkluderandet gör ni ju själva, det är ju inget mer än din vilja som förhindrar dig från att delta.
Det har jag inte heller påstått. Och ja, det är ett val restaurangen gör att lägga viktig information innanför en kontovägg med ett omfattande 17-sidors-avtal att skriva under.

Det sista håller jag inte alls med om, det är restaurangen som gör valet att lägga sin information bakom kontovägg istället för öppet och fritt att ta del av. Jag tycker det är alldeles fritt för dem att göra det valet, även om jag personligen tycker det är orimligt, och gör att jag väljer bort verksamheten till förmån för dem som tänker på andra sätt.
 
Äter sällan ute och dom få gångerna det blir så har restauranger jag vill testa en fil som laddas ner när jag vill se menyn.
Har mer problem med att många inte tar kontanter och parkering kräver en app.
 
Det har jag inte heller påstått. Och ja, det är ett val restaurangen gör att lägga viktig information innanför en kontovägg med ett omfattande 17-sidors-avtal att skriva under.

Det sista håller jag inte alls med om, det är restaurangen som gör valet att lägga sin information bakom kontovägg istället för öppet och fritt att ta del av. Jag tycker det är alldeles fritt för dem att göra det valet, även om jag personligen tycker det är orimligt, och gör att jag väljer bort verksamheten till förmån för dem som tänker på andra sätt.
Inget är ju öppet och fritt att ta del av en hemsida kräver att man har dator eller telefon med funktioner som en dator. Det enda som är öppet och fritt är ju om de antingen delar ut menyer på gatan eller har sin meny så man kan läsa den från det offentliga rummet. Vilket de ju oftast har också.
 
Enligt internetstiftelsen är det rätt många som använder instagram:

  • Nästan två tredjedelar av svenskarna har använt Instagram under det senaste året. En majoritet (56%) använder Instagram varje vecka och nästan 5 av 10 (47%) är dagliga användare.
 
Inget är ju öppet och fritt att ta del av en hemsida kräver att man har dator eller telefon med funktioner som en dator. Det enda som är öppet och fritt är ju om de antingen delar ut menyer på gatan eller har sin meny så man kan läsa den från det offentliga rummet. Vilket de ju oftast har också.

Jag tycker det är vansinnigt att jämföra öppenheten för information mellan www och innanför Metas kontovägg. Det är så vansinnigt att det blir löjligt.

Om jag flanerar runt på en viss plats och vill hitta en restaurang funkar den informationen, men oftast har jag valt kandidat redan i förväg från öppen information. Som sagt, jag uppfattar inte problemet som särskilt stort och gör verksamheter den typen av aktiva val så är det upp till dem - men det är bra om god kunskap finns med som parameter i de valen.
 
Jag tycker det är vansinnigt att jämföra öppenheten för information mellan www och innanför Metas kontovägg. Det är så vansinnigt att det blir löjligt.

Om jag flanerar runt på en viss plats och vill hitta en restaurang funkar den informationen, men oftast har jag valt kandidat redan i förväg från öppen information. Som sagt, jag uppfattar inte problemet som särskilt stort och gör verksamheter den typen av aktiva val så är det upp till dem - men det är bra om god kunskap finns med som parameter i de valen.
Jag tror nog att de flesta företagare inte ser på det som att de döljer sina menyer bakom en kontovägg så mycket som att de använder sig av ett billigt och enkelt media som är tillgängligt för de flesta helt gratis.

Det finns ju heller inget att ersätta det med vad det gäller enkelhet och förmåga att nå många på en gång.
 
Jag tror nog att de flesta företagare inte ser på det som att de döljer sina menyer bakom en kontovägg så mycket som att de använder sig av ett billigt och enkelt media som är tillgängligt för de flesta helt gratis.

Det finns ju heller inget att ersätta det med vad det gäller enkelhet och förmåga att nå många på en gång.
Men för i sjutton 50%, eller fler av svenskar, vill inte vara "en vara" på nätet, genom att använda Metas tjänster.
Av de som ändå använder deras tjänster, så gör man det motvilligt, därför att någon ideell orgamisation, typ hundklubben eller hästklubben väljer att kommunicera den vägen.

Gratis hemsida finns, och är enkla att få fram via googling.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
328
Senast: DeCloe
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 471
Senast: monster1
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp