resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Smurfoff

Trådstartare
Enligt vår veterinär kommer det nya regler från och med 1 januari 2012 att rabiesvaccin samt pass kommer va mkt enklare! att man ej ska behöva ta blodprov osv utan kan ut och resa med hunden direkt efter sputan!
Stämmer detta??

Sen undrar jag hur är det att ta med en hund till ett land utanför EU? Som Turkiet? Jag har ett jobb där på en hästranch där jag jobbat flera gånger och nästa gång vill jag ta med mig min hund för jag kommer stanna en längre tid.

Jag kommer flyga ifrån Danmark.. Antar det inte är några problem att resa in i landet med henne, men hur blir det när jag ska resa hem? Behövs karantän osv även om hon är vaccinerad, avmaskad?
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Ja med de nya reglerna kan du resa ett visst antal dagar efter spruta.

Skulle tro att det gäller andra regler utanför EU. Kolla jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Gäller det valp så kan man inte åka någonstanns förän 21 dagar efter sprutan (samma regler i hela EU),på vuxen så kan du åka direkt ut men du kommer inte in på 21 dagar.
Utan för EU gäller fortfarande vacc,vänta och blodprov men i en lite annorlunda variant än den vi haft.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

hon är 2,5 år. så man behöver inte ha hunden i karantän? så man måste vänta 90 dagar samt ta blodprov efter sprutan innan man kan lämna landet?
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Jo, från Turkiet kommer hunden att behöva sitta 120 dagar i karantän. De reglerna har inte ändrats vad jag förstått. Det är bara reglerna inom EU som blivit enklare.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Jag skulle aldrig ta med min hund till Turkiet. För stor risk att hunden drabbas av någon infektionssjukdom som är svår eller ännu hemskare, obotbar. Även om man använder reseprofylax.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Vilket vaccin kommer användas då som är så pass säkert att man inte behöver ta blodprov som det görs nu?

En kollega till mig hämtade hem en hund från ungern som INTE blev godkänd efter blodprovet utan fick nytt vaccin och vänta 120 dagar till. Han fick Rabisin.

Efter tredje rabisin sprutan så gick han igenom blodprovet och fick resa till sverige.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Nobivac Rabies och Rabisin är de rabiesvaccin som används mest i sverige men så vitt jag förstår det så räcker det från och med 2012 att hunden är grundvaccinerad mot rabies (oavsett vaccin, godkänt måste det vara förstås) för att resa inom EU. Man behöver alltså INTE ta ett blodprov efter 120 dagar och testa det mot antikroppar som man behövt göra fram tills dess.
Vissa hundar är sämre än andra att bilda antikroppar och ibland krävs det flera sprutor innan hunden bildar tillräckligt många så att provet godkänns. Det finns hundar som inte alls bildar tillräckligt med antikroppar och då tyvärr inte får resa (men det ändras ju vid årsskiftet.).
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

hur får dem det viruset? var nämligen meningen att hon skulle vara med mig på mitt jobb i turkiet.. en stor hästranch mitt i skogen.. så är inte ute bland gatuhundarna precis.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Myggor och fästingar är de som överför de infektionssjukdomar jag menar (Babesios, Ehrlichios, Borrelios, Leishmanios, Hjärtmask etc.) så en hästranch mitt i skogen skulle jag beteckna som högriskområde för både fästingar och mygg.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

ok det var lite synd :( vill så gärna ha med min hund.. Karantän behövs inte... Rabiesvaccinet räcker.. Men jag måste ta blodprov efter 90 dagar efter vaccineringen.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Well ... du har sjalv varit dar och vet bast sjalv vilken miljo det ar du tankt ta hunden till och hur alvarlig risken for fasting sjukdommar ar tillexempel. (Jag har tillbringat mycket tid i mellan ostern och aldrig sett en fasting, hur det ar i Turkiet vet jag dock inte) Jag skulle nog prata med en veterinar pa platsen innan jag bestamde mig.
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Hm jag har jobbat där flertal gånger med hästarna och jag har inte sett några fästingar.. Dem har även en shäfer som bor i en hundgård på ranchen och han har aldrig varit sjuk. Sen brukar där vara mycket hundar som är med turisterna.. Men vill ju inte ta några risker.. Sen är tyvärr veterinären där värdelös.. Men ska ev. dit i vinter och då ska jag fråga-
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Kolla runt lite, jag vet att de manga locala veterinarer kan vara tamligen vardelosa, men ofta kan man hitta vettar fran Europa, USA, eller Australien atminstone i de storre staderna. Ring ambasad eller consulat och fraga, det ar det de ar till for.:laugh:
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Fästing sjukdommar finns ju även i sverige och det ger vi ju förebyggande medel för här hemma ! Och hjärtmask kan man ge förebyggande medel för, Som typ droncit el stronghold, Jag ger mina stronghold hela året , pga att jag ska flytta till södern senare ,Då har jag ju redan rutinen på det när jag kommer ner :-)
Det tar ju även loppor ,löss och en del mask , Vet ej hur det är med fästingar ,men mina har inte haft en enda på sig sen jag började med detta och jag har 6 hundar och en kisse

Tesora
 
Sv: resa med hund till ett land som inte är med i EU?

Det stora problemet är dock myggen. Även om man använder Scalibor-halsbandet (det enda som funkar mot sandmyggor) dygnet runt och inte släpper ut hunden vid skymning så ger det inte ett 100%-skydd mot Leishmanios (som är en sjukdom som inte går att bota och hunden förr eller senare dör utav). Tyvärr ser vi många, många fall med just Leishmanios här i Tyskland och alltid är det hundar som varit på semester med sina ägare runt medelhavet, ibland även de som haft Scalibor på sig elelr hundar som folk tagit med från utlandet.

I Turkiet finns även den bruna hundfästingen som förekommer ytterst sällan i Sverige (främst om den följt med någon resande från varmt land) och den överför till exempel Ehrlichia och Babesia.

Så jag kan bara säga igen att jag inte skulle utsätta min hund för den risken, för risken är hemskt stor och jag tycker inte det är värt det att ha hunden med sig i några månader omd en sen kommer tillbaka och har blivit inficerad med Leishmania...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 855
Senast: fixi
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 205
Senast: sjoberga
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 487
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 121
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp