råd vid Reklamation av häst?

Sv: råd vid Reklamation av häst?

Mitt råd är att du tar kontakt med säljaren på en gång, både muntligen OCH skriftligen där du begär att köpet ska gå tillbaka samt beskriver problemet. Krånglar säljaren, ta kontakt med advokat för rådgivning.

Obs! Jag avråder starkt från att ge dig in i en rättslig process det kan kosta dig mycket stora pengar. Man kan bli förvånad över hur laglig rätt ibland skiljer sig väldigt mycket från det som vanliga dödliga förknippar med rättvisa.

Jag har själv varit inblandad i en hästtvist, där advokaten rådda mig att bestrida köpet för "det var ett solklart fall" - jag kan säga att den enda som blev rik på den tvisten det var advokaten. Så var försiktig!

Håller med helt på det där. Har också erfarenheter av hästtvist. Och som sagt, det är bara advokaten som blir rik på det där, även att jag fick rätt i det hela. Men detta var mot en privatperson som inte hade några tillgångar alls. Bättre om det varit en näringsidkare.

Hur har det gått för dig? Har ni röntgat ryggen?

Om du tänker dig att reklamera, gör det omgående på alla kontaktmöjligheter du har till säljaren. Dvs telefon, brev (rekommenderat) och mejl. Ta kontakt med någon jurist/advokat och rådfråga denne.

Ryggen är röntgad vid köp.

Varit på återbesök. Jag är inte helt säker på hur bra eller dåligt det är nu men hoppas på att det bara är en ryggsträckning och inte mer, försöker lita på min veterinär. Jobbar på att formulera ihop mig rätt till försäljaren även om jag inte satsar på reklamation nu, min veterinär rekommenderade att i stort sett bara berätta hur det ligger till, då vi hoppas på att det bara är en rejäl muckelsträckning i ryggen fortfarande, men eftersom jag inte ska rida på hästen enligt planen på en månad så till så är det svårt att veta om det är något mer bakomliggande.
Tyvärr så får jag panik ibland när jag pratar på telefon så att ringa är inte helt bra då jag ibland formulerar mig felaktigt.

Visade hästen på töm för min veterinär och då ville han se henne framåt i trav och galopp i stort sett bara och då gick hon jätte fint! Hon har svårt att gå i ena varvet, men han tror det är för att hon är svag åt det hållet och att sträckningen sitter så till. Jag tog då upp att hon inte går så här hemma, men hemma har jag ju heller inte fått trava särskilt mycket och ingen galopp alls. Så visade hästen i skritt, vilket hon nu utförde utan klagomål ens ifrån hypokondtiker-matte.
Min veterinär tror därför att hon protesterar vid skritt arbetet även på töm för flera anledningar; 1. det gör fortfarande ont att jobba långsamt utav sträckningen, det blir mer samling än vad hon klarar av att gå långsamt, 2. hon är väldigt otålig och tycker det är tråkigt och jobbigt att gå långsamt/ovana med den typen utav arbete och 3. hon är lätt stressad och när det tar emot att utföra det så hetsar hon upp sig. Så jag får ändra på skolningen och veterinären rekommerade att jag i stort inte alls skrittar på töm. Det sista gör mig dock lite nervös, jag gillar inte att undvika problem, att bara gå rent i skritt ska inte vara så svårt väll... :S

Gladare är iallafall att min veterinär under första besöket var ifrågasättande till varför jag köpt denna häst, men under återbesöket tyckte han att hon visade lite gång och fick beröm för hur arbetsvillig hon är/fin ridbarhet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka