Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag får nog åka till Granngården och kika lite. Har kor samma bakterier i magen som häst då? Det är ju lite olika system så att säga... Annars låter det ju bra att det inte smakar eller luktar konstigt.

Förr så stod även häst inkluderat på burken, häst, ko, kalv, gris tror jag det var. Sen iom någon EU-regel så ströks häst, men det är fortfarande lika säkert att ge häst (det finns ingen dosanvisning på burken, men 1 mått morgon & kväll för storhäst, ½ för ponny).

Jag kollade med både vet och tillverkaren när häst 'försvann' från burken och ingen fara. Innan jag började ge bakjäst istället (tycker det är snäppet bättre) gav jag BB i många år när det behövdes magunderstöd, vid foderbyten etc. Utan någon som helst biverkning.

Dock så tycker jag färsk bakjäst funkar bättre än BB. Däremot har jag inte sett någon skillnad jmf med t ex Kraffts MagTarm i effekt.

Kan ju börja med bakjäst och kolla om det slinker ner.

Men det där med höet då.. Måste man alltid blötlägga det sen? Även efter anfallet?

Det beror på hur mycket socker det är i det, och om/hur känslig hästen är för socker. OM höet ligger och håller igång ett anfall skulle iaf jag vara ytterst försiktig med socker framöver. Och då handlar det ju om att hitta ett grovfoder med lågt sockervärde, och är det för högt får man blöta t ex hö. Dock är blöta hö trubbigt redskap, det är väldigt olika hur mycket socker man lyckas laka ut, det kan vara allt från ingenting till majoriteten av sockret. Men i genomsnitt 30% lakas ur enligt de studier som finns. Om det räcker eller inte beror som sagt på höet.

För Lillen räckte det uppenbarligen inte, men det höet hade över 30% socker, dvs 300 gram/kg TS. Och som sagt, blötläggning kan i värsta fall inte laka ur ngt socker alls, och i bästa fall mer än hälften av sockret. Men om vi bara för exemplet antar att jag lakade ur 30% av sockret, så innebär det att jag fick bort 90 gram socker/kg TS. Kvar är då alltså 210 gram socker/kg TS, dvs 21%.

Rekommendationen är under 10 - 12% socker och stärkelse. (Stärkelse får du inte med i svensk sockeranalys men är generellt väldigt låg i normalhö/silage). Då förstår man tydligt varför det för Lillen inte hjälpte att blötlägga, för även om jag fick ur 30% av sockret - så var det som var kvar ändå på tok för mycket socker.

Det jag bytte till (ett silage) hade 10.1% socker/kg TS, dvs 101 gram/kg TS. Mer än hälften av sockret som var kvar i det urlakade höet.

Så det höet hade han aldrig kunnat äta oavsett blötning eller ej. Medan ett annat hö hade funkat men man hade alltid fått blöta, och ett tredje hö hade fungerat och inte behövt blötas alls. Hängde du med? =)

Jo jag hänger med... Tänker inte göra nån sockeranalys på de få balar vi har kvar. Har tagit in nytt hö som ska analyseras, men ja hade ju inte tänkt sockeranalys... Jag kan blöttlägga det gamla och se om han blir bättre.

Jag tycker vi målar in oss i hörn... Missförstå mig inte. Hade det varit min Magnolia som hade fått fång så hade jag gjort allt i min makt och lagt pengar på analyser utan att blinka, men nu blir jag bara trött och ledsen. Jag vet att ägaren inte kommer att ha hästen själv. Då behövs en seriös fodervärd med sockeranalyserat grovfoder, utan gräshagar och stor kunskap om fång...

Missförstår dig inte alls.

Jag tycker det bästa för alla inblandade, inkl ponnyn, är att den får somna.

För du vill inte ha den - fullt begripligt! Ägaren verkar helt ointresserad. Ponnyn har inte bara ett pågående, envist fånganfall utan även lägesförändringar av hovbenet sedan tidigare anfall.

Så precis som du säger, ponnyn behöver en ny ägare/ny fodervärd som KAN fång, har MÖJLIGHETEN ha en fångis och VILL ha en fångis. Och där börjar det bli omöjligt. För de hem som skulle vara lämpliga för ponnyn - de vill INTE ha den, generaliserat.

Har man en gång dels genomlevt helvetet med ett fånganfall, och sen - vilket nästan är mer 'ansträngande' levt med pysslet, oron osv för att hålla framtida fånganfall borta. Ja då köper man inte på sig det.

Dvs det hem ponnyn absolut behöver - det hemmet vill inte ha en fångponny. Elakt uttryckt. Jag skulle inte vilja ha den som sagt. Jag köpte förvisso Emil (shettisen) fast han haft fång och jag eg hade som krav att 'inte fång!'. Men jag köpte enbart för att han var HELT återställd efter anfallet OCH han var smällfet, åt fritt hö, hade efter anfallet ätit både gräs och frostgräs. Dvs han var återställd, och dessutom vad man kunde bedöma betydligt MINDRE fångbenägen än Lillen - och det VIKTIGASTE - i 'allt annat' var han perfekt och EXAKT vad jag letade efter.

Hade han varit bara 'nästan precis vad jag sökte efter i övrigt', inte gått på gräs efter anfallet eller haft minsta kvarstående symptom hade jag tackat för mig och letat vidare. Hade jag inte haft Lillen hade jag ens som det var nu INTE köpt honom - alls.

Så, jag anser att oddsen för att hitta rätt hem till den ponnyn är fruktansvärt dåliga. Tyvärr. Och det är mycket bättre för ponnyn att få sluta sina dagar, än att riskera att den hamnar någonstans där de inte 'fattat allvaret' med fång ( t ex hos någon av de där som varje år släpper på bete, varje år får fång men ser det som lika naturligts om att fåglarna kvittrar på våren).

Så vore jag dig skulle jag kontakta ägaren och tala om att du och vet rekommenderar avlivning, och se vad ägaren säger.

*kl*

Tyvärr, med en djup suck, hör jag numera hemma i en fångtråd.
Har en 20 årig welshmountain valack på foder som fick fångdiagnos av veterinär i förrgår.
Enligt behandlande veterinär ser han ut som en typisk insulinresistent häst, ev cushings och jag försöker lära mig så mkt jag kan just om vad ponnyn behöver.

Jag läser här i tråden om att blötlägga höet för att laka ur sockret och undrar om någon vet vad det finns för belägg för att detta faktiskt funkar ?
Finns det nån info om det här någonstans att läsa ?

Lika det här med bakjäst för magen ... finns det några undersökningar gjorda för att det fungerar och inte är ngn fara att ge ?

Ja det finns studier ang laka ur höet. Här t ex. Det finns flera med lite andra resultat med, men för alla är det gemensamma att X - Y% av sockret lakas ur. Dock så notera att det ibland dessvärre är 0% som lakas ut. Genomsnittet är 30% dock, men mkt trubbigt verktyg.

http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf

Sen finns en studie som ifrågasätter om det verkligen ger så stor nytta blöta:
http://www.forgeandfarrier.co.uk/haysoaking.htm Det där är ett sammandrag, hinner inte leta upp studien, måste rusa nu!

Vad gäller bakjäst samma där, det är faktiskt så att det enda det finns vetenskapliga studier på för häst ÄR Saccharomyces cerevisiae - vilket är jästsvamparna i vanlig bakjäst. Studiens slutsats är att det kan hjälpa magtarmbalansen på häst.

Effect of a preparation of Saccharomyces cerevisiae on microbial profiles and fermentation patterns in the large intestine of horses fed a high fiber or a high starch diet1
B. Medina*, I. D. Girard , E. Jacotot and V. Julliand ,2

http://jas.fass.org/cgi/content/full/80/10/2600

Sen finns det gott om erfarenheter från hästägare som gett bakjäst med, som styrker inte bara att det kan hjälpa utan att det gör det. Jag var TVEKSAM jättelänge, men blev övertygad tillslut och provade. Och som sagt bättre effekt än de avdödade, torkade pulver man kan köpa.

Senast ändrad:

Det är inte alls säkert att du alltid kommer att behöva blöta höet även om du måste det just nu. Det viktiga nu är att inte anfallet fortsätter att triggas igång (om det nu är så). I framtiden beror det på hästen och framtida höpartier.

Jag håller med AW.

Jag missförstår dig inte alls. Jag tycker inte heller att det är konstigt att göra skillnad på olika hästar. Man bör nog tänka sig för innan man lägger ner massor av tid och pengar på en svårt sjuk fånghäst.

Dessutom blir det ett konstigt läge när det är en foderhäst.
Vad står det i kontraktet om veterinärvård, kostnader, uppsägningstid osv? Jag har visserligen ingen erfarenhet alls av detta men kan kanske tänka mig en massa underliga, tråkiga situationer som kan uppstå. En av dem är att du efter en hel del uppoffringar tvingas lämna den till ngn som inte tar fång på allvar och den får nya anfall som inte behandlas. Nu ska man inte ta ut allt hemskt som kan hända i förskott men ändå.

Det finns mkt skrivet om fång här i trådar om du vill ha hjälp och råd.
Annars förstår jag dig om du beslutar dig för att inte låta den leva vidare (om det nu blir ditt beslut).

Jag har en fångponny. Hon är mycket viktig för mig och jag vill nog påstå att det är hästen i mitt liv. Hon mår bra i dag men trots det så undrar jag ibland om jag valde rätt som bestämde mig på ett tidigt stadium att göra allt jag kunde för att hon skulle klara det.

Det är nog inte alls säkert att du behöver fortsätta blöta till hästen alltid. Jag gör det, men det har blivit en vana för oss som fungerar så jag vågar inte prova om det går ändå... Man blir lätt lite skrockfull med fång!

Har du tillgång till en riktigt bra hovslagare som kan fång och som kan göra en bra bedömning utifrån röntgenbilderna?

Prova bakjäst. Mina hästar får 1/2 pkt var om dagen - alltid. De äter det "som det är" numera, t o m kräsna shettisen...:)

Vi har inte skrivit nåt kontrakt... Det ligger här hemma, men blev aldrig skrivet (färdig-tryckt)...

Jag har inte fått tag på ägaren. Tycker faktiskt att när man ser att fodervärden ringt ett par gånger, att man ringer upp och frågar vad denne vill och om det hänt nåt. Jag vet att han har nummerpresentatör, för det har han berättat. Han har fått röntgenbilderna på mail, men inte hört av sig om dom heller. Jag får jaga honom imorgon också.

AW & Betty: Testade bakjäst. Han åt det! Ska inte ropa hej ännu, för det kan vara nyhetens behag, men vor skönt om han fortsatte. Men ett halvt paket räcker?

*Lite KL*

Han snorar väldigt, men bara ur en närborre. Nåt ni varit med om i fångsammanhang? Vet. tyckte inte vi skulle göra nåt åt det så länge han inte har feber. Hoppas inte vårt sto blir dåligt...

Senast ändrad av en moderator:

Blandar bakjästen smulad med lite rivet äpple/morot, ett tips om han inte fortsätter äta det som det är:)

Vad bra att han åt jästen :)!

Det kan ju, om man ska vara lite cynisk, vara så att ägaren ser att du ringer men inte vill svara pga han inte vet vad han ska säga...? Lite sticka huvudet i sanden kanske?

Det var väl precis en tråd om en fånghäst som också var snorig, tror jag? Annars är det inget jag hört talas om. Förutom att jag kan tänka mig att en häst kan bli allmänt nedsatt av att ha fång och att de lättare får andra sjukdomar då.

Vad säger din hovslagare? Verkar han/hon insatt i att läsa röntgenbilder och att behandla fånghästar? Jag minns inte om du sagt något om det förut!

KL
Jag har en kompis' två hästar här hos oss på bete. Hästarna var vana att gå dygnet runt och äta. Då jag var hos kompisen kände jag lite puls på varmblodet. Kompisen vet inte var man ska känna efter puls så hon visste inte om det var vanligt eller ovanligt för hästen. Den försvann dock efter ridturen.

Igår efter att hästarna har gått i den stora hagen (vilket de gjort sen söndags) kände jag som vanligt efter puls. Varmblodet hade tydlig puls i alla hovar på morgonen. Jag flyttade över dom i en liten hage med obetydligt att äta. Där stod de mest och sov från 9 på morgon till 22 på kvällen. Pulsen gick ner under dagen. Hästen har inte haft fång, är inte fet (riktlgt slim), hatar alla småkryp så hon står och stampar konstant eller trampar runt. Ägaren kom och red en stund igår, pulsen var sgs obefintlig efter det. Efter 22 släppte jag dom i större hagen igen. Nu i morse känner man pulsen igen. Inte lika kraftig som igår morse men den känns.

Hade detta varit MIN häst hade jag såklart blivit JÄTTEOROLIG (vilket jag inte kan låta bli att vara fast den inte är min) och inte låtit den vara på gräs.

Vad skulle ni göra? borde man vänja in henne igen? inte låta henne gå på gräs alls? men ska vi vänja in henne på hö då igen? om jag släpper dom för invänjning på dagen (är hemma och har semester) äter dom ändå inte utan står och glor eller sover. På natten kan jag ju inte springa upp. Ska vi sätta munkorg på henne? har fortfarande från Blunders fångtid som han aldrig hann använda.

Usch jag känner att ägaren får hämta hästarna så jag slipper oroa mig och hålla på. Vad har vi i gräset här egentligen?? Nu är det ju riskabelt eftersom vi sen fredag har haft över 20 grader på dagen och strålande sol. Inte en droppe regn väntas komma förrän tisdag..

KL

Igår efter att hästarna har gått i den stora hagen (vilket de gjort sen söndags) kände jag som vanligt efter puls. Varmblodet hade tydlig puls i alla hovar på morgonen. Jag flyttade över dom i en liten hage med obetydligt att äta. Där stod de mest och sov från 9 på morgon till 22 på kvällen. Pulsen gick ner under dagen. Hästen har inte haft fång, är inte fet (riktlgt slim), hatar alla småkryp så hon står och stampar konstant eller trampar runt.

Jag tror du har svaret i det fetstilsmarkerade.

I den stora hagen och ffa nattetid när det är mkt knott etc, så går hästen runt, stampar osv mot krypen (varför får den inte ett täcke eller liknande? Av kompisen alltså). När den stod i lilla hagen på dagen så inga småkryp - iom att hästen stod och sov.

Rörelse ökar pulsen. Lillen skrämde bokstavligt talat skiten ur mig i våras när han var trött som attans, loj och seg samt lindrig puls. Jag slet in honom på box, kylde osv. Fångnojan rev och slet i mig.

Tills jag sansade mig och andades, och insåg att det VAR den dag knotten kom, att han sparkat så mkt efter knotten att han slagit sönder inken under magen - och var helt slut av att ha försökt komma undan knotten och iom det var varm och 'upprörd', trött och med förstärkt puls.

Så, i just fallet du beskriver, en slimmad häst utan fånghistorik, där pulsen gått ner av ridning och av att slippa de insekter hästen verkligen är irriterad av - så tror jag inte man behöver noja för fång. Däremot göra en insats för att göra insektsläget drägligare för hästen.

AW & Betty: Testade bakjäst. Han åt det! Ska inte ropa hej ännu, för det kan vara nyhetens behag, men vor skönt om han fortsatte. Men ett halvt paket räcker?

Hur mkt man ska ge finns ingen riktig riktlinje om, de flesta ger ½ - 1 paket. Jag har gett Lillen som mest 1 paket morgon och kväll utan problem, utan att märka negativa effekter. Shettisen har som mest fått ½ paket morgon och kväll.

Numera (eller ja nu - nu äter de diamond v för att göra slut på den) får Lillen 1 pkt 1 gång/dag och Emil ½ pkt 1 gång/dag.

Jag ringde och frågade hovslagaren om han kände sig säker osv. Jodå det gjorde han, men han blev förvånad över att vi har röntgenbiderna. Det var det tydligen inte många hade... Vi får se. Måste ju få tag på ägaren också... Har inte han kollat på bilderna så blir jag riktigt arg!

Nu har jag fått tag på ägaren och förklarat situationen. Jag sa att jag inte trodde nån ville ha honom och att veterinären tyckte avliva... Sa att han alltid kommer ha problem med fötterna osv... Han skulle prata med sin dotter om det.

Känns hemskt nu. Klinikveterinären sa ju att hon inte tyckte att vi skulle ta bort honom. Varför sa hon så..? Distriktaren tyckte vi skulle. Som så många har sagt. Vad har hästen för framtid? Jag gillar inte detta alls... Känns som att det är jag som bestämmer att han ska bort. Tänk om det är fel beslut... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar