Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Alexandra, vilka värden på socker var optimala?
Jag vet att du skriver det X antal gånger, men de här fångtrådarna är ju så l¨ånga att det tar en halv dag att gå igenom dem!

kl

Mitt grovfoder hade sockervärden på 55gram/kg TS . 5,5%
Har för mig att bra värden är under 8%, alltså borde mitt foder vara bra ur fånghästsynvinkel (?).

Oj perfekt värde! sånt skulle man ha sen. Tror jag kommer att söka "fånghö" jag fast jag köper "frisk" häst. Tar inga onödiga risker mer...

Oj perfekt värde! sånt skulle man ha sen. Tror jag kommer att söka "fånghö" jag fast jag köper "frisk" häst. Tar inga onödiga risker mer...

Ja jag blev rätt nöjd nu när jag fick veta. :D (OK värden, super (lågt) sockervärde, bra bonde, bra pris, nästan alltid bra hösilage, dessutom har bonden lagt undan X antal balar för min skull så jag kan hämta när jag behöver, kan inte bli nöjdare!).

Nackdelen är att det är 2009´års skörd, iofs inplastat hösilage så jag hoppas det håller sig fint.

Man blir bra påverkad av fånghästägandet.. :(

kl

Ville bara berätta att min lilla häst har kommit tillbaka. Hans puls har försvunnit, värmen i hovarna är borta. Hälta/stapplighet är borta...
Han är busig och gnäggar mycket. Dock så ser schemat ut såhär:

- inne mellan 22-07
- ute mellan 07-11
-inne mellan 11-17
ute mellan 17-22
Ute i sin lilla "trekant" utan gräs. Hagen är för liten för att han ska kunna göra annat än gå i den och rulla sig kan han göra.
Han får hö fyra gånger om dagen i finmaskigt nät som det tar en stund för honom att pilla i sig.
Man ser hur ögonen lyser på honom och han är full i bus som han får vänta med att utsätta matte för tills han är frisk. :laugh:

Vet har ju sagt att jag kan börja sätta igång men han fick ju sitt lilla bakslag där för ett par veckor sedan. Jag har funderat på om det kan bero på att vi börjat med små små promenader samtidigt som det blev för mycket med omskoningen...
Så det blir inga promenader på ett par månader...

Jag ska ta lite bilder på mitt lilla troll så ska ni få se honom nu i dagsläget.

:laugh:

Skönt att höra att hästen mår bättre. Mitt råd är att vänta minst till jul innan du ens funderar på någon slags igångsättning. Då har det gått 9 månader från fånganfallet. Men det är något som din hovslagare också bör kunna hjälpa dig med. Jag hade kontakt med min veterinär från februari-juli förra året. Sedan förlitade jag mig på min hovslagare (klinikhovslagare) i stället. När han ansåg att hovarna var i såpass bra skick att det gick att börja sätta igång talade han om det för mig. Fram tills dess var jag rekommenderad av honom att ta det fruktansvärt lugnt med hästen! I verkligheten väntade jag till och med längre. Satt för första gången på hästen i slutet av november/början av december. Hann väl skritta henne ett par gånger då, men sedan kom all is och snö och jag började inte sätta igång igen förrän snön var borta. Det var väl i mars ungefär. Så i verkligheten har jag i princip väntat ett år på att rida igång min häst igen, och det är väl ungefär det man "ska" göra med en häst med rotationer.

Hur lång tid tar det innan man ser förändringen i lamellranden, efter ett akutanfall?

Kan man med hjälp av utseendet på denna, utläsa hur kraftigt anfallet varit?

Jag tyckte jag såg en förändring efter 4-5 veckor. Jag tyckte att det såg fult ut, dock inte klinikhovslagaren, som bedömde att inte göra något då det knappt var någon breddning. Jag tycker dock att det ser helt annorlunda ut än tidigare. Kan försöka ta en bild...kan du ta en bild?

Som jag uppfattade dina inlägg var det efter att din hovis hade sänkt eller kortat tån som det blev akut sämre:confused:

I o m att du hade fått tån inraspad på Strömsholm låter det som överkurs- att man tog för mkt. Skorna passar dåligt på den fyrkantiga hoven. Jag skulle ha ringt dit o hört om inte barfota hade varit bättre. Min fick gå barfota för att avlasta hovväggen samt bara röra sig självmant i hagen. Hästar som leds på hårt underlag o dessutom studsar runt löper givetvis stor risk att det lilla som har läkt utsätts för påfrestingar- större än vad det håller för.

Jag åkte till bra underlag när den sen fick sättas igång- efter måttliga rotationer- obs" stor häst! Sand eller mjukt gräsunderlag- hage är OK.

Bettysmattes häst hade måttliga rotationer samt sänkning vilket självklart leder till längre konvalescens.

Bettysmattes häst hade måttliga rotationer samt sänkning vilket självklart leder till längre konvalescens.

Min hade 15 resp 10 graders rotationer + mindre sänkning på ena fram. Stalltrolls har 10,5 resp 8,5 graders rotationer. Var går gränsen för lindrig, måttlig och kraftig? Hamnar inte hennes häst i ungefär samma kategori som min? Låter det verkligen vettigt att ens fundera på igångsättning nu, när hästen blev sjuk i mars. Det är ju bara 4 månader sedan...:crazy:

Jag har nog inte riktigt hängt med vad som hänt med din häst ändå. Försökte läsa lite "bakåt" i trådarna, men förstod inte riktigt när du åkte till Strömsholm. Är det deras rekommendationer du följer nu då, eller är det den privata veterinärens? Var någonstans röntgades den? Var det på Strömsholm eller hos den privata veterinären?

Men en sänkning- hela sambandet har släppt i kombinationen med grav rotation- tror att gränsen går vid 12. är mkt mer allvarligt.

nu verkar det ju dock som Stalltrolls häst har fått komplikation- därför skulle jag åka på ÅB o få nya förhållningsorder.

Att vilan blir längre än den kanske hade behövt från början verkar vara klart. Så att vila lite längre eller snarare vara mer försiktig med allt är nog klokt.

Kruxet är ju om den har en metabolisk störning är risken större för ytterligare anfall om den står på box o kanske måste byta foder under resans gång.

Å ena sidan är det bra om den rör sig å andra sidan kan läkningen gå i stå.

Nä fy vilken stress det är att ha en fånghäst:eek:

Har precis skott om och nu har det gått 7 veckor. Hovslagaren såg varken breddning eller någon annan förändring av lamellranden. Och han nämnde att, "ser man inget vid nästa skoning heller, så har hästen klarat sig bra"

Hur lång tid tar det innan man ser förändringen i lamellranden, efter ett akutanfall?

Kan man med hjälp av utseendet på denna, utläsa hur kraftigt anfallet varit?

På L syntes det 4 - 5 v efter. Det kan ju givetvis setts tidigare om man verkat tidigare, är ju svårt säga. Men han fick tårna kortade in till lamellranden och verkades 3 - 4 dygn in i akut anfall (ord hovistid). Sen var vi på rtg ca 10 dagar efter insjuknande, då gjordes inget åt hovarna. 4 v senare var vi på ÅB och han verkades på kliniken, då var det blödning och breddning och 'sönderdragna' lameller. Ytterligare 4 v senare var det fortfarande förändringar, men bättre. Han gipsades bf då, och efter ytterligare 4 v när gipset togs av verkades han igen och då var lamellerna nästan normala. Minns inte när de blev HELT normala, men det har ett bra tag nu varit att ingenting syns.

Nu fånganfallet i vintras, det atypiska, gav ingen lamellrandsförändring, konstigt nog.

Min E som fick fång i höstas (vet ej exakt när, innan jag köpte), han hade rejält breddade lameller i december vid köp, och har fortfarande breddade lameller men betydligt mindre än då. Han har betydligt kortare tå och bättre hovbalans nu med dock.

Ang 'svårighetsgrad' så L var akut obelgrad 4 förra sommaren, dvs kraftigt anfall. 'Alla' trodde han roterat/sjunkit men nix. Ingen lägesförändring. Dock tog det väldigt lång tid att häva anfallet, det hölls mest troligt igång pga socker. Så tog månader att häva det.

E är inte röntgad, men var symptomfri och slängdes ut i vanlig hage på lösdrift utan butta och var då u.a. ca 10 - 14 dagar efter insjuknande.

Kollar man utanpå hovarna på fångrand osv så hade L ganska lindriga sådana e anfallet i somras, kraftiga efter vinteranfallet och E hade rejäla fångränder vid köp.

Så det vetesjutton om/hur man kan bedömma genom att kika på hoven, ibland kanske, men inte alltid kanske?

Ska försöka ge alla svar här:

Han blev halt på v.fram i början av Mars.
-åkte till klinik. Fick diagnos HOVBÖLD. Absolut INTE fång... trots att jag påpekade att han haft fång förut och att jag misstänkte. Fel av mig där att inte stå på mig om en röntgen då vi hade bokat det också men jag vet inte jag lyssnade för mycket på vet...
Några dagar senare hade det blivit så illa att han inte kunde röra sig+stod i fångställning...
Hade fått instruktion om att det var normalt att det blev värre... att bölden var på väg ut..
Här var det ju redan fång från början som aldrig hade behövt gå så långt om han fått rätt behandling från början.

Var på strömsholm i slutet av Mars. hade då rotation 10,5 och 8,5. Ingen sänkning.
Strömsholmsvet menade att han skulle vila 15 veckor enl. deras "program" som vi gjorde. Utsikterna såg bra ut enl. vet att han skulle bli återställd..

Fick inga beslag.

Alla jag pratat med har menat att han varit redo att sättas igång med promenader när han blivit så pass bra att han går obehindrat... INGENTING om vila i flera månader efter "blivit bra"...

Men jag kommer ju göra det i alla fall. Eftersom jag inte vill ta några risker.

Han blev ju sämre i början av Juli efter att hovis varit ute och verkat och satt på skor. Han fick skor i början av juni med sula under och blev bättre supersnabbt efter det.

Men det dåliga höll bara i sig ca en halv vecka. Han stod då på box med fenylbutazon igen i fyra dagar. Hade tänkt ge i fler dagar men han var ju smärtfri då.
Vet och hovis vet inte varför det blev så.

Och nu är han så bra som han aldrig varit tidigare... Knepigt. Jag förstår ingenting och får höra olika teorier hela tiden så jag har slutat lyssna på allas "goda råd" och "hur man ska göra". Han får vila. Den linjen kör jag på.

Inga sänkningar
Och vi har tagit två blodsockerprov. Han har haft normala värden båda gångerna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar