Sv: Resekonstnad för veterinär
Nja..
Den dyraste posten "vi" har här är ju vaccinationer.
Seminavdelningen är på separat post.
Visst, vi har så många flera hästar, men så värst många akutresor får vi ändå inte.
Peppar, peppar. Naffa slår huvudet i en träbänk nu.
Två hittils i år och då var det den ena ett felläge, som gick åt skogen och en misstänkt livmoderomvridning, som var falsklarm.
Så här ser avtalet ut:
För hästägare/stall med upp till 5 hästar: 1500:- ( varav moms 300:- ).
För stall över 5 hästar är årskostnaden 1500:- (varav moms 300:- )
samt 100 kr (varav moms 20:- ) per häst därutöver.
AM
Jag tänkte inte på jourgrejer, utan just 'rutingrejer'. Trodde seminen var 'i samma'. Så just semin och vacc och 'sånt'.
Men ang avtalet, så för ägare/stall med upp till 5 hästar så 1500 kr/år. Vilket då innebär vad? Att resekostnad oavsett jour eller ej blir max XXX kr? (I ert fall 300 kr). Och mer?
Sen är ju frågan vad t ex resekostnaden blir för stall med färre hästar t ex, om det kostar 1500 kr/år och resan då blir 'max 1500 kr' så tjänar man ju i princip inte mkt om man inte har maxad otur och två ggr får ta ut DV och båda ggrna så är det 'andra distriktet' som har jouren och vet befinner sig 'längst bort'.
Men om du vill får du jättegärna berätta mer vad som ingår i avtalet/vad det mer praktiskt innebär? Jag betalar ju generellt hellre en 'något högre årskostnad' för att VETA att det inte kostar mer än si och så. Och där si och så då är en summa som jag normalt inte har problem med.
T ex har jag bbonemangstandvård, och betalar 150 kr/mån, dvs 1800 kr/år (exkl tandvårdsstödet på 300/år som dras av). Ett år när jag inte har några hål etc förlorar jag på det där. Men det är ändå lätt 'värt det' för mig. För jag VET att OM jag biter sönder en tand t ex, så kommer jag inte behöva försöka skaka fram 5000 kr.
Samma anledning att jag har försäkringar på djuren osv. Så kunde jag 'skydda' mig mot 2700-kronorsresor och få ner resorna till en nivå som min ekonomi tycker bättre om, så skulle jag nog känna att det var värt att betala t ex 1500 kr/år för den tryggheten. (Om det nu ens går med alla stationer etc, men du förstår)