Sv: Rehabilitering vid Fång
KL
Igen mina två beteshästar, som för övrigt inte verkar tåla betet... vet inte om vi bor på nån gammal avdumpningsplats för gifter eller då alla får nåt
Hittills hade det ena varmblodet puls efter nattens gräs. De senaste kvällarna har hon dessutom sluppit i en hage med lite gräs på kvällen. Men ändå ätbart i de 11h hon går där. Sen gått över i hage på morgonen med endast lite pölar här och var med nåt ätbart. Mest "terapibetande". Sluppit nån halvtimme eller lite mer på dagen/em. Pulsen minskar i under dagen. Vi rider på kvällen. Pulsen borta. Funderade lite om det var av allt stampande efter mygg, då vi har mycket såna på kvällen.
Nu igår hade den andra (en finnhäst med lite hull) också kännbar puls på morgonen. Dessutom lösare mage och fiser. Samma sak, i den "tomma" hagen på morgon. Pulsen borta, vi red igår kväll. Han åker i samma hage som varmblodet i natt. Kännbar puls nu igen i morse. Står nu i sin hage utan gräs. Detta är ju ett skräckexempel på fångvarning! men om pulsen försvinner?? Han har fått jäst och annat magbalans, hade lite bättre mage i går. Idag vet jag inte.
Dessa hästar har alltså gått dygnet runt inna dom kom till mej. MEN! nu har vi ju värmebölja, allt är snustorrt, då innehåller väl gräset mer socker??
Så vad tycker ni att vi ska göra? det är ju inte mina hästar så jag har inte sista ordet. Men ägaren lyssnar iallafall bra på mej...
alternativ:
- Hästarna får gå i den tomma hagen dag och nattetid. Men flyttas över några gånger på dagen och kvällen istället för att äta. (varför vi inte gjort det nu på några nätter är att hagen är precis utanför vårt sovrumsfönster - hästarna stampar efter mygg - dundrar i marken - osovandes....) Gräset är väl farligast mitt på dagen och sen eftermiddag sånahär dagar då det är stekande sol och molnfritt? men kanske mindre socker som en hel natt i en hage.
- Hästarna får gå i tomma hagen men får äta hö istället för gräs. Är det en risk att vänja in dom då den ena redan har lös mage + att dom haft/har puls ibland??
- hästarna får gå i den lilla natthagen (som dessutom minskar i gräsmängd) med munkorg. Detta har vi dock inte provat på nån av dom...
- hästarna får flytta hem - så får ägaren göra vad hon tycker. Dock har hon bara gräshagar.
Att stalla in är inget alternativ eftersom vi har öppna uteboxar. Där kommer dom inte undan allt mygg......
jag som var lättad över att slippa tänka på min egen fångis nu i sommar, skulle ju BARA få två beteshästar ett par veckor...men tydligen är det också för mycket begärt....