Respektlöst sto

H

HonSomSyns

Jag har ett fyraårigt adennersto som jag inte längre är ledare över. Det började för en månad sen när hon födde ett föl som dog, när jag skulle leda henne så slet hon sig flera gånger men jag trodde det var för att hon var "mammig" och efter allt som hade hänt henne, men jag tog ändå på träns och kedjegrimskaft men hon var ändå mycket stark men jag klarade bättre att kontrollera henne.
Nu har hon varit hos hingst och kommit hem och idag när jag skulle leda henne till en ny hage så råkade vi komma lite efter dom andra hästar bara för att hon tvärnitade ner i diket och käkade och sen så började hon trava efter dom andra men jag sa åt henne på skarpen genom röst och att dra i grimskaftet men hon brydde sig inte mycket mer än att hon tog ett bocksprång och sparkade backut och då tappade jag henne, hon galloperade förbi dom andra för att sedan vända och trava in i den öppna hagen.

Jag vet inte nu hur jag ska göra, jag vill kunna motionera henne och hantera henne och då ska vi ha respekt för varandra och jag ska vara ledaren men så är inte fallet. Jag behöver nu goda råd från vettiga hästmänniskor om hur jag ska få till baka respekten. Jag kan tillägga att egentligen så har hon blivit mer och mer så här men det har inte blivit så här illa förrens nu. För ett år sen så funkade allt kanon.

Mycket tacksam för svar!

Sv: Respektlöst sto

Hade min häst gjort sådär, hade jag fångat henne i hagen, gått ut ur hagen och gått tillbaka en bit, så hade jag stått med henne där en stund, och sen skulle vi gå in i hagen, när jag tycker det är dags, och inte börja gå förens hon är lugn, hon ska gå sakta brevid mig i skritt och inget annat, minsta lilla skulle jag stanna och stå tills hon är lugn igen.

Jag är mycket noga att mina hästar vet hur man beter sig när man leder dom, just för att jag skall kunna be en vän ta ut dem osv.

Tror det har fått gå lite för långt. Hon är för bufflig och hon är STOR, hon är TUNG och hon är STARK!!
Bästa är nog om du skaffar kunnig hjälp - och det nu! Innan det blir värre.

Om det vore min häst och jag inte kunde få hjälp direkt skulle jag börja med att se till att bara hantera henne där jag ha full kontroll över henne.
Jag skulle så att säga "välja min strider" dvs bara "ta upp kampen" där jag vet att jag "vinner". Välj tidpunkt, välj omständigheter och välj den plats som gynnar dig bäst. Absolut inte gå in i fullt krig med 1 ton trotsig häst.

Kräv endast små saker i början, sånt som hon rel. lätt kan acceptera:

Kanske ser du till att hon får vänta till du säger varsågod- innan hon får gå fram till kraftfodret i boxen.

Endast leder henne själv när du är i paddock/liten hage osv. Låt fantasin flöda och glöm inte berömmet här hon gör rätt!

Ska du leda henne till hagen se till att dina kompisar INTE går ifrån dig med de andra hästarna om du får problem eller sackar efter.

Alltså planera, planera, planera. Och så sakterliga ta tillbaka din ställning som "ledare" eller vad du väljer att kalla det.

Viktigast av allt- se inte det här som ett misslyckande från din sida - se det som en chans att lära sig mer. Du blir duktigare hästmänniska när du gått igenom den här "krisen"
Lycka till!!!:)

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara säga att du inte är ensam. Jag har oxå ett enormt egensinnigt sto som sakta men säkert tagit kommandot över mej utan att jag egentligen märkt det.

Det som Elin5 skriver är bra tips. Du kan aldrig tvinga ett ton häst att samarbeta med dej, du måste få henne att VILJA samarbeta. Sök upp en tränare som kan hjälpa dej på vägen och nöj dig med pyttesmå framsteg varje dag. Lycka till!

Tack så jättemycket för svaren, var precis var jag behövde!

Jag vet att det har gått alldeles för långt och jag ville ha lite tips på hur jag ska börja och det har jag ju fått nu :) Ska börja imorgon med att ta in henne i stallet och pyssla med henne och sedan utveckla det mer och mer. Hur låter det?

Men jag ska inte ge mig och min position i rangen ska jag ha tillbaks.. ;)

Tänk inte att du ska "återta din rang". Det skapar strider. Hästar är inte strikt hierarkiska utan lyssnar på den som är trygg och handskas självsäkert med situationen.

Tänk istället på hur du kan få din häst att vilja arbeta med dig, och göra det du ber om. Ändra hennes motivation!
Låter lätt men kräver en del tänkande och en massa konsekvens. I längden leder det till ett mycket stabilt samarbete som tål påfrestningar på ett helt annat sätt än "strikt hierarkisk dominans". Dessutom innebär det att du inte behöver ta alls så många strider- strider som det inte alls är säkert att du kommer vinna.

En bra trygg "ledare" har låg puls, blir inte arg, bestraffar inte utan ger direkta konsekvenser, vet vad denne vill och ber om det med självklarhet.
Varför vill inte din häst arbeta med dig?
Det är inte alltid lätt att vända en negativ trend, men det går i de allra flesta fall. Du kan aldrig slåss med en häst. Du måste se till att hästen vill samarbeta.

/Migo
klickertränare för häst.

Tänk inte att du ska "återta din rang". Det skapar strider. Hästar är inte strikt hierarkiska utan lyssnar på den som är trygg och handskas självsäkert med situationen.

Tänk istället på hur du kan få din häst att vilja arbeta med dig, och göra det du ber om. Ändra hennes motivation!
Låter lätt men kräver en del tänkande och en massa konsekvens. I längden leder det till ett mycket stabilt samarbete som tål påfrestningar på ett helt annat sätt än "strikt hierarkisk dominans". Dessutom innebär det att du inte behöver ta alls så många strider- strider som det inte alls är säkert att du kommer vinna.

En bra trygg "ledare" har låg puls, blir inte arg, bestraffar inte utan ger direkta konsekvenser, vet vad denne vill och ber om det med självklarhet.
Varför vill inte din häst arbeta med dig?
Det är inte alltid lätt att vända en negativ trend, men det går i de allra flesta fall. Du kan aldrig slåss med en häst. Du måste se till att hästen vill samarbeta.

/Migo
klickertränare för häst.

fint skrivet även om jag inte är någon klickertränare! :)

Håller med till fullo.

TS:
Hela "nu jävlar ska hon sättas på plats"-attityden tycker jag är så tråkig.

Det måste hänt något mer när hon förlorade fölet eftersom det påverkade eran relation så fruktansvärt.

Att välja sina strider kanske lät fel i vissas öron, men det var bildligt talat. Kalla det övningar om ni vill. Och detta med att vinna- man ska enligt mig i det läge TS befinner sig i, inte göra svårare övningar än man vet att båda du och hästen klarar av. Du klarar att genomföra övningen enligt plan - du vinner- men det gör även hästen som få beröm och får vara duktig. Det kan finnas TVÅ vinnare!

Vad jag menar är att om man nu har en häst som sliter sig på väg till hagen
- ska man inte fortsätta att leda till hagen om risken är stor att den sliter sig igen. Man befäster ett dåligt beteende. Då är det bättre att öva på att leda hästen på en säker plats både för sig själv och hästen. I en lite hage- ingen trafik och inget som distraherar hästen. Man har (bildligt talat) valt plats "för sin strid" vilket givetvis inte behöver betyda att det är en strid, utan en trevlig övning.

Och om man måste fortsätta leda till hagen måste man se till att inte komma för långt efter de andra hästarna. Du kan inte hålla hästen när den bestämmer sig för att sticka. Gör det enkelt för dig och hästen. Utsätt inte vare sig dig eller hästen för faror. En lösspringande häst på trafikerad väg är en fara. En lösspringande häst i en liten paddock är det oftast inte.

Har du en häst som springer över dig och helt saknar respekt. Ställ dig inte i boxöppningen när de andra hästarna gått ut. Risken är stor att du blir nersprungen. Öva på annan plats. (Har själv aldrig haft detta problem men om jag köpte en sådan häst skulle jag inte riskera mitt liv och hälsa utan låta hästen kuta ut utan att ens försöka stoppa de och sen täna på annat sätt och på annan plats i början.)

Jag har aldrig provat "Klicker-träning" på varken hästar eller hundar, men jag använder godis i träningen. De får aldrig godis innan jag sagt det magiska ordet "godis". Så ordet fungerar nog lite liknande klicket. De tigger aldrig och jag kan ge beröm snabbt bara genom att säga "godis" - och sen väntar de ivrigt på "godiset".

Jag håller men om att man inte ska vara arg när man tränar hästar. Och jag kan inte ens komma ihåg när jag var arg på en häst sist- säkert minst 20 år sen om ens då. Är jag på dåligt humör- väljer jag att ínte träna nåt svårt den dan.

Varför finns det alltid "två motsatta läger" i hästvärlden. Antingen är man för eller emot- Vill man i vissa fall ha disiplin och lydnad är man diktator- söker man samspel och vänskap är man en mes. Varför kan man inte vara lagom och använda sunt förnuft. Jag tar gärna intryck från alla "läger" och ridinriktningar- tar till mig det som verkar vettigt för mig och mina hästar och ratar resten. Jag lär mig av olika metorder, bearbetar och gör metoden till min egen.

Håller med om det där med 2 motsatta läger. Det handlar inte om att antingen vara diktator och kuva hästen eller att vara snäll mes. Det handlar om att få hästen att VILJA. Och tro mej, jag har en exakt likadan häst själv, det är OMÖJLIGT att få till en vettig och säker relation på något annat sätt med en sån där Madam. Men om du lyckas bli ledare över henne så kommer du att ha en vän för livet.

KL
Ett litet enkelt knep är att träna "Fot". Som med hunden.

Det blir ofta slentrian. Man bara går till o från hagen.

Gå!
Stanna, gå saktare, fortare, gå åt sidan o hästen ska följa.
givetvis beröm o en godsak när den är riktigt duktig.

Hästarna tycker att det är kul- när det händer ngt. De blir oxå mer uppmärksamma/ lyhörda.

Halvt KL

Läser och tar till mig hos alla.
Om man säger så här, jag vill ha en kompis i min häst där det finns ömsesidig respekt men jag vill också ha en häst som vet att jag är ledare och som kommer till mig i första hand när någonting händer. Nu är det precis tvärtom och det jag letade efter här var konkreta tips på hur jag bäst ska börja vända på trenden.

Tack för alla svar!

.......Varför finns det alltid "två motsatta läger" i hästvärlden. Antingen är man för eller emot- Vill man i vissa fall ha disiplin och lydnad är man diktator- söker man samspel och vänskap är man en mes. Varför kan man inte vara lagom och använda sunt förnuft. Jag tar gärna intryck från alla "läger" och ridinriktningar- tar till mig det som verkar vettigt för mig och mina hästar och ratar resten. Jag lär mig av olika metorder, bearbetar och gör metoden till min egen.

Håller helt med och har oxå märkt av detta med två olika läger. Allt handlar väl om attityden till sin häst... Varför man vill hålla på med häst. Det skall vara en bästa vän, jag plockar oxå lite här och där och blandar min egen sallad... Det är godast så...:d

Du får börja vara lite bestämd mot henne. Ska hon gå jämte dig så ska hon det, ska hon flytta undan sig i gången så ska hon det. Om du rör dina fötter mer än va hon gör så är det fel. Flytta runt på henne istället.

Say what you mean and mean what you say :)

Halvt KL

Läser och tar till mig hos alla.
Om man säger så här, jag vill ha en kompis i min häst där det finns ömsesidig respekt men jag vill också ha en häst som vet att jag är ledare och som kommer till mig i första hand när någonting händer.
Tack för alla svar!

Jag vet inte, men för mig det känns som du har lite väl höga krav för att känna att du lyckas. Att få en häst att springa till dig när den blir rädd - är inte det ett lite för avlägset mål?
Mina hundar gör det , men inte mina hästar. Men om jag leder mina hästar förbi något farligt kollar de noga hur jag beter mig och gör likadant. Blir inte jag rädd så kan de följa med utan att konstra.

Vad kan man göra? Ja, jag gör ibland lite åt det håll som Axel föreslår.
Leda hästen, öka takten, minska takten stanna, vänd, backa och hästen ska följa uppmärksamt. Korta stunder- tjata inte ut hästen - bättre 5 minuter 5 ggr/dag än 1 timme i ett pass. Det ska hända nåt hela tiden, annars tappar du hästens uppmärksamhet, och övningen kan då få motsatt effekt.
Dra inte i repet hela tiden- låt hästen göra fel- och korrigera om det behövs och beröm när det går bra.

Hitta på olika övningar- vad ni gör har mindre betydelse men håll träningspassen korta och många, kräv koncentration från både dig och hästen och kom ihåg- att täningspassen ska vara roliga! Hoppa över träningen om du är arg eller upprörd nån dag.

.... och- låt det ta tid!!! "Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är vägen som är mödan värd" (Karin Boye)

Har du lust att använda godis?
Jag säger alltig ordet "godis" innan de får nåt. Då lär de sig inte att tigga + att jag kan ge belöning i rätt tid. Ordet "godis" blir berömmet, men använd aldrig ordet om du inte har nåt godis

Visst, mina mål är myyycket långsiktiga, det vet jag. Idag så hade jag tänkt att leda henne i ungefär 5-10 min i paddock. Gå fortare, saktare, halt och flytta henne. Låter det bra? Har funderat på dom här "sju lekarna", är dom bra i en sån här situation?

Angående godis så vet jag inte. Har inte något emot att använda godis men är lite rädd för nafsighet. Hon har varit lite nafsig innan men inte så mycket men jag vill ju inte bara bli uppskattad för godisen, men är det okej att börja använda godis och sedan ta bort mer och mer?

Ja det här med godis har man ju så delade meningar om. Var och en väljer sin metod.
Jag har alltid gillat att ge godis, och mina hästar har inte blivit nafsiga. Tror det beror på att jag har fasta rutiner. Det hjälper liksom inte att tigga och de vet det. Har jag inte sagt "godis" så blir det inget godis. Och hur ska de få mig att säga det?
Hör de ordet blir de däremot intresserade och kollar noga.
Men har man problem med "bufflig häst" kanske det är enklare att inte lägga in "godis" som ett moment också. För det kräver disiplin annars får man problem.

Har aldrig testat "the seven games" "på riktigt" så jag är inte den bästa att svar då frågan. Men det är troligen bra övningar - bara man utför det rätt.

Du använder ju ordet godis istället för klicker.
så har jag alltid gjort o godis är en bra belöning- ngt som man får efter en MVG utförd övning;)

Muta är ngt annat. Man ger innan o tror att den ska förstå vad den ska göra:confused: eller att den får godis i tid o otid- utan att ha presterat ngt. DÅ kan de givetvis förvänta sig gott hela tiden o bli nafsiga. Men det är inte djurens fel. Utan att människan är inkonsekvent. Hur ska djuren veta? De testar då förstås.

Mina kan mutas. De får inte moroten innan, men jag kan säga- Kissa så får du en morot!

De känner igen "kissa" o morot o lägger ihop det o gör så o får då sin morot.

Mina katter snurrade ett par varv om man frågade om de var hungriga:bump:
Min karl missbrukade det där för att det såg roligt ut, men de slutade snabbt i o m att de sen förstog att de inte fick något- tomma ord.

att traggla saker kan göra att de förlorar lusten o intresset.
Jag gick med min superlydiga hund på brukshundklubben efter att ha varit i stallet i många timmar.

Både hon o jag ruttnade o hittade på annat. När saker funkar- lägg ner o lek lite.

Måste säga att Millans termer gäller även för häst.
Se i första hand till att de får MOTION sen fostran o sist kärlek.
Då löser det mesta sig.

Att försöka få en häst till att funka först när den har haft boxvila är inget vidare lyckat koncept.

Senast ändrad:

Mina kan mutas. De får inte moroten innan, men jag kan säga- Kissa så får du en morot!

De känner igen "kissa" o morot o lägger ihop det o gör så o får då sin morot.

Mina katter snurrade ett par varv om man frågade om de var hungriga:bump:
Min karl missbrukade det där för att det såg roligt ut, men de slutade snabbt i o m att de sen förstog att de inte fick något- tomma ord.

Ja skulle nog vara kul att se när du lär in "kiss-kommandot" :D

Jag gör nåt åt det hållet (muta alltså)
När hästarna skall in för kvällen rabblar/ropar jag alla namn och klappar i händerna. Då kommer de snabbt, glatt och på rad. Och de förväntar sig något gott i krubban. Funkar även på dan.
Bra att få in dem snabbt (ganska stora hagar) om man behöver ta in dem för oplanerat besök av veterinär eller hovslagare.

Men jag använder bara "lockropet" när alla ska in o får nåt gott. Jag lurar dem aldrig. När jag bara ska rida - då går jag ut och hämtar resp. häst.

Ja Millan är superduktig. Men jag gillar inte allt. Bl a gillar jag inte sättet att dra upp halsbandet till den översta känsligaste delen av halsen/nacken. Och att han lär "knepet" i TV. Säkert många som, medvetet eller omedvetet, missbrukar detta.

Hon har inte haft boxvila någonting, utan gått i en stoor hage hela tiden. Så jag tror att fostran måste komma före motionen och att kärleken ska vara med hela tiden. Men det är min tanke.. ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 730
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar