Renovering - före- och efterbilder

Sv: Renovering - före- och efterbilder

Nje, för rätt pengar är allt till salu, vi kan bli rätt trötta på huset ibland. Just nu känns det extra motigt, då hästarna inte går här längre… En avlivades i onsdags och den andra bor i grannens fina stall… Så det känns lite meningslöst just nu.

Inte speciellt långt då :)

Hade sambon flyttat ner, så hade ett hus som ert varit perfekt för oss. Det har det jag söker efter. Det är så charmigt med gamla hus, kanske inte allt;) Men själen finns, som inte finns i nya hus! Ni har ett toppenfint hus!:)

Lite bilder från oss

Snart börjar etapp två, dränering och källarrenovering.

hall2_62237561.jpg

hallen_62237756.jpg

trappan-4_60879030.jpg

trappan3_60879002.jpg

trappan_60879061.jpg

trappan-2_60879116.jpg

p1030991_63851998.jpg

p1030993_63852227.jpg

p1040896_63822797.jpg

p1040774_58365348.jpg

p1040603_63859217.jpg

p1040905_63999280.jpg

Jättefint alltihopa!

Men har en fråga, är det godkänt att ha duschen så nära fönstret? Är det inte risk för fukt?
Frågar för att vi samma planlösning i vårat badrum med ett dubbelt fönster så vi vet inte riktigt hur vi ska göra där.

kl
Jag har inte så mycket att visa. Är ordningsfreak och hatar allt vad renoveringskaos heter, grejer överallt, hantverkare som inte kommer när de ska, som inte gör det de ska osv. Vi hade turen att hitta ett nyrenoverat, underbart hus som passar och perfekt.

Ett par saker har vi dock gjort bla bytt ytterdörr, fönster och "trapp"
Alla fönster i huset är sen tidigare klimatsmarta treglas och nu även detta :)

Före, orginal sen huset byggdes

Nya dörren och fönstret på plats

efter målning, sitter lite tejp kvar här

händig man bilar bort den fula trappen

och bygger en ny som ska laseras nästa år

Jättefint blev det!
Bara en fundering, varför vände ni inte så ni fick en högerhängd dörr? Det blir ju lite bakvänt egentligen när ni alltid kommer från vänster håll, en vänsterhängd dörr som ni har passar ju egentligen bäst om man kommer från högra sidan av huset.

Jag förstår hur du tänker, och håller delvis med, men med tanke på hur trappan/”avsatsen” är utformad tycker jag det där känns naturligast. Hela grejen med ringklocka, lampa och så, kanske en kruka med en fin blomma, då kan man ju inte slå upp en dörr där! :idea:

Eftersom vi hade behövt flytta hela trappen åt andra hållet, hade sett jättelustigt ut med tanke på fönstret + det zews skriver. Tanken är att man ska kunna ställa ifrån sig väska/kassar där och det blir lite dumt att ställa upp dörren mittför. Det är byggt för vänsterhängd dörr och det stör oss inte det minsta.

Senast ändrad:

Oj, det var en billig trasmatta jag hittade på Karlsson här i stan :D
Ville ha en färgklick på golvet :)

Jättefint alltihopa!

Men har en fråga, är det godkänt att ha duschen så nära fönstret? Är det inte risk för fukt?
Frågar för att vi samma planlösning i vårat badrum med ett dubbelt fönster så vi vet inte riktigt hur vi ska göra där.

Tack!

Vi har en duschhörna med vikväggar som fäster i glasbetongväggen och i väggen på långsidan, duschen står alltså snett mot fönstret så det kommer inget vatten på fönstret. Blev en helt ok lösning för att rädda fönstret.

Vi köpte för 1,5 år sedan en lägenhet i ett femtiotalshus som varit hyresrätt i allmännyttan i 60 år, och såg ut precis som man kan förvänta sig efter det. Den har vi renoverat. Jag har dåligt med före- och efterbilder men jag kan bjuda på en glimt av det nygjorda köket mot för vad vi hade att utgå ifrån.

bild2_525934379606ee061dfa2475.jpg

bild4_525934419606ee1e296e65f5.jpg

Som ni ser så har vi delvis valt att riva ut det gamla köket och modernisera men ändå försökt behålla ledorden funkis och retro. Vi har behållit överskåp och högskåp och bara målat om dem. Vi är supernöjda.

Finner ni de sneda skåpen med dragluckor praktiska? De är väl inte så djupa?
Jag har nämligen 50-tals kök i torpet men det får nog försvinna helt, annars är det omöjligt att lösa någon slags förvaring. Det går ju inte in t.ex. talrikar i de skåpen jag har iaf. Platsbyggt med en mindre genialisk lösning i hörnet... :p Blev så fint hos er tyckte jag med vitmålat. :)

Vad fint ert kök blev! Ni har verkligen lyckats jättebra med att bevara känslan i köket efter er renovering! :love:

Vi har tallrikar i det bortre snedskåpet. Jag tror det är fem hyllplan i det skåpet och vi har tallrikar/uppläggningsfat på de översta tre. Skåpen sväljer massor med saker. Jag tycker de är jättepraktiska. Tack vare att de är sneda går de längre ned så vi har mindre avstånd mellan under- och överskåp än i ett modernt kök.

Om du river ut dina skåp och de är i okej skick så lägg ut dem på Blocket. Det är stor efterfrågan. Vi försökte sälja diskbänken men fick bara svar från folk som ville ha våra skåp.

Åh vad fint! Och vad roligt att se att ni behöll orginalstommarna! Det är så sorgligt när folk river ut finfina massiva kök och ersätter med spånskivestommar med en tiondels livslängd. Detta passar ju perfekt ihop med det nya också :)

Jag vill fortfarande veta hur du tycker vi skulle gjort om vårt, enligt dig, trånga kök...

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka