Restauranger som enbart hänvisar till Instagram på sin hemsida

Men för i sjutton 50%, eller fler av svenskar, vill inte vara "en vara" på nätet, genom att använda Metas tjänster.
Av de som ändå använder deras tjänster, så gör man det motvilligt, därför att någon ideell orgamisation, typ hundklubben eller hästklubben väljer att kommunicera den vägen.

Gratis hemsida finns, och är enkla att få fram via googling.

Man och man. Jag är inte ett dugg motvillig, tycker både fb är bra och väldigt praktiska för mycket.

Jag tror nog att de flesta företagare inte ser på det som att de döljer sina menyer bakom en kontovägg så mycket som att de använder sig av ett billigt och enkelt media som är tillgängligt för de flesta helt gratis.

Det finns ju heller inget att ersätta det med vad det gäller enkelhet och förmåga att nå många på en gång.

Vi har olika definition av gratis! Jag tänker att om de gör ett övervägande med god kunskap är det bra, om de gör det med låg grad av kunskap är det inte så bra. Tyvärr tror jag oförmågan att se att det finns öppna, på riktigt gratis lösningar hänger ihop med kunskapsnivån, och det är så Meta också vill framställa det och de utgör en extrem maktfaktor i det hela. Visst finns det andra lösningar.

Vi har olika definition av gratis! Jag tänker att om de gör ett övervägande med god kunskap är det bra, om de gör det med låg grad av kunskap är det inte så bra. Tyvärr tror jag oförmågan att se att det finns öppna, på riktigt gratis lösningar hänger ihop med kunskapsnivån, och det är så Meta också vill framställa det och de utgör en extrem maktfaktor i det hela. Visst finns det andra lösningar.
Du får gärna tipsa mig om den appen där alla de jag följer idag och som följer mig finns som är lika lättmanövrerat och inarbetat hos folk som instagram och facebook.

Men för i sjutton 50%, eller fler av svenskar, vill inte vara "en vara" på nätet, genom att använda Metas tjänster.
Av de som ändå använder deras tjänster, så gör man det motvilligt, därför att någon ideell orgamisation, typ hundklubben eller hästklubben väljer att kommunicera den vägen.
Blir nyfiken på var den här statistiken kommer från? Den skiljer sig nämligen från min uppfattning av saken, och även statistiken från Internetstiftelsen som @bettysmatte nämnde ovan.

Blir nyfiken på var den här statistiken kommer från? Den skiljer sig nämligen från min uppfattning av saken, och även statistiken från Internetstiftelsen som @bettysmatte nämnde ovan.

47% dagliga användare av Instagram, 50% dagliga användare av Facebook och 91% dagliga användare av Internet. I Sverige i befolkningen över 15 år.

Lyfter man det till någon gång under senaste året så växer det till 67% för Instagram och 96% för Internet.

Källa: quality-m och Internetstiftelsen (för 2023)

Edit: De senaste två dagarna är jag också daglig användare av Instagram pga den här tråden.

Co-pilot säger att det finns 9 miljoner svenskar över 15 år, så Instagram når då 4.2 miljoner och Internet i sin helhet når 8.2 miljoner dagliga användare.

47% dagliga användare av Instagram, 50% dagliga användare av Facebook och 91% dagliga användare av Internet. I Sverige i befolkningen över 15 år.

Lyfter man det till någon gång under senaste året så växer det till 67% för Instagram och 96% för Internet.

Källa: quality-m och Internetstiftelsen (för 2023)

Edit: De senaste två dagarna är jag också daglig användare av Instagram pga den här tråden.

Co-pilot säger att det finns 9 miljoner svenskar över 15 år, så Instagram når då 4.2 miljoner och Internet i sin helhet når 8.2 miljoner dagliga användare.
Ja, jag tittade närmare på statistiken nu och att ha använt Instagram någon gång under de senaste 12 månaderna verkar ha legat stabilt på 64-65% mellan 2021-2024. För användning varje vecka har det legat på 53-56% för de åren. (https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/sociala-medier/#instagram)

Detta går ju inte riktigt ihop med @skogaliten s uttalande att mer än 50% av svenskarna inte vill använda Metas tjänster, det är först när man tittar på daglig användning som den går ner under 50%, men egentligen var det mest det här att de som använder det gör det motvilligt som jag var nyfiken på en källa till.

Din kommentar om att du varit daglig användare i två dagar ser jag inte riktigt hur den är relevant i sammanhanget, eftersom frågeställningen i undersökningen syftar till att man ska ha använt appen dagligen under de senaste 12 månaderna ("Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?").

Hade man tagit ett median värde mellan de åldersgrupper man tittat på hade man fått ett betydligt högre värde eftersom det är yngre (som ju använder andra sociala media) och äldre 70 + som drar ned statistiken.
1743165935647.webp

På facebook har man ju en 71 % användning och där är det ju primärt de yngre som drar ned eftersom de använder andra sociala media. Det är istället fler äldre som har facebook än som har instagram. Så har man både facebook och instragram täcker man in rätt bra. I stort sett är det bara den riktigt unga generationen och den riktigt gamla som man missar.

Detta känns rätt fördomsfullt. Väldigt många restaurangägare jobbar redan röven av sig med allt som krävs för att hålla igång en restaurang. Jag har haft flera i familjen som haft restaurang och det är ett väldigt slitigt och krävande jobb. I brorsans fall handlar det inte om okunskap utan om att Instagram och facebook är mycket snabbare och lättare att uppdatera än en hemsida och så tror jag det är för väldigt många egenföretagare som inte har en massa anställda

Jag stör mig på det för att det krånglar till det för mig personligen. Jag har inte Instagram och upplever det därför svårmanövrerat de fåtal gånger per år som jag behöver hitta något där. FB är jag van vid men ej inloggad på så det är inga problem så länge profilen ligger öppen. Beställningar och menyer via QR-koder har jag insett smidigheten med i vissa miljöer, men jag är fortfarande motvalls när det krävs nedladdning av app.

Jag förstår dock varför restauranger väljer att göra som de gör och har nog aldrig valt bort en restaurang pga deras val av IT-lösningar.

Detta känns rätt fördomsfullt. Väldigt många restaurangägare jobbar redan röven av sig med allt som krävs för att hålla igång en restaurang. Jag har haft flera i familjen som haft restaurang och det är ett väldigt slitigt och krävande jobb. I brorsans fall handlar det inte om okunskap utan om att Instagram och facebook är mycket snabbare och lättare att uppdatera än en hemsida och så tror jag det är för väldigt många egenföretagare som inte har en massa anställda

Ja, självklart är förutsättningarna extremt skiftande och jag menar inte att det måste vara fel beslut i ett enskilt fall.

Ja, jag tittade närmare på statistiken nu och att ha använt Instagram någon gång under de senaste 12 månaderna verkar ha legat stabilt på 64-65% mellan 2021-2024. För användning varje vecka har det legat på 53-56% för de åren. (https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/sociala-medier/#instagram)

Detta går ju inte riktigt ihop med @skogaliten s uttalande att mer än 50% av svenskarna inte vill använda Metas tjänster, det är först när man tittar på daglig användning som den går ner under 50%, men egentligen var det mest det här att de som använder det gör det motvilligt som jag var nyfiken på en källa till.

Din kommentar om att du varit daglig användare i två dagar ser jag inte riktigt hur den är relevant i sammanhanget, eftersom frågeställningen i undersökningen syftar till att man ska ha använt appen dagligen under de senaste 12 månaderna ("Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?").
Ungefär hälften använder tjänster som t.ex. facebook eller instagram, men det betyder ju inte att man vill använda facebook.

Man känner sig tvingad, därför att någon organisation man är medlem i, som t.ex. en hundklubb lägger ut föreningsinfo där. Men någon sådan fråga ställs inte.
Om man tittar på den sammanställda statistiken i början av rapporten, så ligger "de stora" sociala medierna på någonstans 40-60% dagliga användare. Om någon så har tittat på ett visst socialt media en enda gång på ett år, så kommer den enda titten med i stapeln, som sedan växer ohemult mycket. Man kan säga att statistiken har en positiv bias för användande av sociala medier.

Internetstiftelsen statistik, senast jag djupdök i den, svarade inte alls på någon fråga om vad man egentligen vill göra.

Jag anser att de frågor som ställs i rapporten svenskarna och internet, inte är fullt ut är alla de frågor som borde ställas.
Grunden till att den rapporten existerar, är ju faktiskt att försöka får svenska folket att använda internet (mer)...

Även jag, som undviker facebook, instagram, och x så mycket jag kan, skulle i deras statistik hamna som användare av dessa tjänster på årsbasis, eftersom jag av olika skäl behövt titta på bygderådets sida, och ett par saker till.

Under december 2024, så skulle jag ansetts som daglig användare av facebook dessutom, eftersom en pytteliten, extremt lokal organisation, la ut delar av en bok i lokalhistoria som ett slags julkalender.

Jag skämdes varje gång jag läste de inläggen, ska tilläggas, inte för att inläggen var dåliga, utan för att det var enda sättet att få ta del av informationen, tills den bok de ska ingå i publiceras...

Jag tycker nog inte att personer som inte vill använda sociala medier är en utsatt grupp eller att det är exkluderande i nivå med ett funktionshinder. Det är ju ett val ni gör och det är helt ok men då får man ju acceptera att man går miste om den information som delas där.

Exkluderandet gör ni ju själva, det är ju inget mer än din vilja som förhindrar dig från att delta.

Jag bor mitt i en liten "turiststad" som har allt fran vingardar (och en storre mangd vinprovar stallen i sta'n), mycket exclusiva restauranger och populara pubar och bryggerier med pub, samt enkla hamburgare eller mexikanska "snabb mat stallen".

Det finns de som inte har en hemsida har ocksa ... men de ser ut att forsvninna ganska snabbt. De som ar kvar har allt fran Facebook till skyltar pa trotoaren utanfor for att locka gaster ... De som ar ohemult dyra och serverar en fantastisk mat har hemsida dar en meny finns samt en meny I fonstret. Om de ocksa finns pa sociala medier vet jag inte, da jag bara anvander sociala medier, forutom Buke, nagon enstaka gang per ar.

Nar jag vill ga ut och ata pa ett nytt stalle googlar jag efter "resauranger" eller kanske "bryggerier," eller vad jag ar sugen pa, I min stad. De som inte har en hemsida fallar bort da Jag inte gillar Facebook och vagrar bli paprackad reklam overallt.

Daremot kan jag kolla yelp om Jag ar osaker pa vad stallet Jag kollar verkligen ar for nagot. Det sager oftast mer an att lasa bade hemsida och framfor allt sociala medier.

Jag bor mitt i en liten "turiststad" som har allt fran vingardar (och en storre mangd vinprovar stallen i sta'n), mycket exclusiva restauranger och populara pubar och bryggerier med pub, samt enkla hamburgare eller mexikanska "snabb mat stallen".

Det finns de som inte har en hemsida har ocksa ... men de ser ut att forsvninna ganska snabbt. De som ar kvar har allt fran Facebook till skyltar pa trotoaren utanfor for att locka gaster ... De som ar ohemult dyra och serverar en fantastisk mat har hemsida dar en meny finns samt en meny I fonstret. Om de ocksa finns pa sociala medier vet jag inte, da jag bara anvander sociala medier, forutom Buke, nagon enstaka gang per ar.

Nar jag vill ga ut och ata pa ett nytt stalle googlar jag efter "resauranger" eller kanske "bryggerier," eller vad jag ar sugen pa, I min stad. De som inte har en hemsida fallar bort da Jag inte gillar Facebook och vagrar bli paprackad reklam overallt.

Daremot kan jag kolla yelp om Jag ar osaker pa vad stallet Jag kollar verkligen ar for nagot. Det sager oftast mer an att lasa bade hemsida och framfor allt sociala medier.
Jag brukar också kolla recensioner och lämnar själv på allt från mackar, veterinärer, restauranger mm. Använder varken FB eller Instagram och känner mig inte ett dugg funktionsnedsatt som jag tror någon skrev att man var utan. :cautious:

Ju mer jag tänker på det... De som har utskrivna menyer eller foton som läggs ut på Instagram, så svårt är det inte att lägga ut samma bild på en hemsida? Att sitta på Google och hoppas att folk recenserat med bild på menyn eller bra bilder på maten är lite frustrerande:p De allra flesta ställen byter inte ut menyn helt varje dag. Jag är visserligen lite kräsen så att då ringa för att fråga ut om varje rätt i detaljer som på en meny gör att jag kan välja bort dom snabbt? Nej. Det handlar om tillgängligt, är enkelt att göra om man vill utöka sin kundkrets vilket de flesta brukar vilja. Jag har all förståelse för att typ foodtrucken inte går att nå på telefon så då kan det minsta vara en ungefärlig meny och var de håller till:D

Blir lätt irrirterad när jag går in på en hemsida för en restaurang för att kolla in menyn och enda hänvisningen som finns är att man kan se menyn på Instagram. Vad tycker buke om fenomenet? Har varit med om det flertal gånger nu senaste tiden..

Utan att ha läst hela tråden är min spontana reflexion, att det inte är seriöst. Nog måste en näringsidkare ha råd med åtminstone en enkel webbsida. Är de, som gör så, lika snåla när det gäller råvaror och löner?

Jag har ännu inte gått så långt, men bojkotten mot USA har fått åtminstone några att överge också Facebook och Instagram. Detta är ytterligare ett skäl till att som näringsidkare inte endast finnas där.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
328
Senast: DeCloe
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 471
Senast: monster1
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025