Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Finns de hästar som fått fång bara en gång och efter det kunnat äta o beta som tidigare i livet?

Jaha ja det är större än box storlek. . Fick rådet att börja sätta igång med motion o så.. Men han fick börja i hage som kanske var som fem boxar men han har inte studsat omkring direkt.

Fem boxar stor låter som en rätt stor hage i mina öron så, ja, den kan ha fått för mycket rörelse för tidigt.

Jag hade för övrigt bytt veterinär.

Hur var det med hovslagare? Har du en som verkligen kan fång?

Senast ändrad:

KL
Igen mina två beteshästar, som för övrigt inte verkar tåla betet... vet inte om vi bor på nån gammal avdumpningsplats för gifter eller då alla får nåt :cry:

Hittills hade det ena varmblodet puls efter nattens gräs. De senaste kvällarna har hon dessutom sluppit i en hage med lite gräs på kvällen. Men ändå ätbart i de 11h hon går där. Sen gått över i hage på morgonen med endast lite pölar här och var med nåt ätbart. Mest "terapibetande". Sluppit nån halvtimme eller lite mer på dagen/em. Pulsen minskar i under dagen. Vi rider på kvällen. Pulsen borta. Funderade lite om det var av allt stampande efter mygg, då vi har mycket såna på kvällen.

Nu igår hade den andra (en finnhäst med lite hull) också kännbar puls på morgonen. Dessutom lösare mage och fiser. Samma sak, i den "tomma" hagen på morgon. Pulsen borta, vi red igår kväll. Han åker i samma hage som varmblodet i natt. Kännbar puls nu igen i morse. Står nu i sin hage utan gräs. Detta är ju ett skräckexempel på fångvarning! men om pulsen försvinner?? Han har fått jäst och annat magbalans, hade lite bättre mage i går. Idag vet jag inte.

Dessa hästar har alltså gått dygnet runt inna dom kom till mej. MEN! nu har vi ju värmebölja, allt är snustorrt, då innehåller väl gräset mer socker??

Så vad tycker ni att vi ska göra? det är ju inte mina hästar så jag har inte sista ordet. Men ägaren lyssnar iallafall bra på mej...

alternativ:
- Hästarna får gå i den tomma hagen dag och nattetid. Men flyttas över några gånger på dagen och kvällen istället för att äta. (varför vi inte gjort det nu på några nätter är att hagen är precis utanför vårt sovrumsfönster - hästarna stampar efter mygg - dundrar i marken - osovandes....) Gräset är väl farligast mitt på dagen och sen eftermiddag sånahär dagar då det är stekande sol och molnfritt? men kanske mindre socker som en hel natt i en hage.
- Hästarna får gå i tomma hagen men får äta hö istället för gräs. Är det en risk att vänja in dom då den ena redan har lös mage + att dom haft/har puls ibland??
- hästarna får gå i den lilla natthagen (som dessutom minskar i gräsmängd) med munkorg. Detta har vi dock inte provat på nån av dom...
- hästarna får flytta hem - så får ägaren göra vad hon tycker. Dock har hon bara gräshagar.

Att stalla in är inget alternativ eftersom vi har öppna uteboxar. Där kommer dom inte undan allt mygg......

jag som var lättad över att slippa tänka på min egen fångis nu i sommar, skulle ju BARA få två beteshästar ett par veckor...men tydligen är det också för mycket begärt....:(

Senast ändrad:

Finns de hästar som fått fång bara en gång och efter det kunnat äta o beta som tidigare i livet?

Ja, de finns. En häst som t ex bryter sig ur stallet och vräker i sig 'en halv tunna' kraftfoder och får fång behöver inte få fång av normalbete osv sen.

Det finns ett fåtal som fått fång av att vara på tok för tjocka och gå på bete med som klarat att vara för tjocka och gå på bete utan att få fång igen med. Jag tycker dock det är en väldigt stor och onödigt risk att ta.

De allra flesta fånghästar som blir återställda klarar dock gräs i någon form. Om de hålls i normalt hull, och betet begränsas, man håller koll på dem osv. Men nyckelordet är begränsat gräs, normalt hull och hålla koll - och vidta åtgärder utefter hur hög risken är osv.

Så fång behöver inte alls betyda 'kan aldrig mer äta gräs'. Men för alla de där lättfödda, betyder fång oftast 'aldrig mer normalt bete hela dygnet'.

Hej.
Har själv en fånghäst, hon fick sitt första anfall vid 17 år, är 26 år nu. Hon har haft 4 rejäla anfall. Min häst går nu på helt nerbetat gräs, men hon har nåt att tugga i sig i alla fall. Rider henne ganska mycket. Provade med munkorg i år för första gången men det funkade inte alls på henne, hon stod bara o hängde. När hon har haft fång har jag haft henne i en slyhage, första veckorna har jag haft henne i en torvhage (liten som en box) har gått promenader med henne efter 4 veckor ca men väntat med ridningen och har ej haft skor på henne. man får prova sig fram hela tiden, det är en lömsk sjukdom. I år kommer jag att släppa henne på lite längre gräs i augusti. Jag ger aldrig min häst kraft foder heller, för det kan också ev utlösa ett anfall men hon får fri tillgång på hö.

Lycka till:)

*KL*

Fick ringa ut veterinären igen, då shettisen snorar massa och luktar illa i näsan. Jag var dock tvungen att jobba, så sambon fick ta hand om besöket.

Pålle står och väger, har puls och värme. Ingen feber. Fick penicillin för snoret. Han går ju på Butta, samma dos som innan en påse delat på två gånge om dagen. Innan rörde han sig prickfritt, men nu är han alltså dålig MED butta... Veterinären sa att hela kroppen har liksom hamnat i obalans...

Ringde ägaren, som nu äntligen fattar att vi måste låta stackars lillfisen somna in.. :cry:

Hej.
Har själv en fånghäst, hon fick sitt första anfall vid 17 år, är 26 år nu. Hon har haft 4 rejäla anfall. Min häst går nu på helt nerbetat gräs, men hon har nåt att tugga i sig i alla fall. Rider henne ganska mycket. Provade med munkorg i år för första gången men det funkade inte alls på henne, hon stod bara o hängde. När hon har haft fång har jag haft henne i en slyhage, första veckorna har jag haft henne i en torvhage (liten som en box) har gått promenader med henne efter 4 veckor ca men väntat med ridningen och har ej haft skor på henne. man får prova sig fram hela tiden, det är en lömsk sjukdom. I år kommer jag att släppa henne på lite längre gräs i augusti. Jag ger aldrig min häst kraft foder heller, för det kan också ev utlösa ett anfall men hon får fri tillgång på hö.

Lycka till:)

Har ni någon teori varför hon fått upprepade fånganfall? Cushings? IR? Annat?

Jag skulle nog inte våga ha varken på hårt nedbetat (utan munkorg) eller släppa på längre när den haft upprepade anfall och börjar bli till åren.

*kl*
Jag blir tokig på denna jäkla sjukdom snart! Idag på morgonen hittade jag min häst i stallet med hårt bultande puls båda fram. Inga förändringar gjorda på drygt 2 veckor d v s samma mängd mat av samma sort, samma rutiner och samma utevistelse o s v. Vid lunchtid var pulsen betydligt lägre och nyss fick jag leta ordentligt för att hitta någon puls alls.
Bör jag oroa mig över ett nytt anfall nu och backa ett steg (d v s tillbaka till box på heltid) eller är det normalt med förhöjd puls som ger sig inom ett par timmar?
Hästen är pigg och glad, sval i hovarna och rör sig normalt. Däremot låg han ner i boxen på förmiddagen men om det är ett tecken på fång eller bara faller inom normalt beteende vet jag inte. Kan den extrema värme (över 30 grader i 3 dagar på rad) framkalla förhöjd puls?

Jag skulle utan tvekan backa ett steg!

Att hästen hade bultande puls skulle utan tvekan räcka för mig. Oavsett om det är varmt etc, så bulta ska den inte göra av värme. Dessutom var det väl lika varmt i boxen på em som på morgonen? Att han dessutom låg ner skulle jag ta som ett dåligt tecken. Så skulle definitivt backa ett hack om det var min häst.

Äter den gräs?

Skönt iaf att pulsen la sig.

Nej, han äter inte gräs. Han står i sin box största delen av dygnet och går ute en kort stund i liten sandhage. Så just vad och hur mycket han äter har jag stenkoll på.
Nu på kvällen hade han en svag puls, något högre än vanligt men inte lika stark som på morgonen.

*KL*

Fick ringa ut veterinären igen, då shettisen snorar massa och luktar illa i näsan. Jag var dock tvungen att jobba, så sambon fick ta hand om besöket.

Pålle står och väger, har puls och värme. Ingen feber. Fick penicillin för snoret. Han går ju på Butta, samma dos som innan en påse delat på två gånge om dagen. Innan rörde han sig prickfritt, men nu är han alltså dålig MED butta... Veterinären sa att hela kroppen har liksom hamnat i obalans...

Ringde ägaren, som nu äntligen fattar att vi måste låta stackars lillfisen somna in.. :cry:

Usch så trist, men det är rätt beslut! Han slipper ha ont mer.. Slipper hamna hos fler människor och stå med fång gång på gång..

Kan man på nåt sätt veta vad för fång hästen fick? Tänker nu mat vs belastning. Läser och lär hela tiden men så mycket nytt att ta in att det bara snurrar i huvudet.

Belastningsfång är tämligen ovanligt, och om hästen inte varit i princip blockhalt på ett ben en längre tid och fick fång på motstående ben så är det inte så troligt rent generellt.

Nästan all fång är utlöst metaboliskt, endera pga ett tillfälligt överintag, eller på grund av en metabolisk förändring där något tillslut blev droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag antar att de översta är till att skära ut underlägg till hovarna?
Jag minns att jag försökte göra sådana till min ponny men av liggunderlag efter tips i en hovisdiskussion här på buke. Nu var det kanske jag som var rädd men jag var ganska osäker på hur pass bra det blev. Nu är säkert det jag använde mkt sämre än de du länkar till för se kan vara betydligt fastare än de jag hade. Dessutom var jag rädd att de skulle värma hoven extra (med det man lindade om för att det skulle sitta kvar).

Jag vet att man kan göra sådana för att underlätta för hästen under ett akut anfall men jag undrar om det finns ngn risk att man gör ngt fel så det inte blir bra?

Ja.. Han hade ju puls sgs direkt från att han kom hit tills han fick ett"riktigt" anfall och vägrade gå. Finnhästen är enda som inte visat nåt, förrän hon fick efter första frostnatten. Men då i samband med att hon fick det sockerrika höet, som jag ovetande matade i henne:crazy:

Hästarna har endast fått gå 4,5h uppdelat på hela dagen igår, 5h idag. Idag känns ingen puls alls på nån av dom. Måste väl vänja in dom helt och hållet igen.

Jag funderar dock lite över våra hagar. Det finns en bättre och en sämre del. i den sämre växer mest brännässlor och ogräs. I den sämre växer "ordentligt" gräs. Det har plogats ner varje höst. Vet inte när det blivit sått sist, knappast på länge... Den gamla sidan hade varit orörd på 30år. I höstas plogade och harvade vi ner hela hagen. I år verkar brännässlorna då tagit över helt! ifjol var det mest gammalt ängsgräs där.... växer inte smörblommor, klöver eller hundflokor där. Men nån annan växt som är har små små vita blommor och ser mest ut som ett "trassel"?? vad det sen är??

Jepps. Sen har vi nån växt med små lila/gula blommor. Nåt ogräs också. Kollade upp nu att i hästarnas ena hage (ej använt i år) växer massor med sprängört/odört. Vet ej vilken, men nån av dom! Men jag tycker det ser likadant ut på alla överväxta ängar! Eller är det bara här?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar