Repgrimmans användning?

Sv: Repgrimmans användning?

Självklart, knutarna sitter där för att trycka på nervpunkter och skapar därigenom obehag. Jag har ridit många hästar i vanlig grimma med grimskaft, t o m min 8-årige nybörjare till systerson klarar av att styra en shettis med bara lädergrimma och grimskaft. Flytta knutarna och du får inte samma inverkan, så har du skenbar kontroll över hästen genom obehag så har du ingen kontroll med vanlig grimma. :grin: Jag behöver inga repgrimmor för att rida mina hästar i snöstorm, barbacka om natten eller för att driva kor. :idea:
 
Sv: Repgrimmans användning?

Du verkar väldigt betämd i dina åsikter, men jag är osäker på om använt repgrimma i någon större utsträckning själv efterson dina inlägg mest går ut på att var nedlåtande mot dem som föredrar den framför träns eller kanske en vanlig grimma.

Är säker på att du har bett i munnen på dina hästar när du rider för att få mer exakta och distinkta signaler i olika riktningar än vad du får om du till exempel sitter på hoppträning i med grimma och grimskaft på hästen. På samma sätt tar jag på repgrimman när mina hästar ska dressyras utan mig på ryggen. Tränar sidvärtsrörelser, röstkommando, diverse longeringsövningar, och smidighets/strechrörelser osv i repgrimman. En vanlig grimma känns då ungefär som att försöka trä på tråd på en nål med grillvantarna på, alltså väldigt klumpigt. Det är inte alls alla som överhuvudtaget gör sånt utan gör allt med ryttare på och då behöver man förstås kanske ingen utrustning för det ändamålet heller. :idea: Använder en helt vanlig grimma till och från hagen och andra vardagssitationer.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Prata vi om ridning nu?
många repgrimmeanvändare använder även skarpa saker uppsuttet- hack o stång.

själv använder jag tränsbett- för att kunna vara mer exakt-tydlig o den kan från början börja arbeta o får ett litet stöd av mig.
Att ge hästen stöd i grimma- hela huvudet eller bettlöst så funkar det inte.

Du kan omöjligt få hästens bakhovar att trampa på mot en grimma.

Om man bara vill lulla så kan man rida med grimma. Rider så till hagen när det är mkt snö- på täcket då.

att träna pudeldressyr från marken- ja då funkar repgrimman fint, men målet torde vara med lös häst o använda kropp o röst. Eller?
Nu har jag inget behov av det, då mina hästar funkar bra o följer mig lösa.

Men om hästen har stått på box länge kan repgrimma eller träns vara mer eller mindre nödvändigt- för att den inte vet sitt eget bästa o måste hålla sig i schack.
Ja folk tror att jag har NH-tränat eller att hästarna är exceptionellt snälla. Men de som kan häst vet att det bara ligger vanlig vettig hästhantering bakom.

Hanterar man kusen på ett vettigt sätt dagligen, så behöver man inte drilla dem- korrigera.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad har hänt som fått dig så otroligt anti mot allt som på nåt vis kan kopplas ihop med NH? Nåt hemskt måste det ju vara. :confused: Du (och några med dig) har ju mer eller mindre inlett ett personligt korståg.

Vad gäller repgrimma så kan den ju inte vara obekväm om inte hästen drar- den är lätt, luftig och hänger ganska löst mm.

Och OM nu hästen skulle ge sig den på att försöka dra sig loss- är det inte bra om grimman ger "den lilla svaga" människa ett litet övertag?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Lika mkt korståg som alla som är för den o påstår att den är 1000ggr snällare än vanlig grimma osv osv. Att allt annat är dåligt, skarpt o elakt. propaganda.

Man måste ha klart för sig VARFÖR den är så "BRA".

O jo. folk binder sina hästar i dem o har dem även på i hagen med den långa flärpen hängandes o hästarna kliver på dem.

Jag ¨förstår inte varför slutmålet med denna form av träning inte innebär att man ska få hästens kontakt utan den. O jo- många skriver att de har bara rep om halsen sen mm mm o sen är den på likförbaskat- alltid.
 
Sv: Repgrimmans användning?

O jo. folk binder sina hästar i dem o har dem även på i hagen med den långa flärpen hängandes o hästarna kliver på dem.
QUOTE]

Oj :eek: Jag har, som tur är, aldrig sett nåt sånt urkorkat beteende. Om detta förekommer, hoppas jag det är extremt sällsynt!

Men det är ju faktiskt den enskilda användaren som inte har tillräcklig kunskap. Grimman kan ju, rätt använd, vara bra ändå, eller hur?

Det finns tyvärr många hjälpmedel som används fel och ibland på ett fullständigt brutalt sätt (spö, sporrar, bett, graman, halsförlängare osv.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Du erkar ha ett NH-tänk i alla fall, kalla det vad du vill. Det är ju det som är vettig hästhantering om man frågar mig, behöver ju inte innebära några speciella övningar eller viftande rep, utan tydligt kroppspråk och konsekvent i sitt handlande på ett sätt som även unga oerfarna hästar förstår.

Jag använder det ofta när jag jobbar med att lösgöra bogar osv genom öppnor och lite vändningar på bakdelen på till exempel femåriga lilla hästen på ett sätt som vi ännu inte kommit till uppsuttet.

Sen vad repgrimmeanvändare använder uppsuttet varierar nog lika mycket som bland dem som använder lädergrimmor. Brukar också sitta upp och rida i grimma ibland (dock inte på bakrädda unghästen). Tycker inte man måste göra på ett eller annat sätt, alla sätt är bra om man är konsekvent. Men på mitt sätt är repgrimman jättebra vid tex longering då jag vill spara på munnarna. Man kan skicka signaler på löst rep som ger till exempel lite ställning och lite låg och lång form när man joggar dem på volt. :)

Någon annan som är van vid annan typ av utrustning åstadkommer nog samma sak med det de använder. Det är som med barnuppfostran, alla gör på olika sätt och tycker sitt är bäst, just för att man tycker att sina egna barn/hästar är de snällaste och finaste :D
 
Sv: Repgrimmans användning?

Har ströläst i tråden...

Repgrimman är till för kommunikation. Den är skarpare än en vanlig grimma ja, men det ger också att den inte är lika luddig.
Grimman är ej till för att skapa obehag.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Prata vi om ridning nu?
många repgrimmeanvändare använder även skarpa saker uppsuttet- hack o stång.

själv använder jag tränsbett- för att kunna vara mer exakt-tydlig o den kan från början börja arbeta o får ett litet stöd av mig.
Att ge hästen stöd i grimma- hela huvudet eller bettlöst så funkar det inte.

Du kan omöjligt få hästens bakhovar att trampa på mot en grimma.

Om man bara vill lulla så kan man rida med grimma. Rider så till hagen när det är mkt snö- på täcket då.

att träna pudeldressyr från marken- ja då funkar repgrimman fint, men målet torde vara med lös häst o använda kropp o röst. Eller?
Nu har jag inget behov av det, då mina hästar funkar bra o följer mig lösa.

Men om hästen har stått på box länge kan repgrimma eller träns vara mer eller mindre nödvändigt- för att den inte vet sitt eget bästa o måste hålla sig i schack.
Ja folk tror att jag har NH-tränat eller att hästarna är exceptionellt snälla. Men de som kan häst vet att det bara ligger vanlig vettig hästhantering bakom.

Hanterar man kusen på ett vettigt sätt dagligen, så behöver man inte drilla dem- korrigera.


Usch vad trött jag blir på okunskap och fördomar, att rida och träna sin häst med repgrimma (naturligt hackamore) är en ridkonst i sig, med egen historia (The vaqueros way) som, "hemska tanke", även sammanstrålar med dressyrens historia......

Läs mer om det här
http://www.modernvaquero.com/Vaquero_History.html

.....och här pratar vi inte om att "bara lulla omkring" hoppas jag du förstår, bara ett annat sätt att träna/tänka där hästen helt enkelt inte behöver "ryttarens hand" att "trampa" på emot.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Det jag inte förstår är hur man ska kunna få en följsam och avslappnad korrekt arbetande häst genom spänningar, dvs att du håller emot i munnen.

"få hästens bakhovar att trampa mot en grimma"

Eftersom du är så extremt anti alla "alternativa" metoder vore det inte snällare mot dig själv att bara läsa sånna trådar så du slipper denna vånda.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Hatten av för ditt förra inlägg!:bow:

Till alla: Jag förstår inte poängen med att hacka på axel. Han framför bara sin åsikt, precis som alla andra här.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad är det för mening med att dumförklara allt som är annorlunda?
Och allt som liknar det minsta lilla?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Dumförklara är väl ändå att ta i? Småsarkastisk underton skulle jag kalla det. Och de flesta som argumenterar för "alternativa" metoder (jag är en av dem) brukar väl i sådant fall "dumförklara" de som är mer traditionella, om man nu kan kalla det så. Det här är inte en one-way-thing:)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Det jag inte förstår är hur man ska kunna få en följsam och avslappnad korrekt arbetande häst genom spänningar, dvs att du håller emot i munnen.

"få hästens bakhovar att trampa mot en grimma"

Eftersom du är så extremt anti alla "alternativa" metoder vore det inte snällare mot dig själv att bara läsa sånna trådar så du slipper denna vånda.
Om du tror att man håller emot i munnen så är det nog bättre med bettlöst:bow:
Synd bara att man då inte kan eller vill träna upp sitt finlir med fingrarna, vilket är ett måste med bett, hack o än mer med stång- timing.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Japp! Enligt mig är det viktigaste när man hanterar hästar känsla. Vissa hästar fungerar super med repgrimma och NH-tänk, andra gör det inte. Man ska inte fanatiskt hålla sig till en metod och tro att den fungerar på alla hästar. Då massakrerar man bara individualismen hos hästarna! :D
 
Sv: Repgrimmans användning?

Tackar ödmjukast! Det är ju att alla hästar är individer som gör att man älskar att hålla på med dem!:bump:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp