Renras utan stamtavla?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 868
L

liljekonvall

Frågan kan låta konstig,men jag har en "bekant" som jag bara känner genom mailkontakt.Hon skrev i panik till mig idag och ville göra sig av med sin BC,då den inte funkar med hennes andra hund.Hon frågade om jag kände någon som kunde tänkas vilja ha den.Då hunden annars kommer avlivas så vill jag naturligtvis hjälpa till att hitta ett hem till honom, och mailade tillbaka med lite frågor.Bla frågade jag om hunden var renrasig och om den hade stamtavla.Svaret tillbaka blev att den var renrasig men inte hade stamtavla.Min fråga är då...Har inte alla renrashundar en stamtavla och vad är anledningen till att man inte har det,om den är renras?

Sv: Renras utan stamtavla?

Handlar det om en BC så kanske (förmodligen? ) föräldrarna inte klarat vallprovet, provet måste vara godkänt på BC för att kullen ska kunna registeras.

Det kan ju finnas massor av anledningar till att den är renrasig men oreggad, inga bra anledningar dock ;)

Hunden räknas som blandras.

Tack för ditt svar:)
Jag känner ju inte personen så väl,men vad jag har förstått så ägde hon mamman till denne hund,och jag kan nog tänka mig att hon inte vart i väg på vallprov med den.
Så en BC får ingen stamtavla bara för att den inte vart vallprov.Hade jag ingen aning om.Alltid lär man sig något:)

Jag tycker det är toppen att dom kraven finns fortfarande på BC, eftersom jag anser att man ska behålla den som välfungerande vallare.

:)

Jag håller med ,men hade ingen aning om att det var ett krav.
Fast just i detta fallet är det ju en nackdel,då den säkert vart lättare att ge bort om den haft stamtavla och meriter;)

Om ägaren inte meriterade mamman lär hon väl inte ha meriterat denna hunden heller.:confused:

Jag tycker det är toppen att dom kraven finns fortfarande på BC, eftersom jag anser att man ska behålla den som välfungerande vallare.
Men det måste ju gå att lösas på annat sätt. Tex att hundarna blir reggade och får sin stamtavla, men att det är avelsstopp på dem etc tills de själva visat att de kan prestera någonting.

Men det måste ju gå att lösas på annat sätt. Tex att hundarna blir reggade och får sin stamtavla, men att det är avelsstopp på dem etc tills de själva visat att de kan prestera någonting.

Nej, det funkar inte så på BC. Föräldrarna ska vara HD-röntgade och ha godkänt VP för att valparna ska registreras och en oreggad BC kan inte längre reggas in på egna meriter som tidigare.

Nej, det funkar inte så på BC. Föräldrarna ska vara HD-röntgade och ha godkänt VP för att valparna ska registreras och en oreggad BC kan inte längre reggas in på egna meriter som tidigare.

Så det har varit så att man har kunnat registrera dem i efterhand om de själva presterat något? När försvann detta?

Så det har varit så att man har kunnat registrera dem i efterhand om de själva presterat något? När försvann detta?
Nej, så har det aldrig varit i Sverige, det förekommer i länder där vallande BCs finns i ISDS (International Shep Dog Society) registret, där kan hundar ROM (Registerd On Merit)reggas, en mycket svår tävling, typ våra Internationals, där skall hunden vinna (komma först) i två tävlingar, med minst 25 startande, för två olika domare, dessutom skall hunden bedömas se ut som en BC av ytterligare två domare.

Vad gäller att valparna skulle få avelsspärr, så har ju föräldrarna redan det iom att de inte är godkända vallhundar.

mvh

Tillägg:
Före 1990 behövde föräldradjuren inte ha Godkänt Vallhundsprov, som det hette då, för att regga valpar.

mvh

Nej jag tycker faktiskt inte ens det om jag ska vara ärlig.

Uppfödaren vet om vad som krävs innan och har då ett val: Avla renrasigt och regga valparna i SKK eller avla ändå och inte regga valparna.

Önskar kanske att det vore flera sådana krav på arbetande raser

Uppfödaren vet om vad som krävs innan och har då ett val: Avla renrasigt och regga valparna i SKK eller avla ändå och inte regga valparna.

Jag med!!:bow:

Håller med!
Jag skulle vilja se det på alla raser som har en riktig ursprungsanvändning, alltså, att vallhundarna skulle vara tvugna att valla, att brukshundarna skulle vara tvungna att prestera något inom bruks och att jaktraserna skulle klara av att jaga. (Och när det gäller vinthundarna vill jag att de ska få iaf ett lopp på lure coursing godkänt. De jagar ju inte riktigt som "de andra".)

Ja, det har varit så tidigare att man kunnat regga in bc på egna meriter, men den möjligheten försvann iom att stamboken stängdes 1991. Detta innebär att man inte längre kan få en oregistrerad hund införd på egna meriter.

Infon är inhämtad från Svak och är säkerligen helt korrekt..

.. och kamphundarna skulle ha godkänt kamptest

Obs STORT skämt, inte allvarligt menat ;) :p ....

Nej, det funkar inte så på BC.
Jag vet också hur det funkar, jag håller bara inte med. Jag tycker att det skapar hundar som inte är reggade. Bättre då att kompromissa enligt mig.

Det är ju ingenting som säger att valpar efter en tik som inte klarat VP inte skulle bli fina vallhundar.

Det borde vara lite som med hästar i så fall. De som är helt godkända får gröna papper, de som är halvt godkända får grå, de som inte har någon stam alls får vita etc.

My mistake...

Ja, det har varit så tidigare att man kunnat regga in bc på egna meriter, men den möjligheten försvann iom att stamboken stängdes 1991. Detta innebär att man inte längre kan få en oregistrerad hund införd på egna meriter.

Infon är inhämtad från Svak och är säkerligen helt korrekt..

"* Sedan 1991 har border collien en stängd stambok. Detta innebär att man inte kan få en oregistrerad hund införd på egna meriter. Eftersom rasen har så pass stor avelsbas finns det inga skäl att tillåta sådan registrering – en aldrig så god vallhund med oklar bakgrund kan ha en förödande inverkar på aveln eftersom den inte ärver ner bara sina egna egenskaper utan även sina ”gömda” gener. Detta kallas fenotyp – hundens egna egenskaper, och genotyp – de egenskaper den ärver ner."
http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/Registrera.html

Fast tråden handlade ju om reggning av hundar vars föräldrar var reggade men saknade VP.

mvh

Senast ändrad:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 748
Senast: Saeta
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 041
Senast: Dandylinn
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 629
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V