Repgrimmans användning?

Sv: Repgrimmans användning?

Vad är det som gör att trycket över nosryggen blir annorlunda mellan de olika grimmorna?

Men även om hästen tjänar på att flytta sig (obehaget försvinner), så är det väl ännu bättre att göra det helt positivt utan obehag alls? Nu vet jag inte i vilken utrsäckning det funkar på hästar dock.

Hur får du en 500 kg häst att flytta på sig? Utan att röra vid den? Om den inte vill?

En ledarhäst/häst högre i rang som blir utmanad på detta sätt, en utmaning är det (se nedan förklaring) så skulle den först försöka flytta hästen utan att röra vid den, om inte det går, så flyttar den fysiskt på den utmanande hästen.
Men i samma stund den får den reaktion den önskar, så kommer den att sluta flytta på den andra hästen. Dvs om det är en bra ledare/högre i rang. Är den dålig kommer dne att förtsätta, och den kommer bli en översittare.



En häst som utmanar dig är inte kaxig, den är inte upprorisk, den är inte elak... den gör sitt jobb, den kontrollerar dig, att du är med.

En häst som följer en ledare, måste vara säker på att ledaren den följer, kan sin sak, och vet vad den gör!
Därför krävs det ständiga kontroller av ledaren.


Även ridskolehästen, privathästen, skogsmullen, tävlingshästen och brukshästen gör dessa kontroller med sina människor. Ju bättre kommunikation och samspel vi har med hästen, desto mer subtila (diskreta) blir testerna.
Hästen testar människan för att kunna se, är du med idag? För om människan Inte är med, så skulle det kunna innebära att den inte ser tigrarna, lejonen, vargarna och andra rovdjur. Inte för att de finns idag i vårt hästsamhälle, men för att de en gång i tiden var en del av hästens liv, att se upp för faror.

Hästen har varit tamdjur hos oss länge, men dess naturliga instinkt har inte försvunnit. Släpp ut en häst och den kommer klara sig. Den behöver inte gå en vildmarksskola. Den kan allt.

Den naturliga instinkten är det som gör att hästen kontrollerar oss regelbundet. För om den ska lita på oss, måste den veta att vi har kontrollen över situationen, har vi det inte, måste den själv vara medveten om det, och själv ta ansvaret att vara ledaren.


Alla behöver inte vara ledare över sin häst, man är det man vill vara.
En besvärlig häst kräver en mentalt starkare människa än en sk "snäll" häst.
Vissa hästar krävs det så mkt mer av för att man skall bli dess ledare och alla vill inte lägga ner den tiden. Att ha en Bra kommunikation, och vara en ledare för sin häst, är i stort sett lika mycket jobb som en elitryttare måste lägga ner på sin häst för att nå sitt mål inom sin gren.
Alla vill inte lägga ner den tidne på sin hästs hantering.
Men man behöver inte bli ledare, det kan räcka med att vara "kompis", om man har en häst det funkar med.
 
Sv: Repgrimmans användning?

I mina ögon Är repgrimman mjukare, den stör inte så länge hästen inte själv sätter emot ett tryck.
Människan ska inte, om det inte finns en orsak, sötta ett tryck. Är hästen följsam så ska människan vara följsam.
En repgrimma ger inte, om den bara "är", någon tryck.

Precis som ett bett, eller din vikthjälp.


Som människa krävs det även att du brukar mer våld om hästen sätter emot i en vanlig grimma, jämfört med en repgrimma.
:)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag kan tänka mig att jämföra en repgrimma med en sele till en hund som drar. Om man nu använder sele till det. Jag vill itne jämföra med ett strypkoppel eftersom detta påverkar hundens andning såväl som kraft att dra om jag förstått det rätt.


Syftet med en repgrimma är att det du har nytta av med den, dvs att hästen inte blir lika stark om den drar om du har en häst som är besvärlig att leda förbi ett grönt fält, skall försvinna genom kommunikation och utveckling av sammarbete. Du och din häst ska skapa ett samförstånd och komma varandra närmare, så att hästen slutar dra ut dig som en vante på det gröna fältet, och då är repgrimman ett bra redskap. Tills dess att ni kommit varandra närmare.
Då finns det inte längre något behov av repgrimman och du kan, om du vill, plocka bort det och leda hästen i ett rep runt halsen.

Sedan Kan man fortsätta att använda repgrimman, det är upp till den som har den. Själv använder jag den för att jag gillar längden på leadropet och tyngden. Men eftersom jag har en nräa relation till hästen så har jag inte behovet av att den är tydligare än en vanlig grimma.


Jag brukar visa skillnaden mellan en vanlig grimma och en repgrimma på följande sätt till elever:

Jag ställer mig vid sidan av dom och ber dom luta sig mot min öppna handflata som jag lagt mot deras arm, precis under axeln. De kan lägga mycket tryck utan att jag har så stor kraft i att hålla bort dom.
Det är en vanlig grimma...

Sedan tar jag min tumme och sätter den med toppen in mot armen, så att tummen är horisontell och pekar mot armen. Jag ber dom igen att lägga vikt mot mig. Helt plötsligt har jag kraften att hålla bort dom, för de vill itne ha en tumme inpetandes i armen.
Det tar inte Ont, det är bara obekvämt och det är dom själva som lägegr dit trycket.
Detta är en repgrimma.




Ursäkta så många poster på en rad här. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Repgrimmans användning?

Som sagt igen, jag är inte insatt, det var bara en fundering då det var en annan tjej som i princip tyckte att repgrimman var skit i och med dens funktion. Det var det jag reagerade på eftersom att jag känner folk som är oerhört måna om vad för hjälpmedel de har på sina hästar, och de använder repgrimma.
När den sen jämfördes med ett finger i sidan så kanske hennes reaktion kunde stämma i alla fall.
Ett finger i sidan vill jag faktiskt inte riktigt tycka är helt okej. Måhända att det har bättre effekt än en hel hand, men en hel hand är mjukare och schysstare.
Jag har svårt för att se att ett djur kan se någon som arbetar efter obehag som en bra ledare. När jag tänker på en bra ledare så ser jag styrka och mod.


Och du kan nog få en häst att flytta på sig utan att röra den om du bara ger den tillräckligt med motivation till det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Repgrimmans användning?

Visst kan man använda en vanlig grimma, men den ligger inte så bra som en repgrimma.
Den vanliga grimman ger ett sämre tryck över nosryggen på hästen.
Vilket inte är bra för nosbenet.

Man använder en repgrimma i inlärning och ledarskap.
Den skall inte ge ett större obehag utan den ska Trycka på rätt punkter. Ungefär som ditt finger, fast du kan inte ha dina händer överallt, då är knuten bra som ett extra finger..

T ex för att flytta hästen i gången sätter du till ett finger istället för en hel hand för att fingret ger ett mindre tryck på en mindre yta och hästen flyttar då undan bättre, Det är också ett obehag, så fort hästen flyttar undan så ger du en eftergift obehaget släpper..
Faktiskt inget konstigt..

Repgrimman är tusen gånger snällare än ett träns som många måste leda sina hästar i.
:rofl::rofl:Vilket kvalificerat BS:mad:
 
Sv: Repgrimmans användning?

Men då kan man alltså se repgrimman som ett hjälpmedel i att bli av med oönskade beteenden, utan att den ger obehag och är mildare än en vanlig grimma i och med att eventuella ryck försvinner? Inte som en quickfix utan att man samtidigt arbetar bort problemen? Utan obehag utan bara starkare signaler? Och när man har lyckats med det kan repgrimman tas bort?

Så skulle jag se på det med en sele vid träning av att hunden inte ska dra. Bortsett från att selen inte skapar några förstärkta signaler till hunden, snarare får den ännu bättre förutsättningar att dra ;). Men den skapar heller inte någon skada på hunden under träningen vilket ett halsband lätt kan göra även om man inte korrigerar med det, men själva dragandet i halsbandet i sig skapar ju skador.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Alltså!
Jag blir helt stum o fascinerad över vilken syn ni har på hästar:confused::crazy:

B]Som människa krävs det även att du brukar mer våld om hästen sätter emot i en vanlig grimma, jämfört med en repgrimma.
[/B]

Jag kan tänka mig att jämföra en repgrimma med en sele till en hund som drar. Om man nu använder sele till det. Jag vill itne jämföra med ett strypkoppel eftersom detta påverkar hundens andning såväl som kraft att dra om jag förstått det rätt.
Här framställs repgrimman som ngt snällt- sele, när du i en annan tråd jämställde den med grimma med kedja:rofl:

Den är i samma klass som Millan använder ett tunnt rep som han sätter högt upp på hundens nacke- för att den är känslig o svag där. Repet får då en mkt skarpare effekt- vilket är syftet- på ej uppfostrade hundar. Korrigering.

En hund som korrigeras rätt o kvickt o inte tillåts DRA- får ingen andningspåverkan.

skillnaden är nu att en häst är ett flyktdjur o har en betydligt mkt större egen vikt att sätta emot.

Repgrimman kan oxå likställas med grimman för hund, även om den är mkt mer snäll- bred.
 
Senast ändrad:
Sv: Repgrimmans användning?

Ett finger i sidan, är inte menat att trycka in fingret i sidan, utan ett lätt tryck.
Hästar är av naturen mottrycks djur ocjh går emot trycket.'
Därför måste vi lära in omvänt.
Om du ser på en repgrimma rätt på satt sitter den högt upp på nosryggen.
Medan en vanlig grimma sitter längre ner mot den tunnare delen av nosryggen..det blir fel tryck.

Det handlar om precis som du är inne på att flytta hästen med så lite tryck som möjligt, att även kunna flytta den utan att röra den.
Vissa hästar funkar det ej på te x hästar som har ett starkt ledarskap och hästar som är invanda med ett hårt tryck från början.

Där får du börja med ett fysikt tryck, där inte menat ett hårt tryck.
Man kallar trycket för ett obehag, ett obehag kan vara en liten kittling i huden..
 
Sv: Repgrimmans användning?

Ett finger är som en repgrimma är, när den är som skarpast. Dvs om hästen försöker, tillexempel, promenera över dig. Då kan du motivera den hur mkt du vill med andra sätt, om den är påväg över dig så är den.


Alla hästar är inte lätthanterliga snälla små pållar.

Att skapa obekvämhet med en repgrimma gör du i de situationer du skulle få skapa obehag med en vanlig grimma. Och detta med mer våld med en vanlig grimma eftersom den inte förmedlar lika mycket signaler.


Om hästen däremot inte förstår, så är det inget finger i sidan, ingen kraft i repgrimman. Då är det meningen att du genom andra sätt att motivera hästen, ska kunna få den att flytta på sig.

Jag får intrycket av att du utgår ifrån att en repgrimma används på maxstyrka hela tiden?

Fingret i sidan är som bettet vid en förhållning. Medans alla de faser (signalnivåer innan) som finns innan och Ska användas innan är som vikt, röst, andning osv...
Du kan påverka en häst att göra en halt, en halvhalt eller liknande genom din andning, och du kan få den att röra sig åt ett håll genom din vikt. Om hästen inte lyssnar på några små signaler alls, så använder du dig av bettet.
Att använda en repgrimma är precis likadant.

Du ger först signaler som hästen bara ser men inte känner, sedan det den känner lite, tex att du gubngar på repet. Det skapar inte smärta eller obehag. Det är en rörelse. Skulle hästen dock få för sig att springa över dig, tex för att den har blivit felhanterad innan, så Finns möjligheten att bli fingret i sidan för att försvara dig. Då hjälper inte en vanlig grimma, ingen hand.

För att förklara närmare med bild:
Denna häst har en redan befintlig kommunikation med människan. En relation är redan skapad. I filmen används därför ingen repgrimma men vägen dit har varit med repgrimma.
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM&feature=channel_page
 
Sv: Repgrimmans användning?

Lilla Axel, jag visste du skulle dyka upp med dina beska kommentarer.
Som jag skrivit till dig förut så diskuterar jag inte med dig i forumet, eftersom jag finner dig otrevlig i dina kommentarer, mot de flesta..

Försök vara seriös någon gång och lyssna på andra när du inte är insatt, vilket du inte är i ..
 
Sv: Repgrimmans användning?

Alldeles korrekt.
En repgrimma anänds för att vara en quicjfix är en felaktigt använd repgrimma.


Jag är inte hundmänniska, eller jag har ingen utbildning på hund och hund hade vi när jag var liten. Så jag vet inte så mkt om selens effekt men det är nog som du säger att de får möjlighet att dra mer. :)


Men då kan man alltså se repgrimman som ett hjälpmedel i att bli av med oönskade beteenden, utan att den ger obehag och är mildare än en vanlig grimma i och med att eventuella ryck försvinner? Inte som en quickfix utan att man samtidigt arbetar bort problemen? Utan obehag utan bara starkare signaler? Och när man har lyckats med det kan repgrimman tas bort?

Så skulle jag se på det med en sele vid träning av att hunden inte ska dra. Bortsett från att selen inte skapar några förstärkta signaler till hunden, snarare får den ännu bättre förutsättningar att dra ;). Men den skapar heller inte någon skada på hunden under träningen vilket ett halsband lätt kan göra även om man inte korrigerar med det, men själva dragandet i halsbandet i sig skapar ju skador.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Läs din egen uppfattning av lädergrimman kontra repgrimman.
Det finns ingen sanning i endera.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Om man ser tillbaka i historien, så användes repgrimman istället för träns av den enkla anledningen att många vid 1800-talets slut var rätt obemedlade. Främst var det människor av mexikanskt ursprung som tillverkade dessa repgrimmor. En del riktigt vackra och av mjukt bredflätat/vävt bomullsmaterial, andra betydligt enklare och som liknar de repgrimmor som man kan köpa idag. Anledningen till att den uppfanns var antagligen inte för att det annars var så elakt att använda ett bett i hästens mun. Det är heller inte troligt att att det handlade om att finlira ledarskapssignaler via grimman, utan snarare att man tog till något som gjorde att man hade hästen under kontroll när man red.

/V
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad jag vet, och minns, så skrev jag att en kedja gör samma jobb. Inte att det var likställt med en repgrimma.

Och ja, en kedja är, som jag skrev, att föredra om personen i fråga inte vet vad den gör.


Nu axel har du så dålig attityd, så jag orkar inte svara mer på dina frågor, eller otrevliga kommentarer. :)

Kanske sen, om du lär dig vad "trevlig" är.

Jag önskar dig lycka till.

Alltså!
Jag blir helt stum o fascinerad över vilken syn ni har på hästar:confused::crazy:



Här framställs repgrimman som ngt snällt- sele, när du i en annan tråd jämställde den med grimma med kedja:rofl:

Den är i samma klass som Millan använder ett tunnt rep som han sätter högt upp på hundens nacke- för att den är känslig o svag där. Repet får då en mkt skarpare effekt- vilket är syftet- på ej uppfostrade hundar. Korrigering.

En hund som korrigeras rätt o kvickt o inte tillåts DRA- får ingen andningspåverkan.

skillnaden är nu att en häst är ett flyktdjur o har en betydligt mkt större egen vikt att sätta emot.

Repgrimman kan oxå likställas med grimman för hund, även om den är mkt mer snäll- bred.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vem avgör det du?

Det finns forskning på hur grimmor som legat mot nosryggen gjort skada på skelettet..
Läste om det i en gammal ridsport..för ett tag sedan..
Och för att man dragit i hästen..Men samma gäller naturligtvis en repgrimma som ligger för långt ner över nosen på hästen..
 
Sv: Repgrimmans användning?

Enligt vet. så är det större risk att hästen frivilligt kämpar emot och sliter och drar, och åsamkar större skada, med en vanlig grimma, jämfört med en repgrimma eftersom en vanlig grimma just är större, bredare och mjukare och därmed vänligare att lägga kraftigt tryck mot.

Med det sagt vill jag även poängtera för icke repgrimmskunniga, att man Inte skall binda fast eller lämna en häst ensam med en repgrimma!

För detta används en vanlig traditionell grimma!
 
Sv: Repgrimmans användning?

Enligt vet. så är det större risk att hästen frivilligt kämpar emot och sliter och drar, och åsamkar större skada, med en vanlig grimma, jämfört med en repgrimma eftersom en vanlig grimma just är större, bredare och mjukare och därmed vänligare att lägga kraftigt tryck mot.

Med det sagt vill jag även poängtera för icke repgrimmskunniga, att man Inte skall binda fast eller lämna en häst ensam med en repgrimma!

För detta används en vanlig traditionell grimma!
Vilken Vet. då:confused:
När sliter den o drar- frivilligt?
Ngt gör att den drar. Lädergrimman orsakar inga skador eftersom den går sönder- inte hästen.

Du har även skrivit att hästen inte har plats för ett bett i munnen. mkt märkligt- det påståendet oxå:crazy: Hur stark blir du med ett Hackamore i dina händer? Käkarna dras ihop.
Det är bara de som värvar kunder här, som blir så förnärmade när andra ifrågasätter deras påståenden. .
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag tänker/har tänkt precis i samma banor som du. Tills jag var på kurs och fick testa att använda repgrimma med tillhörande rep i bra kvalité. och jag säger bara JÄKLAR vad den förmedlade signalerna bra.

Vi fick hålla i grimman nackstycke och den andra personen stod en bit framför med hängande (men fritt från marken) rep på typ 2 meters avstånd och knackade löst på repet med pekfingret. Det kändes TYDLIGT i grimmans nackstycke.

Det var en aha-upplevelse. Pålle var oxå mycket nöjd med användningen under kursen då han vill ha tydliga restriktiv.



Själv har jag ingen repgrimma och har inga planer på att skaffa en om jag inte börjar träna aktivt för den tränaren jag hittat som har "normal" NH. Men tiden räcker inte till allt. Jag ägnar mig inte åt arbete från marken annat än när jag är ut o springer med pålle, då har jag honom helst helt lös eller i halsring. Utan föregående repgrimmeträning :p
 
Sv: Repgrimmans användning?

Ja, repgrimma är att föredra beroende på häst, syfte, situation och personen i andra änden av snöret.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp