Resa med förbjuden ras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 9 179
Sv: Resa med förbjuden ras

Man kan ju ta chansen att lämna bort hundarna under tiden och njuta av lite egen tid, om man nu ändå ska till ett land där ens hundar är förbjudna.

Nej, lämna bort dom vill jag inte :( I sådana fall stannar jag hellre hemma, jag är som sagt inte semestertypen. Vi får hitta ett land utan förbud helt enkelt :laugh:

Jag åker enbart på solsemestrar som kräver flygplansresor och liknande, så dom gånger jag åker på semester så tar jag inte med mig mina hundar - oavsett om dom skulle vara förbjudna i landet eller ej.

Jag tycker bara att poängen om blandraser vs BSL var lite kass, och det har inget med pengar att göra faktiskt. Mina är som sagt värda mycket pengar, men är inte mer tillåtna än TS blandis för det.

Jag tycker bara att poängen om blandraser vs BSL var lite kass, och det har inget med pengar att göra faktiskt. Mina är som sagt värda mycket pengar, men är inte mer tillåtna än TS blandis för det.

Och jag hade köpt den vovven (var jag som köpte henne från början, hon är sambons numera) oavsett om hon kostade 1000 kr eller 10.000 kronor. Hon är ju fortfarande samma individ oavsett vad det står för pris i annonsen :love:
Men jag är ganska så van vid att folk tror jag köper mina saker på grund av priset. Jag äger en blandrashund och min absoluta favoritras inom hästar är ridtravare. Jag hade haft både min hund och min häst (som nu gått bort) oavsett hur mycket pengar jag hade/har på kontot.

Men sen är jag ju som jag är också :angel:

Hej
Lite info om rasen
Anatolisk herdehund är ett samlingsnamn på de olika anatoliska raserna och/eller en korsning mellan dem.
Det finns Kangal = Karabash, Akbash, Turkisk Mastiff och ytterligare en som jag aldrig kommer ihåg vad den heter.
Men eftersom Turkiets kennelklubb ännu inte är godkänd av FCI får de inte kallas för respektive namn utan får samlingsnamnet Anatolisk herdehund.
Det har gjort att oseriösa uppfödare (enligt mitt tycke) avlar på en blandning av dessa raser,
Dock ska man veta att Turkarna själva är otroligt stolta över sina Karabasher som de anser vara en nationalsymbol.

Mvh Stolt ägare till 5 st Kangaler

Hej Igen

Nu kom jag på vad den sista herdehundrasen heter turkisk Karshund var det.

Tack för din info! Jag har mer letat om temperament och psyke, men aldrig fått någon klarhet i de olika. Ringde kvinnan som äger föräldrarna och han är Kangal. Var skönt att få det utrett :D

Hej

Jag är ledsen att göra dig besviken, men gå in på rasstandaren för en äkta Sivas kangal så kan du se att han inte är det, då de alltid ska ha en markerad svart mask i ansiktet.
Han är nog en anatol däremot, det ser ut att vara mycket mastiff i honom och det stämmer med färgen också,

Mvh Huliganernas Matte

Hej

Jag är ledsen att göra dig besviken, men gå in på rasstandaren för en äkta Sivas kangal så kan du se att han inte är det, då de alltid ska ha en markerad svart mask i ansiktet.
Han är nog en anatol däremot, det ser ut att vara mycket mastiff i honom och det stämmer med färgen också,

Mvh Huliganernas Matte

Han har ju svart mask?

Titta på bilden som jag har som profilbild, så ska de se ut. De ska dessutom vara torra i ansiktet det är inte den hanen som du visade bild på.

Titta på bilden som jag har som profilbild, så ska de se ut. De ska dessutom vara torra i ansiktet det är inte den hanen som du visade bild på.

Jag vill ha lite mer än så att stå på innan jag ifrågasätter pappans ägare.

Hej

Så här är standarden enligt turkarna själva,

" Pale grey, pale yellow, pale brown coat colours can be seen. White colour markings can only be accepted on feet, up to the knees, and on chest. Characteristic black mask and ears. Other than these markings, solid overall coat colour is required "

Sen kan jag bara Hålla med Susanne Edlund om den här texten som jag citerar från hennes hemsida.

" En del "Anatoliska" herdehundar kan kanske misstas för Kangalhundar vid en första anblick då uppfödarna av Anatolisk herdehund gärna vill och använder Kangalhundar i sin avel av många uppenbara själ"

" En del "Anatoliska" herdehundar kan kanske misstas för Kangalhundar vid en första anblick då uppfödarna av Anatolisk herdehund gärna vill och använder Kangalhundar i sin avel av många uppenbara själ"

Fast hunden vi har är ett sk "misstag", alltså aveln var inte planerad. Jag har oerhört svårt att tänka mig att uppfödaren skulle ljuga ihop att han är en annan ras, då hon inte håller på med avel på anatoliska herdehundar och inte skulle tjäna särskilt mycket på att slänga ihop en historia om vad han är för ras. Nu känner jag inte henne himlarns väl och man kan inte lite till 100% på andra människor, men jag har svårt att tänka mig det från henne. Dock kan ju uppfödaren själv vara felinformerad, men jag får känslan av att hon har koll på sitt :) Mig spelar det egentligen ingen roll, hunden är den hon är och ska inte användas i avel. Vi tar inte med henne dit Kangal är förbjudet helt enkelt eftersom det känns som en onödig risk :)

Dock ska man veta att Turkarna själva är otroligt stolta över sina Karabasher som de anser vara en nationalsymbol.

Mvh Stolt ägare till 5 st Kangaler

Ursäkta knapplånet, men jag är nyfiken på dina hundar! Kan du beskriva dem lite ur din synvinkel? Vem tycker du ska äga en sådan hund? Jag är absolut inte kritisk, tvärtom!! Väldigt vackra hundar men okända för mig.

Vad är motivationen till att kengaler är förbjudna? Vet INGET om dom men de ser mysiga ut... (gör ju ortjava oxå men men...)

Vad är motivationen till att kengaler är förbjudna? Vet INGET om dom men de ser mysiga ut... (gör ju ortjava oxå men men...)

Dom kan liksom alla andra raser bli farliga i fel människas händer. Dom har något skarpare psyke och kräver lite mer av sin ägare (oftast)

Ingen aning det får någon annan svara på. Men det är nog någon form av "anatolisk herdehund" eller blandraser med stort inslag av AH.

Ingen aning det får någon annan svara på. Men det är nog någon form av "anatolisk herdehund" eller blandraser med stort inslag av AH.

Hoppas Pali dyker upp och kikar lite :D Är så nyfiken, för sådär såg hundens pappa INTE ut. (Som ni kanske ser på bilden)
Han är mindre, har en annan päls och inte samma "hållning" eller vad man ska säga. Men jag har ändå så svårt att tänka mig uppfödaren ljuga :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 519
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 692
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 125
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka