Renovering - före- och efterbilder

Sv: Renovering - före- och efterbilder

*KL*

Ni i konserveringsnämnden, förespråkar ni dass ute på gården också, för att få det så tidstypiskt som möjligt? ;)

Jag tror att det är ett ytterst fåtal som förespråkar något sådant. Jag har faktiskt aldrig hört om någon sådan men det finns säkert. Däremot finns det rätt stora pengar att hämta in om man har äldre, tidstypiska husinredningar som man själv ska byta bort. Den som söker får en grej som passar in i husstilen som en smäck och den som säljer får cash istället för att grejerna slängs eller ruttnar bort. Win/win kan jag tycka.

Helt klart! Onödigt att slänga saker som är hela (eller charmigt slitna ;)). Jag renoverar ju nu och allt gås igenom noggrannt. Fönster och dörrar blir till mitt växthus t.ex. Vi hittade en gammal jojo med Coca-Cola på, riktigt gammal. Googlade lite och snabbt hittade jag en person som samlar på allt med Coca-Cola. Kanske blir den jätteglad över just detta? Likaså gamla tändsticksaskar, tapeter, 60-tals möbler... det finns ofta köpare till det mesta.

Så länge jag själv blir av med det jag inte alls vill ha, så spelar det ju ingen roll om sakerna slängs, går till second hand eller säljs. :) Att återanvända är ju många gånger att föredra ur miljösynpunkt, det är inte att gå baklänges i evolutionen och utvecklingen.

Jag tror att det är ett ytterst fåtal som förespråkar något sådant. Jag har faktiskt aldrig hört om någon sådan men det finns säkert. Däremot finns det rätt stora pengar att hämta in om man har äldre, tidstypiska husinredningar som man själv ska byta bort. Den som söker får en grej som passar in i husstilen som en smäck och den som säljer får cash istället för att grejerna slängs eller ruttnar bort. Win/win kan jag tycka.

Jag menade inte att vara elak eller nedlåtande på något vis, jag såg det lite lustiga i att renoveringstrådar på nätet, på vilket forum som än besöks brukar delas upp i två läger, ett som är för att bevara och ett som är för att kasta ut och modernisera anno pågående årtal. Jag framför mig ett par konservatister i ett lägenhetshus från förra seklets start som kämpar mot stambyten och för ett tidstypiskt utedass.

Det är absolut bra att hela och användbara saker som kasseras av en annan kan passas vidare till en ny användare som får sin stil och miljön slipper belastas med dubbel nyproduktion. Men ibland är saker bara utnötta och har förlorat sin funktion.

I helgen flyttar vi till nya stället :) så efterhand som vi blir färdiga kan jag också bidra med bilder :) vi ska renovera ALLT!

*knapplån*

Vi har byggt ett förråd i trädgården. Här är lite bilder (jag har ingen bra förebild utan det börjar först när baksidan är sanerad från eternit och isolering som kunde innehålla asbest).

tradgardsskjul004_52a717cf2a6b22211383ab45.jpg

Altandörren var igenspikad av tidigare husägare och fönstret var det enda gamla kvar i huset, alla andra hade de bytt. :confused:

tradgardsskjul001_52a718039606ee2a0137f49d.jpg

Betongplattan på plats och väggarna börjar resas. Det stora fönstret där det inte är någon fasad ska bort.

tradgardsskjul002_52a718042a6b22285277748d.jpg

Fasad uppe och ett dörrhål till en försenad altandörr är färdig bakom bänkskivan. Här väntar vi även på förrådsdörrarna.

tradgardsskjul003_52a71805e087c307e69915ad.jpg

Förrådsdörrar uppe, även altandörren. Det är lite målning kvar (allt som ni ser är brunt trä ska bli grått) och lite foder runt fönster och altandörr är på gång!

KL

Vi har blivit klara med, förutom TV-rummet, även vårt sovrum på övervåningen :)!

Sovrum före:

2013-09-15-1.jpg

Sovrum efter:

2013-11-25-002.jpg

2013-11-29-003.jpg

1a-adventmys-049.jpg

Våra nästa större projekt blir att sätta igång med min walk in-closet och mitt hundhus :D!

Sen håller vi på och småpillar lite här och var i de rum som inte ligger högst på prioriteringslistan (eller har störst behov av renovering) som typ att slänga ut stora, skrymmande garderober, möblera om, sätta upp lampor.

Och snart ska vi börja med helvetesjobbet att slipa och måla om trappan :p!

Efter ett år som trångbodd sambo med hans prylar från golv till tak, har jag nu återtagit mitt loft. Han och hans prylar är väck, och för att få ännu mer fri golvyta har jag satt upp vägghängda bokhyllor på den tidigare tomma gaveln. Hyllorna är gjorda av 200 år gamla golvbrädor, räddade från en timmerstuga på gården (som numera har fått rejäl takhöjd i halva huset, och ett sovloft istället för en klaustrofobisk övervåning).
Så här såg det ut när jag flyttade in:
IMG_1067.jpg
[/URL][/IMG]

Och såhär ser det ut nu:
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Ber om ursäkt för ommöbleringsstöket;) men här syns skrivbordshörnan också
1240521_10151935228613666_404101761_n.jpg

Det ska in en TV på väggen under hyllan till vänster i bild och en rejäl hörnsoffa med ryggen åt stocken som syns i vänsterkant. Så fort budgeten tillåter!

Det enda tråkiga är att hästen är lite inträngd nu...:(

(Edit: Ser det roliga sammanträffandet att katten mitt på golvet är utbytt mot Frodo. Precis så är det tyvärr, katten flyttade till grannen när Frodo flyttade in... Hon har det dock jättebra där även om jag saknar henne)

Senast ändrad:

Åh vad fint det blev! Rummet är väldigt likt mitt sovrum (och arbetsrum), och det är väl en Ikeasäng jag ser på bilden? Har haft ögonen på precis samma ;) eftersom den går in under snedtaket och har lådor under, samt är fin såklart!

KL

Sovrum före:

2013-09-15-1.jpg

Åh - arbetsledaren......vilken snygging....

Japp, Smalis är fin han! Och håller bra koll på oss ;)!

Åh vad fint det blev! Rummet är väldigt likt mitt sovrum (och arbetsrum), och det är väl en Ikeasäng jag ser på bilden? Har haft ögonen på precis samma ;) eftersom den går in under snedtaket och har lådor under, samt är fin såklart!

Tack :)! Japp, det är en Ikeasäng! Även nattuksborden och byråerna är därifrån med :).

*KL*

Ni i konserveringsnämnden, förespråkar ni dass ute på gården också, för att få det så tidstypiskt som möjligt? ;)

Visst tycker även jag att det är bra om man kan ta tillvara på så mycket som möjligt, men i ibland måste även det praktiska få gå före, det är en progress som funnits genom sekler och har gjort att vi i dag lever i ombonade hus och inte grottor eller under djurhudar.;)

:rofl: :up:

Vi renoverar för fullt här hemma, tills vi kom på att vi istället ska sälja och är just nu igång med köp av en gård som ska bli hästgård men som just nu kräver väldigt mycket renovering :)

Där vi bor nu:
Före
image_52ea373088e59d2a85e320ed.jpg

Efter:
image_52ea3a86ddf2b37bbc24ae49.jpg

Såg nu att de är olika sidor av huset men X)

Datarum under förvandling
image_52ea37322a6b224c7ff5ebfd.jpg

Senast ändrad:

Trappa under renovering
image_52ea3759ddf2b37b8cdb7f94.jpg

Jag är i full färd med övervåningen så trappan är egentligen för skitig att lägga ut på nätet men :p
image_52ea3a8f2a6b224d23391737.jpg

huset är från 1900 och tyvärr sönder renoverat innan vi började.... på sina stället har vi dragit bort 10 :o lager tapet!!! Galet!

Fasadbyte är gjort, och tapeter och golv bytt inne!
Delar av tapeterna satt uppe med häftstift :meh:

image_52ea40b82a6b2292516047eb.jpg

Har gjort mycket smidiga "billiga" lösningar på huset tillexempel är kaklet målat vitt
image_52ea40a188e59d6d884d5ce1.jpg

image_52ea4169e087c345070e923e.jpg

Tyvärr var jag dum nog och rensade min telefon och tänkte in på att spara bilder från renoveringen.... :(

ursäktar massuppdateringen :o

Nu har vi fått i ordning vårt nya sovrum så det är ganska färdigt. Lite småpill med färg, lister och räta upp alla garderobsdörrar så de är spikraka kvar. En sänglampa och gardiner ska upp också. :)

Här är fotat i dörröppningen in till vardagsrummet, som ni ser har det stått en garderob mitt i vardagsrummet som lite avgränsare men det har inte gått att stänga för in till rummet intill så vi har ändrat lite. :)
vardagsrum002_5159d9b5e087c31af74ddf67.jpg

Det hade suttit gulmålade vävtapeter och under den satt en brun tapet... :crazy:
renovering001_517aca24ddf2b372f6ff7698.jpg

gammaltapet_517c30cd9606ee3309ea89db.jpg

Garderoben borta och en ny vägg är på väg upp.
rumfyra001_52ea4659ddf2b361822f5fd9.jpg

rumfyra006_52ea465de087c35aae6ff0d0.jpg

De två fönster längst in samt altandörren är borttagna (bakom den väggen som blev helt igensatt är vår trädgårdsförråd jag visade tidigare) och en ny altandörr är uppe på andra väggen istället.
rumfyra005_52ea465de087c35a8f39a034.jpg

rumfyra004_52ea465ce087c35b0fab443c.jpg

Elfa-garderob på väg upp, fyra meter totalt!

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka