Ja, jag tittade närmare på statistiken nu och att ha använt Instagram någon gång under de senaste 12 månaderna verkar ha legat stabilt på 64-65% mellan 2021-2024. För användning varje vecka har det legat på 53-56% för de åren. (
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/sociala-medier/#instagram)
Detta går ju inte riktigt ihop med
@skogaliten s uttalande att mer än 50% av svenskarna inte vill använda Metas tjänster, det är först när man tittar på daglig användning som den går ner under 50%, men egentligen var det mest det här att de som använder det gör det motvilligt som jag var nyfiken på en källa till.
Din kommentar om att du varit daglig användare i två dagar ser jag inte riktigt hur den är relevant i sammanhanget, eftersom frågeställningen i undersökningen syftar till att man ska ha använt appen dagligen under de senaste 12 månaderna ("Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna?").
Ungefär hälften använder tjänster som t.ex. facebook eller instagram, men det betyder ju inte att man vill använda facebook.
Man känner sig tvingad, därför att någon organisation man är medlem i, som t.ex. en hundklubb lägger ut föreningsinfo där. Men någon sådan fråga ställs inte.
Om man tittar på den sammanställda statistiken i början av rapporten, så ligger "de stora" sociala medierna på någonstans 40-60% dagliga användare. Om någon så har tittat på ett visst socialt media en enda gång på ett år, så kommer den enda titten med i stapeln, som sedan växer ohemult mycket. Man kan säga att statistiken har en positiv bias för användande av sociala medier.
Internetstiftelsen statistik, senast jag djupdök i den, svarade inte alls på någon fråga om vad man egentligen vill göra.
Jag anser att de frågor som ställs i rapporten svenskarna och internet, inte är fullt ut är alla de frågor som borde ställas.
Grunden till att den rapporten existerar, är ju faktiskt att försöka får svenska folket att använda internet (mer)...
Även jag, som undviker facebook, instagram, och x så mycket jag kan, skulle i deras statistik hamna som användare av dessa tjänster på årsbasis, eftersom jag av olika skäl behövt titta på bygderådets sida, och ett par saker till.
Under december 2024, så skulle jag ansetts som daglig användare av facebook dessutom, eftersom en pytteliten, extremt lokal organisation, la ut delar av en bok i lokalhistoria som ett slags julkalender.
Jag skämdes varje gång jag läste de inläggen, ska tilläggas, inte för att inläggen var dåliga, utan för att det var enda sättet att få ta del av informationen, tills den bok de ska ingå i publiceras...