Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu var det TS som jiddrade om att lämna tillbaka ponnyn, säljaren skulle ta tillbaka den och stå för alla undersökningar och sedan sälja den igen. Det var inte TS problem. Så funkar det inte.
Jag är fullt medveten om att man ska kontakta säljaren så fort problemet uppkommer, vilket ju också har gjorts. Så i den bemärkelsen är reklamationen redan gjorts. Men TS verkar ha uppfattningen att det bara är att lämna tillbaka hästen och det är det INTE.
Fast utan att veta vad som är fel kan du inte reklamera.
En fråga dock, skulle du sälja denna ponny som "barnvänlig", "lugn och trygg"?
Det handlar om att man som säljare inte ska ge utfästelser på hästens kvaliteter/egenskaper som inte stämmer överens med verkligheten, gör man så har man garanterat reklamationer på sig när köparen kommer hem med hästen och det uppdagas att varan inte stämmer överens med vad som avtalats/utlovats...
Hon har ju reklamerat och det är ingen som sagt ngt annat heller, men hon vill ju inte ens utreda vad som är problemet och det är det alla vänder sig emot! Man kan ju inte bara köpa en ponny och sen ångra sig efter ett par dar och lämna tillbaka den för ett påhittat fel.
Jag tog det som exempel, men jag tycker det är klart skumt när köparen ramlar av och genast skyller på hästen men inte vill ta reda på orsaken. Jag har alltid fått lära mig att i första hand leta fel hos mig när det blir fel med hästar och att i andra hand utreda vad som är fel med hästen, men TS väljer istället att genast anklaga säljaren för att vara oärlig.
Du tycker alltså att det är helt ok att lämna tillbaka en häst efter fem dagar men inte vilja ta reda på vad som gått fel?
Och jag tycker att det är klart skumt när ponnyn slänger av köparen och verkar mer eller mindre panikslagen, när den enligt utsago ska vara trygg och lugn i all ridning och hantering...
Hade inte ponnyn provridits med framgång och gått igenom en besiktning utan problem med köpare närvarande hade jag kanske varit mer benägen att tro att ponnyn inte fungerade bra innan försäljning, det händer att man blir lurad men de två andra alternativen är mer sannolika.
Du får väl läsa om tråden några gånger till? Köparen har ju funderat om ponnyn varit drogad och det framgår klart och tydligt att såväl besiktning som provridning gått UA, att hästen sedan enligt köparen inte går att rida men hon inte vill ta reda på vad som är fel gör att jag ifrågasätter det hela.
Ditt tjat om att hästen inte är vad den såldes som gäller ju inte om den har felaktig utrustning, har ont eller problem med omställningen, det är en levande varelse och det finns ingen häst som säljs under garantin att det bara är att slänga upp vad som helst, rida hur som helst och den är helt "död" vad som än händer. Tror man något sånt ska man öht inte hålla på med levande varelser.
Jag hade tagit hem ponnyn direkt från en så oseriös köpare, efter ny veterinärbesiktning, jag skulle aldrig vilja sälja en häst till någon som inte vill utreda ett fel!
Har inte sagt något om garanti. Jag skrev sannolikt och troligt.
Det finns ingen garanti när det gäller levande varelser.