Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Teoretiskt kan du göra det på vilken klinik som helst. Men ja, otydliga/dåligt tagna bilder, eller bilder där man inte tydligt ser hovvägg och underlag, eller där golvet inte är helt plant osv kan ge bilder som blir felaktiga.

Men alla kliniker 'ska' kunna ta fullt korrekta bilder. Sen om de gör det eller ej är ju en annan fråga. Men själva bilden i sig är standard.

Avläsningsmässigt är det inte jättesvårt heller, speciellt inte med digitalröntgen. Men definitivt att veterinären måste kunna tolka. Det ska dock alla klinikveterinärer kunna med.

Men, sm med allt annat, så i verkligheten är det inte riktigt alltid som det ska. Känner man sig osäker kan man ju skicka bilderna för en second opinion till en expert t ex.

När man ska röntga hovarna, kan man göra det på vilken klinik som helst eller finns det risk att veterinären tar bilderna på fel sätt/avläser bilderna fel om den inte är tillräckligt skicklig?

Jag tror inte att det är ngt du behöver oroa dig för, tror de flesta veterinärerna på klinikerna är bra på sådant, hör nog till rutingrejerna o läsa röntgenbilder.

Min lilla häst som fick fång i mars hade fått börja gå ut i liten hage och skor på sig. Allt flöt på bra. Har haft boxvila mars-april-maj (en bit in i juni) Men igår kunde han knappt röra sig. Ett nytt anfall. Som kommer sig av vad?? Nu står han i box igen med smärtstillande. Nu finns det antagligen inget att göra. Jag har ingen aning om varför han fått fång igen. Det kan inte vara något annat än fång, han rör sig precis som så.
Jag är så ledsen nu. Vill bara gå och lägga mig med ett täcke över huvudet och stanna kvar där. All vila all kämpa har jag utsatt min lilla häst för helt i onödan. :cry:

Nej vad tråkigt =/ Du har ingen aning vad som kan ha utlöst det? Gräs etc? Är den IR/misstänks vara IR?

Jag beklagar djupt, men håller tummarna stenhårt den blir bra!

Inte för att strö salt i såren, men jag läste lite "bakåt" i dina tidigare inlägg och undrar om hästens rehabilitering inte har gått lite fort? Så här skrev du i slutet av maj:

Det är en privat vet. Han hade rotationer 10,5 resp 8,5 på fram. Det är en privat vet, som jag faktiskt har stort förtroende för. Men vad vet jag...
Vet kommer igen på tisdag så då får jag fråga varför jag blivit rekomenderad det. Men det var för cirkulationens skull och då skulle han ha bootsen på. . . Eftersom han stått helt still i ca 2 månader... Men det kanske inte är bra då..

Din häst hade ju hyfsat kraftiga rotationer och du var ändå rekommenderad att gå ut och gå med den såpass tidigt. Det verkar väldigt snabbt, med tanke på att det för mig inte var tal om lite större hage + väldigt försiktig igångsättning förrän ungefär 9 månander efter första klinikbesöket. Sedan blev det ju en sådan vinter som det blev, och jag hann inte börja sätta igång förrän all is och snö kom. Min sattes därför inte igång förrän i mars i år - drygt ett år efter första klinikbesök alltså. Det tror jag bara var en fördel.

Vad har du för hovslagare, och vad säger denne om allt detta? Min hade riktlinjer för ca hur mycket hov skulle ha vuxit ut för att hovbenet skulle ha fått ett något så när stabilt "fäste" igen (det där förklarade jag säkert konstigt, men jag är ju inte hovslagare heller ;)). Först då kunde man belasta hästen mer, dvs lite större hage etc.

Nu säger jag inte att det är så, men det KAN vara så att du har fått råd att gå lite väl fort fram i hästens rehabilitering...

Såå tråkigt...Gör det så bekvämt som möjligt för din häst. Kyl benen nu i värmen, det smärtlindrar något. Ta hand om dig själv!!
Jag har pysslat och pysslat med mitt sto, som nu är på mycket bra väg att det ska kunna bli bra. Fick fång i början på juni och ska stå på box till september, då vi ska på ny röntgen och se hur det ser ut. Det är ett pussel att få ihop tiden. Det blir ingen semester och jag kan knappt lämna gården. (Fodrar 6 ggr / dag)små givor. Nu har jag även åkt på körtelfeber med ständig feber som kan hålla på så i månader, så jag är helt matt....den här sommaren är inte kul:cry:

KL

Hejsan jag bara undrar om ni har hört talats om att rehablitera en häst med en annans häst bajs :confused:

Detta är absolut inget jag har utövat eller kommer att utöva på min häst, min är under strikt uppsikt var 6:e vecka utav klinikvet och klinikhovslagare.

Detta gäller en häst som är på bete hos mig, hon har haft tidigare fånganfall och är kraftigt överviktig. Hon fick sitt fånganfall förra lördagen den 3/7 och jag tog in henne på box och kontaktar ägaren som inte verkar jätte bestört utan mer tycker att okej vi kommer och kollar till henne senare i kväll och jag får order om att hon ska svältas ett dygn och sen få bajsvatten och motion.
Så sen dagen efter så har dom hämtat bajs hos sin egna grannes häst och blandat ut i vatten som dom ska spruta i henne sen ska hon vara helt återställd :love:, dom tror fullt på detta, jag var inte med när hon fick sin medicin (stavning?) men har fått höra att hon var väldigt svår att ge, och sputta ut på hela dom, sa dom med ett skratt? sen på kvällen får jag ge henne ett kg hö till natten. Kan tilläga att hon varit så dålig i magen att det bara sprutat ur rumpan på henne, det var som att hälla en hink vatten och även efter deras behandling. Dagen efter så gick dom ut och gick med henne och lät hene äta gräs igen, sen på kvällen fck jag order om att släppa ut henne i hagen igen med dom andra för nu var hon frisk.

Detta talar så starkt mot vad jag tror och gör med min häst så jag vet inte vad jag ska ta mig till :confused: Jag har sagt att jag tycker hästen fortfarande är dålig och rör sig stelt mm, men nejdå hon har nog bara sträkt till en sena är hennes förklaring. Även hennes hovslagare sa att nacken är en stor risk och att hon minst borde gå med munkorg och avvakta med benet och absolut inte gå ut och gå långa promenader, tycker dock att det är konstigt att han inte sa att hon fortfarande har ett pågående fånganfall, hon rör sig dock okej framåt men det finns som sagt störningar i mönstret i minst det ena frambenet. och i en fångvändning så syns det tydligt enligt mig, hon har även kraftig puls och ofta så är det så att den syns för ögat. Jag är säker på att hon skulle få förklaringen fång utav en vet men vad ska jag göra? vad kan hända med mig då hon står på min mark och automatiskt är under mitt ansvar? hon står här dock helt gratis och dom tar hand om henne själva, jag hjälper dom om dom ber mig och vi fyller vatten åt dom bägge två?

Hon är som sagt äldre än mig och lyssnar inte på vad jag har att säga :mad:

Någon som har hört något om bajsmetoden? eller som har något tips hur jag ska göra, mår skit utav att ha en häst på min mark som enligt mig inte får den vård hon behöver ha, jag vet att jag ska skärpa mig och säga precis som det är och vad jag kräver men är tyvärr inte den personen som har sådan stake i mig :devil:

Enligt vissa kan man återställa mag/tarmbalansen med bajs från en frisk häst, men inte botar det fång :mad:!

Motion är ju absolut det SISTA den ska ha i det här läget, dvs vad som låter som ett akut fånganfall. Boxvila och medicinering, tillsammans med någon slags mag/tarmpreparat (t.ex. jäst), inget gräs men inte heller total svält såklart.

Detta är, i mina ögon, helt klart ett vanvårdsfall och en anmälan till djurskyddinspektör är på plats. Jag förstår dock om det känns svårt, men samtidigt finns det inte en chans att jag skulle kunna gå och titta på en häst som lider varje dag. Den är ju väldigt, väldigt sjuk...:(

Man kan hjälpa magtarmbalansen så ja. MEN, det kräver att man VET att den andra hästen ÄR helt frisk. Dvs det är ett ganska dåligt sätt i dagens moderna samhälle, där det finns gott om bättre alternativ.

Jag skulle anmäla den hästägaren faktiskt, precis som BM.

Precis jag kan köpa detta att det hjälper magen men då måat man ju som sagt vetta att den är helt frisk och helt perfekt i magen. Jag tycker själv att det är vanvård och får försöka bita mig själv i armen och säga till för ingen annan lär se hästen då vi bor nere i skogen.

Enligt henne är det helt okej om hon rör sig stelt efter att ha stått still länge eller legat ner men inte enligt mig då vi pratar om en 12 åring hade ju varit annorlunda om vi pratade om en 26-28+? ponny.

Har ni något förslg på hur jag kan frsöka få en att förstå detta för enligt henne botar det både mage oc fången. HJÄLP.

Det går inte att förstå, det är ren idioti från en okunnig hästägare. Om hästägaren inte är villig att ta ut veterinär och inte heller är villig att inse att fång inte botas på en dag med bajsvatten återstår tyvärr bara djurskyddet/länsveterinären =/

Håller med Alexandra. Det finns nog inget sätt att få henne att förstå. Den jag kan föreslå är att du skriver ut Strömsholms beskrivning av fång + behandlingsrekommendationer (http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/703017) och ger till ägaren. Tar hon fortfarande inte åt sig/förstår fortfarande inte allvaret med fång, och behandlar hästen därefter, så måste du ringa djurskyddet!

Men är det så att han fått nytt fånganfall nu då eller är det att allt har gått sönder i hoven? Vi gick ut i gräset ca 5 min per dag med rehab-boots eftersom han stått inne i boxen mars-april-maj... men det var kanske för tidigt..

Han fick skor i början av juni och hans sulömhet blev avsevärt mycket bättre. Han gick riktigt fint ut till hage och tillbaka. Var ute i hage från mitten av juni ca. En liten hage.

Och nu är han dålig igen... Så någonstans har det ju gått snett. Om det kanske har varit så att vi gått för fort fram i alla fall...

Vad för slags hage har han varit i? Har han kunnat springa och hoppa? Mina hade hage av boxstorlek länge.

Har du hunnit prata med veterinär?

Jaha ja det är större än box storlek. . Fick rådet att börja sätta igång med motion o så.. Men han fick börja i hage som kanske var som fem boxar men han har inte studsat omkring direkt.

Kan det då vara att det blivit värre igen men ATT DET INTE ÄR ETT NYTT ANFALL?? vet kommer i morgon. Han står ju i box nu med medicin igen...

DIn häst hade väl rotationer om jag minns rätt? I så fall kan det blivit för mycket rörelse för fort, och det triggat ett nytt anfall, men som beror på skadorna från det första. Hängde du med?

Det tar mycket, mycket lång tid innan hovarna tål speciellt mycket belastning igen även om hästen är symptomfri. Det tar längre tid att läka hovarna än det tar innan de är symptomfria.

Jämför med en senskada, hästen är pigg, glad och ohalt LÅNGT innan senan är så läkt att den klarar belastning. Om hästen då t ex hoppar och skuttar, så sliter den upp skadan igen. Så man är (i värsta fall) tillbaka på noll igen. Det är ju en 'ny' skada som beror på att den gamla inte var läkt. Så beroende på hur man ser det så ny skada, eller den gamla uppslagen igen. Samma sak med fång. Det spelar dock inte såå stor roll tycker jag om man kallar det ny eller gammal som blossat upp, för det måste behandlas likadant.

DIn häst hade väl rotationer om jag minns rätt? I så fall kan det blivit för mycket rörelse för fort, och det triggat ett nytt anfall,

Kan det verkligen hända då? Är det realistiskt?

Ett nytt anfall är det vilket fall som helst, jag tror inte på ovan teori (om den inte nu har belastningsfång).
Jag hade behandlat hästen som akut fång. (har hovslagare tittat på hästen?) Och tror inte den har tålt gräs så tidigt. Jag hade anlitat en annan veterinär.

Ja, för mycket rörelse för fort kan - enligt mina veterinärer - trigga nya reaktioner i hoven, att hovbenets läge förändras (ytterligare) osv. Därför det är så 'pipigt' med att backa 'ett steg' direkt om hästen reagerar på en förändring.

T ex byte från box till boxhage, om hästen reagerar på det, med minsta ökat symptom, så backa ett steg (dvs i mit ex tillbaka på box).

Och inte göra två eller flera saker på en gång, dvs sko inte och byt till större hage samma dag osv.

Helt enkelt för att hovarna inte är återställda 'bara' för att hästen är symptomfri, och blir det för mycket för fort så kan det göra att hela eländet 'blossar upp' igen, dvs akut skede, och/eller när det gäller hovbensförändringar - dessa försämras.

Det är ju en markant längre konvalescens om det är rotationer/sänkningar, och det är just för det tar ännu längre tid för en sådan hov att bli stabil nog att tåla påfrestningar.

Men som sagt, det spelar inte så stor roll vad man kallar det, eller om man betraktar det som nytt eller en försämring/uppblossning - behandlingen är ju exakt likadan oavsett.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar