Restauranger som enbart hänvisar till Instagram på sin hemsida

Så länge menyn faktiskt på Instagram är det lugnt för mig.

Jag tänker att det är en signal om att personalen jobbar i restaurangen och inte online ;) Huvudsaken är att öppettiderna är lätta att hitta

Bara meny, öppettider och adress (och ev hur.
man bokar beroende på aktivitet) är LÄTT att hitta och finns samlat (typ i profil, fäst inlägg eller under Om på fb) så stör det mig inte alls. Gillar nog faktiskt bäst en instasida man ser är uppdaterad så informationen känns korrekt + lätt att scrolla förbi några bilder på mat/ställe om det är något man vill testa.

Kommer också bara hit precis som @sjoberga kan inte göra någonting där.

Screenshot_20250327-164156.webp

Själv hoppar jag över alla restauranger som inte har någon information på hemsidan. Tycker det är en rätt tydlig signal om att de inte önskar ha samtliga människor som kunder utan endast de som har sociala medier. Då är jag ju uppenbarligen inte speciellt välkommen där iallafall. Finns fler restauranger att välja på och jag vill veta något om menyn lockar mig eller inte oftast innan.

De restauranger jag har sett så är det hänvisning till Instagram även för att kolla öppettiderna. Jag förstår inte ens meningen med att ha kvar sin hemsida om man har noll information där. Men det är klart vill man inte ha alla potentiella kunder är det upp till dem..
Öppettider finns förvisso nästan alltid på Google, det behöver man inte in på vare sig hemsidan eller insta för att se

Öppettider finns förvisso nästan alltid på Google, det behöver man inte in på vare sig hemsidan eller insta för att se

Tyvärr inte alltid uppdaterade, har litat på google tidigare och vid ett tillfälle var restaurangen stängd fast den skulle vara öppen enligt öppetttiderna på google. På dörren satt det helt andra öppettider. Så jag litar inte på informationen där längre.

Blir lätt irrirterad när jag går in på en hemsida för en restaurang för att kolla in menyn och enda hänvisningen som finns är att man kan se menyn på Instagram. Vad tycker buke om fenomenet? Har varit med om det flertal gånger nu senaste tiden..
De får inte mina pengar, det är ett som är säkert. Samma med ställen som bara finns på facebook.

Det är inget som stör mig personligen, men jag förstår att det kan bli exkluderande och frustrerande för vissa.

Jag skulle lita mer på en meny jag såg på Instagram än en jag såg på hemsidan, ifall nu båda alternativen fanns, eftersom jag vet att Instagram är enkelt (och gratis!) att uppdatera medan hemsidan kanske inte är det. På Instagram kan man ju också se vilket datum den lades upp.

Jag får som andra upp ett inloggningsfönster på Instagram som går att klicka bort och får sedan upp nya när jag klickar på bilder. Ibland kan en direktlänk till en bild fungera men inget som hjälper i fall med meny... Kan inte heller zooma in med datorn för att se bra på exemplet i tråden som ändå varit schyssta att lägga ut en mer tydlig meny än andra :p

Egentligen har jag Instagram i telefonen men det fungerar inte att logga in på datorn sedan flera år. Ogillar starkt att behöva använda mobilen för att se en meny eller liknande. Ha en enkel hemsida. Det behöver inte finnas alla tillfälliga specialare men grundutbudet.

För mig går restauranger med enbart facebook eller instagram bort helt.
Snabbmatställen som kör sushi eller pizza må så vara om de bara finns på facebook och instagram, men restauranger med riktig mat, som helt saknar hemsida är väldigt exkluderande.
På något sätt sätt är ju kategorin snabbmatställen rätt lika, även om de är olika, och en Capricciosa eller en blandad sushi finns ju i princip på varje ställe, överallt i hela Sverige, om än att vissa ställen "gör det bättre" än andra.

Hellre en lite vagare hemsida där man skriver ut basfakta som normala öppettider är xx-yy, på sommaren har vi stängt under juli eller på sommaren har vi utökade öppettider eller hur det nu är, och här vi visar här ett exempel på vår meny från det-och-det datumet, och en mer generisk beskrivning av vilken sorts mat de serverar och vilket prisläge de håller sig till.
Och så viktigast: ett telefonnummer, så att man kan ringa och fråga.
Gör man så, så räcker det ju med att uppdatera hemsidan en eller ett par gånger om året.

Men så fruktansvärt dyrt är det ju inte med en enkel hemsida, och heller inte så fruktansvärt svårt.

Av någon för okänd anledning, så kommer jag faktiskt in på instagram på en av mina datorer, och har försökt att kolla just menyn på en specifik restaurang. Men den bilden var så dålig, så det gick inte att läsa mer en del.
Och inget telefonnummer till den restaurangen gick att hitta den vägen...

Det går bort för mig. Men ännu tokigare i somras när vi körde i Småland på semestern o utanför ett köpcenter stod en foodtruck med hamburgare. Ställde mig vid luckan men fick inte beställa personligen, man va tvungen att lägga in en app o beställa därigenom. Vi gick ju vidare till nästa ställe. Kändes inte som nån större vits när man är på genomfart.

För att få handla i en food truck? Det var nåt av det löjligaste jag hört faktiskt...

Det är väll hela pinchos koncept att man måste ha en app för att beställa.

Fast Pinchos är en restaurang. Som dessutom finns på flera orter. Där är det ändå ok.

Men en food truck? Nä, det är bara löjligt. Självklart kan de ha app som alternativ t.ex. För att kunna ge trogna kunder lite rabatt. Men att ha det som enda sättet att handla från dem känns löjligt.

Är det egentligen någon skillnad mot att t.ex. bara annonsera sin meny i DN? Antingen skaffar man DN och kollar menyn om man är intresserad, eller så låter man bli.

Det jag har märkt är att företag väldigt ofta glömmer bort att uppdatera sin hemsida. Om man vill vara säker på att få den senaste infon får man antingen ringa, eller kolla om det finns facebook/instagram.

Är det egentligen någon skillnad mot att t.ex. bara annonsera sin meny i DN? Antingen skaffar man DN och kollar menyn om man är intresserad, eller så låter man bli.

Det jag har märkt är att företag väldigt ofta glömmer bort att uppdatera sin hemsida. Om man vill vara säker på att få den senaste infon får man antingen ringa, eller kolla om det finns facebook/instagram.

Fast det tycker jag är lika illa och en restaurang jag hade undvikit.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
328
Senast: DeCloe
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 471
Senast: monster1
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025