Sv: Rehabilitering vid Fång
Missförstår dig inte alls.
Jag tycker det bästa för alla inblandade, inkl ponnyn, är att den får somna.
För du vill inte ha den - fullt begripligt! Ägaren verkar helt ointresserad. Ponnyn har inte bara ett pågående, envist fånganfall utan även lägesförändringar av hovbenet sedan tidigare anfall.
Så precis som du säger, ponnyn behöver en ny ägare/ny fodervärd som KAN fång, har MÖJLIGHETEN ha en fångis och VILL ha en fångis. Och där börjar det bli omöjligt. För de hem som skulle vara lämpliga för ponnyn - de vill INTE ha den, generaliserat.
Har man en gång dels genomlevt helvetet med ett fånganfall, och sen - vilket nästan är mer 'ansträngande' levt med pysslet, oron osv för att hålla framtida fånganfall borta. Ja då köper man inte på sig det.
Dvs det hem ponnyn absolut behöver - det hemmet vill inte ha en fångponny. Elakt uttryckt. Jag skulle inte vilja ha den som sagt. Jag köpte förvisso Emil (shettisen) fast han haft fång och jag eg hade som krav att 'inte fång!'. Men jag köpte enbart för att han var HELT återställd efter anfallet OCH han var smällfet, åt fritt hö, hade efter anfallet ätit både gräs och frostgräs. Dvs han var återställd, och dessutom vad man kunde bedöma betydligt MINDRE fångbenägen än Lillen - och det VIKTIGASTE - i 'allt annat' var han perfekt och EXAKT vad jag letade efter.
Hade han varit bara 'nästan precis vad jag sökte efter i övrigt', inte gått på gräs efter anfallet eller haft minsta kvarstående symptom hade jag tackat för mig och letat vidare. Hade jag inte haft Lillen hade jag ens som det var nu INTE köpt honom - alls.
Så, jag anser att oddsen för att hitta rätt hem till den ponnyn är fruktansvärt dåliga. Tyvärr. Och det är mycket bättre för ponnyn att få sluta sina dagar, än att riskera att den hamnar någonstans där de inte 'fattat allvaret' med fång ( t ex hos någon av de där som varje år släpper på bete, varje år får fång men ser det som lika naturligts om att fåglarna kvittrar på våren).
Så vore jag dig skulle jag kontakta ägaren och tala om att du och vet rekommenderar avlivning, och se vad ägaren säger.