Resekonstnad för veterinär

Sv: Resekonstnad för veterinär

60 kmt? 60 km/h? Så man räknar efter sträcka och inte tid, eller vad?

Om resorna ska delas, då ska ju JAG inte ens betalat för 3.6 mil/1 h, utan då ska ju jag ha betalat för en halvtimme/1,8 mil? (Och sen endera tillbaka till stationen, eller halva resan hem till någon annan) Nu stämmer det ju inte ett dugg?

Nä, det borde verkligen specificeras bättre - jag som djurägare har ju NOLL möjlighet att bedömma vad de eg debiterat för när det enda jag ser är 'restidsersättning XXXX kr'.

Fast jag måste hålla med om att resorna dels är väldigt dyra och att man som konsument inte har en aning om hur det räknas vilket faktiskt torde kunna specificeras bättre på fakturorna ?

Och en hantverkare är väll inte i närheten av de summor man diskuterar här i tråden i ersättning ?

Mia

Jag har tyvärr inte räkningen kvar, men ja jag betalade 2700 kr. Eller, försäkringsbolaget betalade 2700 kr om man ska vara petig. Jag minns det just för jag hajade till över summan, och även försäkringsbolaget kommenterade det. Inte att 'det där måste vara fel, det är för högt', utan mer i allmänna ordlag hur distriktsveterinärernas resor höjts kontra vad försäkringen ersätter i resor etc.

Vad har du för försäkring??? Vår försäkring betalar bara upp till 1000 kr, och det förslår inte långt när närmsta vet finns 12 mil enkel väg....

* Jenny *

Ingen av er som har en station med avtal?

Vi betalar aldrig mer än 300 för resa. Oavsett jour, storhelg eller vanlig dag.

AM

AM

Är inte riktigt möjligt teckna avtal (eller, man kanske kan men man får ju inte ned priset något) för en glad hobbyhästägare med 2 hästar som i 'värsta fall' behöver ta ut DV 2 - 3 ggr/år.

Normalt så behöver jag kanske anlita DV (oavsett tid på dygn) 1 gång per år. Och när det varit som allra värst, vilket var förra året. Så då var det 2 el 3 jourbesök dagtid (fång respektive tandfraktur), och så var det om jag minns rätt 2 (ev 3?) jourbesök nattetid pga atypisk kolik (magsår ena gången, den penicillinutlösta autoimmuna anemin andra ggn). Dvs 4 eller ev 6 besök på ett år (eller halvår blev det sammandraget på).

Nu är det på det senaste året ett besök, ett 'planerat akutbesök' (dvs de behövde komma samma dag, men inte 'på direkten' utan kunde ta det när de var närmast under dagen) för patellaupphakningen. Även fast jag då inte är sådan som varken 'drar mig för att ringa' eller 'åker till klinik med ALLT'.

Så det är nog ingen som vill teckna ngt avtal, och OM man så gjorde det skulle man knappast få ner priset så mycket?

Misstänker ni kommer upp i helt andra 'summor', iom fler hästar och så?

Misstänker ni kommer upp i helt andra 'summor', iom fler hästar och så?

Nja..

Den dyraste posten "vi" har här är ju vaccinationer.
Seminavdelningen är på separat post.

Visst, vi har så många flera hästar, men så värst många akutresor får vi ändå inte.
Peppar, peppar. Naffa slår huvudet i en träbänk nu.

Två hittils i år och då var det den ena ett felläge, som gick åt skogen och en misstänkt livmoderomvridning, som var falsklarm.

Så här ser avtalet ut:

För hästägare/stall med upp till 5 hästar: 1500:- ( varav moms 300:- ).

För stall över 5 hästar är årskostnaden 1500:- (varav moms 300:- )
samt 100 kr (varav moms 20:- ) per häst därutöver.

AM

Nja..

Den dyraste posten "vi" har här är ju vaccinationer.
Seminavdelningen är på separat post.

Visst, vi har så många flera hästar, men så värst många akutresor får vi ändå inte.
Peppar, peppar. Naffa slår huvudet i en träbänk nu.

Två hittils i år och då var det den ena ett felläge, som gick åt skogen och en misstänkt livmoderomvridning, som var falsklarm.

Så här ser avtalet ut:

För hästägare/stall med upp till 5 hästar: 1500:- ( varav moms 300:- ).

För stall över 5 hästar är årskostnaden 1500:- (varav moms 300:- )
samt 100 kr (varav moms 20:- ) per häst därutöver.

AM

Jag tänkte inte på jourgrejer, utan just 'rutingrejer'. Trodde seminen var 'i samma'. Så just semin och vacc och 'sånt'.

Men ang avtalet, så för ägare/stall med upp till 5 hästar så 1500 kr/år. Vilket då innebär vad? Att resekostnad oavsett jour eller ej blir max XXX kr? (I ert fall 300 kr). Och mer?

Sen är ju frågan vad t ex resekostnaden blir för stall med färre hästar t ex, om det kostar 1500 kr/år och resan då blir 'max 1500 kr' så tjänar man ju i princip inte mkt om man inte har maxad otur och två ggr får ta ut DV och båda ggrna så är det 'andra distriktet' som har jouren och vet befinner sig 'längst bort'.

Men om du vill får du jättegärna berätta mer vad som ingår i avtalet/vad det mer praktiskt innebär? Jag betalar ju generellt hellre en 'något högre årskostnad' för att VETA att det inte kostar mer än si och så. Och där si och så då är en summa som jag normalt inte har problem med.

T ex har jag bbonemangstandvård, och betalar 150 kr/mån, dvs 1800 kr/år (exkl tandvårdsstödet på 300/år som dras av). Ett år när jag inte har några hål etc förlorar jag på det där. Men det är ändå lätt 'värt det' för mig. För jag VET att OM jag biter sönder en tand t ex, så kommer jag inte behöva försöka skaka fram 5000 kr.

Samma anledning att jag har försäkringar på djuren osv. Så kunde jag 'skydda' mig mot 2700-kronorsresor och få ner resorna till en nivå som min ekonomi tycker bättre om, så skulle jag nog känna att det var värt att betala t ex 1500 kr/år för den tryggheten. (Om det nu ens går med alla stationer etc, men du förstår)

Har x-at veterinärstationen då det inte är relevant i frågan.

Så här står det bl.a.:
-------------------------------------------

Vid den förra omorganisationen av den statliga distriktveterinärorganisationen (1995) valde dåvarande verksamma veterinärer att i stället bilda en veterinärstation med identisk verksamhet men på privat basis. Ett av huvudargumenten då var att den nya statliga organisationen upplevdes ge försämrade villkor både för veterinärerna och framför allt för djurägarna med bl.a. ökade taxor.

Sedan 1996 har vi haft ett system med samarbetsavtal mellan djurägare och XX Veterinärstation. Detta innebär att man som djurägare får betala in en avtalssumma för kalenderåret och i och med det får en del fördelar gentemot andra icke avtalskunder.
Fördelarna är bl.a. lägre taxa på vissa förrättningar, lägre inställelsearvode, fast resekostnad både dag- och jourtid, ingen stationsavgift samt receptförskrivning utan kostnad.

För ridskolor, stuterier m.m. tecknas avtal enligt överenskommelse.

------------------------

(så dom taxorna jag skrev ovan är för "vanligt" folk. Vi har stuteri med bortåt 50 häst och får då annat avtalspris. Men som sagt, i runda slängar fakturerar vi våra hästägare ca 100-150 per häst/år om jag inte minns helt fel)

Seminverksamheten är åtskild. Där betalar ägaren en fast veterinärkostnad för varje seminsto. Och då ingår tre kontroller.

Det blir å andra sidan en aningen dyrare än hos regelrätt seminstation då vi inte har så många seminmärrar. Men det tycker ägarna är helt ok för man slipper frakta runt märrarna med föl, dom blir alltså kvar på hemmaplan.

Rutingrejor för oss är just vaccinationer (dyrast) och foalcheck.
Därefter underhåll av tänder, med ojämna mellanrum, någon unge som behöver lyssnas/tas blodprov på och eventuell hälta på nån fölmärr.

Nu har vi ju den enorma turen att hela vet.stationen är experter på häst. Vilket gör att vi, så långt det går, slipper klinik.
(allmänt bekant att man åker dit med en åkomma och får sedan hem tre nya)

Distriktet har nu också kompletterats med en "frigående" veterinär som har portabel röntgen.

AM

AM
Waow.

Jag har betalat mer än 2 tusen flera gånger. Det är en VET som saltar räkningarna. 14km till stationen plus att den hade flera kunder i närheten.

H*n tog betalt för 2½h. en söndagmorgon( noll trafik)- en sträcka som jag kör på 30 min.

Aha, det var en 'privat' station.

Då faller det ju, här är det statliga DV.

Annars skulle jag LÄTT tecknat ett sånt avtal du nämner, för 1500 kr/år. Utan att tveka en sekund.

Men 'bara' att fortsätta betala med andra ord =/

Du får ta dina hästar och flytta till vårt distrikt.
Vi är jättetrevliga i U-län :D;)

För många år sedan hade vi en sån där statlig veterinär, från jordbruksverket kanske? Hon besiktigade en fölmärr som skulle till Frankrike för att betäckas där.
Minns att det skiljde sig avsevärt i kostnad jämfört med våra kriterieauktionshästars besiktning.

AM

Finns INGA anledningar goda nog att byta bolag om du frågar mig.

Haken om du byter bolag är att ALLA åkommor och komplikationer till dessa undantas i försäkringen. Så byta på en häst som varit sjuk (iom att du haft vetbesök) kommer ge en massa reservationer.

Min welsh står i sveland. De täcker inga resor, ingen medicin på recept etc. Men jag skulle aldrig tänka tanken på att byta, just iom det ovan. Däremot köper jag gärna en redan IF-försäkrad häst, och skulle försäkra in ett föl i IF utan att blinka. Men jag byter inte bolag på en häst.

Så, tyvärr så jag rek dig inte att byta!

Min häst är 13 år, och har aldrig behövt veterinär än... Peppar peppar! enda skadan han haft var ett hål i ett framknä för många år sedan, och just den dagen var veterinären ändå här för vacc. (vad är oddsen för det?)
Så jag "tror" att jag kan byta försäkring, annars kan jag nog lika gärna skita i försäkring och lägga undan dom 5000 kr han kostar varje år. Resorna hit blir ju ändå hutlösa...

Men det är mycket att tänka på när det gäller försäkringar, alltid finns det någon lite rad som undantar just det man behöver hjälp med...

* Jenny *

Jag tycker inte heller veterinärer ska skänka bort sin restid. Klart de ska ha en rimlig ersättning. Jag skulle däremot se att det ingick i veterinärvårdsförsäkringen. (utan att man behöver ett tillägg alltså)

Restidskostnaden är ca 270 kr + moms för första halvtimmen därefter ca 350 kr +moms per timme, svårt att motivera?
Bilavgiften tillkommer, blanda inte ihop tidsdebitering med bilkostnader.
Jourtillägg tillkommer med 75 eller 100%.
PL

Men då fattar inte jag hur knappt 1,5 timmars körning kan bli 1700 kr. Är det jag som är trög?

Jag tycker inte heller veterinärer ska skänka bort sin restid. Klart de ska ha en rimlig ersättning. Jag skulle däremot se att det ingick i veterinärvårdsförsäkringen. (utan att man behöver ett tillägg alltså)

Det ingick utan begränsning i flera bolags tilläggsförsäkringar (som då inte kostar många hundralappar/år). Men om jag minns rätt har nu ALLA bolag satt en gräns (och inte alla bolag har eller har någonsin haft möjligheten välja till det). Även de som hade fritt inom totala veterinärvårdsbeloppen innan.

Antagligen för att det blev på tok för dyrt för försäkringsbolaget och de skulle behövt höja premierna långt över smärtgränsen.

Jag skulle också gärna se fria resor t ex, men jag tror INTE jag skulle vilja betala premien som skulle krävas för kostnadstäckning. Så jag är inte säker på att lösningen är att det ska/borde gå på alla försäkringar. HUR man löser det är dock en bra fråga. Men te x avtal med även de statliga DV-stationerna skulle kanske kunna vara än väg att få ner priset? Många skulle kanske/förhoppningsvis vara beredd aatt betala en årlig avgift - men långt från alla skulle behöva utnyttja det, dvs det kanske skulle gå plus för DV?

Ja tillägget skulle kosta 700/år på ponnyns försäkring. Tycker inte det är värt det då. (det är ca 70 % mer än vad försäkringen kostar nu)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka