Reining - nivåer osv.

Sv: Reining - nivåer osv.

Det var ju bra att du blev nöjd med det:D
Så ställer du en ännu värre fråga, suck;)

Du bedöms enligt samma skala som alla andra i klassen oavsett hästens ålder. Oavsett om vi pratar SRHA/NRHA så gäller NRHAs domarbedömning alltså man använder utbildade NRHA domare till båda sorternas tävlingar.

När det gäller reining så gäller det att du har en lydig häst som svarar villigt på dina hjälper, bedömningen görs utifrån mönstrets exakthet och hur rörelserna utförs.
Rörelserna poängsätts i en skala från -1½ till +1½, där du går in på banan har du 70 poäng vilket räknas som en ok prestation. Sedan dras det ifrån poäng eller läggs till beroende på din prestation.
Du kan läsa hur rörelserna skall se ut i NRHAs regelbok.

Sedan kan du dra på dig straffpoäng vilket innebär att det är poäng för ex trav inslag, sk. freezup, kick osv. Dessa dras ifrån din poängsumma och tillsammans ger detta en slutpoäng som renderar en slutplacering i klassen.

Du hittar straffpoängen liksom allt annat i NRHAs regelbok, där man fortfarande bara har 2007 års bok, den nya har inte kommit ännu men den kommer snart. Du hittar en pdf på regelboken på www.srha.nu (under information) eller www.nrha.com

Monke:)

Tack tack, då vet jag säkert - ingen hänsyn till hästens ålder utan helt baserat på kontroll av hästen. ;)

Blir väl en del SRHA-klasser på de större tävlingarna i Norge också har jag för mig? Kanske lite närmare iaf...

Malin

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V