Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag antar att klinikveterinären har en mer "positiv" syn på rehabilitering av fånghästar. Jag tror att de ser fler som blir bra men jag tror också att det beror på att de som kommer dit är hästägare som verkligen anstränger sig. distriktsveterinärena ser nog oftare alla de fånghästar som far illa.

Jag menar inte att det skulle vara lätt med ponnyn eller att du på ngt sätt är sämre som överväger att inte göra det - inte alls.

Om du läser engelska så är denna artikeln ganska trösterik. Den kommer från safergrass hemsida där en forskare som inte är veterinär utan snarare ngt med växter eller liknande och en veterinär, har skrivit en hel del bra artiklar. de har båda lång erfarenhet av fånghästar.

http://www.safergrass.org/articles/when.html

Tack, den artikeln gav faktiskt lite tröst...

Jag blir bara så nojig... Tänk om jag kollat puls och värme fel, eller för noga. Han kanske inte alls är så dålig som jag tror... Ångest och tårar... :cry:

Hästen går dygnet runt med insekttäcke (med hals) samt heltäckande huva. Vi har switch on på hästarna, sprayar flera gånger per dag insektmedel på dom, smörjer in skap och liknande med 4ess salvan. MEN vi har tydligen ENORMT med kräk här vid oss. :crazy: Vi funderar om hästarna skall åka hem. Inte är det ju så givande att vara på "bete" om dom inte kan äta utan att bli attackerade.

I måndags vaknade vi mitt i natten av enorma stampningar. De var helt övertäckta med mygg, hon med insekttäcke också - dom bet igenom. Vi fick stiga upp och spruta på dom för att dom skulle lugna sig. Funderar om vi måste bygga om lite till nästa år om jag skaffar egna hästar igen. Vi har ju bara utebox nu, så hästarna har ingen möjlighet att komma in i en myggfri box. Kanske vi bygger sk. engelska boxar, med en lucka som man kan ha stängd på sommaren. Längtar till VINTERN!!!

Jag tänkte att pulsen kanske går ner för att på dagen ÄTER hon inte så mycket gräs. Står mest och sover eller så...men jag vet ju förståss inte hur de gör på natten, kanske äter de inte så mycket som jag tror. Utan står och stampar för knott och mygg då?

Senast ändrad:

Jag antar att klinikveterinären har en mer "positiv" syn på rehabilitering av fånghästar. Jag tror att de ser fler som blir bra men jag tror också att det beror på att de som kommer dit är hästägare som verkligen anstränger sig. distriktsveterinärena ser nog oftare alla de fånghästar som far illa.

Så tror jag också att det är!

Jo, det är ju inte garanterat att det inte är gräset, men jag skulle misstänka insekterna först.

Är det såpass med insekter, så är ligghall eller installning del av dygn i princip det ända dock. Möjligen kan eksemtäcke hjälpa, det kommer knott och mygg inte igenom. Men då börjar det bli kostsamt bete också.

Tack, den artikeln gav faktiskt lite tröst...

Jag blir bara så nojig... Tänk om jag kollat puls och värme fel, eller för noga. Han kanske inte alls är så dålig som jag tror... Ångest och tårar... :cry:

Alldeles oavsett allting annat så kvarstår två faktum.

Hästen ÄR fångbenägen och har haft minst 2 fånganfall. OM den så skulle vara HELT symptomfri så behöver den ett hem som 'kan fång'.

Hästen HAR lägesförändringar på hovbenet. OM den så skulle vara HELT symptomfri så behöver den ett hem som 'kan fång', samt insatser från hovslagare, veterinär och inte minst djurägare för att hjälpa den framöver. Det går heller aldrig garantera full eller ens någon brukbarhet.

Så, i det läge som nu är - så även om han mår prima för dagen, så om du inte vill ha honom, och ägaren inte vill ha honom är det INTE fel beslut att låta honom somna, hellre än försöka hitta ett nytt hem.

Hur lång tid efter att symptomen uppstått kan man se eventuella hovbensförändringar på röntgen? Visar det sig i princip direkt eller måste det gå en viss tid innan?

Det kan i grava fall ske mycket fort. Sen kan det eg ske vilken dag som helst under akut anfall.

Men om hästen är i transportabelt skick brukar man rek rtg efter 7 - 14 dagar. Det är eg ingen brådska att röntga, samtidigt som man gärna vill veta hur man ska verka/kan hjälpa hästen OM det finns rotationer/sänkningar.

Min rtgades efter ca 10 dagar, och röntgades sen om 4 v efter första rtg, då han inte var ur det akuta anfallet, dvs det KUNDE ha skett en förändring mellan första och andra rtg.

Men, det viktigaste är egentligen att röntga INNAN hästen släpps ut.

Han har nog snarare haft minst 4.a anfall... Men det kanske gör det ännu mera "rätt"...

Så här är nu läget hos oss: Röntgen i går på Strömsholm visade små förändringar, under 2 grader på alla fyra. Inga åtgärder gjorda, ser bra ut. puh! Boxvila 10 veckor till, samt återbesök då med röntgen och ev dissk. "igångsättning". Nu ska vi ta igenom oss boxvilan samt bantning.

Skönt det inte var värre med röntgen.

Visst är boxvilan dryyyg, men man tar sig igenom den. Och blir det tungt finns ju den här tråden som kan 'peppa' =)

Det kan i grava fall ske mycket fort. Sen kan det eg ske vilken dag som helst under akut anfall.

Men om hästen är i transportabelt skick brukar man rek rtg efter 7 - 14 dagar. Det är eg ingen brådska att röntga, samtidigt som man gärna vill veta hur man ska verka/kan hjälpa hästen OM det finns rotationer/sänkningar.

Min rtgades efter ca 10 dagar, och röntgades sen om 4 v efter första rtg, då han inte var ur det akuta anfallet, dvs det KUNDE ha skett en förändring mellan första och andra rtg.

Men, det viktigaste är egentligen att röntga INNAN hästen släpps ut.

Vad räknas som akut anfall? Är det så länge det finns puls/värme och ändrat rörelsemönster?

Hmm, min häst har aldrig riktigt släppts in, så att säga, så innan han släpps ut funkar inte. Men så snart som möjligt, och definitivt innan vi börjar med promenader får det väl bli då.

Fick rådet av klinikvet att ha honom i den nerbetade vinterhagen dagtid och på box nattetid, så efter att jag för att gardera mig provat att ha honom på boxvila under två dygn och han uppenbart inte mådde bra psykiskt av det fick han gå ut med munkorg. Dom första två veckorna var läget oförändrat, förstärkt puls och ljumma hovar större delen av tiden.

Sen bytte jag till hö i stället för hösilaget som han ätit innan, eftersom den hygieniska kvaliteten bara blivit sämre och sämre senaste tiden och nu var det totalt oacceptabelt. Det blev ju tyvärr ett tvärt foderbyte, men någon dag efter det märkte jag att pulsen började kännas svagare och svagare och idag och igår har den endast kunna kännas när det varit riktigt varmt, och då bara svagt och sen har den försvunnit igen när det blivit svalare. Idag travade han lite grann i hagen och var fortfarande pulsfri efter det.
Kände häromdagen på fyra av dom andra hästarna som äter hösilaget - alla hade kännbar puls och ljumma/varma hovar, trots att dom då hade stått inne i boxen och vilat i minst tre timmar. Kände sen på beteshästar, där hittade jag pyttesvag puls i tre ben, av totalt 6 hästar, resten av benen var helt pulsfria. Så kanske är det så att jag har förgiftat min häst med detta foder...
Är väldigt glad att det fanns möjlighet att använda hö nu, det finns inte förvaringsmöjligheter för fler fodersorter och innan betessäsongen räckte inte höet till fler hästar än dom som redan åt det men nu går en på bete och en är såld så i höst blir det hö!

Idag kom hovis och vi fick skott med sulor och skor på mitt sto, numera ohalt, ingen puls och ingen värme :) unghästen som fortfarande inte är riktigt bra skoddes också om och fick silicon under för att minska trycket när hon går el står, skorna togs av för ca 2v sedan fram och hon blev riktigt ömfotad.. efter disskusion med hovis och vet så beslutade vi oss för att försöka få på skorna för att minska de onda för henne... Allt gick bra, hon var sååå duktig lyfte t om själv på framfötterna när han kom och skulle lyfta dem och inte ett enda kast som hänt tidigare när hon akut måste få ner hoven för hon har så ont i den andra hon står på, så jag "antar" att smärtan måste ha minskat, måtte de vara på väg åt rätt håll.... På väg från stallgången in i boxen (är bara att vända henne och raka vägen in i den) så gick hon redan mkt bättre :rofl:
Nu inväntar vi nya cd skivor från vet borde komma imorgon de andra var ngt fel med gick inte att öppna, hade ju skickat de till klinik men de kunde inte få upp dem heller... får skicka de nya dit så fort de kommer så de kan se hur de eg kommer bli med unghästen eftersom hon har sänkning på ena.. men så länge kör vi på, dgr börjar bli till rutin nu trots att man mer el mindre är fånge hemma man kan inte göra ngr större utflykter för de är matningar och mockningar, men som sagt man börjar vänja sig, och vad gör man inte för sina kusar??? Lider med dem, 5 v igår på box, förshoppningsvis kanske de snart kan få komma ut en stund om dagen i box hage får se vad vet säger, inväntar grus/sand som skall tömmas på vår utfodringsplätt vi har i anslutning till paddocken där vi skall dela av till dem, just nu är gruset där så packat och hårt så de släpper vi inte på, frågan är med höt är de bara under själva anfallet som de behöver ha höt högt ? Har börjat bygga om i boxarna har en klar utav två, hö krubbor som sitter en bit upp så de slipper äta från backen samt jag slipper dona med alla dessa hö näten... men de var ute i boxhagarna sen som är frågan om vi behöver bygga krubbor dit också?

Ngn som vet också ang blötning av hö, har haft ett tvätt ställ där jag bytt hö nät typ hela dgrna, nu har jag fixat in ett bad kar i stallet (undan för sol osv) där jag tänkte fylla upp en gång med vatten och lägga i en hel bal vilket är vad som går åt under en dag till mina, man man lägga de i blöt på kvällen och under natten sen tömma ut vattnet och fodra under dagen, el hinner de bli dåligt?? Tyckte detta verkade lättare än nätena osv men behöver råd!!

Tror inte att blötläggning en hel natt blir bra. Jag lägger mitt två ggr/dag. På förmiddagen till lunchhö + eftermiddagshö och på eftermiddagen till kvällshö och nästa-morgon-hö. Efter blötläggning hänger höet på tork i sina nät.

ok.... någon mer som vet?? Tyckte jag hade klurat ut en bra grej för att slippa hö näten plus massa vattenbyte om och om igen, just nu går det bra men det blir värre när de blir varmt en period (om det nu blir det) vi har egen brunn... så man får hålla koll, har vanligtvis bra med vatten men kan bli mindre som sagt på sommaren när det är varmt och hästar skall vattnas och kläder tvättas och man skall duscha och diska, men vi får lösa det... som sagt någon mer som vet?

Det finns många olika ideer om detta.
Men hö som ligger länge i blöt när det är varmt är kanske inte det bästa att ge till hästen. Det är också olika hur mkt som verkligen försvinner, antagligen olika för olika höskördar.

Om man tar varmt vatten så går det antagligen ganska mkt fortare men blir också varmt naturligtvis. Ett sätt kan ju vara att ta riktigt varmt vatten och låta det ligga i det i...... en halvtimme (här gissar jag bara). Sedan kan du ta upp det skaka av det ordentligt och ge till hästen (kanske när det svalnat) och sedan låta resten av det torka och sedan ge av det resten av dagen. Jag vet inte alls om det är en bra ide.

Jag har full förståelse för egen brunn i sommartider. Vår hade aldrig klarat blötläggning av hö. Vi har en damm en bit från huset och vi pumpar hem vatten från den till blommor och annat, måste nog börja med det imorgon.

Kommer med en liten fråga.. Min röntgades ju den 9 juni då vi besökte klinik. Hon var ju då YTTERST lite halt i båda fram. Hon var i princip symptomfri, men har varit så egentligen hela tiden. När hon var siom "värst" låg hon lite mer än vanlig och lite kort i steget, men var i princip bra då var på kliniken. Är det länt att åka in och röntga om henne? Hon är nu MKT fräsch, går ute ett par tim i nerbetad hage med munkorg. Går lite promenader ett par ggr om dagen på varierande underlag utan att reagera.
Skulle ni åkt in igen o röntgat?

Vad visade röntgenbilderna och vad tyckte veterinären?

Min veterinär berättade om hon tyckte vi skulle komma tillbaka. jag hade nog ringt och pratat med veterinären som undersökt hästen.

Problemet är ju att vetten inte trodde hon hade fång alls då vi var där. Hon var ju så pass bra liksom. Men jag vet ju att nån vecka innan låg lite mer än vanligt, hade puls och kortade ner steget en aning.
Däremot visade ju röntgenbilderna att hon hade ca 5,7 grader rotation höger fram och ca 5,5 vänster fram.
Det enda hon sade var ju att låta henne gå på metacam i 2 veckor. Varför vet jag inte, eftersom hon ändå inte trodde på fång. Kanske som ett försök att behandla NÅNTING då hon ändå var lite, lite halt i båda fram. Skumt, gillade inte den vetten alls tyvärr.
Så frågan är man ska in för en "second opinion". Hon är ju idag bra, jättepigg o rör sig heelt obehindrat. Kliver på rejält och gungar i hela kroppen då vi är ute, även på grusvägen.

När man ska röntga hovarna, kan man göra det på vilken klinik som helst eller finns det risk att veterinären tar bilderna på fel sätt/avläser bilderna fel om den inte är tillräckligt skicklig?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar