Respektlöst sto

Sv: Respektlöst sto

Hon tycker nog att du är som en fluglort:angel:

Du skriver ju svaret själv. Du har varit mesig o inkonsekvent o får nu ta konsekvenserna av ditt handlande.

Menar du att den motionera i hagen?
Den vill ju bara vara med hästar. Få den att vilja vara med dig.

Hon tycker nog att du är som en fluglort:angel:

Du skriver ju svaret själv. Du har varit mesig o inkonsekvent o får nu ta konsekvenserna av ditt handlande.

Menar du att den motionera i hagen?
Den vill ju bara vara med hästar. Få den att vilja vara med dig.

Fluglort...Är du inte lite väl hård nu?

Dessutom tror jag att TS måste få lite mer pli på hästen innan hon rider/longerar eller kör "buffeln" Jag tror det är svårt att motionera en häst som du inte kan hantera. Möjligen löslongera om det finns nån lämplig plats.

Och som jag skrivit förut- ta hjälp.

Om en sdn stark häst får lära sig att den är så:eek:

Av nästan bara den anledningen har ingen annan än min tränare fått rida min stora.

Små hästar- små bekymmer. stora hästar........

Hur mycket hanterad är hon?
Hur mkt kan hon?
Är hon inkörd?

hej problemet kan vara att hon blir för lite hanterad. hade min häst på lösdrift innan och då kunde det gå dagar utan att jag ledde honom, band upp honom i stallet och pysslade med honom. han blev helt enkelt lite förvildad, han är dessutom ranghög, och kunde vara väldigt bråkig sen att hantera..
man hävdar ju sitt ledarskap oxå genom att hästen måste "underkasta" sig rykt och pillande även på ställen de inte gillar, hovkratsning osv.
grimskaft med kedja över nosryggen var lösningen för mig när jag leder honom. kedjan känns ju inte när hästen sköter sig men när den börjar dra iväg kommer trycket.
repgrimma är suverän likaså, skapar tryck när hästen brallar..
håller annars med om att bråka och tyrannisera är helt fel metod, men man måste vara bestämd om hästen springer över en, annars kan det gå illa.

Hur mycket hanterad är hon?
Hon är hanterad ganska mycket, lasta, verka rida funkade super. Nu svajjar ledarskapet. Jag red in henne när hon var 3. Alltså riden i ett år. (Blev körd först).

Hur mkt kan hon?
Inom ridning -alla gångarter, lätt jobb på bana. Som jag skrev innan, lätt att lasta och dyl.

Är hon inkörd?
Inkörd, men aldrig efter vagn.

Ja då har du ju en del att bygga på. Bra! Det underlättar. Men trotset kan ju tyvärr "sprida sig" till både ridning, körning och lastning om man inte är ser upp..

Trotsperioder ska vi alla jobba oss igenom, Om det kan var till nån tröst så har mina unghästar ofta varit urjobbiga men vid ca 5 år har de "mognat" och jag har fått lön för all möda jag lagt ner under åren. :) Och de har blivit riktiga pärlor som vuxna!

Ex. mitt nuvarande paintsto har varit rent pest- men nu är hon 6 år och helt underbar!

Ja, det är la bara att jobba på, Tack för dina svar! Känns som om det går framåt iallafal.. Hon har blivit mer uppmärksam på mig och vad jag håller på med istallet och så så det är la bara att jobba på.

Ja, det är la bara att jobba på, Tack för dina svar! Känns som om det går framåt iallafal.. Hon har blivit mer uppmärksam på mig och vad jag håller på med istallet och så så det är la bara att jobba på.

Hej1 Har också ett ardennersto som varit jobbig i perioder. Det är väl som med alla unghästar, men dom är extra besvärliga i och med att dom är så stora och starka. min blev hemsk när jag skadade ryggen, hon var då 3 år och blev inte tränad eller hanterad så mkt pga att jag låg på sjukhus i 2 veckor och gick med kryckor i flera månader. Lösningen blev att hon fick gå på bete med 5 äldre ardennerston, och ojojoj vilken skillnad på häst! Hon fick vackert lära sig att vara lägst i rang, vilket hon inte var hemma, då jag hade henne och en shettisunghäst. Sedan lämnade jag henne på inkörning och sedan dess har hon varit super att hantera.

Mitt bästa tips är faktiskt att du skall försöka träna och rida osv så mkt du kan. Daglig träning gör underverk på trotsiga unghästar, det skall bli rutin att du kräver saker av henne. Givetvis skall träningens fysiska intensitet anpassas, men för huvets skull behöver hon tränas varje dag.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 730
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar