Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Han blev halt på v.fram i början av Mars.
-åkte till klinik. Fick diagnos HOVBÖLD. Absolut INTE fång... trots att jag påpekade att han haft fång förut och att jag misstänkte. Fel av mig där att inte stå på mig om en röntgen då vi hade bokat det också men jag vet inte jag lyssnade för mycket på vet...
Konstig vet.

när min blev väldigt halt så misstänkte vi hovböld, men vi behandlade som om det vore fång.

Det blev nu inte hovis glad för som då inte kunde lokalisera smärtan pga buttan. Stog sen på box utan smärtlindring o bölden öppnade sig på ngn dag.

-åkte till klinik. Fick diagnos HOVBÖLD. Absolut INTE fång... trots att jag påpekade att han haft fång förut
Jag har förstått det som att det kan vara ganska svårt att ställa rätt diagnos och att det inte är alltför ovanligt att just hovböld och fång kan ge ganska likartade symptom i början.

Alla jag pratat med har menat att han varit redo att sättas igång med promenader när han blivit så pass bra att han går obehindrat... INGENTING om vila i flera månader efter "blivit bra"...

Jag är inte riktigt med på vad de menade med vila i 15 veckor? Var det med eller utan promenader?

Han blev ju sämre i början av Juli efter att hovis varit ute och verkat och satt på skor. Han fick skor i början av juni med sula under och blev bättre supersnabbt efter det.
De kan bli sämre efter en skoning framförallt om hovslagaren har gjort ngt en del förändringar.

Nu är jag inte veterinär utan bara en av oss alla som har levt i flera månader med en häst som återhämtat sig efter ett ganska allvarligt fånganfall. Min erfarenhet är att det blir bakslag, framförallt i början. Min ponny låg ner mkt dagen efter klinikbesöken (visserligen var resan dit ganska lång osv) men dem och skoningen tog på krafterna. Hon fick lätt puls i benen de första månaderna efteråt. När det inträffar får man backa lite till ngt man vet att den klarar av. Det tog ungefär ett år innan hon började fungera ngt så när som vanligt igen. Din ponny har vad jag förstår varit dålig i fyra och en halv månad, det är ett tag kvar.

Jag fick rådet av "min" klinikveterinär att börja promenera med hästen efter ett tag, minns inte tiden, tre månader kanske (?). Men det skulle vara korta promenader alltså bara några hundra meter och sedan sakta utöka dem. Och att kolla pulsen före och efter. Om hon fick puls som inte gick tillbaka genast så hade jag gått för snabbt fram.

Man bör inte heller ändra/utmana mer än en sak i taget för om det blir ngn reaktion vet man inte vilket som inte fungerar.

Ett blodsockerprov behöver inte säga så mkt om man bara tar ett glukosprov. De flesta hästar har normala blodsockervärden eller nästan normala även om de är insulinresistenta. Sedan kan det kanske vara så att det ibland i det akuta stadiet är ngt förhöjt och att om det var ex Strömsholm som tog det att de har erfarenhet av just det.

Men det dåliga höll bara i sig ca en halv vecka. Han stod då på box med fenylbutazon igen i fyra dagar. Hade tänkt ge i fler dagar men han var ju smärtfri då.
Vet och hovis vet inte varför det blev så.

Och nu är han så bra som han aldrig varit tidigare... Knepigt. Jag förstår ingenting och får höra olika teorier hela tiden så jag har slutat lyssna på allas "goda råd" och "hur man ska göra". Han får vila. Den linjen kör jag på.[/QUOTE]

De 15 v antar jag är enligt deras 'behandlingsprotokoll'. Dvs efter första besöket m rtg (som de rek om hästen ej är bra e 10 dagar från insjuknande, med behandling av vet på fältet) så hem och så boxvila 5 v, sen ÅB, och sen 10 v i utebox om bra underlag, annars box. Sen sista ÅB, med igångsättningsrekommendationer osv.

Citat hemsidan:
Fem veckor senare (min kommentar, efter första rtg) kommer hästen tillbaka på ett återbesök då vi går igenom hästens status igen och vidtar eventuella nödvändiga fortsatta åtgärder.

· Ytterligare fem veckor senare kan oftast hovslagaren hemma verka hästen.

· Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.

http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703017

Enligt samma sida rek de barfota under de 15 v btw. Nu står dock inget som gör någon skillnad på om hovbenet roterat eller ej på Strömsholms hemsida, dvs endera uttrycker de sig väldigt generellt, eller så gör de ingen skillnad?

Allmänt - så lite besvärligt att det skiljer sig så stor i rekommendationerna kring när börja promenera, för det är väl näst efter ut i ngn form av hage det som är största risken för bakslag?
Min fick ju inte börja promenera förrän han varit u.a. i flera v i stor hage. Och vägen mot stor hage var ju att stå på box flera v efter symptomfri utan butta. Sen 4 v boxhage, följt av 4 v sjukhage, följt av 4 v paddockhage etc. När utan problem gått i vanlig hage i 4 v - då kunde jag börja promenera och 'sätta igång' Dvs om allt gått som på räls så från 'symptomfri utan butta på box' till 'promenera' var ju iaf minst 16 veckor. Han fick dock när han fått gips gå ett par minuter på stallgången om han ville, och sista veckorna på box, när u.a. utan butta, fick han om han ville röra sig försiktigt typ 5 min/dag på stallgången. Jag har gummimatta btw. Men han fick strosa lite när jag mockade.

Nu behöver dte inte alls vara 'enda rätta sättet' - som bekant finns det ju ett otal varianter som gett återställda, symptomfria fånghästar. Teoretiskt borde det funka lika bra att promenera några minuter/dag på bra underlag istället för att 'gå upp' ett hack i hage, och så sakta öka på tiden istället för att förstora hagen t ex.

Även min klinikveterinär 'varnade' för att INTE göra två saker samtidigt, inte släppa i ett hack större hage (även om det var dags) samma dag han skotts/transporterats etc, inte börja promenera (även om dags) samma dag som skoning. Och direkt backa vid minsta reaktion då.

Efter fånganfallet i vintras, det atypiska som vi inte upptäckte förrän senare, så då hade han ju gått i hage hela tiden och fick fortsätta med det. Men det var minst en månad skritt och sedan försiiiktigt lägga in lite trav. Kändes en aning ironiskt att se hästen bralla i hagen och sen skritta, skritta, skritta. Men jag litar på min veterinär. Men noterat att hon uppenbart är VÄLDIGT försiktig med att börja promenera/sätta igång dem, och har det 'sist på listan'.

Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.

Jag måste nog ta en kurs i att leta på deras hemsida, hittade inte deras rekommendationer tidigare idag.

Min ponny skulle också varit i minihage innan promenaderna men då var det vinter minusgrader och ingen snö (på hela vintern). Jag hade ingen möjlighet att ha henne i hage därför blev det utevistelse i grimskaft med pyttesmå promenader.

Man utgår ju från ÅB- hur förutsättningarna ser ut för var individ o skada.

Min fick börja gå i hage efter 15 v- då den varit OK sen det första *ÅB. Travade självmant i löpgången.

Sen dröjde det ett par mån. till innan den fick börja röra på sig- med ryttare= mer motion. Den skoddes först då.

Tyvärr fick den Anaplasma ganska snart efter utsläpp i stor hage- Sept.
det var sedan dags för igångsättning i mitten av nov med frusen barmark- inget vidare underlag, så den stog lite till. Då är vi inne på drygt ett halvår efter skadan. Stor häst med måttliga rotationer.

Hela hovkapseln behövdes inte bytas ut helt, utan var så pass hållbar att den klarade varsam ridning.

Senast ändrad:

Min fick börja gå i hage efter 15 v- då den varit OK sen det första *ÅB. Travade självmant i löpgången.

Fast det där kan nog vara lite vanskligt. Min stora med alla sina rotationer och även sänkning hade gärna travat i löpargången också, redan efter två månader. Hon var ju på klinik den 19 februari och tillbaks igen i april. Hon var jättepigg och helt ohalt redan där. Det var ju då jag inte hade möjlighet att fixa boxhage så vet ordinerade väldigt, väldigt korta promenader i stället. De drog jag sedan in på igen när min hovslagare pratade om gasfickor och att ta det väldigt, väldigt lugnt med hästen pga hennes sköra hovar. Hon kom ut i boxhage senare - skulle tro att det hade hunnit bli juni.

Nej, fel av mig. Jag har bilder från slutet av april. Det var då de först kom ut i boxhagar väldigt korta stunder. De bättre boxhagarna, som de började få vara i längre stunder, var inte färdiga förrän senare på sommaren - i juli någon gång.

Senast ändrad:

Hästen har varit med förr- travade efter att ha vänt. Den var då även barfota o nej det lilla påverkade inte.
Det är skillnad om hästen far i luften o promeneras mer än 15 m. på en grusväg t.ex.- anser jag.

Jag känner min häst så väl att det då betydde att den mådde bra o då givetvis måste passas från utbrott i lilla hagen.
Såfort den gjorde ngt- åkte den in.:devil:
I boxen har den boxmattor o mkt strö.
Den kan stoppa ut huvudet o den lojala kompisen gick ej från hans box mer än 30 min per dag.

Det var Guld värt.:love::bow:
Det var även mkt varmt- den ville stå inne pga insekterna, så jag hade tur med årstiden. Det var även torrt i dens sjukhage- annars hade den fått stå inne mer- sulan skulle vara torr.

Senast ändrad:

*kl*

Nu finns inte lille Lollipop mer... Det blev bara värre och värre. Trots nästan en och en halv påse butta kunde han knappt vända sig idag. :cry:

30340117.jpg

31354686.jpg

Nu har han inte ont längre...

Senast ändrad av en moderator:

:cry: Nej men fy... stackars dig och pålle... :( :( :(

Ger massor av tröste och styrkekramar... :cry:

Den var jättesöt!

Liten uppdatering härifrån och livet går sin gilla gång, dvs det känns inte som jag gör annat än matar, mockar, matar, mockar och promenerar. Idag kom dock köldridån, och i måndags var jag och hämtade en frysbox så jag kan förvara öppnat silage där. Även om det går åt på 4 - 5 dagar en bal gillar jag inte riktigt att ha det öppet så länge i den här värmen utan har kastat efter 3 dagar. Nu kan jag frysa in och använda hela balen, och de får alltid fräscht silage =)

Fångrisken torde vara liten just nu då båda står gräsfritt, de får dock klippt, högt gräs varje dag, men jag fegar med mängden. Måttbandet visade sist ungefär still på L, och aningens neråt på E. Hoppas det håller i sig - och att vågen håller med på återbesöket. Dock har hemmavet och expertvet slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram till att det nog är en god ide att vid minsta tecken på att Ls metabolism kajkar ihop igen sätta honom på metformin. Som förhoppningsvis då kan hjälpa. Känns tryggt för mattes nattsömn. Nu är det ju inte ALLS säkert det hjälper, men känns ändå skönt att OM det börjar skena iväg, så kan vi iaf prova att göra något och inte bara desperat 'se på' =)

Tack till dig och alla...

Det var ett svårt beslut såklart, men kändes ändå rätt när vi såg hur dålig han var nu på slutet... Han somnade in med magen full av morötter...

Beklagar sorgen!
Du verkar vad jag läst gjort det mesta möjliga för honom
och det är väldigt synd att det inte gick vägen.
Väldigt söt var han föresten.

Riktigt tråkigt med sötnosen, men det var det enda rätta!!
Jag ska nog boka tid för återbesök till klinik för att få en ny utvärdering av läget. vet inte helt vad det ska tjäna till iof.. Men vill veta vad jag får och inte får göra.. Hovis var ute o skodde idag, allt såg toppenbra ut. vart pulsfri ochhyfsat sval i stort sett hela tiden. Nu när det blev svalt ute ghar hovarna vart iskalla. Skönt! Skitpigg och rör sig toppen.

Säger som Alexandra_W man gör inget annat än matar och mockar och matar och mockar... Nu har mina stått inne i 6,5v... lider med dem... känns som riktigt djurplågeri att ha dem inne dygnet runt, men man har ju inget val... på dgrna har de iof varit bra för alla klägg och stickande saker men resten av dygnet??? Måste säga att de är fantastiska mina två har varit precis som innan de kom på box lugna och sansade men nu har unghästen börjat tröttna, de är hon som är värst, rotationer båda och sänkning ena.. börjar skrika i boxen och kasta sig runt vilket inte är ngt vidare kan jag tänka men hur skall man kunna ha dem helt stilla?? Har skickat in bilder till kliniken för andra gången nu de första gick inte att öppna på datan, lyckades få tag på vet som var här och röntgade trots att han hade semester så fick jag nya bilder!! ringde i fredags och hörde med dom men då var vet inte där som jag skall prata med så imorgon skall jag ringa då kommer väl domen, el ja jag vet el har på känn och har haft hela tiden att detta är verkligen inget bra, upprepade kurer med medicin för att de inte släppt men så en dga började de vända, hon blev piggare och rörde sig bättre i boxen, värmen försvann i hovarna men dock var pulsen kvar... kunde trappa ner på medicinen och tog sen bor den helt, och hoppet kom tillbaka, men igår när jag slulle ta henne över stallgången som är ca 3 m över till en annan box så jag fick mockat ordentligt, brukar flytta över henne dit eftersom hon är så kel sjuk så jag får inte vart i fred :) och skall jag då putta bort henne för att mocka är jag rädd hon gör en hel omvändning och slår bakut... då iaf så var hon stelbent igen och gick försiktigt... tänkte att hon har nog stått still osv så de är nog därför, men ikväll gjorde jag samma sak och jisses hon har ont, låg först ner när jag kom ner och skulle mocka, men reste sig och jag såg tydligt att de var förändrat... står om vartannat och vilar framhovarna nu, sån tur e så hade jag lite butta kvar så jag fick gett henne... ush och fy tårarna bara började rinna... känns som att nu får de vara bra för stackaren att lida, de sa att ett år ungefär är tiden innan hon e bra OM hon blir bra... min stackars lilla flicka bara fyra år.....:cry: får se vad vet säger imorgon, vill verkligen inte ta bort henne men ont skall hon inte behöva ha hela tiden heller... i detta läget önskar jag faktiskt att jag inte hade ngr djur... Fruktansvärt när de blir så här... Man mår skit och funderar och funderar...
Min sambo sa häromdagen att om vi får ta bort henne så får vi se om vi kan hitta ngn ny frampå (tanken var att de skulle bli min lilla stora häst till lite små tävlingar och skoj mamman är d-ponny, trots att jag för många år sedan skulle avslutat den höjden:) ) Neeejjj sa jag ja vet faktiskt inte om jag vill ha ngn mer än de som är kvar... de skänker mkt glädje osv men den tråkiga biten med slutet den känns fruktansvärd...

Usch, jag lider med dig. Du har inte ändrat ngt i fodret (bytt hö etc?) som kan förklara försämringen? Är hon skodd/gipsad/liknande?

Håller tummarna du snart får svar från den andra veterinären ang rtgplåtarna, och att det finns mer att göra för din lilla.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar